Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2025 | 01:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Grafikkort HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 24 September 2003 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hey

Hvilket grafikkort bruger man i en HTPC? Er det normale ATI/Nvidiea chips man bruger eller er det dissideret grafikkort der er lavet til HTPC/Film?? I så fald hvor kan man købe dem og hvad koster de?

Med venlig hilsen

Thomas Grau

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 September 2003 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Det kommer lidt an på hvad du bruger af skærm. hvis det er en almindelig fjernsyns skærm, så vil det nok være mest fornuftigt at bruge et ganske almindeligt grafikkort, med tv out (Radeon kort plejer at have det bedste billede).

Hvis det er til projektor kan man godt opnå en bedre billed kvalitet med et specielt grafikkort med line-dubler eller -scaler, men disse kort er vist meget meget dyre. Så special kort er nok kun noget ved, hvis du skal bruge computeren som eneste billedkilde dvs. at både TV, DVD, Sattelit osv. i en super duper hightech bio.

Selv bruger jeg et gammelt Ge-force2MX kort i min HTPC, og det giver et ganske udmærket billede på min panasonic PT-AE100, selv om et billede på 72" måske er lige rigeligt stort, når jeg sidder og spiller Counter-Strike med kammeraterne over nettet.

Mit råd ville være at købe et af de nyere Radeon kort som også har DVI udgang (der kommer jo flere og flere projektorer med DVI indgang på markedet)

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 24 September 2003 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

hvad er det til spil eller? hvis ikke vil jeg klart anbefale matrox eller ati, matrox g450 eller hvad det nu hedder skulle have god billed kvalitet, men det er absolut ikke til gaming, ellers de forskellige variationer parhelia også rigtig gode. Det skal lige siges jeg har aldrig haft matrox, men deres ry er rigtig godt. Men Ati har jeg haft, det var god kvalitet og nvidia kan ikke følge med
Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2003 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hey tark for svarne :)

Det vare bare sådan generelt så ikke noget specielt! Er bare meget nysgerig! SÅ MANGEMANGE TARK for hjælpen ;)

Lige en ting til Jonnravn: er en PT-AE100 dårlige end en 200/300?? Er det pengene vær at købe moddellen støre? eller hvad synes du? Det er hovedsageligt til film "faktisk KUN film". Men det kunne også være sjovt at bruge den lidt til spil ;)

Med venllig hilsen

Thomas Grau

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 September 2003 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg ved af egen erfaring at man opnår de bedste resultater med ATI's Radeon 9600/9700/9800 serie. Der er også på denne GPU integreret tv-out, hvilket Nvidia ikke har og her er kvalitet og implementering vidt forskellig.

Et 9600 Pro kort kan anskaffes for knap 1250,- idag.

I gamle dage var det Marox der var førende når vi snakker billedekvalitet.

DVi udgangen er at foretrække, ved ikke om dit udstyr har en sådan indgang. Ellers må du bruge VGA'en og gerne sammen med PowerStrip applikationen der gør det muligt at time dit udgangssignal til perfektion.

God fornøjelse!

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Sendt: 26 September 2003 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

PT-AE100 og 200 er praktisk talt ens bort set fra at 200eren støjer lidt mindre og kontrasten er en hårspids bedre. men 300 er bedre end 100 og 200 (ikke at 100 og 200 er dårlige maskiner...de er FABELAGTIGE til prisen). 300 har højere opløsning så den kan køre PAL i 16:9 med fuld PAL opløsning (100 og 200 kører PAL med ca 90% af PALs opløsning), den har også bedre kontrast mindre støj, og hvis jeg husker rigtigt en DVI indgang.

PTAE100/200 kan erhverves i tyskland for en 7000-8000kr og PTAE300 koster vist omkring de 12000-14000kr i tyskland (men det er der andre her på siden der har meget bedre styr på end mig)

Om det er pengen værd at investere i den store model frem for en af de små...tja  det er jo en smags/økonomisk sag..... der er ingen tvivl om at man får rigtigt meget projektor for pengene ved at købe en af de to små modeller. men man får så sandeligt også meget projektor for pengene ved at købe den store model. Find et/nogle sted(er) hvor du kan komme til at kigge billedet på de forskellige modeller og beslut så om DU syntes at PTAE300 er de extra penge værd.

Jeg er meget godt tilfreds med min PTAE100 og når der er landskamp eller der bliver inviteret til videoaften i omgangskredsen, er der skam heller ikke nogen af dem der klager

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2003 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

ctacta har du også prøvet matrox parhelia, eller er det kun det gamle g450 du har prøvet eller andet?

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 September 2003 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

micjen skrev:
ctacta har du også prøvet matrox parhelia, eller er det kun det gamle g450 du har prøvet eller andet?

Yep, det er dog imponerende på den analoge udgang. Men alt for kostbart et kort taget ydelse i betragtning. Glem Matrox.

Men DVI er at foretrække og her er ATi førende. Nvidia kort bruger ofte en sicilcon chip med max. opløsning på 1280 x 1024. Ikke nok at til "føde" et 50" plasmapanel med en native opløsning på 1364 x 768 via DVI.

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2003 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

ok, skulle bare høre. Ved godt det dårligt til spil, havde bare hørt og læst det skulle være god billedkvali. Med dvi med ati/nvidia kan jeg kun være enig med ati er bedst, også i ydelse. Det med nvidia med kun 1280 x 1024 er vist længe siden, idag kan de også 2048 x 1600, men som du siger nvidia kan ikke følge med ati i kvalitet

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 September 2003 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Mere end 90% af alle NVidia kort kan kun køre 1280 x 1024 på DVI udgangen, alene pga den valgte DVI chip fra Silicon Conductors. Det har intet at gøre med hvad selve GPU kan håndtere. Iøvrigt skyldes det at de fleste TFT skærme har en max. opløsning på netop denne. Bland ikke tingene sammen.

At man så kan køre en højre opløsning via DVI og med en VGA adaptor, skyldes ene og alene at der i DVI standarden både er et analogt og digitalt signal i samme stik og udgang.

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2003 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

ups var lidt for hurtig der, ja på dvi er det en anden sag

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hej Ctacta!

Hvilket kort, opsætning, signalvej ville du anbefale mellem htpc og en AE-500? Jeg roder lidt rundt i HDTV og DVI.

Martin:-)

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Martin_kbh-> Her er en tråd der er lige i øjet til dit spørgsmål. http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadi d=362379&highlight=gap+closed
Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 10 Februar 2004 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt et ATI All-in-wonder kort med 32Mb RAM og det virker perfekt til visning af film på et alm. tv.

Er der nogle der kender noget til hvordan man får et godt signal på selve tunerdelen af grafik/tuner kortet?? Dr1 har et dårligt signal og TV3+ har et ret godt billede. Hvad gør forskellen???

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

paqi skrev:

Jeg har købt et ATI All-in-wonder kort med 32Mb RAM og det virker perfekt til visning af film på et alm. tv.

Er der nogle der kender noget til hvordan man får et godt signal på selve tunerdelen af grafik/tuner kortet?? Dr1 har et dårligt signal og TV3+ har et ret godt billede. Hvad gør forskellen???

Jeppe

Hej Jeppe

Jeg kunne forestille mig at den anteneforenng du er koblet på (eller analog parabol) er skyld i at din DR1 ikke er særlig klar. Det kan være at DR1 fra din antenneforening er analog og din TV3 er digital. Det er bare et bud

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Februar 2004 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Tak for linket til AVS..en anden af mine tidsrøvere her på nettet:-)

Skal lige være sikker på at jeg har forstået dette rigtigt...PowerStrip er software baseret (CPU tung) og anvendes alene ved analog billede tilpasning, hvorimod hvis jeg anvender DVI så sker det hele digitalt og via grafikkortets chip og projektorens konvertering. Derfor skal jeg være sikker på at kortet understøtter min projektors opløsning på 1280x720 i DVI. Er det korrekt?

DVD film vises i 2D så 3D er i denne sammenhæng ligegyldigt ikke? 3D er primært til spil, overlay etc.

Det siges nogen kort skulle være bedre til DVD-playback end andre?

Leder efter et stærkt DVD kort med masser af indstillingsmuligheder og passiv køling og DVI til min projektor.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Tak for linket til AVS..en anden af mine tidsrøvere her på nettet:-)

Vi lider samme skæbne...

Skal lige være sikker på at jeg har forstået dette rigtigt...PowerStrip er software baseret (CPU tung) og anvendes alene ved analog billede tilpasning, hvorimod hvis jeg anvender DVI så sker det hele digitalt og via grafikkortets chip og projektorens konvertering. Derfor skal jeg være sikker på at kortet understøtter min projektors opløsning på 1280x720 i DVI. Er det korrekt?

Powerstrip er hardwarebaseret og ikke CPU tung. Derfor er der ikke den store forskel på om den outputter DVI eller VGA. Du skal være sikker på at dit kort understøtter den opløsning du er interesseret i at outputte.

DVD film vises i 2D så 3D er i denne sammenhæng ligegyldigt ikke? 3D er primært til spil, overlay etc.

Ja

Det siges nogen kort skulle være bedre til DVD-playback end andre?

Det er korrekt, både kvalitativt og kvantitativt. Geforce har haltet bagud indenfor det kvalitive område, men er vist ved ved at have lukket hullet. Kvantitativt er jo bare hastigheden hvilket vist ikke har været noget problem for kort på markedet de sidste par år.

Leder efter et stærkt DVD kort med masser af indstillingsmuligheder og passiv køling og DVI til min projektor.

Tror at der findes et 9600 non-pro med passiv køling

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Februar 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hej Thue...tak for dit input.

Hvor kan jeg læse mere om PowerStrip?

ATI rykker...Er lidt vild med Saphire's 9600XT Ultimate kort med passiv køling.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Hvor kan jeg læse mere om PowerStrip?

Hvad vil du vide?

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh -> Hej, jeg er ligeledes meget interesseret i Saphire's 9600XT Ultimate kort med passiv køling, men jeg hører rygter om at den heatpipe der sidder på kortet enten virker meget dårligt, eller slet ikke hvis kortet sidder på HØJKANT (som fx. i et desktop-kabinet) Det har dog ikke været muligt at få dette be- eller afkræftet endnu... Bare lige en oplysning, da de fleste der bygger HTPC, jo bruger et desktop-kabinet.....
Er selv lidt i venteposition med hensyn til dette kort... -ellers ville jeg også købe det.

Andre som kan af-/bekræfte dette problem?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes