Forfatter |
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
Sendt: 06 December 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop bestilt en Trends Audio TA-10 fra USA, og får også brug for en forforstærker. Mine højttalere er Dali Evidence 870, der har en følsomhed på 91dB. Jeg har kigget på TCC TC-754 a.k.a. T-preamp, der skulle være god til, men den har ingen fjernbetjening.
Er der nogen, der kan anbefale en lille forforstærker med fjernbetjening, der står godt til en TA-10? Den skal minimum have 3 kanaler + 1 phono, eller bare fire kanaler.
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har vist fejlplaceret mit indlæg. Vil en moderator flytte det til digital?
|
Til top |
|
|
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
Sendt: 07 December 2007 kl. 03:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Jeg har vist fejlplaceret mit indlæg. Vil en moderator flytte det til digital? |
|
|
Ahh, det kan diskuteres om den hører under digital eller analog. bob bob. Har selv sådan en fætter.
Hvorfor ikke købe en Trends mere og så køre dem biamping. Som en pre kunne du evt. vælge en Classic NO. 10.0 Den har 4 indgange. http://www.ardency.adr.dk/integrated_amplifiers.htm
Ses tit på tilbud her i markedssektionen. Pt. skal de lige op og køre igen grundet det forbandede hackerangreb sidste weekend. Mener at sådan en Classic koster ca. 2.000,- __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 07 December 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er godt nok spændt på, om du kan nøjes med 2x6.5 W til et sæt Evidence 870!
Hvis du aldrig spiller højt, er det nu nok ikke et problem
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Jeg er godt nok spændt på, om du kan nøjes med 2x6.5 W til et sæt Evidence 870!
Hvis du aldrig spiller højt, er det nu nok ikke et problem
|
|
|
Jeg er også spændt på om det kommer til at gå. Hvis det næsten går med én, køber jeg en ekstra til biamping, og hvis det slet ikke går, har jeg en fin lille forstærker til noget andet.
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scatcat skrev:
Hvorfor ikke købe en Trends mere og så køre dem biamping.
|
|
|
Det har jeg også overvejet. Nu vil jeg lige se hvad jeg synes om den i første omgang. Ved du, eller en anden, hvordan det praktisk gøres? Jeg ser to muligheder. 1) Skal jeg lade én amp klare bas, mens den anden klarer mellem og diskant? Skal jeg så bruge filtre? Hvordan tilsluttes de to amps til forforstærkeren? 2) Kan jeg lade hver amp klare hver sin ht? Det kræver vel at en TA-10 kan konverteres til en monoblok. Kan den det? Hvordan tilsluttes de to amps til forforstærkeren? Jeg beklager at mine spørgsmål er af en så basal karakter. Jeg har prøvet at søge i forum, men det lader til at jeg mangler at forstå the basics.
|
Til top |
|
|
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 08 December 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Du kan gøre begge dele. Jeg ville nok foretrække den første model for at "slide" de to kanaler i hver forstærker jævnt, men vent nu lige og hør den ene først. Den kan altså sige mere, end man lige umiddelbart skulle tro. Hvis du alligevel vælger at biampe, har du forhåbentlig biwiringterminaler på dine højttalere. Så vil signalet filtreres i højttalerne, som der er behov for. Ellers må du ind og rode i dine højttalere, for at se om filteret kan deles (delefilteret, altså ).
Trenden kan ikke gøres til monoblok og jeg tror, du skal have fat i en forforstærker med to sæt udgange. Til gengæld spiller den imponerende! Den forhandles iøvrigt i Danmark af StudioSound.
Mvh.
|
Til top |
|
|
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
Sendt: 08 December 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må godt nok sige, uanset hvor kraftig en trafo den har osv.
Så tvivler jeg godt nok også på, at 6.5 watt kan fyldestgøre dit behov.
Jeg kan slet ikke nyde musik, hvis jeg ikke kan høre det :-)
Men pøj pøj med projektet, bliver spændende og se om du bliver glad for det :)
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg venter også i åndeløs spænding på at modtage den. Jeg gør ikke noget videre før jeg har hørt den, men det er stadig sjovt at lave research. Mine højttalere har biwiringterminaler, så det skulle være i orden. Jeg er dog stadig usikker på koblingen mellem forforstærker og forstærkere hvis jeg vælger bi-amping. Ifølge testen af T-preamp kan denne simple forforstærker med kun en enkelt udgang bruges til bi-amping. Jeg forstår det ikke helt.
|
Til top |
|
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 11 December 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delany,
I følge Trends (har ikke selv prøvet endnu) kan TA-10.1 konverteres til monotrin ved at parallelkoble udgangene og forbinde indgangene med et Y-kabel. Du kan desuden vælge bi-amping, ved også at bruge et Y-kabel, og så forbinde den ene kanal til diskanten og den anden til bassen.
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tippet Karsten. Jeg har lavet en tegning af kabelføringen. Når hver forstærker driver en højttaler ser det således ud for højre kanal:

Og når en forstærker driver bas og en anden forstærker driver resten ser det således ud:

Er mine tegninger rigtige? I så fald mangler jeg bare at undersøge hvordan forstærkerene skal modificeret. Det lader til at det kan gøres med jumpere.
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 11 December 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Delany,
I følge Trends (har ikke selv prøvet endnu) kan TA-10.1 konverteres til monotrin ved at parallelkoble udgangene og forbinde indgangene med et Y-kabel. Du kan desuden vælge bi-amping, ved også at bruge et Y-kabel, og så forbinde den ene kanal til diskanten og den anden til bassen.
Hilsner,
Karsten |
|
|
Man bør lige tjekke at der ikke er DC-offset på de to udgange, inden man samler dem, eller sørge for at de i det mindste måler ens.  Hvis man uden videre kan samle dem, ifølge producenten, så har de måske lavet et kredsløb der slår fra, hvis der løber strøm imellem de to udgange?! Ved brokobling af Gainclones, sørger man for at de to udgange 'ser' hinanden igennem to stk 0,1 ohms modstande (0,2 ohm imellem). Så bliver den brokoblede monoblok med en udgangsimpedans på 0,1 ohm, da outputtet tages imellem de to modstande. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Man bør lige tjekke at der ikke er DC-offset på de to udgange, inden man samler dem, eller sørge for at de i det mindste måler ens. 
Hvis man uden videre kan samle dem, ifølge producenten, så har de måske lavet et kredsløb der slår fra, hvis der løber strøm imellem de to udgange?! Ved brokobling af Gainclones, sørger man for at de to udgange 'ser' hinanden igennem to stk 0,1 ohms modstande (0,2 ohm imellem).
Så bliver den brokoblede monoblok med en udgangsimpedans på 0,1 ohm, da outputtet tages imellem de to modstande.
|
|
|
Jeg tror at jeg vil prøve at skrive til David Ho fra Trends Audio og spørge om de skal modificeres for at kunne indgå i kredsløbet som på ovenstående tegning. Hvis der skal gøres noget ved dem, er der så tale om de samme ændringer for at de kan indgå i begge former for bi-amping, eller skal de indstilles forskelligt for at kunne indgå i vertikal og horisontal bi-amping? (Beklager, men jeg er altså meget ny ud i det her.)
For lige at vende tilbage til emnet i overskriften, er der så nogen der har positive erfaringer med forforstærkerløsninger fra dantimax? De har nogle diy kits, hvor man kan bygge en forforstærker med fjernbetjening. De har også et remote control kit. Kan et sådant bygges ind i eksempelvis den førnævnte TCC preamp? Er en af disse løsninger værd at kaste sig over?
|
Til top |
|
|
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
Sendt: 12 December 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
For lige at vende tilbage til emnet i overskriften, er der så nogen der har positive erfaringer med forforstærkerløsninger fra dantimax? De har nogle diy kits, hvor man kan bygge en forforstærker med fjernbetjening. De har også et remote control kit. Kan et sådant bygges ind i eksempelvis den førnævnte TCC preamp? Er en af disse løsninger værd at kaste sig over?
|
|
|
Jeg har sådan en Dantimax fjernbetjening til at ALPs potmeter. Den kører på philips standard, så jeg havde på et tidspunkt lidt sjov med, at et gammelt fjernsyn også skruede op og ned for volumen, når jeg brugte den. En anden skønhedsfejl er, at potmeteret ikke får et jævnt signal, men kører lidt i små ryk. Det ligger i styringen. Men det betyder vel kun noget, hvis man går meget op i det visuelle og vil have en stor messingdrejeknap at se på eller noget i den stil. Jeg er i hvert fald glad for min. Den løste mit problem med volumenregulering på mit surround set-up på en rigtig fin måde.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 December 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Tak for tippet Karsten. Jeg har lavet en tegning af kabelføringen. Når hver forstærker driver en højttaler ser det således ud for højre kanal:

Og når en forstærker driver bas og en anden forstærker driver resten ser det således ud:

Er mine tegninger rigtige? I så fald mangler jeg bare at undersøge hvordan forstærkerene skal modificeret. Det lader til at det kan gøres med jumpere. |
|
|
Ifølge dine tegninger, er der en masse kortslutninger af plus og minus?? Hvis der er nogle steder, hvor det er indforstået at der er to ledninger i stedet for én, må du gerne rede det ud. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Ifølge dine tegninger, er der en masse kortslutninger af plus og minus??
Hvis der er nogle steder, hvor det er indforstået at der er to ledninger i stedet for én, må du gerne rede det ud.
|
|
|
Ja jeg kan egentlig godt se at det er forvirrende. Tegningen er tænkt sådan at kabler fra forstærker til højttalere er højttalerkabler hvor plus og minus løber separat. Min tegning er ikke stringent rent "diagramgrammatisk". Men det er ikke ment således at plus- og minusterminaler er koblede.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 December 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Spencer skrev:
Ifølge dine tegninger, er der en masse kortslutninger af plus og minus??
Hvis der er nogle steder, hvor det er indforstået at der er to ledninger i stedet for én, må du gerne rede det ud.
|
|
|
Ja jeg kan egentlig godt se at det er forvirrende. Tegningen er tænkt sådan at kabler fra forstærker til højttalere er højttalerkabler hvor plus og minus løber separat. Min tegning er ikke stringent rent "diagramgrammatisk". Men det er ikke ment således at plus- og minusterminaler er koblede.
|
|
|
Ok.  Du kan godt bruge én forstærker til bassen, og den anden til diskanten. Jeg ville nok vælge at bruge én forstærker pr. højttaler, så den ene kanal spiller bas, og den anden diskant. På den måde bliver den effektkrævende bas fordelt på to forstærkere, og dermed to strømforsyninger. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Ok. 
Du kan godt bruge én forstærker til bassen, og den anden til diskanten. Jeg ville nok vælge at bruge én forstærker pr. højttaler, så den ene kanal spiller bas, og den anden diskant. På den måde bliver den effektkrævende bas fordelt på to forstærkere, og dermed to strømforsyninger.
|
|
|
Du har nok ret i at det er en god betragtning at tage med i overvejelsen. Især fordi de jo ikke just kan kaldes effektmonstre.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 December 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Spencer skrev:
Ok. 
Du kan godt bruge én forstærker til bassen, og den anden til diskanten. Jeg ville nok vælge at bruge én forstærker pr. højttaler, så den ene kanal spiller bas, og den anden diskant. På den måde bliver den effektkrævende bas fordelt på to forstærkere, og dermed to strømforsyninger.
|
|
|
Du har nok ret i at det er en god betragtning at tage med i overvejelsen. Især fordi de jo ikke just kan kaldes effektmonstre. 
|
|
|
Nej, når de presses imponerer de ikke på effekttunge højttalere, men... Når man hører den bas der kan leveres fra sådan en lille box, opdager man hvor dårligt mange af de meget tunge effekttrin er konstrueret.  Der er lidt forskel på TA 10 og TA 10.1 mht. basgengivelsen, grundet større elektrolytter i udgangstrinnet på TA 10.1, samt bedre overføringskondensatorer. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu modtaget min Trends TA-10.1, og jeg er ganske imponeret. Det bliver derfor aktuelt at finde en forforstærker. Som tidligere nævnt synes jeg det kunne være sjovt at bygge noget selv. Mine krav er at forforstærkeren har fjernbetjening samt minimum 3 kanaler + 1 phono, eller bare fire kanaler.
Jeg har kigget lidt på Dantimax, der har nogle kitløsninger. Det er tiltalende for en nybegynder synes jeg. Er der nogen der har andre forslag?
Hvis jeg er tilfreds med poweren i Trends'en som det er nu, vil I så anbefale mig at gå efter en passiv forforstærker? Eller er en aktiv at foretrække?
|
Til top |
|
|