Forfatter |
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 04 April 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se nu er min Mark Levinson No. 331 og No. 38 udskiftet med en Krell KAV-400xi og det vil jeg da gerne fortælle lidt om. Hvordan er det lige at gå fra et kæmpe-sæt til en lille integreret?
Som med alle andre nye komponenter er der en forskel. Jeg synes det er svært når man har haft noget som man syntes var godt og det bedste man havde hørt hjemme og så kommer der noget nyt, som også gør det godt. Bliver det utroværdigt hvis man nu lige pludselig skriver at det gør det endnu bedre og næste gang endnu bedre? Nå, men jeg gør et forsøg.
Når man kommer fra ML-sættet virker den bætte Krell meget lille og det er den også fysisk. Dog fylder den godt til bagud med sine 41 cm. Den er smukt forarbejdet i ”high gloss” og helt generelt oser den kvalitet. Displayet er tydeligt hvad angår volume og indgangsnavnene er simple B1, S1, S2 osv. hvilket passer mig fint. Den er en drøm at betjene, men fjernbetjeningen er den ikke værdig. Det er en ”slim line” ting, men heldigvis bruger jeg min gode gamle trofaste Marantz programmerbare fjernbetjening. Den har ”pre out” skulle man en dag mangle effekt samt muligheden for at sætte hvilken som helst indgang som ”thr” hvilket gør indgangen til et processor loop så man kan sætte en SS-reciever til, som jeg netop gør. Den bliver i øvrigt godt varm bare af at stå tændt og har godt at luft omkring sig.
Er det så en rigtig Krell eller hva? Nu har jeg ikke hørt andre Krell amps, men denne lille l**t spiller stort og fyldigt som var den 5 gange så stor. Der er saft og kraft i musikken. Sammenlignet med ML-sættet er der mere bas og fylde i bas/mellemtone. Om den lægger til er jeg ikke helt klar over, men den er mere behagelig at lyttet til. Min gamle ML331 holdt mine højttalere (Dali Grand Diva) i et jerngreb og det samme gør KAV-400xi. Hvilken er bedst? Hmmm, der er mere knald på Krell, men ML havde måske lidt bedre perspektiv. Det er svært at sige. Pre-amp delen formoder jeg er bedre i Krell’en og nok egentlig det svage led i ML-sættet. ML-sættet var 10 år gammelt og Krell’en er 2 måneder gammel samt koster vejl. 30K, så den bætte Krell skal kunne noget til den pris. Det kan den også! Jeg savner synet at den store ML331, men jeg mangler ikke musikken. ML beskyldes for at kunne være lidt kedeligt. Det syntes jeg ikke da jeg havde det, men når jeg nu herhjemme hører Krell kan der være noget om snakken. Det blev lidt kedeligere da jeg fik min gamle No. 38 pre. No. 331 syntes jeg ikke havde de tendenser med min tidligere pre – H/K Signature 1.0.
Får den så lov til at stå her i 10000000000 år ( ) ? Det er jo svært at sige. Skulle den på sigt ikke leve op til kravene, så kommer der en effekt på. Funktionalitet, design og lyden er i top og indtil videre er jeg glad for mit nye valg.
Giv den et lyt skulle du være køber i prislejet (Jensen har dem til gode penge for tiden har jeg set) for den kan mere end den ser ud til at kunne.
|
Til top |
|
|
winter Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 04 April 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig! en rigtig fed forstarker.Jeg lyttede meget paa den da jeg skulle ha' ny forstarker.Den passede perfekt til martin logan'er samt quad'er.Mit valg stod imellem krell'en og en MF KW500.Mit valg blev en kw500 da den spillede bedst paa mit system.Og vist jeg skulle faa nogle nye hojtt paa et tidspunkt ville jeg ikke lobe tor for power .Men jeg syndes dog at krell'en hvade en bedre mellemtone end MF'en.
Smag og behag.
|
Til top |
|
|
vnv nation Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 252
|
Sendt: 04 April 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sjovt, jeg så godt at Jensen havde en demo, jeg var også lidt fristet til mine Diva.
Jeg kan se at jeg bare skulle have sprunget på den 
|
Til top |
|
|
winter Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 04 April 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
vnv nation skrev:
Det er sjovt, jeg så godt at Jensen havde en demo, jeg var også lidt fristet til mine Diva.
Jeg kan se at jeg bare skulle have sprunget på den 
|
|
|
Du kan da stadig naa det.Du kan spare op til 30-40% paa en demo model her i UK.
|
Til top |
|
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
Sendt: 04 April 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaaameeennn, tilllillyykkkeee med din nye baby Havde jeg råd, havde jeg også bestilt sådan en. Den skal du nok få glæde af et par uger... (eller 7..)
Damm. Krell og Diva.....      __________________ HYGGE HEJSA!
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

|
Sendt: 04 April 2006 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo nemlig ja - det er ikke så tosset! 
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 04 April 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
det lyder bestemt interessant.. du må åbne dørene for et lyt en dag
|
Til top |
|
|
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
Sendt: 04 April 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Se nu er min Mark Levinson No. 331 og No. 38 udskiftet med en Krell KAV-400xi og det vil jeg da gerne fortælle lidt om. Hvordan er det lige at gå fra et kæmpe-sæt til en lille integreret?
Som med alle andre nye komponenter er der en forskel. Jeg synes det er svært når man har haft noget som man syntes var godt og det bedste man havde hørt hjemme og så kommer der noget nyt, som også gør det godt. Bliver det utroværdigt hvis man nu lige pludselig skriver at det gør det endnu bedre og næste gang endnu bedre? Nå, men jeg gør et forsøg.
Når man kommer fra ML-sættet virker den bætte Krell meget lille og det er den også fysisk. Dog fylder den godt til bagud med sine 41 cm. Den er smukt forarbejdet i ”high gloss” og helt generelt oser den kvalitet. Displayet er tydeligt hvad angår volume og indgangsnavnene er simple B1, S1, S2 osv. hvilket passer mig fint. Den er en drøm at betjene, men fjernbetjeningen er den ikke værdig. Det er en ”slim line” ting, men heldigvis bruger jeg min gode gamle trofaste Marantz programmerbare fjernbetjening. Den har ”pre out” skulle man en dag mangle effekt samt muligheden for at sætte hvilken som helst indgang som ”thr” hvilket gør indgangen til et processor loop så man kan sætte en SS-reciever til, som jeg netop gør. Den bliver i øvrigt godt varm bare af at stå tændt og har godt at luft omkring sig.
Er det så en rigtig Krell eller hva? Nu har jeg ikke hørt andre Krell amps, men denne lille l**t spiller stort og fyldigt som var den 5 gange så stor. Der er saft og kraft i musikken. Sammenlignet med ML-sættet er der mere bas og fylde i bas/mellemtone. Om den lægger til er jeg ikke helt klar over, men den er mere behagelig at lyttet til. Min gamle ML331 holdt mine højttalere (Dali Grand Diva) i et jerngreb og det samme gør KAV-400xi. Hvilken er bedst? Hmmm, der er mere knald på Krell, men ML havde måske lidt bedre perspektiv. Det er svært at sige. Pre-amp delen formoder jeg er bedre i Krell’en og nok egentlig det svage led i ML-sættet. ML-sættet var 10 år gammelt og Krell’en er 2 måneder gammel samt koster vejl. 30K, så den bætte Krell skal kunne noget til den pris. Det kan den også! Jeg savner synet at den store ML331, men jeg mangler ikke musikken. ML beskyldes for at kunne være lidt kedeligt. Det syntes jeg ikke da jeg havde det, men når jeg nu herhjemme hører Krell kan der være noget om snakken. Det blev lidt kedeligere da jeg fik min gamle No. 38 pre. No. 331 syntes jeg ikke havde de tendenser med min tidligere pre – H/K Signature 1.0.
Får den så lov til at stå her i 10000000000 år ( ) ? Det er jo svært at sige. Skulle den på sigt ikke leve op til kravene, så kommer der en effekt på. Funktionalitet, design og lyden er i top og indtil videre er jeg glad for mit nye valg.
Giv den et lyt skulle du være køber i prislejet (Jensen har dem til gode penge for tiden har jeg set) for den kan mere end den ser ud til at kunne.
|
|
|
Hej L.B.
Tillykke med den lille ny. Det ser ud til at du bliver glad for den. Jeg synes selv at min blev bedre og bedre de første 2-4 uger jeg spillede på den. Det var som om at lydbilledet blev mere sammenhængende med mindre fokus på top og bund. Hvis dit eksemplar er spritnyt har du stadig noget til gode.
Haugaard
|
Til top |
|
|
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
Sendt: 23 April 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Haugaard
Jeg har lige fået en spritny, den spiller fantastisk , men der er nok lidt at glæde sig til når den bliver spillet til. Jeg glæder mig.
vh. Henrik __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
Til top |
|
|
Haugaard Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2006 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
tarup 13 skrev:
Hej Haugaard
Jeg har lige fået en spritny, den spiller fantastisk , men der er nok lidt at glæde sig til når den bliver spillet til. Jeg glæder mig.
vh. Henrik
|
|
|
Et stort tillykke med nyerhvervelsen. Vi er snart KAV400xi ejere nok til at starte en loge 
Jeg læste en anden tråd som om du også har fået en Krell cd. Har det noget på sig ?
Haugaard
|
Til top |
|
|
tarup 13 Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haugaard skrev:
tarup 13 skrev:
Hej Haugaard
vh. Henrik
|
|
|
Et stort tillykke med nyerhvervelsen. Vi er snart KAV400xi ejere nok til at starte en loge 
Jeg læstesen anden tråd som om du også har fået en Krell cd. Har det noget på sig ?
Haugaard
|
|
|
Det har da noget på sig. Foreløbig er jeg meget glad, men den skal lige spilles til. Den står 24/7 på repeat, og allerede efter 2 dage er der sket en ændring af lyden, mere ala. analog.
Det er forresten en hamrende flot cd spille.
vh. Henrik __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 23 April 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fås den som effektforstærker? Måske man skulle droppe at købe en ML 331?`
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Fås den som effektforstærker? Måske man skulle droppe at købe en ML 331?` |
|
|
Ja, den hedder KAV2250 og er p***e flot. Koster omkring de 30-40K, så det er lidt mere end en ML331, men smid da jensen en mail. Eller alternativt, snup en KAV-400xi - jeg tror du vil blive overrasket.
|
Til top |
|
|
tarup 13 Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend du vil blive chokket over en 400xi, jeg er ikke helt kommet mig endnu
|
Til top |
|
|
Haugaard Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Svend P skrev:
Fås den som effektforstærker? Måske man skulle droppe at købe en ML 331?` |
|
|
Ja, den hedder KAV2250 og er p***e flot. Koster omkring de 30-40K, så det er lidt mere end en ML331, men smid da jensen en mail. Eller alternativt, snup en KAV-400xi - jeg tror du vil blive overrasket.
|
|
|
Jensen har faktisk en til salg på hans hjemmeside http://www.vassagohifi.com/main.php?site=visproduktet&pi d=896
Haugaard
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 23 April 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men 2250 er da ikke identisk med effektdelen i 400xi!?!
2250 er lidt kraftigere så vidt jeg kan se. Ikke at det gør noget...
|
Til top |
|
|
tarup 13 Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Men 2250 er da ikke identisk med effektdelen i 400xi!?!
2250 er lidt kraftigere så vidt jeg kan se. Ikke at det gør noget...
|
|
|
Du kan ikke få en effekt, der er indentisk med 400xi, 2250 er kraftigere. __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
Til top |
|
|
Audio-Kjaer Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 206
|
Sendt: 24 April 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
Sendt: 24 April 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er stadig målløs over at så lille en kasse kan spille op med et ML sæt... den skal da vidst høres den Krellfætter.
tillykke med dem allesammen
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
Til top |
|
|
tarup 13 Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers skrev:
Jeg er stadig målløs over at så lille en kasse kan spille op med et ML sæt... den skal da vidst høres den Krellfætter.
tillykke med dem allesammen |
|
|
Hej Jesper
Jeg kan se du har VA Strauss, du skulle prøve en KAV 400xi sammen med dem, den har virkelig godt fat.
vh. Henrik
|
Til top |
|
|