Her er du: Anmeldelser - Jeff Rowland 201 monotrin med ICE teknologi 29. marts 2024 | 10:27   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Jeff Rowland 201 monotrin med ICE teknologi
Anmeldelse af: Bruno Barcelli - tekst og fotos  [06.12.2003] Print testen
På udstillingen i Odense i oktober havde Mcintosh Nordic en opstilling, som inkluderede et sæt af Jeff Rowlands nyeste digitale monotrin 201. Nu er de under lup !

På udstillingen i Odense i oktober havde Mcintosh Nordic en opstilling, som inkluderede et sæt af Jeff Rowlands nyeste digitale monotrin 201. Vi omtalte dem i vores messerapport og lovede, at dem ville vi med sikkerhed kigge nærmere på.

Som sagt som gjort – de har nu været i HIFI4ALL.DK’s stereolab i en del uger. Mens jeg skriver dette er Mc på vej for at hente dem og det er jeg en lille smule trist over. De er nemlig på rigtig mange måder et virkelig positivt bekendtskab og lover godt for den videre udvikling af digitale forstærkere. Jeg vil ikke vove mig ud i en tekniske gennemgang af den digitale ICE forstærkers teknologi, men nøjes med at fremhæve, at der er et par oplagte fordele ved denne teknologi. Først og fremmest er varmetabet langt mindre end konventionelle konstruktioner. Det betyder, at forstærkerne – alt andet lige – kan konstrueres med mindre kølearealer. Det giver mindre forbrug af råvarer, mindre størrelse og komponenterne undgår de store temperaturudsving, der ofte kan være i almindelige forstærkere – for slet ikke at tale om klasse A trin… Desuden skulle forvrængningen være særdeles lav ligesom forstærkerne skulle være mindre følsomme over for varierende højttalerbelastninger. I stedet vil jeg give ordet til Jeff Rowland:

Each channel of the output stage utilizes a proprietary and patented power conversion technology that was intensively researched and developed over a period of years by Karsten Neilsen, Ph.D at the Henrik Technical University of Denmark and Bang & Olufsen Powerhouse a/s. This technology breaks previous performance barriers in both conventional analog and present digital Class D or Pulse Width Modulation (PWM) systems. It utilizes novel modulation techniques and error correction topologies known as Multivariable Enhanced Cascade Control (MECC) and Controlled Oscillation Modulation (COM).
MECC is used for control and error correction of frequency response, distortion, noise, and output impedance, while COM offers a number of a number of distinct advantages, such as better distortion specifications, greater bandwidth, higher efficiency, and a much simpler overall circuit in comparison to previous conversion techniques, such as Class D operation. The overall circuit operates primarily by enabling extremely precise control of all parameters in the output section and, thus, produces exceptional distortion specifications with relatively simple hardware.

Så meget for teknikken…. !

De to to monotrin er særdeles kompakte og vejer stort set ingenting. 201’erne ligger i udviklingsmæssig sammenhæng i direkte linie fra de voldsomme Jeff Rowland 300 forstærkere, men selv om de er mindre end en telefonbog, yder de alligevel respektable 250 watt i 8 ohm og ifølge Jeff Rowland 500 watt i 4 ohm… !
Så er der designet – mand… designet er totalt i orden med den beskedne størrelse, de buede aluminiumsfronter med den blå diode på fronten. Jeg er overbevist om, at hvis du har problemer med at overtale resten af husstanden til at investere i 2 x 250 watt i 8 ohm, så list lige et sæt 201’ere hjem hi-tech reolen, så skal du bare se !!

Bagsiden er lidt anderledes, end vi er vant til at se. For det første er højttalerterminalerne af en type, der i princippet kun accepterer spadestik og løse ledninger, da kablet holdes fastspændt med en enkelt drejeknap. Vores Nordost Valkyrja lånekabel med frugtstik måtte således overlade scenen til triwirekablet fra Analysis Plus, som er monteret med spader. Jeff Rowland har udelukkende forsynet 201’erne med en balanceret indgang. Lidt irriterende, men givetvis for ikke  at kompromittere ICE-modulernes ultralave støjniveau. Afbryderen sidder lidt ubekvemt på bagsiden, men med en forbrug på 8 watt uden musik kan forstærkerne jo lige så godt stå tændt konstant, med mindre du er så heldig at have en forforstærker, der kan sætte forstærkerne i standby via remote styringen på bagsiden.

Mine erfaringer med ICE-powered forstærkere er ganske begrænset, så det var som vanligt vore GamuT D200 effekttrin, der måtte stå som reference. Under testen havde vi desuden højttalere forbi som B&W 703, Dali Euphonia MS5, DLS 55, System Audio 1280 Mk II og  Dali Minuet, så vi har været dækket nogenlunde ind. På CD-siden havde vi besøg af Wadia 302, mens forforstærkningen som vanligt blev foretaget af vores pragtfulde Bryston. Liniekablerne var udelukkende Analysis Plus Golden Oval, mens strømkablerne er Analysis Plus Power Oval. Som et kuriosum havde vi Sythesis Audio FLOS koblet på en stor del af tiden til styring af udsving på el-nettet.

Som så ofte før er det altid et godt tegn, når lytterummet pludselig ligner en slagmark af CD’ere, der ligger overalt på gulvet foran anlægget. Det betyder, at jeg altid glemmer at lytte til anlæg, men i stedet bruger talløse timer på at genopleve den bedste musik, mine ører synes, mennesket har skabt. Efter en uges tids svælgen i god musik, fik jeg endelig taget mig sammen til at finde ud af, hvad det egentlig er for egenskaber, der gør oplevelsen af musik så glimrende.
Først og fremmest er det givetvis de mange hestekræfter, de små dåser ligger inde med. Det er nærmest ligegyldigt, hvad de bliver pumpet med, så ekspederes signalet bare videre i tilpas forstærket grad til højttalerne, som ikke for en chance for at drive gæk med udgangstrinnene. Der er virkelig et fast greb om basenhedernes udsving med en glimrende præcision i både start og stop af enhederne. Det betyder naturligvis, at det dybeste område står skåret ud i marmor. Nyd samarbejdet mellem bas og stortromme på Dream Theaters dobbelt CD ” Six Degrees Of Inner Turbulence”, som 201’erne får til at smelte sammen i den symbiotiske tilstand, de skal være i. I direkte sammenligning med D200 forstærkerne savner jeg en anelse mere krop i den nedre mellemtone – og D200 er bestemt ikke en bulderbasse på det område. Tilbageholdenheden er dog ganske besnærrende, da lyden på ingen måde antager en klinisk aggressiv karakter, men mere giver en fornemmelse af udstrakthed og neutral overgang til basområdet fra det krystalklare og sædvanligvis svære mellemtoneområde. Når du sidder og følger med i en bedårende kvindestemme opdager du for alvor, hvor støjfri og ”sort” baggrunden bag musikken er. Specielt sammen med Wadia 302 er denne egenskab helt forrygende og sætter musikkens sjæl i et utroligt perspektiv, der kan blive yderst vanedannende. Denne fornemme baggrund er tydelig hele vejen op i gennem frekvensområdet og danner også en virkelig kvalificeret baggrund for Jeff’ernes fremragende dynamiske egenskaber. Selv ved meget lave niveauer er dynamikken glimrende og giver din hjerne de bedste muligheder for at kompensere for niveuet og forestille sig dynamikken i ”live-niveau”. Ved naturlige lydtryk er det tydeligt, at homogeniteten i dynamikken er god og ikke favorisrere specielle områder.
Placeringen af instrumenter er så god, som du kan forvente i prisklassen. Der er glimrende bredde og luft mellem instrumenterne. Kun i dybden bliver scenen et par cm dybere med D200, men hvem siger, det er mere rigtigt ? Du er nemlig ikke på noget tidspunkt i tvivl om, hvem der sidder / står og synger eller spiller hvor i lydbilledet. Det gør den samlede oplevelse aldeles levende og nærværende.

Konklusion:

Jeff Rowland 201 er en særdeles kompetent monoforstærker, som jeg med glæde kunne forstille mig syv stykker af i hjemmebiffen. Dens spillestil er fremadrettet og slank – nærmest skandinavisk i sin tilgang -  med glimrende præsentation af scenen både hvad angår dynamik og perspektiv. Har du meget lystklingende udstyr, skal du dog passe lidt på ved høje niveauer. 201’erne er ellers på alle måder fremragende og anbefales varmt herfra.

Tech Spec

Output Power




250 Watts
500 Watts

Continuous RMS
@ 8 ohms
@ 4 ohms

Frequency Response

5 Hz - 70kHz, 3dB

Peak Output Current

>45 Amps

Dynamic Range

117 dBA

THD + Noise, 0.1W-500W/4 ohm

<.1%, typically .01 @ 1kHz

CCIF Intermodulation Distortion, 19/20kHz

<.002%

Damping Factor @ 1 kHz

275.

Overall Gain:

Selectable Internal Jumper,
26 or 32 dB

Input Impedance

40k ohms

Common Mode Rejection Ratio

>90dB, 20 Hz 20 kHz

Absolute Phase:

Non-inverting, Pin 2 Positive

Inputs

1 x Balanced XLR
(Unbalanced operation requires an optional XLR to RCA adapter)

Outputs

1 Pair Parallel Binding Posts

Power Consumption:
Idle
Maximum


8 Watts
650 Watts

Amplifier Weight

13.5 lbs/6.1 kg.

Amplifier Dimensions

2.6" x 8.4" x 11.5"


Pris: Ca. 49.000 pr sæt

Distributør:
Mcintosh Nordic
Tlf.: 33 25 89 00

Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes