Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 16:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: akustik, reverb og rum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
evidenso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg er pt ved at læse til civiling. i akustik, og heraf skal jeg til at bygge min egen hjemmebiograf op fra bunden. Nu har jeg googlet en del og læst om det, og det ligger for mig ret uklart med hensyn til dæmpning i rummet.
Mange steder på nettet anbefales, at man ikke skal dæmpe for meget.

Efter min mening forholder sig imidlertid således, at man principielt bør dæmpe så meget som muligt for man forudsætter jo at det rum lyden er optaget i, har den korrekte efterklang. Dette står også angivet i div. bøger om akustik.

Men en fuld absorbtion vil jo fører til en støre variation af lydtryksniveauet hen over tilskuerpladserne, så man skal vel finde en gylden middelvej, eller hva?

Hvad med rumudformningen? hvad er det mest brugte princip med henblik på stående bølger? Parallel flader er noget l**t, men hvad bruger biograferne egentligt?

MVH Mads

Til top Vis evidenso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af evidenso

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hey,

Du skal ikke lave et rum med fuld absorbtion. Det tager totalt livet fra musik eller filmlyd. Du skal huske at efter ganske kort tid vender hørelsen sig til rummets akustiske signatur og trækker fra og lægger til. Det det gælder om er derfor at sikre sig mod tidlige reflektioner altså i området hvor højttalerne er placeret og sørge for at der ikke er resonanser og lang efterklang i rummet.

En tommelfinger regel er at rummet skal være dæmpet i højttaler enden og mere "levende" i lytte enden.

En blanding af diffusere og dæmpning er optimalt. Det er her vigtigt at du fokuserer på at skabe en ensartet efterklangs tid i hele frekvens-spektret.

Hvis du får styr på de tidlige reflektioner og efterklangs tiden, er du meget langt.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Selv mindre biografer har fordelen af, at rummet er betydeligt større, end et almindeligt lytterum. Det medfører, at stående bølger, forårsaget af paralle flader, ligger betydeligt dybere i frekvens. Desuden benytter biffer sig af absorbtions-teknikker, lige fra almindelig dæmpning, til resonatorer i væggene.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

se evt anden tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15004&K W=3dx

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Jeg vil blot erklære mig enig i, hvad de andre skriver mht. at overdæmpe. Jeg havde i lang tid bestemt mig for Rockfon Sonar akustikplader (de bløde plader med filt på den ene side som man bruger i kontormiljøer) til min hjemmebio, men har nu installeret Trolltekt plader i stedet. De virker som diffusere, i stedet for at dæmpe. Jeg har læst meget om det, og var i tvivl i lang tid, men har man en gang oplevet et overdæmpet lytterum, er man ikke i tvivl. Det er dødt og kedeligt.

Desuden er det tanken at jeg en dag skal have en rumkorrektion. Det må rent naturligt være nemmere at "dæmpe" lyden elektronisk, end det modsatte. Altså at rummet ikke arbejder mod en, men med en.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

en af de store fordel ved troldtekt pladerne

er at de er åbne. man kan derfor tune dæmpning EFTER de er monteret. ved at variere dæmpning på bagsiden af pladen. man er derfor ikke som med rockfon, echofon osv. bundet af deres egenskaber. men kan selv bestemme og ændre den.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig at kigge paa www.soundonsound.com under articles og diy hvor der er en masse om opbygning af hjemmestudier og bla om reverb/daemping osv..
Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2005 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet en del om selve rummets opbygning samt akustik på denne adresse www.cinemasource.com her kan du bla. finde "de gyldne mål" som er er et forhold mellem højde, bredde og længde for at opnå god akustik. Som ikke tidligere nævnt har man jo også den mulighed at skråtstille væggende eller lave elementer af skråtstillede plader. For at undgå de stående bølger kan man jo også bue loftet og endevægge (det har jeg gjort..) så er der ingen parallele overflader...

Mht. troldtekt kan jeg ikke lige se det helt fede da de dæmper alt for højt i frekvenser. De er beregnet til at dæmpe tale mm fra 500 Hz??? Jeg mener da det er de laveste frekvenser der evt. skal dæmpes fx under 250 Hz eller tager jeg fejl. Vil gerne hører hvad i andre mener....

Jeg så på AVC forum at der var en der havde lavet nogle Paneler selv af noget betonspånplade med dæmpeuld og frontstof mm de så flotte ud og var noget jeg selv havde tænkt på en dag jeg når dertil....De dæmpede lavt i registret!

