Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Forslag til ny HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
weblance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 03 December 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Har surfet lidt rundt på edbpriser og fundet bedre priser (alle priser er incl. fragt):

Kabinet: 522,- (Getmore)
Bundkort: 567,- (Getmore)
Processor (Athlon X2 4850e): 479,- (Computersalg.dk)
Blu-ray (LiteOn DH-4O1S): 705,- (Compware Aps)

Så det bliver 2273,-

Hvilken køler er god til en 4850e, og som passer i kabinettet?

Til top Vis weblance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af weblance

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 December 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Ken_T,

Lige en lille rettelse: AMD 4850E er ikke baseret på 45 men 65 nm teknik. Derfor vil den mest strømbesparende vej stadig
være at vælge en af de nye Intel CPU'er, som kun koster få hundrede kroner mere.
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

weblance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 December 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Forresten . . . Hvis jeg vælger en 4850e, skal jeg så ikke have fat i en 64-bit Vista? Og kan alle 32-bit programmer bruges i systemet?
Til top Vis weblance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af weblance

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 December 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Nej lad endelig være med det. Den er væsentlig mere krævende. Den 4850 kører fint med 32bit apps.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 December 2008 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
AkilleuZ skrev:
Dan R. Hansen skrev:
KimHRasmussen skrev:
To tips:

Strømforsyningen skal passe til formålet, ellers vil den bruge unødigt meget strøm. En 1000 W strømforsyning til et system der kun bruger 30 W vil være ineffektiv og bruge meget mere strøm end med en 80 W strømforsyning.

Benyt RAID1 ! Mange overser det. Med RAID1 menes der at du anvender to harddiske der spejler hinanden. Alternativt kan du bruge Windows' volume shadow copy (eller noget tilsvarende i et andet operativsystem), så du istedet får en temporal backup, men stadig på to diske. Det er godt nok surt at miste hele sin film-samling fordi man ikke lige gav 400 Kr. mere for en ekstra harddisk.

Ikke helt rigtigt med hensyn til strømforsyningen.
Det er jo en switchmode strømforsyning, og de smider mere eller mindre kun det ud som der skal bruges.
Jeg vil faktisk gå så langt, at jeg vil vove at påstå, at det er dyre at vælge en for lille strømforsyning.
Hvis man belaster en lille strømforsyning med næsten 100% får du bliver den varm og ineffektiv, hvor imod en lidt større strømforsyning vil forblive "u-stresset" og derved bevare den høje effektivitet.

En helt anden ting er at det er dumt at mangle den lille smugle ekstra peak power, når det virkelig gælder.
Specielt når man tænker på at der alligevel ikke bruges mere strøm fordi strømforsyningen er større.

Det eneste tilpasnings problem jeg kan se, er størrelse, pris, lydudspredelse og watt, når man vælger en strømforsyning.

120W er normalt rigeligt til en HTPC, der kan klare BR og 1080p!!!!!!!!!!!

Enanden ting er hvordan en SMPS er bygget op, hvilket tomgangstab der er i dem og mange andre ting, hvilken switchfrekvens og lign.

jeg har en NY SMPS på 500W fra en gamerpc, som jeg har bygget om til en HTPC, det bruger f.eks. over 20W når PC´en er slukket, og den er ikke gået i stykker. Den er fra Antec, og er meget anerkendt som en meget stabil forsyning, man skal dog ikke kigge på tab i den, men stabil spændinger

Det er selvfølgelig rigtigt nok, det var mere for at pointere overfor ham der ønsker at lave en htpc, at han ikke skal ligge søvnløs om natten pga. strømforbruget i hans psu.

De fleste PSU'er er jo opgivet med en nominel effektivitet, typisk 80-85% inden for deres arbejdsområde der typisk er mellem 25% og 75% af den samlede kapacitet.

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor det forholder sig sådan, men se nu her: Anvend en 1000 W PSU på et system og lade os sige at vi måler 60 W effektforbrug ved stikkontakten. Efterfølgende kan vi jo prøve at sætte en ligeså effektiv PSU, men denne gang opgivet til 200 W, og vi vil sikkert kunne måle i omegnen af 30-35 W ved stikkontakten. Om det ekstra tab skyldes de ekstra rails der formegentlig er i den store PSU ved jeg ikke, men mange målinger rundt omkring taler for sig selv. Alt hvad jeg siger er bare: Forsyningen bør være veldimensioneret, ej overdimensioneret.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 December 2008 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Krede :) skrev:
Ken_T,

Lige en lille rettelse: AMD 4850E er ikke baseret på 45 men 65 nm teknik. Derfor vil den mest strømbesparende vej stadig
være at vælge en af de nye Intel CPU'er, som kun koster få hundrede kroner mere.
''J

Jeg er nu også sikker på at de nye Intel (f.eks. E7200) giver mest ydelse/[kr] og ydelse/[watt].
Pentium E5200 og Core2Duo E7200 har godt nok samme effektfobrug i idle.

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2008 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:

Krede :) skrev:
Ken_T,

''JJeg er nu også sikker på at
de nye Intel (f.eks. E7200) giver mest ydelse/[kr] og ydelse/[watt].Pentium E5200 og Core2Duo E7200 har godt nok samme
effektfobrug i idle.

ydelse/watt skal vel ikke findes i idle forbrug med under pres, altså når den bruger mest strøm. Jeg ville i alle tilfælde vælge
en strømbesparende CPU til HTPC, hvis amd så be 4450/4850 og intel i omegnen af E5200(kender ikke deres modeller så
godt)

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 December 2008 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen,

Der er ingen tvivl om, at E7200 er en hurtigere processor, men prisen er også derefter. De kører stort set med samme
clockfrekvens (2,53 GHz vs. 2,50 GHz), men E7200 har større cache (3MB vs. 2MB), hurtigere FSB (1066MHz vs. 800MHz) og
højere core voltage (1,365V vs. 1,2V), hvilket vil medføre et højere strømforbrug. Hvem der så har den højeste ydelse pr
watt er et andet spørgsmål, som i virkeligheden er uinteressant i HTPC sammenhæng efter min mening. Specielt hvis man
benytter sig af et DX10 chipset, der kan varetage størstedelen af arbejdet med tungere videomateriale.
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 December 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Dan R. Hansen skrev:
AkilleuZ skrev:
Dan R. Hansen skrev:
KimHRasmussen skrev:
To tips:

Strømforsyningen skal passe til formålet, ellers vil den bruge unødigt meget strøm. En 1000 W strømforsyning til et system der kun bruger 30 W vil være ineffektiv og bruge meget mere strøm end med en 80 W strømforsyning.

Benyt RAID1 ! Mange overser det. Med RAID1 menes der at du anvender to harddiske der spejler hinanden. Alternativt kan du bruge Windows' volume shadow copy (eller noget tilsvarende i et andet operativsystem), så du istedet får en temporal backup, men stadig på to diske. Det er godt nok surt at miste hele sin film-samling fordi man ikke lige gav 400 Kr. mere for en ekstra harddisk.

Ikke helt rigtigt med hensyn til strømforsyningen.
Det er jo en switchmode strømforsyning, og de smider mere eller mindre kun det ud som der skal bruges.
Jeg vil faktisk gå så langt, at jeg vil vove at påstå, at det er dyre at vælge en for lille strømforsyning.
Hvis man belaster en lille strømforsyning med næsten 100% får du bliver den varm og ineffektiv, hvor imod en lidt større strømforsyning vil forblive "u-stresset" og derved bevare den høje effektivitet.

En helt anden ting er at det er dumt at mangle den lille smugle ekstra peak power, når det virkelig gælder.
Specielt når man tænker på at der alligevel ikke bruges mere strøm fordi strømforsyningen er større.

Det eneste tilpasnings problem jeg kan se, er størrelse, pris, lydudspredelse og watt, når man vælger en strømforsyning.

120W er normalt rigeligt til en HTPC, der kan klare BR og 1080p!!!!!!!!!!!

Enanden ting er hvordan en SMPS er bygget op, hvilket tomgangstab der er i dem og mange andre ting, hvilken switchfrekvens og lign.

jeg har en NY SMPS på 500W fra en gamerpc, som jeg har bygget om til en HTPC, det bruger f.eks. over 20W når PC´en er slukket, og den er ikke gået i stykker. Den er fra Antec, og er meget anerkendt som en meget stabil forsyning, man skal dog ikke kigge på tab i den, men stabil spændinger

Det er selvfølgelig rigtigt nok, det var mere for at pointere overfor ham der ønsker at lave en htpc, at han ikke skal ligge søvnløs om natten pga. strømforbruget i hans psu.

De fleste PSU'er er jo opgivet med en nominel effektivitet, typisk 80-85% inden for deres arbejdsområde der typisk er mellem 25% og 75% af den samlede kapacitet.

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor det forholder sig sådan, men se nu her: Anvend en 1000 W PSU på et system og lade os sige at vi måler 60 W effektforbrug ved stikkontakten. Efterfølgende kan vi jo prøve at sætte en ligeså effektiv PSU, men denne gang opgivet til 200 W, og vi vil sikkert kunne måle i omegnen af 30-35 W ved stikkontakten. Om det ekstra tab skyldes de ekstra rails der formegentlig er i den store PSU ved jeg ikke, men mange målinger rundt omkring taler for sig selv. Alt hvad jeg siger er bare: Forsyningen bør være veldimensioneret, ej overdimensioneret.

enig i ovenstående. Min 500W antec bruger ca. 35W standby. Så det er nok meget rigtig.

Jeg er også enig at den skal være vel dimensioneret, men ikke over dimensioneret, men 130W er normlat nok til en HTPC der ikke skal bruge som gamer pc.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes