Forfatter |
|
Mads Doss Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 236
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg søger en subwoofer til mit surround anlæg. Jeg har ledt længe men kommer så til at spekulere på hvad man egentlig skal kigge efter. Jeg søger ikke nødvendigvis subwoofere med betegnelsen "High End" men kvaliteten skal være i top, og passe til resten af mit setup som består af højtalere i et 7.x setup. Rotel forstærkere med Tannoy højtalere. Se evt. linket nederst i indlægget. Men som sagt: Hvad skal man vælge? Der findes et hav af forskellige teknikker som f. eks. slave-enheder, flere enheder som arbejder mod/med hinanden, lukket eller åbent kabinet? Skal enheden være "front firering" altså vende mod lytteposition eller skal den vende mod bag/sidevæg eller mod gulvet? Skal den placeres i hjørnet, langs en væg eller stå frit? Er det i øvrigt en fordel med flere for at gøre lydbilledet større, f.eks. at placere subwoofere i nærheden af baghøjtalerne? Nogle subwoofere har desuden "ekstra features" som rum-korrektion osv. Hvad er fordele og ulemper? Hvilken rolle spiller lokalet (umuligt for jer at svare på da i ikke kender mit lokale, men hvad skal man være opmærksom på?) Er der nogle eksperter som kan dele ud af deres tekniske "know how"? Kom med nogle forslag til seriøse subs? Fortæl om fordele og ulemper ved subs, i har hørt. Inspirér mig...
Et af mine bud kunne være den Tannoy anbefaler til brug sammen med den nye udgave af mine højtalere nemlig TS212 iDP:

LarsChristensen var så venlig at demonstrere den for mig. Den er tiltænkt til studiebrug i den professionelle branche og koster selvfølgelig også derefter, men lyden er "topklasse".
Eller denne:

Sunfire. Jeg må indrømme at jeg ikke har hørt den, men idéen om indbygget rumkorrektion lyder tiltrækkende da mit lytterum har omkring 12 dB udsving på frekvenskurven under 80 Hz, primært omkring 45 Hz. Nogen som kender denne? __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7536
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med Velodyne´s modeller - de plejer at kunne levere varen og har altid haft et godt ry i hjemmebio-området?! De har iøvrigt også mulighed for rumkorrektion osv.
Ellers er KEF´s gamle THX-topmodel også leveringsdygtig i fornem sub-performance. Den skulle kunne findes omkring 10.000 kr. på brugtmarkedet! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Infinity har Rabos rumkorrektion til deres subs. Det er også et godt tip.
Hvis jeg skulle koge mine erfaringer ned, ville det være noget med at foretrække store enheder og stor forstærkereffekt. En "No brainer" faktisk...
|
Til top |
|
|
Mads Doss Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Store enheder? Har du nogle eksempler? Jeg har ikke for gode erfaringer med store enheder, de har det med at "blafre"... Men det er nok bare nogle "knap så gode" subs jeg har lyttet til  __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 06:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mads Doss
Kan kun give Svend P ret. Nup en Kappa sub, den er suveræn til prisen og i en finish til 20K, er på tilbud fra 5999 og ned til 5000. Du får ikke noget under 10K der når den til "knæene" og den spiller fint op mod "storebror" Intermezzo 1,2. Har fået 5 stjerne eller 10 taller om du vil, flere steder og vundet over bl.a. B&W ASW675, Mirage OM-200, Mordaunt Short MS909W, LinnClassic Afekt, Audio Pro Bravo, MJ Acoustics Pro 100 og Rel Q150E. Den har dog en overmand i Velodyne CHT-15 hvor sidstnævnte vinder i en enkelt test ved surround! Og den får du ikke til den pris. Læs mit tidligere indslag vedr. Infinity Kappa Sub her på siden.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21849&P N=3
Jeg har desværre endnu ikke fået billedet uploadet, da det fylder for meget, men kan maile det til dig.
Mvh/Mik112
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ikke nevnt hvor mange penger du er villig til at bruge, men siden Sunfire er et af alternativene regner jeg med at det er i området rundt 20k?
Et alternativ da ville være en Velodyne DD
http://www.vassagohifi.com/main.php?page=News
Hvis du ikke er bange for at selv importere vil en SVS Ultra gi meget mere for pengene, de skal vistnok også være mere musikalske enn DD serien.
http://www.svsubwoofers.com/
Jeg har selv en SVS og kan kun anbefale både produktet og servicen til en slik grad at min neste sub med 100% sikkerhet vil bli en SVS.
|
Til top |
|
|
Mads Doss Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at jeg ikke nævner en prisramme, er fordi det kommer som 2. prioritet .
Jeg har haft kig på Velodyne, og den virker umiddelbart ikke ringe, jeg glæder mig til at høre den.
SVS vil jeg også kigge nærmere på, er der nogen som ved hvor man kan komme til at høre den? __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
SVS er et factory direct produkt slik at hvis man ønsker at lytte skal man besøke fabrikken, eller noen som har slik sub. SVS er desverre ikke like utbredt i Danmark som i feks Sverige og Norge, men det finnes minst en PC Ultra her i landet.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=18649&P N=2&TPN=1
Ellers så er SVS vennligheten selv, og besvarer alt af spørsmål du måtte ha. Hvis du sender de en mail med en tegning av ditt rom vil de kunne anbefale deg en sub.
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
de fleste producenter anbefaler 2 subs. 2 mindre er bedre end en stor.Jeg har selv en b&w asw 700 som jeg er meget glad for.Tyske test anbefaler 2 asw 700 frem for 1 asw 750.(10" kontra 12").10" er hurtigere og mere kontant.Men det er en smagsag.
|
Til top |
|
|
Mads Doss Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var netop den slags information jeg søgte. Hvad er fordele og ulemper ved små/store subs? Store subs kan gå længere ned i frekvens kontra små subs som er hurtigere... Hvad skal man prioritere højest? __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|
Tommy21 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 597
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en JBL Northridge e-250p, den spiller kanon.
!! den fås til 3500ca tror jeg.
Mvh.
Tommy
__________________ Setup
MartinLogan Vantage, Motif, Fresco i, encore TF
Parasound A21
Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95
Ps3, xbox 360, Wii, PsP
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mads Doss skrev:
Det var netop den slags information jeg søgte. Hvad er fordele og ulemper ved små/store subs?Store subs kan gå længere ned i frekvens kontra små subs som er hurtigere...Hvad skal man prioritere højest? |
|
|
da jeg sidst prøvet subs det er snart 2 til 3 år siden , det var
JBL 15" var bedst til film
B&W en gammel model mener det var en 12" jeg lånte af en ven .
System-audio 2 stk bedst til musik , men slet ikke god til film.
yam sw800
tannoy 15"
Så var der lige INF BETA og INF 1B bas system men det er jo ikke mennskligt
Men der er sket meget på de år især har de fået større amps så de store subs har meget bedre control nu .
Men et er sikkert de små enheder giver ikke det smæl som store kan .
Men en del setup jeg har hørt med subs der synes jeg folk deler alt for højt men det er jo smag , jeg vil bare ikke høre det komme fra en sub .
Men lige meget hvad så vil jeg altid vælge 2 subs og helst trykkammer .
|
Til top |
|
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm det ser godt ud .
|
Til top |
|
|
Mads Doss Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yderst interessant. Det skal lige nærlæses i løbet af natten...  __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke kun et spørsmål om dybde(asw 700 22hz) LFE (sub kanal) Ruller først af ved 80 hz.eks pistolskud med lyddæmper giver et pænt dunk/ca 60hz .Jeg har haft en 12" sub,den havde væsentlig mindre dynamik end min 10".Jeg har 20 m2 stue og der er en sub nok.Jeg ville gå efter 2 10"
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
de fleste producenter anbefaler 2 subs. 2 mindre er bedre end en stor.Jeg har selv en b&w asw 700 som jeg er meget glad for.Tyske test anbefaler 2 asw 700 frem for 1 asw 750.(10" kontra 12").10" er hurtigere og mere kontant.Men det er en smagsag. |
|
|
Det er altså en skrøne at en 10" er hurtigere end en 12". 12"'eren skal bevæge sig mindre end 10"'eren for at lave det samme lydtryk, så summen er den samme.
Jeg vil anbefale mindst en 12", og gerne en 15". Der er bare noget fysisk over den måde en stor enhed spiller bas på, som man ikke får med små enheder.
|
Til top |
|
|
Bent Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 222
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du gerne vil have en sub, som både er dynamisk og som formår at spille den helt dybe bas, synes jeg du bør give PMCs subwoofere et prøvelyt. De er ikke billige, men de lyder som sagt forrygende godt.
Enhederne i deres subwoofere er ikke specielt store, men jeg vil tro at det specielle transmissionslinje kabinet, er medvirkende til at bassen er utrolig dyb, samtidig med at den er tør og præcis. __________________ Mvh
Bent
|
Til top |
|
|
Mads Doss Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan så med flere/mange mindre enheder i samme eller flere kabinetter? __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mads Doss skrev:
Det var netop den slags information jeg søgte. Hvad er fordele og ulemper ved små/store subs? Store subs kan gå længere ned i frekvens kontra små subs som er hurtigere... Hvad skal man prioritere højest? |
|
|
Det er litt en myte, små subs oppfattes lett som "hurtigere" enn store nettopp fordi de ikke spiller like dybt. Angående 2 subs vil jeg si heller 1 god enn 2 middelmådige. 2 subwoofere vil kunne bidra til å jevne ut frekvenskurven, men de vil ikke gjøre det like godt som en parametrisk eq. En 24 bånds PEQ kan kjøpes for mindre enn 1000kr. Hvor dypt en subwoofer er oppgitt til å spille kan etter min erfaring ikke sammenlignes direkte på grunnlag av de oppgitte tekniske data. Det gjelder å ta med seg en cd med testsignaler og bruke sine egne ører. En subwoofer i den prisklassen vi snakker om her, og som skal brukes til film skal kunne sette rommet i bevegelse med et 20hz testsignal. Og den skal spille 20 like høyt som 30hz, hvis ikke vil 20hz delen av signalet bli overdøvet. Jeg personlig mener at en sub som stikker dybt legger til en helt ny dimensjon, den fysiske.
|
Til top |
|
|