| Forfatter |
|
weah69 Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg skal bygge en god HTPC for en kollega. Han vil ha en rigtig god maskine og ser ikke så meget på om den blir 1000 kr dyrer eller ej. Han er så langt at han har valgt kabinet harddisk og tv kort men jeg er lidt i tvivl om hvilken opsætning han skal bruge. Skal det være dual core eller en højt ydene single core. Han skal ikke game på den men den skal være god til billeder video osv. Og så skal den ses ikke høres ret meget. Jeg har en del liggende nogle mobos sågar helt nyt så han kan vælge mellen Core2duo eller AMD både 939 og AM2. Det eneste han skal ha er en god cpu. Til 939 har jeg både single core og en X2 4400+ samt 2Gb fede corsiar pc-4000 ram. Hvad synes i en sådan fætter skal indeholde?
hvis han vælger C2D har jeg et helt nyt asrock board der kan både AGP og pci-e på grafik og til det har jeg sådan et kort: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=175086
Hvor jeg vil hente HDMI ud via Dvi stikket. Enten med adaptor eller et kabel med Dvi/HDMI
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPU: Athlon 64 X2 4800+ 2.5 GHz, 65 nm - ADO4800DDBOX Bunkort: Gigabyte GA-MA69GM-S2H Eller Asus VM2 HDMI (mener jeg det hedder) Ram: Kingston ValueRAM 2 x 1 GB - PC2-5300CL5 / 667 MHz / eller andreDu skal bare vide at 939 er forældet og det burde du holde dig fra. Med de bundkort jeg nævner kan du afvikle både BR og HD uden problemer, ved hjælp af hardware acceleration. Der kan også afviklet *.mkv filer, som er HD material, lidt det samme som xvid, men kan inde holde flere lydspor og undertekster. Der er også HDMI ud på bundkortene. Du kan altid vælge at smide en større CPU i, men det er ikke nødvendigt. Jeg har selv ovenstående HW og det afvikler 1080P flydende. Det er kun hvis man vil lave noget VILDT postprocessing i FFDSHOW at det er nødvendigt med større CPU. De box kølere der sidder på SMD støjer ikke ret meget! Håber det hjalp lidt.
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
weah69 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rammene har jeg valgt bare fordi de er billige  Bundkort ville jeg nok kigge på Abit fathality1 eller hvad det ny hedder, det er vidst ret lækkert og så er det mATX det giver større valgmulighed af kabinet. Angående hvilken cpu, så ville jeg vælge en dual core 2180, den kan OC i stor stil hvis det er det der kræves, ellers er det en ret lækker CPU, den har dog ikke ret stor cache men det er også irrelevant i en HTPC. Ellers ville jeg nok gå efter en E6600 den er også super lækker. Den er bare dyr i forhold til AMD. AMD er faktisk er nok de bedst hvis man kigger pris ydelse til ren HTPC. Min 4800 koster vist kun 600kr. og er en dual core 2.5GHz. EDIT: glemte lige at kommentere dit tvkort. Har ikke selv set lige det kort, men efter sigende skulle ATI lave nogle bedre TV-kort med det bedste billede lige pt. Især til Vista
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
weah69 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skaffet en E6600 til ham. Har fået den brugt til 800 kr så det er ok. Der er en Arctic Freezer 7 Pro køler med der ikke siger en lyd i forhold til stock køleren. Han har valgt Cooler Master cavalier 4 og jeg har et Asrock 775DUAL-VSTA Bundkort som er helt nyt. Sammen med ovennævnte grafikkort på AGP porten tror jeg han får en god gengivelse på HDMI fra DVI stikket på GFXét. Det eneste der nager mig er at der ikke er en 1394 port på motherboardet. Kan nogen anbefale et controler kort vi kan sætte på en pci port? Uden det blir for dyrt altså. Hvad med drev? Han snakker om Blue-ray er der et godt drev der kan det? Jeg kender slet ikke til blue-ray.
|
| Til top |
|
| |
sslarsen Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
NU har du jo det hele til socket 939, så det vil da være nemmest at bruge det. Kan eksperterne fortælle om der er dårligere performance på socket 939 i forhold til am2, eller om 939 bare ikke anbefales fordi det er ældre?
__________________ Søren
Pioneer PDP-LX508D (ISF kalibreret)
Pioneer DVR-LX60D
Pioneer VSX-LX70
KEF KHT-3005
Playstation 3
DM800S HD
DM7000S
|
| Til top |
|
| |
weah69 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
sslarsen? Ja du har ret jeg har et komplet dual core X2 4400+ med 2 GB ram til s 939 liggende. Det har også undret mig at det blir vuderet som det gør. Det eneste jeg kan se der er galt med det er at det er et ældre socket men før AMD lancerede AM2 var det det bedste man ku få hos dem. Det er som om folk kun vil ha s 775 eller AM2 og er blinde overfor s 939. Jeg på Tom´s hardware sammenlignet 4400+ 939 med 4800+ AM2 det er brøkdele til forskel i performence så jeg mener bestemt at et 939 4400+ X2 er et alternativ.
|
| Til top |
|
| |
slate Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 423
|
| Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
sslarsen skrev:
Kan eksperterne fortælle om der er dårligere performance på socket 939 i forhold til am2, eller om 939 bare ikke anbefales fordi det er ældre?
|
|
|
Der er ikke den store forskel på 939 og AM2 mht performance. Den eneste rigtige forskel er at 939 bruger DDR RAM og AM2 bruger DDR2 RAM.. og ja at 939 sokklen er udgået
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
slate skrev:
sslarsen skrev:
Kan eksperterne fortælle om der er dårligere performance på socket 939 i forhold til am2, eller om 939 bare ikke anbefales fordi det er ældre?
|
|
|
Der er ikke den store forskel på 939 og AM2 mht performance. Den eneste rigtige forskel er at 939 bruger DDR RAM og AM2 bruger DDR2 RAM.. og ja at 939 sokklen er udgået |
|
|
Jeg har prøvet et system med 939 og det virkede perfekt til XP, havde ingen problemer, men så smed jeg det i Vista og kunne INTET, havde problemer bare med afspilning af xvid inde i selve VMC. Jeg kom frem til at det var performance den var galt med, men jeg synes du skal prøve det hvis du nu har det hele liggende  Det skal lige lige siges at min CPU ikke var en dual core, og var langsommere. Jeg gik over til AM2 fordi opgraderingen af ram og cpu til 939 kom til at koste det samme som: bundkort, cpu og nye ram til et AM2 system. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
weah69 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
slate skrev:
sslarsen skrev:
|
|
|
Der er ikke den store forskel på 939 og AM2 mht performance. Den eneste rigtige forskel er at 939 bruger DDR RAM og AM2 bruger DDR2 RAM.. og ja at 939 sokklen er udgået
|
|
|
Jeg har prøvet et system med 939 og det virkede perfekt til XP, havde ingen problemer, men så smed jeg det i Vista og kunne INTET, havde problemer bare med afspilning af xvid inde i selve VMC. Jeg kom frem til at det var performance den var galt med, men jeg synes du skal prøve det hvis du nu har det hele liggende
Det skal lige lige siges at min CPU ikke var en dual core, og var langsommere. Jeg gik over til AM2 fordi opgraderingen af ram og cpu til 939 kom til at koste det samme som: bundkort, cpu og nye ram til et AM2 system.
|
|
|
Ja nu har jeg jo den dual core og nogle skrappe ram PC-4000 500 mhz som altså skulle kunne klare de fleste opgaver. Men Jeg har skaffet ham en E6600 og et motherboard dertil. Der er bare ikke onboard GFX på det board. Men der er både AGP port og pci-e port samt et HD onboard 8 kannals lydkort så jeg tænker vi kan trække HDMI ud af et GFX på DVI stikket?
Er der nogen der har erfaring i Beolink? han har købt nogle sindsyg dyrer B&O højtalere man kan koble Beolink til nemlig. Det kræver vel bare et kabel fra onboard lyd til Beolink eller hur?
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay nu hvor der ikke er GFX så skal du vælge et ATI HD2400 pro. Det er det bedste til vista på markedet. Der findes dog en HD2600 serie men den har ingen fordele når man kigger på HTPC. Kender ikke noget til B&O, desværre.
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
weah69 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jeg ikke svare på, men tror faktisk godt du kan. Jeg for i hvertalf lyd med ud igennem DVI på mit onboard 1250 chip, via DVI stikket. Kan desværre ikke lige teste om der er lyd med ud på kortet, har nemlig ikke mit mere efter jeg fik onboard gfx.
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Ken_T Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syntes der er et par uklare punkter? Man skal være opmærksom på at PCI-E ikke er det samme som AGP. Har man derfor et motherboard til AGP skal man have et sådant kort. Sommetider er et board med 939 sokkel til AGP og der er ikke det store udbud af grafikkort der egner sig til HTPC i AGP. Det skal have HDMI med HDCP. Det kan også være DMI med converter til HDMI, men stadig med HDCP understøttelse. Ganske vist kan man bruge AnyDvd, men det er ikke nødvendigvis problemfrit. Der er ikke rigtig nogen forskel på am2 og 939 processorer i ydelse , har en x2 3600+ og en 939 x2 3800+. Kan ikke se forskel udover den forventede. Men en 939 er ikke lavet i 65nm, så den bruger mere strøm hvilket ikke er så godt i en HTPC. Det udvikler også ekstra varme der så skal ledes bort. (extra støj)
__________________ Bygge HTPC
|
| Til top |
|
| |
weah69 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LBA75 Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ken_T skrev:
Syntes der er et par uklare punkter?
Man skal være opmærksom på at PCI-E ikke er det samme som AGP. Har man derfor et motherboard til AGP skal man have et sådant kort. Sommetider er et board med 939 sokkel til AGP og der er ikke det store udbud af grafikkort der egner sig til HTPC i AGP. Det skal have HDMI med HDCP. Det kan også være DMI med converter til HDMI, men stadig med HDCP understøttelse. Ganske vist kan man bruge AnyDvd, men det er ikke nødvendigvis problemfrit.
Der er ikke rigtig nogen forskel på am2 og 939 processorer i ydelse , har en x2 3600+ og en 939 x2 3800+. Kan ikke se forskel udover den forventede. Men en 939 er ikke lavet i 65nm, så den bruger mere strøm hvilket ikke er så godt i en HTPC. Det udvikler også ekstra varme der så skal ledes bort. (extra støj)
|
|
|
Hej Ken
Hvorfor er det ikke noedvendigvis problemfrit med AnyDvd i saadan et opsaet?
Mvh
LBA75
|
| Til top |
|
| |