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Prøv at se hvad jeg fandt:

http://danoline-dk.com/xpdf/dk_kinopanel_web.pdf

Det ville være rigtigt flot

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 20 Februar 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

- Volumen af rummet skal holdes på mellem 4-6 m3 pr. person.

- Den optimale efterklang af rummet varierer med størelsen af rummet. Efterklangen kan ligge mellem 0,5 sek og 0,9 sek. Forskellen i efterklang mellem oktaverne må maksimalt springe 0,2 sek.

- For lille efterklang giver for meget direkte lyd og dårlig stereo-effekt!

- Polstrede stole og gulvtæppe, så forskellen mellem fyldt og halv-fyldt sal er så lille så mulig. Mennesker dæmper kraftigt (primært i øvre frekvensområde).

- Sidevægge stærkt diffuserende. Loft lyddæmpende og diffuserende. Bagvæg stærkt lyddæmpende for nedsat ekko-effekt.

- Ingen konvekse flader. . . . flader der buer væk fra lytteren. (medmindre deres krumning er styret specifikt af lydspredningen)

Til top Vis Finderup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finderup

evidenso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

takker -til Finderup
Hvad bygger du det på at du mener at sidevæggene skal være diffuserende og bagvæggen absorberende. Det strider mod alle info's på nettet, hvor det er lige omvendt.

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 20 Februar 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Uønskede akustiske fænomener

Under overvejelserne til rum-udformningen bør man altid tage højde for de uønskede akustiske fænomener, der kan opstå ved uheldig udformning af et rum. Dette gælder fænomenerne ekko, flutter-ekko og svagt dæmpede egensvingninger.

Den væsentligste af disse er ekkoet. Dette opstår når refleksioner af 1. orden når lytteren med en forsinkelse på over 0,05 sekund i forhold til den direkte lyd. Ved en sådan forsinkelse er øret i stand til, at skelne de to lydimpulser fra hinanden, hvilket vil blive opfattet som et ekko. Ved en fornuftig dæmpning af fladen, hvorfra refleksionen kommer, vil refleksionens lydtrykniveau være så lavt, at en forsinkelse på 0,1 sekund er nødvendig for øret for, at kunne skelne de to impulser fra hinanden. Da lydens hastighed ved normal temperatur (~20° C) er 343 m/s kræver det en samlet afstand på over 17m mellem lydgiver og lytter for, at forsinkelsen skal overstige 0,05 sekund. Det er ofte loftet sammen med bagvæggen, der er årsag til dannelsen af ekkoer. Den bedste måde at undgå disse på er ved, at udfører loftet stærkt diffuserende, at dæmpe bagvæggen kraftigt.

Problemer med svagt dæmpede egensvingninger opstår ved rum indeholdende to dårligt dæmpede parallelle flader. Mellem disse flader kan stående bølger opstå, hvilket kaldes egensvingninger. Disse svingninger opstår ved frekvenser, hvor bølgelængden går op i afstanden mellem fladerne. De laveste egensvingninger der kan opstå mellem to flader er da, når afstanden mellem fladerne er den halve af pågældende bølgelængde. Den bedste måde at undgå dette fænomen er, at vinkle fladerne i forhold til hinanden. En anden måde er, at dæmpe alle de flader, der vil frembringe svingningerne, så ensartet så muligt. Dette gør, at alle egensvingninger dæmpes lige meget.

Problemer ved flutter-ekkoet opstår - som ved egensvingninger - ligeledes ved stærkt reflekterende parallelle flader. Dog kun i meget store rum, hvor det vil resultere i, at lyden vil svinge frem og tilbage mellem fladerne og skabe gentagne ekkoer. Tids-intervallerne mellem ekkoerne er hér kun afhængig af afstanden mellem fladerne. Flutter-ekkoet kan afhjælpes på samme måder, som ved svagt dæmpede egensvingninger.

For at undgå uønskede akustiske fænomener kan man altså sørge for en vis dæmpning af alle flader. Specielt udæmpede side-vægge, der står parallelt på hinanden kan være årsagen til fænomenerne. En anden måde er benyttelsen af stærkt diffuserende overflader, som tilsvarende mindsker risikoen for disse fænomener.

___ ___ ___

Håber det forklarer lidt?

