UPDATE: Mandag kl. 21:00
Den sidste update fra årets hifi-messe i København følger hermed:
Tone elektronik Tone elektronik var repræsenteret på årets Københavner messe med produkter fra Mcintosch og Klipsch. Det anlæg, de havde sat op, bestod af Klipsch Prelude 39 højttalere, 2 brokoblede Mcintosch 275 forstærkere og et mediacenter fra Klipsch som signalkilde. Kablingen var Bertram. Her var altså endnu en stand, hvor den gængse CD-afspiller var hårdt trængt af en digital lagring af musikken med helt nye muligheder til følge.
Vassagohifi Rene Jensen havde besluttet sig for at lade det tunge grej fra Avalon og Pass Labs blive hjemme, for i stedet at fokusere på AVIs sat/sub-systemer. For 17.500 kr. kan man få et system bestående af AVI ADM9.1 standerhøjttalere med en AVI sub, hvor det eneste man så mangler, er en signalkilde. Både standerhøjttalerne og subwooferen er nemlig aktive. Rene havde sluttet systemet til en Apple Macbook som med lidt snilde kan styres fra en Ipod-touch. Snedigt - og bestemt noget der vil blive meget udbredt fremover.
Exotic Audio Exotic Audio udstillede rørgrej fra KR Audio. Navnet KR Audio er måske ikke det mest genkendelige, men udseendet glemmer man ikke sådan uden videre, for KR Audio bruger KÆMPE store rør i deres forstærkere. Musikken blev sat i svingninger af de klassiske højttalere fra Spendor, med bl.a. deres A6 og SA3 modeller.
Exotic Audio havde også medbragt de noget eksotiske Audiaz højttalere, som udmærker sig ved at fremstillet specielt til små og mellemstore rum, hvor placeringen kan være kritisk. Højttalerne er, som f.eks. Naim også gør det, konstrueret til at stå tæt på bag- og sidevægge. Selvom vi ikke fik hørt resultatet, ser det ud til at være nogle rigtig spændende produkter, som mange kunne få glæde af. Herudover forhandler Exotic Audio en lang række andre produkter, som man kan se ved at besøge deres hjemmeside.
Interceptor Interceptor stillede med Bladelius, Ayre og Martin Logan på deres stand. Bladelius Thor MkII til 22.000 kr. leverede power til Martin Logans nye Spire, der er en neddroslet udgave af Summit’en, og koster 75.000 kr. Panelet og meget af elektronikken er taget direkte fra Summit, og det lod sig bestemt også høre, for lyden var i ægte Martin Logan stil med glimrende præcision og mange detaljer. Som signalkilde brugte Interceptor Bladelius Embla, der er en digital medieafspiller med både drev og flashhukommelse, således at man kan rippe sine skiver direkte i maskinen, hvorefter musikken lagres i flashhukommelsen. Herved slipper man for den mekanik, som ligger i en harddisk. Bladelius Embla koster 45.000 kr. Kablingen var fra Transparent og kostede 47.000 kr., 22.000 kr. og 15.000 kr. for henholdsvis højttaler-, signal- og netkabel.
HNPC Hifi Import HNPC Hifi Import havde lånt grej fra Tapeconnection i form af Moon til at føde deres Gemme Katana højttalere. De spillede også på Gemme Tanto højttalere, som fik strøm og signal fra japanske Tri. Vi ser frem til forhåbenligt kunne give Gemme-konstruktionerne et lyt under kontrollerede forhold og få lyttet nærmere på deres potentiale.
Hi-Fi Klubben Hi-Fi Klubben spillede på 2 systemer. Det ene var en kombination af B&Ws nye flagskib, Signature Diamond, og Denons største stereosæt, forstærkeren PMA-SA1 og SACD-afspilleren DCD-SA1S. Det andet system var de legendariske B&W 801D på Lyngdorf Millennium MkIV og Lyngdorf CD12. Den samlede pris på hvert anlæg nærmer sig den kvarte million…
Herudover udstillede Hi-Fi Klubben produkter fra deres nye mærke Arcam samt Denon og NAD. Yderligere havde Hi-Fi Klubben endnu et rum, hvori der var skruet op for den helt store surround-forestilling.
Dynaudio Dynaudio havde som sædvanlig en stor, flot stand med masser af højttalere i alle prisklasser. Morten viste os hen til et par interessante nyheder. Dels den nye serie Excite, hvor højttaleren x36 står til 20.000 kr. sættet, dels den nye Focus 360 til 40.000 kr. sættet. Det hele var sluttet til Mcintosch elektronik, som til sammen gav glimrende lyd.
Lidt car-fi fra Dynaudio blev det også til.
Pioneer Pioneer kører videre med deres Kuro brand, så – ikke særlig overraskende – var alle deres produkter helt i sort. Henrik fra Pioneer guidede os gennem junglen af produkter hen til de nyheder, som Pioneer havde taget med. På Blueray-siden havde Pioneer medbragt deres BDP-LX91 til 18.000 kr., som nok skal gøre projektorfolket tilfredse. På forstærker siden var det helt umuligt at undgå den enorme Susano SC-LX90 forstærker til 55.000 kr. Her er ALT hvad den glade surround sound entusiasts hjerte kan begære.
For de ikke helt så velstående entusiaster var der også nye og mindre forstærkere, SC-LX 71 og SC-LX 51, som er neddroslede udgaver af Susano forstærkeren til mere rimelig priser.
På højttaler siden spillede Pioneer på et 5 kanals setup med højttalere fra den nye S8-serie, til i alt 50.000 kr.
Hififreaks Hififreaks stillede med to rum, et med en toptrimmet surround-opsætning og et andet med fokus på stereolyd.
I stereorummet var der Densen-grej så langt øjet rækkede spændt på Focal-højttalere. Der var ren fodtramps-effekt, da Dizzy Mizz Lizzy spillede op til dans! Hififreaks havde ligeledes håbet på at have en Danmarks præmiere med i form af Focal Utopia Scala, men blev brændt af en en fragtmand, så den oplevelse må vi have til gode.
Focal Utopia Diablo
Ved surround-setuppet blev der spillet på et komplet sæt Focal i form af 1000S-serien. På elektronik siden stod bl.a. Audiolab 8000AP og 8000X7 for at holde holde højttalerne i et jerngreb.
Amphion På Amphion standen kunne man se ud lille udvalg af deres modeller, mens demonstrationen foregik hos Speakers Corner ca. 500 m. fra hotellet i det indre København. Desværre var der ikke tid til at nå forbi hos Speakers Corner, men på standen fik vi mulighed få at møde konstruktøren Ole Lund Christensen, som for de indviede ikke er en hr-hvem-som-helst. Han kunne blandt andet fortælle om de nye Krypton2, samt en gulvversion af Argon2 Anniversary kaldet Argon3 L. Vi vender tilbage med en test af den nye Argon gulvmodel hurtigst muligt!
High Fidelity Danmarks trykte hifi-magasin var som altid også på pletten. Her kunne du få et smugkig på nyeste nummer og en sludder om dine fortrukne rør-konstruktioner mellem 1962 og 1974.
Head Audio Jacob havde medbragt et bredt udvalg af hovedtelefoner og dertilhørende forstærkere. Der var særlig stor interesse om nogle små fikse usb-forstærkere, lige til at stoppe i lommen.
Anders og Mikkel får sig lige en pause til at fordøje indtrykne på årets messe - det var lige før at kæberne gik af led, med alle de high-end bolscher vi måtte indtage for at opretholde sukkerbalancen.
High Sound High Sound havde lignet et stort arsenal af kabler til nærmest hver en tænkelig situation. Vi overhørte den klassisk debat om, hvorvidt man nu skulle skyde adskillige tusinde kroner efter et signalkabel, når nu man kunne få et til et par hundrede... High Sound havde kabler med fra Oehlbach, Supra, ProfiQ og Bertram.
Som sædvanlig var der et udvalg af JBL og Accuphase. Og som helt nyt, det spændende udstyr fra Ayon! Vi nåede desværre ikke forbi til et lyt på Dynamx-grejet på "fælles-arealet" - men det kan der forhåbenligt råddes bod på ved en anden lejlighed!
Omega Audio Ja, det var ikke meget der var at se til Kenneth på messen. Alt hvad der stod var nedenstående collage. Argumentet var, at hvis man var interesseret i et sæt Neeper, så måtte man trille lidt videre gennem centrum og komme til en kontrolleret demo.
Streamtech Flemming og Co. havde opstillet en række steaming-løsninger, som bud på den fremtidige musikafspilning, som står mere end klar til at overtage tronen efter cd-mediet. Der er ingen tvivl om, at dette er fremtiden!
Quality Screen Quality Screen havde bl.a. medbragt projektor-grej fra Mitsubishi demonstreret på lærrede fra det japanske OS Screen. Lærredet har en sort maskeret kant, som ikke giver anledning til at give genskær fra projektoren, således maskeringen er 100 % sort. Kanten føltes som fløjl. Ydermere blev der demonstreret forskellen på 6 forskellige gains og lærrede-typer på et samlet lærrede, hvorpå det var uhyre enkelt at se de reelle forskelle lærrederne imellem.
MM Vision MM Vision udstillede en række bud på en multimedia-løsning, hvor alt få filmkigning til musikafspilning og net-surfing kan lade sig gøre via en og samme boks. En Blu-ray løsning er lige på trapperne, hvor der indsættes noget mere processor kraft og ikke mindst et Blu-ray drev for at kunne få fornøjelsen af hd-mediet. Forstærkerdelen er på nedenstående model udført på baggrund ICEpower moduler.
Medlyd Medlyd viste som sædvanlig grej fra Rega frem i alle farver og størrelser - bl.a. en ny integreret forstærker ved navn Elicit fra Rega.
Bigture og AV Precision Henrik og Otto fremviste billeder i storformat til UG og kryds og slange! Hvor er det dog en fornøjelse at se så lækkert og toptrimmet et billede i så stor en størrelse. Der var løsninger for en bred pengepung i intervallet +200 K og ned til løsninger omkring 40 K. Otto gjorde en stor dyd ud af, at få formidlet budskabet om, at "standard-opsætningen" på et givet display i den grad kan optimeres - og det kan vi kun give ham ret i. Henrik anvendte elektronik fra Halcro Logic og full range højttalere fra Audum til at sætte en fed streg under den totale hjemmebiograf oplevelse! Bravo!
Holfi og Peak Consult Holfi havde som sædvane demonstration af SACD i flere kanaler, men denne gang i et rent dansk setup. Tophøjtalerne Typhoeus fra Peak Consult, kabler fra Argento, og en usædvanlig lækker pladespiller fra Bergmann. Det samlede setup koster over en million hårdt beskattede danske kroner! Som sædvanlig var lyden fra Holfi’s SACD setup af meget overbevisende kvalitet, og Peak’s Typhoeus er oppe og ringe i det område, hvor fuglene altid synger og solen skinner fra en skyfri himmel! Vi har til gode at få demonstreret Bergmanns pladespiller - og det ser vi frem til.
Scala Hifi - med besøg af HTP Scala Hifi havde fået fint besøg af Claus fra HTP og havde taget film og cd-server-systemet Kaleidescape med. En yderst intuitiv løsning til afspilning af dine film og musik - løsningen ligger i den dyre ende, men man har vel lov at drømme. Crestron leverer kontrolsystemer der kan få en lang række remotes til at falde døde om af misundelse. Der er nærmest ikke det du ikke kan opsætte kontrolsystemet til at styrer med hård hånd - det skulle da lige være kaffemaskinen... Claus demonstrerede ligeledes fortræffelighederne ved at gøre brug af en god scaler til dit display. Der blev meget overbevisende demonstreret, hvordan håndteringen af scaleringen mellem f.eks et 1080i og 1080P signal kan foregår, alt efter hvilket stykke grej der står for dette. Og lad det være sagt med det samme, der er flere knap så fikse løsninger på denne problemstilling, og så er der DVDO, som kan hjælpe dig, så du aldrig vil kunne undvære sådan et stykke maskineri, såfremt dette først var kommet ind over trappetrinnet. Bare lige for at sætte en eftertrykkeligt punktum, stod der en ordentlig kolos af en Runco og flashede...
UPDATE: Søndag kl. 12:00
Acoustic Force og Frequence Acoustic Force er et nytstartet firma, som har til formål at levere kvalitetshøjttalere til forbrugerne, men til billige penge. Selvom det ikke er første gang, at et hifi firma starter med den filosofi, så er der vægt bag ordene. Stifterne, Leif og Gert, startede selv som selvbyggere, men undrede sig over, at samlede højttalerne skulle være så dyre, når nu man selv kan bygge selv til en væsentlig lavere pris. Derfor har Acoustic Force som koncept, at forbrugeren selv kan vælge enheder, delefilterkomponenter og kabinetfinish. Acoustic Force anbefaler dog selv Scan Speaks Illuminator serie og delefilterkomponenter fra bl.a. Mundorf. Acoustic Force’s færdige højttalere koster fra 11.000 kr. sættet til 39.900 kr. sættet. På samme stand udstillede Frequence ligeledes med elektronik fra Music Hall og højtalere fra Xavian og Phonar.
Tekni-fi Import Tekni-fi Import, der efterhånden importerer et væld af mærker, er også repræsenteret på årets Københavnermesse med bl.a. Harbeth, Manley, Parasound og Jolida. På deres stand spiller de primært på et anlæg bestående af Parasound JC1 monoblokke (33.000 kr. stykket), den nye JC2 forforstærker (33.000 kr. stykket), Harbeth Super HL 5 højttalere (12.800 kr. stykket) og en ny pladespiller fra Fletstcher Audio. Denne pladespiller er så ny, at den ikke en gang har fået et modelnavn endnu. Fletscher Audio er stiftet af Tom Fletscher, som har været udvikler på Nottingham Analogue i en årrække. På et tidspunkt besluttede han at ville stifte eget firma og sælge pladespillere i eget navn, og det er der bl.a. kommet den spændende vinylspinner ud af. Pladespilleren bruger en Grado Master pickup.
Jumon Audio Jumon Audio har lagt billet ind på to stande til året københavnermesse. I det ene rum har de medbragt grej fra Pathos, Respons Audio, Voodoo kabler nogle højttalere, som Michael fra Jumon selv har bygget. Jumon spiller på Respons Grand – netop testet her på HIFI4ALL.DK. Disse svenske pyramideformede højttalere er sluttet til Pathos Inpol2 og Pathos Digit CD-afspiller. På den anden stand er værelset fyldt op til bristepunktet med produkter fra Jas Audio. Jas Audio er et resultat af et samarbejde mellem hififorhandlere og teknikere fra Hongkong. Jas Audio laver alt, det, som hifinørden begærer, og man kan således samle et helt stereoanlæg bestående af komponenter fra den ”gamle Jas”...
Artsound Artsound havde også to rum. I det ene rum fokuserer Artsound på pladespillere, arme, pickuper, RIAAer – og havde endda medbragt flere kasser med dejlig vinyl, lige til at smide på ploven. De har sammen et anlæg af produkter fra Avantgarde hornhøjttalere og Leben elektronik, som har det fedeste retrodesign i stil med Luxman eller Accuphase i 80’erne. Artsound havde i det andet rum medbragt elektronik det svært udtalelige Aesthetix, som laver en ”saturn-serie”. Her havde de også Qsonix, som laver en samlet PC-baseret løsning, hvor man for 55.000 kr. kan få en server, man kan streame fra, og touchpad skærm, hvor man selv kan vælge musik med fingrene. Systemet koster, men har også fordele for forbrugere, som ikke vil rode med CD’er – f.eks. ripper systemet CD’erne direkte ind på serveren, når man sætter skiverne i drevet.
Hifi-teamwork Hifiteamwork, der importerer Vincents produkter til Danmark, var repræsenteret ved folk fra Lydportalen og Dan’s TV og Hifi Center. Vincent laver, som så mange andre producenter fra Østen, alskens grej, bl.a. CD-afspillere, forstærkere, højttalere, hovedtelefonforstærkere m.v. Bl.a. de specielle kugleformede Vincent LS 310 var opstillet på standen, men Hifiteamwork er ikke meget for at lave en decideret demo i det alt for lille rum – LS 310 er simpelthen mange gange for store til rummet. Flotte ser de dog ud!
High Performance Audio High Performance Audio har medbragt produkter fra New Zealanske Plinius og højttalere fra Montana Audio. Vi fik en decideret demo af et anlæg bestående af Plinius SA-201 effektforstærker, Tautoro forforstærker, CD 101 CD-afspiller og som rosinen i pølseenden, Bertram Proxima sølvkabler til den nette sum af 137.000 kr. for 2x3 meter. Anlægget er sluttet til en Purepower regenerator, som vender den indkomne vekselstrøm til jævnstrøm, og tilbage til vekselstrøm igen, hvorefter den har dannet en stabil frekvens på 50 hz med 220 volt. Højttalerne fra Montana Audio er SPI, som kan fås for 42.000 kr.
Ved den demo vi fik, var lyden noget af det bedste, vi har hørt hele weekenden. Vi hørte 5-6 numre, og hver gang præsterede anlægget et glimrende perspektiv, hvor man fint kunne placere de forskellige udøvende kunstnere. Anlægget har også en god dynamik, og man fik indtrykket af, at der er tale om en ”hurtig” højttaler, der er i stand til at sætte enhederne i svingninger, men også stoppe dem igen, uden tøven. Dynamisk headroom er nøgleordet her. Som noget uvant for messelyd var bassen faktisk fyldig, men stadig afbalanceret. Knastør var den dog ikke, men sådan vil det altid være med store højttalere i små og dårligt trimmede hotelværelser. Vi hæftede os også ved, at der ikke var skyggen af hårdhed i diskant og mellemtone – noget, som mange andre anlæg på messen lider under. Den samlede pris for anlægget er over 300.000 kr., og det selvom der kun er tale om midten af Montana Audio og Plinius’ modelprogram.
Highend Sound Gert fra Highend Sound har medbragt en masse forskelligt grej, og spiller bl.a. på Herron Audio elektronik, en Amazon pladespiller med en arm fra Tri-planar og en PU fra Shelter. På digitalsiden er der en rørbaseret Unison Research CD-afspiler. Vi faldt i så god snak med Gert, at vi rent faktisk aldrig fik nået at lytte intenst til grejet!
UPDATE: Lørdag kl. 15:00
Vi har næsten været igennem 1. sal, og bringer billeder og lytteindtryk fra standene.
Gæsterne er klar til messe...
Tapeconnection Tapeconnection var repræsenteret ved Claus og Allan fra butikkerne i Århus og København. De stiller med to anlæg til en samlet værdi af 60-70.000 kr. Det ene anlæg er et rent DLS system bestående af DLS Amplifier One og CD One og M60 standerhøjttalere. Det andet anlæg er sammensat af komponenter fra Musical Fidelity og Monitor Audio, A1 amp og A1 CD pro, samt PL 100 standerhøjttalere.
Vi var imponerede over lyden fra Tapeconnections to anlæg, navnlig Musical Fidelity og Monitor Audio kombinationen. Vi hørte Jazz at the Pawnshop - og det svingede bare! Sjældent har jeg hørt klarinetten så letlevende, blød og lækker. Samtidig var der super dynamik, og ingen hårdhed overhovedet. Hårdhed er ellers noget, som plager mange af de udstillede anlæg. Der manglede naturligvis fylde i bassen, men basgengivelsen lider alle steder under de dårlige lydmæssige forhold, som hotelværelser kan give.
For de, som ikke er klar over det, er Musical Fidelity A1 et forsøg på at lave en lille forstærker, der kører i ægte klasse A. Den skulle efter sigende yde 36 watt, og til en pris på 13.000 kr. er dette imponerende. CD-afspilleren er baseret på Philips' meget stabile og efterhånden også meget poplære CD Pro drev. Musical Fidelity benytter også dette drev i nogle af deres dyrere modeller. CD-afspilleren koster 14.000 kr. Alt i alt var vi imponerede over den musikalske synergieffekt, som blev opnået ved at parre Musical Fidelity og Monitor Audio.
På Tapeconnections stand var også udstillet storebroderen til M60 - M66, som er en 2½-vejs højttaler fra DLS.
Gamut Lars Goller og Frank Nielsen fra Gamut havde også lagt vejen forbi København. Disse fyre havde medbragt et eksemplar af de nye Superior højttalerserie fra Gamut. Superior består af en standerhøjttaler - S3 - og en række større gulvhøjttalere. Gamut havde medbragt S3 i den flotte mørke træfinér, som er hele 10 mm tyk. Under finéren bruger Gamut ikke MDF, som i L- eller Phi-serien, men finsk birkefinér. Denne finér er ifølge Frank Nielsen kendetegnet ved at være meget hårdt og stift. Gamut har arbejdet med at optimere geometrien i kabinettets udforming, som er forbedret i forhold til rillerne i Phi-seriens kabinetter. Kabinetterne er danskproducerede fra Kvist Møbelfabrik nær Esbjerg - ikke noget kinajuks her! Til gengæld er prisen på et sæt Gamut S3 - den billigste højttaler i S-serien - hele 115.000 kr. Lyden var som de fleste af rummene på messen, rimelig, men ikke overraskende god.
Som noget nyt kan Gamut efterhånden præstere et komplet system, idet de har lanceret en serie af højttaler- og signalkabler, der er kommet til at hedde "wormhole". De mangler nu kun et inhouse netkabel, for at være med hele vejen rundt.
Gamut fortalte også, at L-serien gradvist vil blive udfaset til fordel for en ny og opdateret L-serie.
Studiosound På Studiosounds stand mødte vi Karsten, Brian og Robert, som stillede op med et komplet anlæg bestående af flere interessante komponenter. Højttalerne er fra SP Technology, Revelation MkII. Der kommer en MkIII, men Studiosound havde ikke fået denne hjem i tide. SP Revelation koster i omegnen af 130-140.000 kr. Til at føde de store Revelation bruger Studiosound Spectron Musician III SE MkII monoblikke til 52.500 kr. stykket. Herudover var der en prototype integreret DAC og forforstærker fra Bluecheese - Karstens eget mærke. Den "blå ost" var imidlertid noget alternativ at se på, idet komponenterne internt i apparetet var monteret på en træplade! Anlægget var sluttet til en Audience Adept Powerconditioner til de nette sum af 34.000 kr., og anlægget styres af en labtop, som dermed agerer fjernbetjening. Signalkilden er en PC indbygget i pænt aluminiumskabinedt, som også stod på standen.
Lyden var, som så mange gange før med SP Technology Revelation, en fornøjelse. At komme fra de små standerhøjttalere hos Tapeconnection og Gamut og så til de kæmpestore Revelation er en oplevelse, som alle burde prøve. At man får en fysisk oplevelse af musikken, er nu en gang noget helt særligt. Der er, som bekendt, ingen erstatning for membranareal og kabinetvolumen. Klangmæssigt var lyden super neutral med en meget naturtro dynamik.
"Blå ost"
Karsten overskuer situationen fra hjørnet med jerngreb om playlisten.
Karsten & co afslørede, at de er på vej med et nyt koncept, som de har døbt "Scalemod Audio". Idéen er, at de tager udgangspunkt i det anlæg, som de har med på messen, og nedskalerer det helt ned til en samlet pris på 20.000 kr. Herefter er der mulighed for løbende at opgradere, idet alle anlæg skal bygge på den samme lydfilosofi. Dermed er det slut med at opgradere og opgradere, skifte enkelte dele ud, men stadig ikke være helt tilfreds, så man igen er nødt til at sælge på brugtmarkedet med tab til følge. Lydfilosofien bygger på, at man altid skal kunne høre grundtonen, så sammenhængen mellem top og bund bevares. Der skal være styr på timingen og tidsdomænet, så enhederne spiller sammen, hvorved selv den mest komplekse musik stadig gengives realistisk og troværdigt.
Som afsluttende bemærkning fortalte Brian, at SP Technology kommer med en ny Revelation Grand Master med 2 gange 10" Seas enheder, oval waveguide og en ordentlig bashornladning i bunden.
Holm Acoustics
Holm Acoustics holder lukkede tekniske demoer af deres nye DSPre aktivt filter og forforstærker med korrektion. Holm Acoustics havde valgt tilfældige 2-vejs højttalere, effektforstærkere og CD-afspiller, og havde så sat DSPre'en til at filtrere aktivt og korrigere for dårlig frekvensgang og impulsgengivelse. Holm Acoustics demonstrerede hvordan man med softwaren skal vælge, om man kører 2- eller 3-vejs, og derefter definere en delefrekvens. Herefter kan man med den medfølgende mikrofon måle enhederne for sig, hvorpå man manuelt kan korrigere frekvensgangens linearitet og impulsgengivelsen, ved f.eks. at bestemme, at bassen skal gaines 6 dB, for at blive tilnærmelsesvis lineær. DSPre kan også måle enhedernes timealignment, således at man kan korrigere i tidsdomænet, så enhederne spiller sammen. Til illustration var der en forskel på 0,71 ms mellem diskant og mellemtone, som dog naturligvis ikke giver sig hørbart udslag. Men - når man nu har muligheden for at korrigere det, så gør man det selvfølgelig også, for at opnå det perfekte resultat.
Demoen var en "teknisk" demo. Holm Acoustics øvrige produkter kom vi desværre ikke omkring, idet døren var lukket til det øvrige værelse de gange vi var forbi med kamera og notesblok.
Holm Acoustics leverer, opsætter et system med DSPre, og foretager også den nødvendige korrektion. Det er muligt selv at lave korrigeringen, men dette kræver dog, at man har en betragtelig teknisk indsigt, og gider sætte sig ind i det medfølgende software. 2-vejs DSPre'en koster 35.000 kr. og 3-vejs versionen 40.000 kr.
Schmidt Audio
Schmidt Audio stiller med Red Wine Audio elektronik sluttet til Podium Sound fuldtone højttalere. Højttalerne bygger på NXT-teknologien, hvor man bruger "motorer" (svingspoler) bag en plasticmembran, som sætter den store membran i svingninger. Intet delefilter, så man får serveret lyden fra forstærker og signalkilde rådt for usødet. Højttalerne koster 37.000 kr. og gengiver ned til 20 hz +/- 6 dB.
Elektronikken består af batteridrevet rørforforstærker med indbygget DA-converter og monoblokke byggende på tripath-moduler, ligeledes batteridrevet. En kombi på små 80.000 kr. Signalkilden er en Apple Macbook, som kan afspille filer i Macs særlig Apple Lossless format, som skulle lyde lige så godt som f.eks. Flac- eller Wave-format.
Pga. rummets indflydelse var det umuligt at konstatere, om højttalerne rent faktisk kan gengive ned til 20 hz., og systemet kom i det hele taget ikke til sin ret.
Schmidt Audio havde ligeledes et udvalg af Dyrholm kabler med.
Efter at have været næsten 1. etage igennem kan vi konstatere, at det bliver mere og mere udbredt at erstatte diskafspillere med computerbaserede løsninger. Både Studiosound, Schmidt Audio og Holm Acoustics havde labtops med. Dette giver naturligvis en masse fleksibilitet med hensyn til at kunne afspille både musik, film og TV fra samme enhed, og så slipper man for at skulle bakse rundt med covers og små fedtede skiver.
UPDATE: Fredag kl. 23:40
HIFI4ALL.DK er på plads med kamera og notesblok til årets-hifi messe i København. Der er i år 10-års jubilæum, og det skulle eftersigende blive den største messe til dato i dette regi.
Vi har været rundt og hyggesludre med et par udstillere, som liiiige manglede de sidste detaljer på standene inden de er klar til at tage imod årets besøgende.
Såfremt tiden tillader det, og at vi ikke bliver fanget af alt for meget salgsgas undervejs, vil vi så vidt muligt løbende prøve at opdatere årets besøgsartikel gennem hele weekenden - stay tuned!
Man kunne have den teori, at Morten fra Dynaudio beder til de højere magter om at alt grejet når på plads inden deadline...
Mange højttalere samlet på et sted - Acoustic-Force er ved at gøre klar.
Otto roder med de sidste detaljer, og han har lovet at billedet kommer til at sidde lige i skabet - eller var det lærredet?
Medlyd og Co. kunne også se lidt opgivende ud - bare rolig, aftenen er nærmest kun lige startet!
Peak på Holfi og en ganske interessant pladespiller - mere om den snarest.
Oversigtsbillede fra fælles-området.
... og som rosinen i pølseenden, Simon klar på H4A-standen med verdensklasse high-end-bolscher! I skal mere end velkommen til at komme forbi og smage!
Der skal til samtlige udstillere og ikke mindst besøgende, lyde en stor tak for en vellykket messe. Det er altid en fornøjelse at tale med læsere af sitet og dele erfaringer og indtryk - gode som dårlige. Vi ses næste år til endnu en messe i København.
Team HIFI4ALL.DK |