| Forfatter |
|
Don Räß Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 07 Marts 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har følgende udstyr:
AE300
Denon 2200
PC
Jeg skal have nyt grafikkort til min PC.
Jeg bruger hovedsaligt min Denon 2200 som afspiller, men pc'en anvendes ofte sammen med min PJ, eks. som tuner.
Jeg bruger også min pc, til arbejde etc., - der er alstå ikke tale om en "ren" HTPC. Da kan dog tænkes at det bliver til en HTPC, med tiden og derfor er det HTPC features, sammen med prisen, der vægter højest når jeg skal have mig et nyt kort. Desuden anvendes TV-outet ofte.
Jeg har kigget på følgende kort:
Asus 9200: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77608
Asus 9600: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=68771
Club 3d 9200: http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=26261
Club 3d 9600: http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=27040
Jeg synes at have læst noget godt om Asus på et tidspunkt, men er ikke sikker. Club 3d kortet er valgt, da de er de billigste hos min foretrukne forhandler. Kan i give mig nogle gode råd? Hvilket kort vil i vælge? Vil i vælge et helt andet?? Som sagt handler det her dybest det om bedste billede til prisen...
De 9600 kort jeg har kunne finde, er alle med aktiv køling, jeg ved ikke hvor stort et problem dette er i dag, men passiv er klart at foretrække.
PS: Jeg gamer praktisk talt aldrig!
PPS: Jeg skal også have nyt bundkort, er det værd at have i tankerne inden man køber grafikkort?
|
| Til top |
|
| |
kagemand Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 318
|
| Sendt: 07 Marts 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 07 Marts 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Don Räß Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2004 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også spurgt på www.eksperten.dk, men her er der jo en desideret HTPC forum, så jeg tænkte at der var nogle der havde gjort sig overvejelser i denne retning.
|
| Til top |
|
| |
Don Räß Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=kagemand]her er et med passiv køling http://www.bob.dk/index2.php?vareNummer=R9600-TDW256-C[/QUOT E]
Jeg har kigget på kortet og der ser rigtig fint ud. Så vidt jeg kan se rundt omkring virker Hightech som et godt mærke (Jeg kender det ikke i forvejen...)
Er der nogen af jer, der kender kortet om måske selv har det?
Hvilket bundkort vil i anbefale sammen med det grafikkort?
Cpu'en er en XP Athlon 1600+
|
| Til top |
|
| |
Maximusoptimus Branchemedlem

AudioConcept
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 630
|
| Sendt: 07 Marts 2004 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
bare du har et ATX bunkort
købe club-3d 9600
om du køber et asus eller et club-3d, kan være ligegyldig , det den samme chip, som er også lavet på den samme layout,,og forskellen er ikke så stor hvis der er en, overhovedet,
Jeg har selv et 9100 ( det er den gammel 8500 chip ) den klare det godt nå det kommer til dvd..osv...men jeg har skiftet over til en dvd-afspiller
mvh marthin
|
| Til top |
|
| |
Don Räß Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
| Sendt: 07 Marts 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kun skal bruge maskinen til at se dvd/tv på, og ikke spille eller noget, ville jeg vælge SE-modellen. Jeg selv har dog et 9600 (non-pro) med passiv køling. Men jeg påtænker mig også at spille lidt spil på min HTPC... __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
Don Räß Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du skriver non-pro menes der så den model der ikke er XT eller SE?
Må man spørge hvilken producent dit kort er fra? Er det også Hightech?
|
| Til top |
|
| |
S.R.S Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 08 Marts 2004 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bare skal bruge grafikkortet til TV-out, så spar sq da pengene og køb et Geforce 2 med TV-out. Jeg havde sådan et i et par år og det vil uden tvivl klare det hele. Der er absolut ingen grund til at gå ud og spendere på et Radeon når du ikke spiller :)
Hvis du alligevel vil have et Radeon, så vil jeg foreslå Sapphire, Asus eller MSI (kan ikke huske om MSI har 9200 modellen, det har de nok), de er sq mere kvalitetsorienteret i forhold til Club3D. Sparkle virker for mig også som et godt mærke, jeg er tester på www.hardware-test.dk og havde en meget god oplevelse med deres lidt dyrere modeller, f.eks. guldbelagte stik og andet dejligt :)
Skal du kun bruge den til film(DivX, XviD, mpg osv.)/musik(MP3, måske også WMV)/billedfremvisning så vil jeg anbefale en Kiss DP500 + en firmware update.
Den koster 2000 og firmwaren koster prisen på en brændbar CD, softwaren downloades fra Kiss' hjemmeside og brændes på CD'en. Firmware updaten fjernernede i mit tilfælde alle fejl eller mangler, bortset fra noget sjov ved billedfremvisning. Den er ikke så glad for at holde højde/bredde forholdet som det skal.
Ellers, så mangler der bare et netkort og et krydset netværkskabel mellem Kiss afspilleren og computeren og så er du klar med en kvalitet på dine computerfilm der langt overgår ethvert grafikkort med TV-out.
Samtidig får du fordelen af lyd der ikke skal igennem et middelmådigt lydkort, men nu i stedet en DVD afspiller der i hvert fald ikke tilhøre de billige rækker. Især film der har DD lydspor, modsat et lydkort prøver afspilleren ikke selv at dekode det til at stereosignal, som du højst kan bruge Pro Logic I/II eller lign. på, så får du via Kiss afspilleren DD lyd, som afspilleren du en DVD. En klar fordel hvis du er tilhænger af surround lyd :) __________________ - Den lille HiFi Gnom
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
| Sendt: 08 Marts 2004 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
|
Samtidig får du fordelen af lyd der ikke skal igennem et middelmådigt lydkort, men nu i stedet en DVD afspiller der i hvert fald ikke tilhøre de billige rækker. Især film der har DD lydspor, modsat et lydkort prøver afspilleren ikke selv at dekode det til at stereosignal, som du højst kan bruge Pro Logic I/II eller lign. på, så får du via Kiss afspilleren DD lyd, som afspilleren du en DVD. En klar fordel hvis du er tilhænger af surround lyd :) |
|
|
Nu er SPDIF tilgængelig billig teknologi, hvilket bare sender DD eller DTS passthrough til sin surroundforstærker. Jeg synes derfor ikke at argumentet i quoten er et argument for at droppe HTPC ideen.
Det væsentligste ved en HTPC er muligheden for DVI-udgang, hvis ellers ens projektor understøtter dette. Der er ikke så mange 'billlige' DVD afspillere med denne feature. Andre væsentlige features ved en HTPC er FFDshow som via avancerede algoritmer øger billedkvaliteten ved DVD. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
| Sendt: 08 Marts 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Don Räß skrev:
|
Når du skriver non-pro menes der så den model der ikke er XT eller SE?
Må man spørge hvilken producent dit kort er fra? Er det også Hightech?
|
|
|
Ja, det er en neddroslet version af 9600 PRO. XT og SE er nyere generationer af samme GPU. Non-pro kører lavere hastighed på GPU'en og jeg ved ikke om der er noget med ram-hastigheden også. Men fordelen ved kortet er at der er passiv køling på. Så det larmer ikke. Men så vidt jeg kan se så er det kun udgaven med 256 mb ram der har passiv køling på GPU'en. Alle de kort jeg har fundet med 128 mb har aktiv køling, og en rundspørge hos forhandlere bekræfter også dette. 256 mb er vildt overdrevet til dette kort, det kan slet ikke udnytte det, men det var heldigvis kun ca. 100 kr dyrere en en 128 mb version. (omkring 1000 kr)
Kortet er fra Sapphire. Det hedder Sapphire Atlantis 9600. Det har jeg kun hørt godt om, og de er vist også nogen af dem der har brugt ATI-chipset længst... Kender ikke Hightech. Det er vist et nyt mærke?
__________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
S.R.S Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 08 Marts 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thue K skrev:
Citér:
|
Samtidig får du fordelen af lyd der ikke skal igennem et middelmådigt lydkort, men nu i stedet en DVD afspiller der i hvert fald ikke tilhøre de billige rækker. Især film der har DD lydspor, modsat et lydkort prøver afspilleren ikke selv at dekode det til at stereosignal, som du højst kan bruge Pro Logic I/II eller lign. på, så får du via Kiss afspilleren DD lyd, som afspilleren du en DVD. En klar fordel hvis du er tilhænger af surround lyd :) |
|
|
Nu er SPDIF tilgængelig billig teknologi, hvilket bare sender DD eller DTS passthrough til sin surroundforstærker. Jeg synes derfor ikke at argumentet i quoten er et argument for at droppe HTPC ideen.
Det væsentligste ved en HTPC er muligheden for DVI-udgang, hvis ellers ens projektor understøtter dette. Der er ikke så mange 'billlige' DVD afspillere med denne feature. Andre væsentlige features ved en HTPC er FFDshow som via avancerede algoritmer øger billedkvaliteten ved DVD.
|
|
|
SPDIF på computere er netop hvad du siger, BILLIG. Det kan IKKE outputte DD lyd og så er der ikke mere at diskutere. Det eneste tidspunkt SPDIF kan det, er hvis du smider en DVD i computeren og afspiller den i et DVD program. Deciderede AC3 filer kan også i et DVD program, men alt andet er stereo og det nærmeste du kommer surround med dem, er din Pro Logic dekoder (eller lign.) bagefter. Hvis du vil have AC3/DD lyd fra en film, hvor dette ligger i lydsporet (de fleste film er der sparet til stereo lyd, for at spare mængden af plads som filmen optager), så SKAL du bruge en Kiss DVD afspiller.
Der findes to lydkort på markedet som kan levere DD uden at det er i de to ovennævnte tilfælde og de er indbyggede i NVidias bundkort NForce 1 og NForce 2 (Kun til Socket 462/A processorer, bedre kendt som AMD Athlon/Duron/Athlon XP). Disse bundkort laver en realtime encoding af al lyden fra computeren og sender denne til forstærkeren som så kan dekode den. Der er tydelig forskel på om det er slået til eller ej, selv ved stereo afspilning. Det er også grunden til at jeg solgte mit NForce 2 bundkort, da jeg synes DD realtime encodingen forværrer lydkvaliteten.
På billedsiden er der selvfølgelig meget godt at hente, hvis man ikke bruger TV-Out og derimod DVI, det skal jeg ikke sige noget imod :)
Du kunne måske lige fortælle mig lidt mere om det FDDShow? __________________ - Den lille HiFi Gnom
|
| Til top |
|
| |
Morten Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 311
|
| Sendt: 12 Marts 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R.S
Heh, for at quote Dr. Phil: "What a load of crap!" 
Men ja, Nforce2 gør det fint. Lige som mange andre kort, fx Terratec eller kort fra www.aage.dk osv. __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
| Til top |
|
| |
poul_erik Udelukket fra forum

Dobb.prof. poul-erik
Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Don Räß skrev:
|
Jeg har følgende udstyr:
AE300
Denon 2200
PC
Jeg skal have nyt grafikkort til min PC.
Jeg bruger hovedsaligt min Denon 2200 som afspiller, men pc'en anvendes ofte sammen med min PJ, eks. som tuner.
Jeg bruger også min pc, til arbejde etc., - der er alstå ikke tale om en "ren" HTPC. Da kan dog tænkes at det bliver til en HTPC, med tiden og derfor er det HTPC features, sammen med prisen, der vægter højest når jeg skal have mig et nyt kort. Desuden anvendes TV-outet ofte.
Jeg har kigget på følgende kort:
Asus 9200: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77608
Asus 9600: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=68771
Club 3d 9200: http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=26261
Club 3d 9600: http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=27040
Jeg synes at have læst noget godt om Asus på et tidspunkt, men er ikke sikker. Club 3d kortet er valgt, da de er de billigste hos min foretrukne forhandler. Kan i give mig nogle gode råd? Hvilket kort vil i vælge? Vil i vælge et helt andet?? Som sagt handler det her dybest det om bedste billede til prisen...
De 9600 kort jeg har kunne finde, er alle med aktiv køling, jeg ved ikke hvor stort et problem dette er i dag, men passiv er klart at foretrække.
PS: Jeg gamer praktisk talt aldrig!
PPS: Jeg skal også have nyt bundkort, er det værd at have i tankerne inden man køber grafikkort?
|
|
|
Hej,
Ved køb af et 9600 kort får du jo også et Directx 9 compatibelt kort, alså lig med mere fremtidssikret.
Et 9200 kort er Directx 8.1 compatibelt.
Mvh. Poul-erik
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| PPS: Jeg skal også have nyt bundkort, er det værd at have i tankerne inden man køber grafikkort? |
|
|
Der kommer pci-express senere i år. Hvis det ikke haster kunne det være en ide at vente og bygge sin pc over dette, da pci-express bliver afløseren for pci og agp. __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R.S skrev:
|
SPDIF på computere er netop hvad du siger, BILLIG. Det kan IKKE outputte DD lyd og så er der ikke mere at diskutere.
|
|
|
Hvad er det for noget sludder? Mit Asus P4G8X Deluxe bundkort smider da lystigt AC3 og DTS videre til surroundreceiveren via spdif-udgangen.
Måske var det bundkort en overvejelse værd for Don Räss (hvor finder jeg dobbelt-s'et?) Det er stabilt, understøtter hyperthreading og gør, for mig, et lydkort overflødigt. Jeg har også det tidligere nævnte Sapphire Atlantis Radeon 9600 og er fuldt ud tilfreds.
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thue K skrev:
| Hvad angår PCI Express så tror jeg næppe det er værd at vente på. Indtil videre er 8xAGP IKKE flaskehalsen hvad angår Grafikkort performance. |
|
|
Yep, er jeg klar over. 8xagp bliver slet ikke udnyttet som det er nu. Vores PCI porte er derimod en seriøs flaskehals, og når pci-express kommer, så vil vi se en hel ny systemopbygning.
Jeg har da også selv næsten lige købt et sapphire AIW 9600 pro kort Men bare hvis man kan vente, så syntes jeg man burde vente. Bliver jo fx noget svært at flytte sit næsten nye agp gfx kort over i en ny pc, hvis man opgradere bundkort, som så er pci-express. __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det ellers måtte interessere nogen så er jeg meget glad for mit HTPC setup. For det første er det skægt, for det andet så giver det mig uendelige muligheder for at tilpasse "kilden" lige efter mine behov. Film, spil og TV – den kører det hele.
Jeg kører et passivt Radeon 9600 Ultimate kort med DVI til projektoren. Jeg spiller DVD’er med PowerDVD med udvidet Audio Pack for DTS etc.
Lyden kører jeg over et M-Audio Revolution 7.1 hvor jeg anvender S/PDIF over coax tilsluttet min Rotel surround dekoder. Den genkender og dekoder alle formaterne – ingen problemer her og ganske fed lyd.
Det eneste jeg endnu må undvære er SACD og DVD-A.
|
| Til top |
|
| |