Til top Vis Finderup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finderup

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 21 Februar 2005 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Finderup skrev:

- Volumen af rummet skal holdes på mellem 4-6 m3 pr. person.

det er jo næsten umuligt, med minder man laver sig et rum til f.eks. 6 personer

Finderup skrev:

- Polstrede stole og gulvtæppe, så forskellen mellem fyldt og halv-fyldt sal er så lille så mulig. Mennesker dæmper kraftigt (primært i øvre frekvensområde).

- Sidevægge stærkt diffuserende. Loft lyddæmpende og diffuserende. Bagvæg stærkt lyddæmpende for nedsat ekko-effekt.

Meneskroppe er bølde med stor masse  og vil derfor hovedsagligt absorbere lav frekvent

vedr. væge loft (se nedenfor) reflektioner fra gulv og loft er uønskede, mens væg reflektioner skal være der for at vi kan opfatte rum.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke få sit lytterum til at være en koncertsal, men man kan "hægte det fast til koncertsalen". Ens lytterum er man i, men man ser ind i koncertsalen. Koncertsalen er imellem og bag højttalerne. Derfor er dæmpningen bag højttalerne meget vigtig. Her kan der ikke dæmpes for kraftig. Højttalerne må meget gerne stå i et sort hul, hvor al lyd forsvinder. Så man ikke høre med højre øre lydrefleksionen fra venstre højttaler, der har ramt bagvæggen. Det vil man nemlig ikke, hvis der var en åbning til koncertsalen. Ingen væg - ingen refleksion.

Vigtig er det også, at dæmpe første refleksions punkt. Sidevæggen, loft og gulv.

Så er man der, hvor man skal overveje mere dæmpning.  Selv har jeg rockfon akustikplader på hele loftet, så mit rum er godt dæmpet.

Resten af rummet kan man så vælge at sprede lyden ved hjælp af diffusere. Det vil forlænge efterklangen, og man mangler den lange efterklang som koncertsalen har, fordi vores rum er for små.

Hvis man sidder tæt på bagvæggen, vil et tæppe der gøre godt. Men lyttepladsen skal helst være ude i rummet.

evidenso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Efterklang og stående bølger er til at regne, måle og regulere på, men hele hagen er netop hvor diffusere og absorbere skal placeres i et 5.1 seup. Det lader til at der er ret delte meninger om hvorledes det skal gøres.

Jeg har imidlertid fundet nogle noter på højttalerplacering og rumakustik

http://www.harman.com/wp/pdf/Loudspeakers&RoomsPt1.pdf
http://www.harman.com/wp/pdf/Loudspeakers&RoomsPt2.pdf
http://www.harman.com/wp/pdf/Loudspeakers&RoomsPt3.pdf

Er der ikke en akustiker her på forummet der ved hvad vej man skal gå? eller nogen der kender nogle gode bøger netop om bio'er, for så skal jeg fanerneme få en bio op og stå der ikke er set før :)

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at i er ved at blive enige om hvad og hvor...men stop vi snakker bio og ikke at vi skal efterligne en koncert sal? Det er ikke helt det samme...

Difusere og absorbere?

Difusere må være hulplader med isolering bag...korrekt?

Absorbere må være noget æggebakke agtigt??

Kan I komme med gode matriale valg til de 2 former for lyddæmpning?

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 21 Februar 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:

Det ser ud til at i er ved at blive enige om hvad og hvor...men stop vi snakker bio og ikke at vi skal efterligne en koncert sal? Det er ikke helt det samme...

Difusere og absorbere?

Difusere må være hulplader med isolering bag...korrekt?

Absorbere må være noget æggebakke agtigt??

Kan I komme med gode matriale valg til de 2 former for lyddæmpning?

det er lige omvendt !

absorbering opnås ved at den energi der ramme omsættes til varme, en difudering (hedder det, det?) er at den energi der rammer spredes. -idealt med ingen energi tab.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
difudering (hedder det, det?)

Nej: Diffusion.

Og så hedder det at diffundere. Og ja, jeg måtte slå det op

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 21 Februar 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

ok tak

kan man så sige noget er difuderende

evidenso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige kørt et simuleringsprogram til 5.1 opstilling.

Room Optimizer hedder det. Den siger "når vi IKKE snakker dipole højttalere" at der skal være absorbtion på sidevæggene og diffusion på bagvæggen samt absorbtion/diffusion på frontvæggen. Loft skal også have absorbtion. Gad vide om det mon er helt hen i skoven

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes