Men hold da op, hvor har ventetiden været svær. For når man først har oplevet hvad Signature modellen kan, så var det næsten som at vente til juleaften, for at høre hvor meget mere, man fik med en Avantgarde Arreté model.
Avantgarde Arreté udtryk for, at man har fat i topmodellen i Audiovectors sortiment, og i dette tilfælde SR 3 serien. Arreté, som jeg vil kalde den i denne test (det er et lidt langt navn at skulle skrive igen og igen), har faktisk kun kabinettet til fælles med Signature. Men det betyder også at finishen er af samme høje standard. I denne artikel vil jeg kun nævne forskellene, så for en uddybning af alle de små spidsfindigheder SR 3 serien besidder, vil jeg anbefale en tur forbi anmeldelsen af SR 3 Signature her: Audiovector SR 3 Signature anmeldelse
Alt inden i Arreté er anderledes, og noget er føjet til. Enhederne er opgraderet, og har kun lidt tilfælles med Avantgarde modellen, og intet med de mindre modeller, trods det at membranerne ser en del ens ud. Lidt modsat normen vil jeg starte med basmellemtone-enheden, som er den centrale komponent i Arreté. Membranen er af samme materiale – kulfiber og skum – men er her meget tyndere, for at gøre membranen lettere, og i en udførelse som bevarer stivheden. Samtidig er spole og magnet anderledes, blandt andet med dobbelt magnetsystem.
Og hvor signature benytter 2 ens enheder, så er basenheden på Arreté unik i forhold til basmellemtone-enheden. Spolen er kraftigere, og magneten større i diameter, men kun med en enkelt magnet. Dette er gjort for at opnå egenskaber, som forbedrer bassens arbejdsområde. Endnu en interessant detalje ved alle SR 3 modeller er, at den nederste bas faktisk arbejder med op til omkring 1000 Hz, men ved lavere niveau, hvor man normalt afskærer den ene bas i et 2½ vejs system ved 2-300 Hz. Men at bassen på SR 3 arbejder med op til 1000 Hz er faktisk med til at give den fantastiske mellemtonegengivelse, som både Signature og Arreté besidder.
Diskanten i Arreté findes også i Avantgarde-modellen, og er en såkaldt Air Motion Transformer. Umiddelbart vil mange mene, at den ligner en bånddiskant, men det er det ikke! En AMT enhed har en membran, der nærmest ligner en harmonika. Og når der føres signal gennem trådene i membranen, så bevæger den sig ikke frem og tilbage som et bånd eller en dome. Den bevæger sig derimod i bølgebevægelser fra side til side, netop som en harmonika. Og mellem ”lamellerne” opstår et over- eller undertryk, som skubber lyden frem eller tilbage. Og dermed er virkemåden meget anderledes end noget andet princip, hvor enheden skubbes frem og tilbage. På en AMT enhed er det kun luften der skubbes frem og tilbage.
Delefilteret er også anderledes på Arreté, men den største forskel skal findes i at det er cryogen-behandlet. Men som på Avantgarde-modellen, så har det også en slags rumkorrektion der fungerer i nedre bas/øvre mellemtone. Idéen er, at det skal hæmme uhensigtsmæssige refleksioner fra lytterummet. I undertegnedes lytterum kunne det primært høres ved et lavere (for lavt) basniveau, men omvendt så er lytterummet allerede dæmpet efter forskrifterne.
Udover de samme afstivninger, som man finder i de mindre SR 3 modeller, så har Arreté også en ”støddæmper” indbygget. Jeg kan desværre ikke afsløre præcis hvordan det er lavet, men idéen er, at når man dæmper et kabinet med afstivninger, så flytter man også kabinettets resonansområde op i frekvens, og dermed ofte ind det kritiske mellemtoneområde. Og for at fjerne denne resonans, uden bare at flytte den endnu højre op i frekvens, så er det indsat en ekstra afstivning i Arreté, som samtidig er dæmpet – heraf ”støddæmperen”.
Dermed flytter man ikke bare resonansen højere op i frekvens, men får den dæmpet i stedet. Måden det er gjort på, er rystende simpel. Og som med alle de andre finurligheder i SR 3 serien, så må man bare sige: ”Ja, selvfølgelig… den simpleste måde er ofte den bedste”. Og faktisk skal man også passe på, at man ikke dæmper kabinettet for meget, da lyden ellers kan blive meget kedelig. Det findes der nogle meget dyre eksempler på… og der er heller ikke nogen der kunne finde på, at dæmpe en violin eller cello, så den er helt død, vel?
Lytteindtryk
SR 3 Avantgarde Arreté er ubetinget en af de bedste højtalere under 100.000, jeg har lagt øre til… nogensinde! Og de er på de tekniske sider af musikken næsten lige så gode som Dynaudio Confidence C2 II! Men Arreté er også en meget direkte højtaler, som ikke lægger fingre imellem. Det kan bedst sammenlignes med en Formel 1 racerbil, som altid yder optimalt, og skærer svingene knivskarpt. Men omvendt er det også en svær bil at køre, og kræver hele tiden, at setup’et er optimeret.
Men det betyder også, at der er afsindigt meget hul igennem med Arreté, og at alle detaljer bliver suget op af pladerne, inkl. en masse jeg ikke har hørt i lang tid (siden Dynaudio Confidence C2 II). Samtidig er lydbilledet kæmpestort, og der et kæmpe overblik og en enorm kontrol, som man normalt skal betale meget mere for!
Gode eksempler på dette er blandt andet et par plader med Kylie Minoque og Sugarbabes. Ikke de bedste indspilninger, men der er nogle detaljer på dem, hvor SR 3 Avantgarde Arreté næsten også mestrede disse til perfektion. Klokkespillet som panorerer perfekt fra venstre mod højre og tilbage igen, uden ophold, og de bippende detaljer, som vandrer op og ned af højtalerne. Det sidste måtte Arreté dog give fortabt på. Det var meget tydeligt, at de prøvede, men de kunne ikke løfte lydene meget højere end selve højtaleren. Og kun på dette ene punkt(!) står Arreté lidt i skyggen af Confidence C2 II, på de tekniske sider af musikken.
Klangen er som sagt meget direkte, uden dog på nogen måde at være hård eller kantet. Men det betyder også, at Arreté er ekstremt afslørende over for kvaliteten af indspilningerne, man byder dem. Der er ingen tilgivelse, hvis teknikeren ikke har kunnet sit kram i studiet! Og det betyder at man måske vælger noget musik fra… det er her Formel 1 karakteristikken sætter sit præg. Det betyder dog ikke at musikken bliver pillet fra hinanden. Man skal bare acceptere, at nogle plader hurtigere ryger tilbage i skuffen, og at der måske går længere mellem at man hører dem. Og dermed er Arreté lidt mere kildekritisk.
En stor del af denne karakteristik må tilskrives den fænomenale AMT diskant, som i sin spillestil minder meget om en berylliumdiskant. Den har simpelthen så meget energi, at det næsten bliver for meget af det gode. Men dæmper man den for meget, eller sætter udstyr foran, som gør lidt af det samme, så mister man bare den fænomenale opløsning, som AMT diskanten byder på.
Men det kan ikke kun tilskrives diskanten, for bas/mellemtone-enheden har også sin del at sige. Og selv om man ikke tror det muligt, så er der endnu mere hul igennem, og endnu flere detaljer end med SR3 Signature. Samtidig bliver 3D fornemmelsen endnu tydeligere, og de udøvende står helt tydeligt frem. Her har vi bevæget os ind på Confidence C2 II territorie… og helt klart bedre end Xavian’erne i lytterummet.
Bassen sætter næsten ny standard, og det er så præcist, tydeligt og detaljeret, og samtidig super nuanceret. Jeg oplevede med Michael Jackson nummeret ”the Girl Is Mine”, at der kom nye lyde frem i basområdet. Det kan bedst beskrives som en meget dyb mandestemme, som lægger små brummelyde ind i musikken… det har jeg aldrig hørt før.
Ovenstående er alt sammen en beskrivelse af, når musikken blev leveret af McIntosh CD-afspilleren, og ved skift til vinyl-afspilning ændrede lyden karakter. Og det understreger netop hvor vigtigt det er, at setup’et inden SR 3 Avantgarde Arreté er optimeret. Men det fortæller også, at McIntosh CD’en i lytterummet faktisk rummer mere end Xavian’erne kan videreformidle på de tekniske sider af musikken. Og – desværre – at vinylsetup’et stadig kan forbedres i den henseende. Arreté’erne blev også testet sammen med en Kiseki pickup, som var til test samtidig, og det blev simpelthen for meget af det gode.
Klangen blev med vinyl mere lun og ”Xavian”-agtig, og der var ikke helt den samme detaljerigdom som via McIntosh’en, om end det stadig var bedre end vinyl via Xavian’erne. Og der var stadig mere fokus, præcision og 3D fornemmelse med Arreté. Og kun på et punkt må Arreté se sig slået af Xavian, som godt nok ikke besidder samme super opløsning, men trods alt er en bedre allround højtaler.
Der blev også eksperimenteret med både underlag og kabler, og her reagerede Arreté meget tydeligt. Først blev de sat på spikes, hvilket burde stramme lyden op, især bassen, som i forvejen var meget præcis. Men faktisk skete det modsatte… bassen blev ”mildere”, lidt hen a la Xavian. Men også diskant og mellemtone blev mildere i sin klang. Og så forsvandt den fuldstændig fantastiske detaljering, så det nu ikke var meget bedre end Xavian? Og det samme skete, da der blev skiftet til Audiovectors eget Signature højtalerkabel. Så i lytterummet ydede Arreté bedst med de medfølgende ”fødder” monteret og med SilverSonic Q10 kablet.
Konklusion
Jeg er en rystet mand… jeg har nu testet to modeller fra den nye SR 3 serie fra Audiovector, og jeg er rystet over hvor meget de distancerer sig fra de gængse konkurrenter, når det kommer til detaljer og opløsning, og de tekniske sider af musikken generelt. Og Arreté placerer sig i top 3 på undertegnedes liste over de bedste højtalere under 100.000,- danske kroner. Kun overgået af Dynaudio Confidence C2 II, som også koster 65 % mere, og kun lige holder sig under 100.000,-.
Men Arreté placerer sig på en delt 2. plads, side om side med den nuværende reference Xavian XN360. På de tekniske sider af musikken er Arreté bedst med højere opløsning og endnu flere detaljer. Men som allround højtaler er Xavian omvendt bedre, da de er mere tilgivende over for indspilninger, som ikke er helt perfekte. Når man er oppe i denne kaliber af højtalere, så er det mere og mere den individuelle smag, som har det sidste ord. Og vil man have alle detaljer med, så skal man vælge Audiovector SR 3 Avantgarde Arreté. Men samtidig vælger man også en højtaler med Formel 1 dna, for det er en toptunet højtaler, der får alt med fra pladerne...
Audiovector SR 3 Avantgarde Arreté er meget tæt på at få en ”Editors Choice” udmærkelse med sig, og havde de været en anelse mere tilgivende på samme måde som Xavian XN360, så var de blevet ny reference i lytterummet. Men udmærkelsen ”Top Klasse” skal de have med, for de er som sagt på en delt 2. plads, på undertegnedes top 3 over bedste højtalere under 100.000,-!
Specifikationer:
- Princip: 2½ vejs basrefleks gulvhøjtaler.
- Frekvensområde: 24-52.000 Hz.
- Følsomhed: 91,5 dB.
- Delefrekvens: 300/2800 Hz.
- Dimensioner: 19 x 103 x 33 cm (B x H x D).
- Vægt: 21 kg.
Pris: Kr. 59.800,- pr. sæt.
Producent:
Audiovector
Web: www.audiovector.com Mail: mail@audiovector.com
Tlf: 3539 6060
Reference-udstyr:
- Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
- Pickup: Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
- Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700
- CD-afspiller: McIntosh MCD500
- Streamer: Audiophilleo 2
- Forstærkere: Audio Analogue Bellini, Vincent SP-995
- Højtalere: Xavian XN360
- Kabler: Vincent XLR, SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
- Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
- Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount
Lytterum:
Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.
|