EDIT:
side 4: købt Dali Grand
side 5: købt Velodyne DD18 og NAD 218THX
side 6: købt Sanyo Z3
side 6: købt Nad s200
side 7: Ny billedserie. Hele hjemmebioen er flyttet op på 1. sal
side 9: Fået Dali Grand fineret i ahorn, og fået tilsluttet min TacT S2150 til surroundanlægget
side 9: Købt Dali 2002 LE i bøg som baghøjttalere
side 10: Købt HFX mini kabinet og M-Audio lydkort til min HTPC til stuen
side 10: Udskiftet Dali Grand Vocal med to stk. Dali Grand Coupe som centerhøjttalere.
side 11: SÅ ER HELE SKIDTET FLYTTET I KÆLDEREN IGEN!
Dette er historien om hvordan man kan komme fra det her:
Og til det her:
(og for de der gerne vil følge min op/"ned"gradering, så er det gamle og noget dyrere anlæg at se her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3340 )
Efter at have undværet en ordentlig hjemmebio i snart 1½ år, er den endelig blevet færdig. Grunden til at det har taget så lang tid er at jeg købte et gammelt hus, der skulle totalrenoveres. Bl.a. er gavlen blevet delvist muret op igen. Og så har jeg i lange perioder været hjemmefra pga. udenlandsarbejde, så der er ikke blevet arbejdet på det i den tid. Hjemmebioen er i det rum med de to kældervinduer.
Huset blev iøvrigt udvalgt specifikt med henblik på at der skulle være et hjemmebiorum. Loftshøjden i kælderrummet var 205 cm, og i starten synes jeg at det godt kunne gå. Men da der var et afløb midt i rummet der skulle fjernes, skulle gulvet alligevel hugges op. Og så antog det liv. Jeg bestemte mig for at sænke gulvet, så det blev mere som en alm. stue. Jeg fandt dog ud af, at det ville tage mig 10 år, hvis jeg selv skulle grave kælderen ud. Så det blev overladt til en entreprenør. Hvilket gav en merudgift på 70.000 kr Her ses en del af den jord der blev fjernet. Det er en del, så jeg er glad for jeg ikke selv skulle grave det hele ud:
Gulvet blev sænket 80 cm, og der er så lagt 20 cm isolering og lavet gulvvarme. Man kan se den gamle højde der, hvor den hvide maling stopper.
:
Der er desuden blevet fjernet en kælderdør ned til rummet udefra. Det er den der er skyld i det første billede! Det regnede ind, fordi entreprenøren ikke havde lavet afdækningen endnu. Og det stod på i 9 mdr. hvor jeg bare ventede på han skulle dukke op. (Hint: lad være med at betale håndværkere til de er HELT færdige)
Endelig kunne noget af det sjove begynde. Jeg er el-installatør, og har derfor lavet alle stærkstrømsinstallationer selv:
Fordi der nu er så meget loftshøjde, valgte jeg at lave nedsænket loft på et træskelet. Det har den store fordel at man kan trække rør til el og vand i hele huset skjult her :
Jeg valgte Tolltekt plader til loftet. Oprindeligt var det planen at jeg ville have Rockfon Sonar plader, men var bange for at få et alt for dæmpet lytterum. Det viste sig dog at jeg måtte dæmpe væggene voldsomt for at kunne holde diskanten ud, så måske havde Rockfon pladerne været bedre.
Væggene var grimme, og jeg blev rådet til at isolere for at det ikke skulle blive for dyrt i varme.
Der er lagt en del rør ind, så der er forbindelse mellem loft og gulv.
Efter der er kommet gips, blevet malet og kommet tæppe på, begynder det at ligne noget.
Jeg har sammenlagt lavet 9 stikkontakter i rummet(der er på 3.8 m x 6.4 m). Til det har jeg trukket 2.5 kvm. og de er sikret med en 16 A sikring. Desuden er der blænddæksler foran de tomme dåser, der er forberedte til hifi kabler. Bemærk også den tomme hvide kabelkanal. Jeg troede lidt naivt at alle kabler skulle gemmes væk, men det er helt håbløst at få plads til dem i den lille kanal, så den plan er droppet. Plus man ser ikke ledningsrodet fra lyttepositionen.
Så kommer vi til anlægget. Subwooferne er noget hjemmebyg med en 15" TC enhed. De har en slaglængde på 44 mm:
Til at trække sub'erne, har en en selvbyg ICE forstærker med 2 stk 1000A moduler = 2 x 1000 W i 4 ohm. Den er hældt ind i et kabinet fra min gamle Sony video. Ovenpå står en eAR 202 2x 200 W ICE forstærker. Til prisen er den helt forrygende. Og den har masser af effekt til 850'erne.
Jeg kører med to Dali 450 som centerhøjttalere. Jeg kan godt lide den "wall of sound" effekt det giver, og når man har et lærrede der er 2.8 m i bredden, er det lidt fladt at centerlyden kun kommer fra midten.
Til at trække centerhøjttalerne har jeg en gammel NAD 7020. Den er identisk med 3020'eren i effektdelen.
Sidehøjttalerne (og baghøjttalerne) er Dali 850.
Her ses den ene baghøjttaler og min HTPC uden låg på. Hvad skal jeg sige? Computere er djævlens værk. Jeg har ingen DVD- eller cd afspiller længere men bruger computeren. Og den går ned og laver knuder som den slags nu gør, så det er godt nok tit noget bøvl. Når det virker er det i princippet smart. Jeg overvejer nu at købe en billig dvd-afspiller, for at have en back-up kilde :
Surrondrecieveren er en Yamaha RX-V1500. Den trækker baghøjttalerne. Jeg har lavet 7.1 opstilling, og er helt vild med det. Det giver en helt fantastisk dybde i lyden, og det er meget bedre end 5.1! Desuden er Pro Logic II helt fantastisk til at trække surround lyd ud af 2-kanal materiale.
Baghøjttalerne er Dali 102. Er sæt jeg købte brugt for 500 kr. En suveræn ivestering:
Reolen til dvd-film er en jeg selv har lavet. Træet kostede 200 kr i Silvan, så det var ret billigt:
Projektoren er en gammel Sanyo PL-V 60, som jeg købte brugt for 4000 kr. Desværre sprang pæren efter en måned, så det kostede 3200 kr oveni. Den er på højde med en Z2'er.
Det røde stof i hjørnerne og tæpperne på væggene er lavet for at forbedre akustikken. Men efterklangstiden er stadig for høj, så jeg vil have noget Rockfon eller æggebakkeskum op inden så længe.