Her er du: Anmeldelser - Kronjuveler fra Marantz !! 7. december 2024 | 18:57   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Kronjuveler fra Marantz !!
Anmeldelse af: Ronni Pedersen  [18.01.2005] Print testen
At få et par lækre fotomodeller på besøg er enhver mands drøm. I de fleste tilfælde kommer det aldrig til at ske, men hvis man så i stedet kunne få Marantz´ lækre modeller på besøg, kunne man så ikke ”nøjes”?

I netop dette tilfælde havde jeg bestemt ikke de voldsomme tvivlsspørgsmål i sinde, da jeg fik tilbuddet om netop dét sæt. Det er creme de la creme fra Marantz, og det ypperste de nogensinde har lavet:  Marantz SC-7S1 og MA-9S1 forstærkersæt.

Marantz er kendt af langt de fleste som en god leverandør af virkeligt musikalske produkter og har gennem tiden leveret en stribe af gode forstærkerkonstruktioner, hvor netop Model 7 og M9 fra 1958 har stået som formidable konstruktioner i rigtig mange år uden egentlige afløsere. Når der så er gået over 40 år, skulle man jo mene, at der har været mange afløsere siden, men ikke i dette tilfælde. Konstruktionerne har nydt høj status hos mange entusiaster verden over, og skulle selv i dag være så gode at mange mener at de stadig ikke har konkurrenter, men Marantz har alligevel følt at der nu skulle der røres lidt i andedammen og de gik derfor i gang med udviklingen af det nye forstærkersæt – en udvikling der har spændt over 3 år og uden hensyntagen til udviklingsomkostningerne.

Ken Ishiwata har stået i spidsen for udviklingen, og de fleste vil da også nikke genkendende til navnet. Han er nemlig ophavsmanden til Marantz´ populære K.I. Signature-modeller af både forstærkere og cd-afspillere, hvor kredsløbene bliver finpudset og forbedret sammen med kraftigere strømforsyninger osv.

Grundrødderne i Marantz strækker sig dog længere tilbage end Ken Ishiwata. Marantz startede i 1952 og var placeret i New York, med den lokale musiker Saul B. Marantz som skaberen med ideerne. Han var ganske enkelt utilfreds med de gengivelsesmuligheder der fandtes og ønskede at skabe noget unikt der yde musikken retfærdighed. Første produkt på hylden var Model 1 som var en mono-forforstærker med indbygget RIAA og ikke mindre end 7 indgange, heriblandt en tv-indgang. Det kan man vel egentlig kalde for de første spæde skridt til home cinema.

Model 1 skulle ikke have været produceret i egentlige serier, men på opfordring fra hans kone konstruerede han 100 styk. Inden han fik set sig om var de ude, og meget populære, og pludselig var der over 400 bestillinger i bogen – Marantz var officielt grundlagt.

Som tiden er gået har det, på lige fod med mange konkurrenter, kørt op og ned, og i 1986 rendte firmaet ind i problemer. I samarbejde med Philips fik man dog rettet skuden, og Philips stod derefter som stor-aktionær i firmaet. Det gav muligheder for Marantz idet man fik adgang til den på tidspunktet ny-opfundne Compact Disc. Det gav dog også en række begrænsninger – begrænsninger som Saul Marantz ikke syntes om, idet at der pludselig ikke var helt så frie hænder til at konstruere løs. Produkterne skulle pludselig være mere mainstream i håbet om at kunne introducere Marantz på billig-markedet, og det var slet ikke Marantz´ intentioner. I 90´erne var Marantz dog efterhånden blevet så store og stærke igen, at de købte sig fri med hjælp fra en flok japanske investorer, og herefter kørte det derudaf med den ene populære succes efter den anden. Produkter som CD-11, CD-16, CD-17 og PM-16 er nogle som mange sikkert kan nikke genkendende til.
I 2002 blev Marantz en del af den investeringsgruppe som også ejer blandt andet Nippon Columbia (Denon) og McIntosh Audio, hvilket blandt andet giver den fordel at de kan udveksle erfaringer på tværs af udviklingsafdelingerne. Marantz er i øvrigt i dag 100 % japansk.

Teknikken

Puha, hvordan pokker skal jeg få dem på plads, var min første tanke. Fragtmanden smed 3 monsterkasser i entreen og så kunne jeg ellers arbejde på hvor sagerne skulle placeres henne. Til at starte med blev det derfor i et stort tårn foran Audio Magic-racket fordi der ganske enkelt ikke var plads andre steder. Udskiftninger måtte der til og jeg fandt efterhånden pladsen til dette herlige sæt – en plads der desværre nu er lidt for tom, for skidtet skulle jo desværre retur igen.

Indpakningen var klaret efter alle kunstens regler med dobbelt-kasser og hele molevitten. Det er vel egentlig også et krav, når det er så heftige sager vi har med at gøre.

Som den første del er der forforstærkeren, og den har simpelthen den WOW-effekt på folk når de ser den første gang. Gennemført alle steder og med et virkeligt eksklusivt look af den smukkeste slags hvor det fra første øjekast er tydeligt, at her er der IKKE sparet på noget. 21 kilo vejer den og det er indtil nu den tungeste forforstærker jeg er stødt på. Det er heller ikke uden grund idet at selve chassiset er konstrueret med 3 lag kobberpleteret jernplade i hver 3 mm. Derudover er der tilføjet adskillige paneler af 5 mm aluminium. Hele svøbet er således lavet af aluminium og dæmpet efter alle kunstens regler.
Frontpladen var dog alligevel det mest imponerende, for den er ikke mindre end 40 mm tyk og det er dermed den tykkeste frontplade jeg nogensinde har set. Det giver ganske enkelt ordet ”pengeskab” ny betydning.

Forforstærkeren fra kobbersmeden !!

Kigger vi inden døre er det tydeligt at der ikke er sparet nogen steder. Samtlige komponenter er selekterede efter nøje lyttetests og opbygningen er lavet så flot at jeg ikke tror det kan gøres meget bedre. Glasfiber-print fyldt om med Marantz´ kendetegn – HDAM-modulet (High Definition Amplifier Module) hvor det i dette tilfælde er en speciel SA-version med opløsning op til 120.000 Hz. Dette forstærkersæt naturligvis er klar til den digitale fremtid med Super Audio CD som Marantz selv er en ivrig fortaler for. I SA7 er der ikke mindre end 12 af disse kredse og til dem er der tilføjet højkvalitets-relæer/kondensatorer og op-amps fra BurrBrown. Tilslutningerne til bagsiden er klaret med kabel i fornuftig kvalitet – ikke noget med stik direkte på printet her. 

Til højre, isoleret i sit eget kammer, finder vi strømforsyningen som er opbygget med to indkapslede ringkerner og to High-grade ladelytter fra Elna på hver 4.700 uF/65 volt. Strømforsyningen er delt op til hver sit afsnit i forforstærkeren og den balancerede og ubalancerede del har desuden også hver sin del af strømforsyningen.
På udvalgte steder har man desuden placeret ferrit-kerner.

Kredsløbet til volumen-kontrollen er den del der har taget absolut længst tid at udvikle idet man har ønsket sig en kreds i det digitale domæne, men uden de ulemper der findes i langt de fleste typer med f.eks. tab af gain og problemer med støj i som følge af reguleringen. Det er i den grad en succes, og selv ved lavt niveau slipper alt igennem uden at komme til at lyde lukket som det ellers godt kan komme til på mange af konkurrenterne. Den kører i øvrigt meget lækkert.

På forsiden finder vi, sammen med volumeknappen, en indgangsvælger til at styre de 5 indgange med. Også denne kører meget lækkert. Derudover er der et display til aflæsning af niveauet og indstillingen af balancen, en såkaldt TRIM-funktion, mellem monoblokkene. Displayet er rødt med blåt baggrundslys – på et guldfarvet apparat burde det måske være gult i stedet, da blåt i dette tilfælde er lidt for ”poppet” at se på. På SA7 er der en balanceret indgang samt fire ubalancerede indgange, heriblandt en båndoptager ind/udgang. Ikke overvældende meget, men alligevel tilstrækkeligt til de flestes brug. Måske skulle Marantz dog alligevel have overvejet at lave en Home Theater-bypass på forforstærkeren til de folk der har dette set i et setup der også rummer en high-end hjemmebiograf.

Indgangene sidder i øvrigt placeret med fin plads til selv meget tykke kabler. Stikkene er i meget lækker kvalitet, og det samme gælder de balancerede tilslutninger der er fra tyske Neutrik. Ved siden af indgangene finder vi et sæt balancerede udgange og ikke mindre end to sæt ubalancerede udgange, så alt i alt kan man køre med seks monoblokke på denne forforstærker – se, det ville være overkill. Der er desuden en trigger-udgang så man kan tænde effektforstærkeren sammen med forforstærkeren direkte på fjernbetjeningen. Fjernbetjeningen er i øvrigt en lækker alu-sag der ligger rigtigt godt i hånden. Knapperne måtte godt være lidt større, men det er absolut en bagatel.

Effektforstærkeren - også fra kobbersmeden...

Monoblokkene er et helt andet kapitel, og så afgjort ligeså kompromisløse i opbygningen. De vejer 35,8 kg per styk, og er dermed rigtige ryg-ødelæggere.  De er fra starten konstrueret til at drive B&W Nautilus 800, og det må i den grad betyde at de kan klare tungere belastninger. Effekten er opgivet til 300 watt i 8 ohm og 600 watt i 4 ohm, så heller ikke her er der mangler.

Konstruktionsmæssigt er der heller ikke her sparet på noget som helst. Store, ja faktisk nogle af de største køleribber jeg endnu har set i en forstærker med en ribbetykkelse på 1,2 cm som strækker sig hele vejen på tværs af apparatet. På køleribberne er der monteret 12 topklasse Sanken-transistorer i kraftigste udgaver, også her kombineret med HDAM-SA moduler. Hertil hører der en massiv ringkerne på 800 Va af Toroidal-typen, suppleret med 2 store High-grade ladelytter på 22.000 uF/85 volt og yderligere 2 mindre typer på 6.800 uF/85 volt, ligeledes fra Elna. Måske ikke voldsomt, men alligevel rigeligt. Også i monoblokkene er chassiset lavet med tre lag kobberpleteret jern i 3 mm samt aluminium alle andre steder, heriblandt frontpladen på 40 mm.

På forsiden er der et vu-meter til aflæsning af effekten, men det er ikke den mest præcise af typen, idet de kører meget sløvt og først med et mindre delay viser udgangseffekten. Til prisen burde det absolut kunne gøres bedre. Konkurrenten Accuphase behersker f. eks dette til fulde i selv de mindste forstærkere.
Også her er baggrundsbelysningen blå. Desuden er der en knap, der designmæssigt overhovedet ikke matcher apparatets æstetiske skønhed, hvor man kan skifte om mellem balanceret og ubalanceret drift. Denne knap kunne ligeså godt være placeret på bagsiden, da man i praksis aldrig benytter den. Den er i øvrigt ikke opbygget med relæ, så der skal være slukket hvis man skal skifte om, da den ellers giver et knald i højttaleren ved omskiftning. Også her kunne man have tænkt sig lidt bedre om. Det er dog bagateller, der ikke ændrer ved indtrykket.

Til slut er det tilslutningerne som igen er XLR-stik fra Neutrik samt RCA-tilslutning af lækker kvalitet, samt ikke mindst højttaler-terminalerne som er fra tyske WBT. De er meget lækre og tager alt hvad man kan finde på at smide i dem. Der er to sæt til brug ved bi-wiring.

Lyden

Er simpelthen fænomenal god – mere præcist kan det ikke siges. Marantz har uden tvivl skabt en musikalsk genistreg i dette sæt, som på det kraftigste understreger at de er et eller andet ved musikken.

Efter opvarmning åbner der sig et lydbillede der er så stort, bredt og dybt at jeg ikke har hørt det meget bedre andre steder. Ord som medrivende, engagerende, dynamisk, smukt, musikalsk og begejstrende er så små, at de stadig ikke beskriver det, som både jeg og utallige medlyttere oplevede mens sættet stod her.

Alle musikgenrer håndteres til UG og intet overlades til tilfældighederne. Sættet er som en musikalsk kamæleon der bare tilpasser sig det musik man smider på. Der er ingen tvivl om, at her er det ikke teknikken man lytter til, men i stedet musikken i fuld flor.

Begejstringen var stor dag jeg satte første stykke musik på efter den indledende opvarmning. Kari Bremnäs´ ”Livet som blei borte” fra ”Gåte ved gåte”-pladen blev gengivet med nærmest eksemplarisk dynamik. Grebet om bassen var virkelig i særklasse og stemmerne levede i et lydbillede der var fyldt med myriader af detaljer, som på ingen måde og på noget tidspunkt blev øretrættende eller belastende.

Uanset om man spiller studieindspilninger, unplugged eller deciderede liveindspilninger, kvitterer Marantz med et levende soundstage hvor man i allerhøjeste grad har en klar fornemmelse af optagerummets/scenens størrelse og akustik. Perspektivet er helt enormt bredt og rækker lige så dybt.

Stort set alle mine plader blev høvlet igennem på de 14 dage hvor jeg havde æren af at have sættet på besøg, og fælles for alt var at uanset hvad der blev spillet så var nuanceringen helt i særklasse. Fornemmelsen for instrumenterne var tilstedeværende på alt hvad der blev spillet – guitarstrengens vibrationer ved selv den mindste tone, trommeskindenes vibrationer, hi-hattens sitren lige inden den klinger af, stemmers dynamiske formåen helt ned til den mindste hvisken. Disse forstærkere gør simpelthen alt så godt at jeg stadig er rystet over gengivekvaliteten og den samme holdning har samtlige folk der var forbi og lytte til dem i perioden.

Bassen bliver aldrig pumpet eller fuldfed, men bare hurtig, kontant og præcis. Mellemtonen fremstår med fornem artikulation og optegning af stemmer er simpelthen i særklasse med en glød der får kunstneren til at fremstå levende og intim.

Over og undertoner fornemmes tydeligt hele vejen gennem kæden så længe forstærkeren er sat op med grej af tilsvarende høj klasse. Balanceret tilslutning er i øvrigt et absolut must. Der bliver lagt en dæmper, meget lille men den er der, på løjerne når signalvejen kører ubalanceret. Der var til lejligheden leveret XLR-kabler med til sættet, men mine egne GamuT og Harmonic Technology var alligevel et bedre match idet hele lydbilledet fik en tand mere detaljerigdom og definition i hele spektret.

Hele vejen under lyttesessionen spillede sættet med fornem autoritet og kontrol. Lyden er meget magtfuld men alligevel lidt høflig af sig, forstået på den måde der ikke bliver pyntet på noget. Musikken lever og kommer ud på fremragende vis uden at overeksponere, og det er tydeligt at de mange watt der er til rådighed, så absolut er en fordel. Watt er nemlig ikke kun ensbetydende med at kunne spille højt. Det er ligeså væsentlig en faktor at have en forstærker der ikke løber tør for energi når det går hedt for sig, og Marantz er IKKE en af den slags. Mine højttalere er ikke de tungeste af slagsen at drive, og jeg kan derfor af gode grunde ikke sige hvordan det vil gå med en decideret tung belastning, men med udviklingen til Nautilus-højttalerne i baghovedet kombineret med mine oplevelser af sættet, kan jeg ikke forestille mig at det overhovedet skulle blive et problem af nogen art.

Konklusion..

Jeg har opgivet at beskrive alt det musik jeg har hørt undervejs, fordi ligegyldigt hvad der er blevet spillet, så har musikken levet. Dette sæt slog ganske enkelt benene væk under mig og de andre tilhørende fordi mine og deres forventninger, pga. det manglende kendskab til dem, var meget små.

Men… det er gudesmukt og spiller musik så fuglene synger, det er engagerende og medrivende og lysten til at blive ved med at sidde og spille musik til langt ud på natten, er så stor at man ikke stopper frivilligt. Sjældent har jeg hørt stemmer leve så meget i højttalerne som når de er gengivet fra disse klodser og kontrollen er i en klasse for sig selv – helt i hævd med de ypperste high-end konstruktioner derude.

Marantz har konstrueret et sæt kronjuveler som med det samme kan gå ind og sætte sig på tronen med de få andre virkelig suveræne konstruktioner der findes derude som spiller musik for musikkens skyld. Man kan pege fingre af prisen på 200.000 kr., men det viser også med al tydelighed hvad der sker når vi bevæger os op i dette område af den farlige skala.

Det bliver kun endnu mere spændende når Marantz kommer med deres tilføjelse til sættet, nemlig en matchende CD/SACD-afspiller, men allerede inden har konkurrenterne noget at holde øje med, for Marantz er i særdeleshed på vej ind i den tunge klasse.

Her går tingene op i en højere enhed, både teknisk og musikalsk, og jeg anbefaler alle at ligge ører til det hvis muligheden skulle være til stede på et seriøst setup.

Jeg giver det mine absolut varmeste anbefalinger – drømme koster som regel mange penge, så her er en grund til at spare op. Jeg var i øvrigt meget ked af at se det blive hentet igen, så jeg går selv i gang med opsparingen!


HIFI4ALL.DK siger:  "TOPKLASSE"


Tekniske data:

Specifications for the MARANTZ SC7S1 Pre Amplifier

Rated Output (20-20,000Hz)

1.7V

Maximum output (20-20,000Hz)

13.5V

Total Harmonic Distortion (20-20,000Hz)

0.0015% (Balanced)
0.003% (Unbalanced)

Frequency Response

3Hz - 150kHz

Input sensitivity/impedance

420mV/20kOhms

Output impedance

220 Ohms

S/N Ratio

103dB (Balanced)
105dB (Unbalanced)

Channel separation

>100dB

Volume control

-100~0dB (0.5dB steps)

Channel level trim

±6dB (0.5dB steps)

Attenuation

-20, -40, -60, -

Power Consumption

18W

Dimensions

Width 459mm
Height 136mm
Depth 441mm

Weight

21kg

 

Specifications for the MARANTZ MA9S1 Power Amplifier

RMS Power Output (20-20,000Hz)

1x300W @ 8 ohms
1x600W @ 4 ohms

Total Harmonic Distortion (20-20,000Hz)

<0.01%

Frequency Response (1W, 8Ω)

 3Hz - 120kHz (+0, -3dB)

Output range (8Ω, 0.05% THD)

5Hz - 55kHz

Damping Factor

200

Input sensitivity/imp.

1.7V

Voltage Gain

29dB

S/N Ratio

120dB

Attenuation

0, -3, -6, -9, -12, -∞

Power Consumption

450W (minimum)

Dimensions

Width 459mm
Height 198mm
Depth 451mm

Weight

35.8kg

Vejl. Pris 200.000,00 kr. komplet.

SC-7s1 kr. 54.900,00
MA-9s1 kr. 75.000,00/stk.

Distributør

MultiMedia Presentations Danmark A/S
Kongevejen 150A
3460 Birkerød
Mail: POlsen@multipre.dk

Stort set alle Marantz-forhandlere skulle kunne levere sættet, der kun kan fås hjem på bestilling.

Udstyr brugt i test:

Meadowlark Nighthawk
Accuphase P-360
Accuphase DP-65
Kabler Fra JPS, GamuT, Harmonic Technology

Nye anmeldelser
PMC Prodigy 1
16.06.2024
Fyne F500SP
30.04.2024
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
NyArtSound
17.10.2024
Nyt fra Clearaudio & EAM Lab
12.10.2024
SVS 17-Ultra Revolution
03.10.2024
Radiant Acoustics Clarity 6.2
24.09.2024
Canvas HiFi
17.08.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes