Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: El-bas til anlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 November 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg tænkte på om man kunne forbinde sin el-bas til sit anlæg på en eller anden måde? Eller om der er fare for at man kuan sprænge alt muligt? Detkunne jo være der fandtes en box til sådan noget eller et eller andet?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 November 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg ikke anbefale dig at gøre....
køb hellere en billig basforstærker.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

En prof mixer, skulle kunne gører det, og bruge monitor ud (der er mange gange med RCA stik), til at sætte den til anlæget.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

men, hvorfor er det en dårlig ide at tilslutte den direkte til anlægget?

mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

men, hvorfor er det en dårlig ide at tilslutte den direkte til anlægget?

mvh

Brok

Ja ville jeg også gerne vide? Bare af nysgerighed, nu har jeg 2x 10" og 2x 12" i mine højtalere?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte mere på det her stads, det virker da som sådan noget fis? http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=1522

All Vintage

Billedeupload guide

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Dine højtalere er ikke bygget til at trække et instrument. Der vil være stor chance for at du brænder dine diskanter af. desuden kræver din bas en preamp for at kunne sige noget. Det med at køre igennem en mixer, vil jeg heller ikke anbefale. du vil ikke få en særlig god lyd, og du vil nemt kunne komme til at overstyre signalet.
Brug heller lidt penge på en billig øve-forstærker. Så er du sikker på at du ikke ødelægger dine fine højttaler, og så kan du også spille musik, mens du øver.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 09 November 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Der er mange mixer der har inbygget stereo jack stik i sted for RCA stik, derfor dette kable.

Der er forskeld på den spændinge som EL-basse, køre med og et normalt stereo anlæg, køre med, derfor må man havde en for for spændings styring, der er her mixer komme ind i bilde, dan den kan styre spænding fra EL-basse og sende en signal ud i den rigtig spænding til anlæget, hvis man sætte en EL-bass til anlæget, der der meget stor chance for at det ville brænde af.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 09 November 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Ahania, vad gør man i pladestudio, der blivr montor signalet fra mixer sendt over til nogle Effkt forstærker ?

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Okay mange tak drenge

Jeg vil se  om jeg kan finde en billig øveforstærker, men jeg synes godt nok de koster lidt.

All Vintage

Billedeupload guide

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 November 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Du skal have sådan en djævel til små 1000 kr. eller mindre hvis brugt.

http://www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/vare.asp ?varenr=1522

Det er en god idé med kompressor, da den sørger for du ikke ødelægger dine højttalere, hvis du banker til strengene.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Ahania, vad gør man i pladestudio, der blivr montor signalet fra mixer sendt over til nogle Effkt forstærker ?

Jo, du har da ret i at man kan bruge en mixer.
Normalt vil man også bruge en linedriver (DI-Box) som får phantom-power (48V) fra mixer pulten.

Men istedet for at bruge penge på en mixer og div kabler, ville han få mere ud af at købe en bas amp.

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Den her kunne være en mulighed.

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 November 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved er der også forskel på de højttalerenheder, der bruges til instrumenthøjttalere, og så de enheder, der bruges til hifihøjttalere?! Noget i retning af, at instrumenthøjttalerne benytter enheder, som har et væsentligt stivere ophæng, for ikke at blive "flået i stykker" af de ret voldsomme transienter et direkte signal fra f.eks. en bas eller en guitar giver.

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Jeg skal bare find enoget brugt, gider bare ikke kører så langt efter det, så venter tl der dukker noget op:)

All Vintage

Billedeupload guide

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Har du fundet dig en bas?
Hvis du vil finde en brugt bas-amp. er denne side god.

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Sendt: 10 November 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Eeej!! -hvor er jeg bare træt af folk som udtaler sig om noget de ikke er 100% eller ihvertfald 90 % sikre på!! Når man skal rådgive ville jeg mene at det var rigtig rart at man i det mindste selv har prøvet det man rådgav om....

Self. kan man øve bas over sine hifi-ht'er..-

Jeg gør det selv.. når man øver behøver man ikke at spille bas meget højere end det niveau bassen er i det musik du lytter til, på dine ht'er.

du skal dog være opmærsom på at de langt fra kan trække lige så meget end en højtaler bygget til el-bas. -så derfor kan du let smadre dine enheder ved at smadre igennem...

I stedet for at købe en sølle øveforstærker som du ikke vil kunne bruge alligevel når der først kommer trommer ind i billedet, så køb dog en ordenlig en og så øv med headphones der hjemme så forstyrre du heller ikke nogen..

Hvis din bas har et ok output kan du godt køre den ind i en phonoindgang på dit anlæg.. virkede med min passive fender jazzbass. Jeg bruger dog mest min aktive bas, altså en med preamp indbygget, ikke at det er specielt godt i denne her bas, men den får et højere output.

Jeg bruger selv min http://www.ebs.bass.se/koll/MicroBassII.htm med et sæt sennheiser hd590 headphones, eller når jeg indspiller musik på hd bruger jeg mine epos eller/og headphones.

mvh

AdamFelix

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Hmmmm.... syntes du modsiger dig selv.
Først skriver du at man sagtens kan bruge sine hi-fi højtalere til at spille bas på. derefter at man let kan smadre sine højtalere hvis man smadre igennem. Hvor ligger grænsen så på volumen????
Skal man så hele tiden sidde og tænke over hvor højt man spiller / hvor glad man er for sine diskanter.
Man skal ikke bruge sit hi-fi anlæg til noget det ikke er beregnet til

Og din bemærkning med at en snoldet lille øver forstærker ikke dur, når der kommer trommer på, er da også lang ude... Men du vil måske foreslå at han tager sit hi-fi anlæg med ud i øveren????

LouBP spurgte jo ikke efter noget at øve på i band sammenhæng, så derfor anbefalede jeg en lille bas-amp, som kan stå hjemme på værelset.

Når du har tænkt over dette, kan vi diskutere hvem der har 100% eller 90% styr på sine udtalelser

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Sendt: 10 November 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:
Hmmmm.... syntes du modsiger dig selv.
Først skriver du at man sagtens kan bruge sine hi-fi højtalere til at spille bas på. derefter at man let kan smadre sine højtalere hvis man smadre igennem. Hvor ligger grænsen så på volumen????
Skal man så hele tiden sidde og tænke over hvor højt man spiller / hvor glad man er for sine diskanter.
Man skal ikke bruge sit hi-fi anlæg til noget det ikke er beregnet til

Og din bemærkning med at en snoldet lille øver forstærker ikke dur, når der kommer trommer på, er da også lang ude... Men du vil måske foreslå at han tager sit hi-fi anlæg med ud i øveren????

LouBP spurgte jo ikke efter noget at øve på i band sammenhæng, så derfor anbefalede jeg en lille bas-amp, som kan stå hjemme på værelset.

Når du har tænkt over dette, kan vi diskutere hvem der har 100% eller 90% styr på sine udtalelser

Nu skal vi ikke videre ind på basteknik, men du får langt mere ud af din basøvning hvis du fokusere på at spille med så små og følsomme bevægelser som muligt.. det stiller højere krav til din motorik og du bliver mere sikker når det virkeligt gælder.. så nej, jeg modsiger ikke mig selv. Man kan godt ØVE bas på sine hifi-ht'er! - bare ikke særligt højt, men højt nok!

Du er da forfærdeligt nedladende... -jeg ville kunne forstå det en lille smule hvis du faktisk havde ret....

"Men du vil måske foreslå at han tager sit hi-fi anlæg med ud i øveren????"

-Hvorfor i al verden skulle jeg foreslå det? -har du virkelig ikke evnet at fatte mit første indlæg?

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Nå.... jamen så må jeg bøje mig for de bedre videnende. Adamfelix ved 100% hvad han snakker om, og jeg kun 90%
Så sæt du bare bassen til anlæget og jam amok til noget Hendrix. (ham kan du jo godt lide)

Tror dine Heil bånd diskanter glæder sig allerede.
Hvis de brænder af, er det fordi du ikke har fokuseret på at spille med så små og følsomme bevægelser som muligt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes