Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 08:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Digitalkabel, hvad kan betale sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg har på nuværende tidspunkt bare et standart digitalkabel, men er på udkig efter et nyt. Mit problem er at jeg skal have et der er lidt længere end standart (1m), så jeg kan ikke bare låne nogle forskellige kabler i forskellige priser med hjem og afprøve.

Jeg kan såfølgelig høre forskellen i butikken på deres anlæg, men det er jo ikke mit

Jeg kigger lidt på nogle forskellige og er faldet over Chord - Signature som også er et hammer dyrt cabel (lidt over 7K for 2 stk). Har intet imod at ofre det, men kan det betale sig...... Er der såmeget at hendte på et digitaltkabel? Nogle penger er bare givet dumt ud. Vil deres Prodac Pro gøre det "lige" så godt. Har også kigget lidt på Supra Trico som kun ligger i ca. 1500 kr som er langt under 1/2 pris af Signature.

Hvor stor forskel er der på digitalekabler og vinder man lige så meget ved af ofre lidt extra på dem som ved HT kablet?

Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Glem alt om prisen...lyt istedet...dvs. lån nogle forskellige mærker/modeller hjem og prøv dig frem...tror du vil blive overrasket

Ps...hvis muligt...så få kammeraten, kæresten, konen til at bytte rundt på kablerne..dvs. blindtest...så er du sikker på at lyden er helt og aldeles i højsædet

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:
Glem alt om prisen...lyt istedet...dvs. lån nogle forskellige mærker/modeller hjem og prøv dig frem...tror du vil blive overrasket  

Det ville jeg også meget gerne låne nogle, men problemet at i den længte jeg skal have er det bestillings vare Så den mulighed har jeg ikke rigtigt....... Æv

Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre

Danster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Kan du så ikke flytte rundt på dit anlæg, så du midlertidligt kan nøjes med de kabler du kan låne på 1 meters penge? Det har jeg gjort, så jeg kunne prøve højttalerkabler...
Til top Vis Danster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danster

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Hattori Hanzo skrev:

Det ville jeg også meget gerne låne nogle, men problemet at i den længte jeg skal have er det bestillings vare Så den mulighed har jeg ikke rigtigt....... Æv

Du må ændre midlertidigt på dit setup så....ingen anden vej.....ellers svarer det i princippet til at du køber en bil alene ud fra omtale uden at have siddet så meget som et sekund bag rattet....og det er altså ikke den bedste måde at erhverve sig nyt udstyr...uanset pris

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Hattori Hanzo skrev:

Det ville jeg også meget gerne låne nogle, men problemet at i den længte jeg skal have er det bestillings vare Så den mulighed har jeg ikke rigtigt....... Æv

Gør som Hattori Hanzo siger: LYT!

Digitalkabler har meget stor indflydelse på lyden. Det er der nogle, som tvivler på, men det kan der være adskillige grunde til..!

I øvrigt tror jeg at Supra Trico koster kr. 135,- pr. løbende meter. Og så skal der bare nogle stik på... Der er stadig langt op til de 1.500 kroner!  ;-)

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

bliver altså nødt til at blande mig. digital kabler er IKKE trylleri. det er simpel overføring af et digitalt signal. jeg er helt sikker på at hvis det er optiske kabler og du bruger et sugerør så vil fejlretningen i modtageren komme på overarbejde, og det vil kunne høres. men jeg tvivler på at bare man bruger kabler af en respektabel kvalitet (læs digital kabler der virker) så vil fejlretning stort set ikke være aktiv, og der vil derfor INGEN forskel være på kablet til 100.000 kr og det til 75 kr fra den lokale. det er det smukke ved et digitalt signal. så længe fejlretning ikke er nødvendig så er det ikke noget der hedder støj. det er signal eller ingen signal 

det andet med om der kan være forskel det er altså hakserri der hører 1300 tallet til. dem der siger det skulle gå hjem til deres heksekedler igen

no ofense, er bare træt af at nogen siger at de kan høre forskel på de mærkeligste ting. bevares hvis de selv mener det er bedre, så ER det jo bedre i deres ører. men du behøver ikke give en bondegård for digital kabler
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

andersena skrev:
bliver altså nødt til at blande mig. digital kabler er IKKE trylleri. det er simpel overføring af et digitalt signal. jeg er helt sikker på at hvis det er optiske kabler og du bruger et sugerør så vil fejlretningen i modtageren komme på overarbejde, og det vil kunne høres. men jeg tvivler på at bare man bruger kabler af en respektabel kvalitet (læs digital kabler der virker) så vil fejlretning stort set ikke være aktiv, og der vil derfor INGEN forskel være på kablet til 100.000 kr og det til 75 kr fra den lokale. det er det smukke ved et digitalt signal. så længe fejlretning ikke er nødvendig så er det ikke noget der hedder støj. det er signal eller ingen signal 

det andet med om der kan være forskel det er altså hakserri der hører 1300 tallet til. dem der siger det skulle gå hjem til deres heksekedler igen

no ofense, er bare træt af at nogen siger at de kan høre forskel på de mærkeligste ting. bevares hvis de selv mener det er bedre, så ER det jo bedre i deres ører. men du behøver ikke give en bondegård for digital kabler

Hej

Jeg må sige at du tager fejl. Der er forskel på digitalkabler.

Vi sad en gruppe og lyttede til min nye DAC, hvor der blev brugt et kabel indkøbt i Elgiganten. Musikken lød særdeles godt og man nød bare musikken.

Efterhånden som aftenen skred frem, skulle der lige prøves andre kabler. Det første var et NLE i rent guld, og alt blev bedre.  Flere detaljer. Dybde. Bedre rum. Det var klasser bedre.

Det sidste kabel var en meget kort kabel på 30 cm. lavet af Duelund himself. Det gav lige det sidste. Varme og naturlig lyd.

Vi var nogle stykker der var forbløffede.

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Hej

Jeg må sige at du tager fejl. Der er forskel på digitalkabler.

Vi sad en gruppe og lyttede til min nye DAC, hvor der blev brugt et kabel indkøbt i Elgiganten. Musikken lød særdeles godt og man nød bare musikken.

Efterhånden som aftenen skred frem, skulle der lige prøves andre kabler. Det første var et NLE i rent guld, og alt blev bedre.  Flere detaljer. Dybde. Bedre rum. Det var klasser bedre.

Det sidste kabel var en meget kort kabel på 30 cm. lavet af Duelund himself. Det gav lige det sidste. Varme og naturlig lyd.

Vi var nogle stykker der var forbløffede.

jamen som jeg også skrev så lød det bedre i jeres ører, og så er det jo bedre for jer

faktum er bare at så længe et digitalt signal overføres således at der ikke er nogen fejlretning nødvendig så vil et digital signal være et digital signal. så er det muligt at et bedre kabel vil have lavere dæmpning og bedre respons tider. men det er fuldstændig ligemeget i et digitalt signal. bare stiga falde tider og dæmpning ikke er så skidt at der er brug for fejlretning

jitter er så vidt jeg ved ikke længere et problem i digital overførsel af lyd.

hvorvidt der er fejlretning og hvor meget den bruges ved jeg faktisk ikke. men det er en mulighed, men som sagt vil jeg tro det næsten kun er hvis man bruger sugerør til toslink

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

interessant emne... lad os høre mere

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Prøv et godt antennekabel. F. eks. IXOS påmonteret BNC stik. Kablet kan vel laves for under en hund, alt efter længde.

Det lyder godt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

BTW æder gerne mine ord hvis nogen har nogle konkrete fakta. og ikke bare hvad man mener selv at kunne høre. for som sagt tidligere, laver man et eller andet tweak, eller køber et kabel til 1500 kr vil man jo ALDRIG gå ud og sige at man ikke kan høre forskel. så er det ren placebo effekt 

men som sagt jeg undskylder og æder mine ord hvis der kommer konkrete beviser

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

andersena skrev:
BTW æder gerne mine ord hvis nogen har nogle konkrete fakta. og ikke bare hvad man mener selv at kunne høre. for som sagt tidligere, laver man et eller andet tweak, eller køber et kabel til 1500 kr vil man jo ALDRIG gå ud og sige at man ikke kan høre forskel. så er det ren placebo effekt 

Ja-ja...det er tydeligt, at du taler som du har forstand og erfaring til! ;-)

Men prøv nu bare selv. Digitalkabler kan lyde ENORMT forskelligt, og jeg taler ikke om dyrt kontra billigt kabel. Forskellene kan være mindst lige så store, som hvis du skifter signal- eller højttalerkabler.

Prøv at bruge dine egne ører en dag i denne sammenhæng. Hvis du ikke kan høre nogen forskel på f.eks fire forskellige digitalkabler - ja, så skal du da bare være glad! Det det gør altså ikke os andre til t**ser...

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Sendt: 13 Marts 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

andersena skrev:

Men prøv nu bare selv. Digitalkabler kan lyde ENORMT forskelligt, og jeg taler ikke om dyrt kontra billigt kabel. Forskellene kan være mindst lige så store, som hvis du skifter signal- eller højttalerkabler.

Prøv at bruge dine egne ører en dag i denne sammenhæng. Hvis du ikke kan høre nogen forskel på f.eks fire forskellige digitalkabler - ja, så skal du da bare være glad! Det det gør altså ikke os andre til t**ser...

Mvh.

Niels L.

jeg er absolut sikker på jeg ikke vil kunne høre forskel. og jeg siger ikke folk der kan er t**ser, siger det er placebo.
har lige bragt det op herude på værkstedet. og der var utvivlsom enighed om at digital signaler er digital signaler

ved godt det er meget farligt at gå ind i denne diskussion på dette fora da sådan noget er religion, og man skal ikke bevivle folks religion uanset hvor sær den må virke. men jeg frygter mere at det ender med at en eller anden uerfaren knægt læser dette og køber et kabel til 1500 kr til et anlæg hvor de penge havde gjort ikke bare gavn, men rent faktisk en forskel et andet sted

søger som sagt stadig fakta. for jeg gider ikke gå hjem og købe et andet toslink kabel for blot at konstatere at jeg er blevet prisen for det kabel fattigere og har bevist min pointe for mig selv.

kom nu med fakta og ikke hvad folk mener de tror at de næsten kan høre

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

"Digitale" signaler er skam også sårbare overfor støj. Grunden til at jeg skriver digitale i "" er fordi, det, der rent fanktisk sendes gennem kablet, er analoge repræsentationer (waveforms) af nuller og et-taller, som så skal detekteres (digitalt) i modtageren.

Det er også grunden til at man kan bruge et phono (coax)-kabel til både analog og digital lyd.

Jeg kan sagtens forestille mig at der kan være stor forskel på forskellige kabler og hvordan de påvirker hvad der sendes igennem. Om man kan høre forskel er så en anden sag.

Med digitale forbindelser er det ikke som mange (fejlagtigt) tror at: Enten er der forbindelse eller også er der ikke.

Så jeg vil som de andre anbefale at man lytter til forskellige kabler, og vælger det man synes lyder bedst - hvis man ikke kan høre forskel, kan man jo bare tage det billigste...
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

andersena skrev:
Nilau skrev:

andersena skrev:

Mvh.

Niels L.

jeg er absolut sikker på jeg ikke vil kunne høre forskel. og jeg siger ikke folk der kan er t**ser, siger det er placebo.
har lige bragt det op herude på værkstedet. og der var utvivlsom enighed om at digital signaler er digital signaler

ved godt det er meget farligt at gå ind i denne diskussion på dette fora da sådan noget er religion, og man skal ikke bevivle folks religion uanset hvor sær den må virke. men jeg frygter mere at det ender med at en eller anden uerfaren knægt læser dette og køber et kabel til 1500 kr til et anlæg hvor de penge havde gjort ikke bare gavn, men rent faktisk en forskel et andet sted

søger som sagt stadig fakta. for jeg gider ikke gå hjem og købe et andet toslink kabel for blot at konstatere at jeg er blevet prisen for det kabel fattigere og har bevist min pointe for mig selv.

kom nu med fakta og ikke hvad folk mener de tror at de næsten kan høre

S/PDIF standarden er ikke tovejskommunikation.

Har du nogensinde hørt om computernetværker, med nedsat hastighed, grundet dårlige kabler ?
Der er software der tester den slags, og kan udskrive grafer over det.
Ikke noget hokus pokus her.
Når computernetværker alligevel virker, på trods af nedsat hastighed, er det fordi der i modtagerenden spørges efter mistede data, hvorpå de gensendes, til modtagerenden til sidst siger at de er ankommet i fin stand.

S/PDIF virker ikke på den måde.
Det er et gammelt envejssystem, hvor der aldrig spørges efter mistede data.
Altså er det op til modtagerenden at gætte hvad der skulle have været.
Det sker med skiftende held, og er dømt til at gå galt, hvis ikke impedansen på 75 ohm, er overholdt indenfor 10%.

Digital støj fra omgivelserne, der ikke holdes ude effektivt, ved god skærmning, kan også lave rod i tingene.

Hvis du mener at et standard 15 kr. tyndt Fona-kabel, af 'følger med' RCA-standarden, er et godt digitalkabel, så brug du blot det.

Men forvent ikke en letflydende og behagelig lyd.

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Sendt: 13 Marts 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Har du nogensinde hørt om computernetværker, med nedsat hastighed, grundet dårlige kabler ?
Når computernetværker alligevel virker, på trods af nedsat hastighed, er det fordi der i modtagerenden spørges efter mistede data, hvorpå de gensendes, til modtagerenden til sidst siger at de er ankommet i fin stand.

Det sker med skiftende held, og er dømt til at gå galt, hvis ikke impedansen på 75 ohm, er overholdt indenfor 10%.

Digital støj fra omgivelserne, der ikke holdes ude effektivt, ved god skærmning, kan også lave rod i tingene.

Hvis du mener at et standard 15 kr. tyndt Fona-kabel, af 'følger med' RCA-standarden, er et godt digitalkabel, så brug du blot det.

jeg bryder mig ikke meget om at gentage mig selv men here goes:
som jeg også har skrevet et par gange så er det selvfølgelig så længe at fejlretningen i modtageren ikke er aktiv. og ved den hastighed spdif og toslink kører tror jeg du skal bruge sugerør for at der sker tilstrækkeligt med fejl til det påvirker lyden så meget at det kan høres.
og dit eksempel med netkabler, jo kender fint til det. problemet er at netkabler som regel er meget længere end 1 meter. og at hastigheden for et netkable som regl er 100 Mbit/s og kører med biphase mark code i full duplex. derfor er frekvensen så vidt jeg kan se 200 MHz. hvor i spdif er den så vidt jeg kan finde 3 MHz det er altså over 65 gange så høj frekvens i som regl meget længere kabler.. og det har noget at sige. jeg tror der i ualmindelig høj grad IKKE er data tab i spdif eller toslink

se evt her:
http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

Citat:

2. Errors

This usually causes very significant changes in the sound, often loud popping noises but occasionally less offensive effects. Any data loss or errors in either are a sign of a very broken link which is probably intermittently dropping out altogether.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

andersena skrev:
Spencer skrev:

jeg bryder mig ikke meget om at gentage mig selv men here goes:
som jeg også har skrevet et par gange så er det selvfølgelig så længe at fejlretningen i modtageren ikke er aktiv. og ved den hastighed spdif og toslink kører tror jeg du skal bruge sugerør for at der sker tilstrækkeligt med fejl til det påvirker lyden så meget at det kan høres.
og dit eksempel med netkabler, jo kender fint til det. problemet er at netkabler som regel er meget længere end 1 meter. og at hastigheden for et netkable som regl er 100 Mbit/s og kører med biphase mark code i full duplex. derfor er frekvensen så vidt jeg kan se 200 MHz. hvor i spdif er den så vidt jeg kan finde 3 MHz det er altså over 65 gange så høj frekvens i som regl meget længere kabler.. og det har noget at sige. jeg tror der i ualmindelig høj grad IKKE er data tab i spdif eller toslink

se evt her:
http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

Citat:

2. Errors

This usually causes very significant changes in the sound, often loud popping noises but occasionally less offensive effects. Any data loss or errors in either are a sign of a very broken link which is probably intermittently dropping out altogether.

Så lader du jo som om at jitter, aldrig er et problem med DAC's, selvom du jo nok ved, at kun få DAC's er immune overfor det.

Det er noget som mastering-industrien tager særdeles alvorligt.

Hvorfor er fejlretningen i modtageren ikke aktiveret ?
Det er naturligvis fordi modtageren tror, at de forkerte data den modtager er korrekte !

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Prøv at spørge gutterne ude på Strax-værkstedet, om de heller ikke kan se forskel på 2 lcd-skærme med samme primære data .

Son andersena er inde på, handler det vel for de fleste om, hvorvidt de tror på forskelle som ikke umiddelbart lader sig måle. de, som bekender sig til "digital lyd er altid ens, det er jo bare ettaller og nuller, basta!", vil sikkert osse afvise, at der er forskel på bitstrømmen, og dermed lyden, fra digitale drev.

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes