Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 09:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Power amp til bassystem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hej..

Nu har jeg desværre ikke kunne tage mig sammen til at læse hele gruppen igennem, men et alternativ til Crown kan være en Lab forstærker. Se evt. www.labgruppen.se De kan bla også fået i THX godkendte, så lyden skulle være i top.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

SVS som af mange anses for at vare noget af det bedste inden for subs anbefaler ogsa Crown som det ultimative.

http://www.svsubwoofers.com/ampeq_crown_k1.htm

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

At tænke sig, at en professionel forstærker til bare 23.000 er den bedste forstærker overhovedet, og så vidste vi ikke engang det!! Jonas Bojer, Jensen, Finn29 og alle de andre der har brugt RIGTIG mange penge på hifi-forstærkere står nok i netop dette øjeblik og hiver sig i håret i ærgelse over, at de ikke vidste hvad Hasselhoff vidste: Crown K1 er den bedste forstærker overhovedet.

Næ jeg har den bedste amp jeg har hørt til data , tro næppe der er noget bedre end den til at styrer bund , jeg har ikke hørt det .

Også derfor jeg updater til 1201 så har jeg de amps jeg skal blive gammel med

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

prosound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 23 December 2004 kl. 06:00 | IP-adresse registreret  

efter at have læst denne utroligt spændende tråd igennem undrer jeg mig over at folk udtaler sig om ting de ikke har lyttet til. man kan da umuligt danne sig en mening om noget man ikke har hørt. hvad bedømmer man så lyd på? gæt eller er der tale om ren selvbenægtelse fordi man har smidt 17000 kr ud i noget der ikke duer? synes man burde ha selvrespekt nok til kun at udtale sig om ting man selv har hørt, og lade vær med at fylde forum plads med gætterier og fordomme uden hold i. Tak

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 December 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hasselhoff skrev:

Ja det er rigtigt..og mange er gaet tilbage igen. Fx da LAB2000c kom blev der solgt mange pga den revolutionernede lave vagt, men efter 1 ar var mere en 80 procent gaet ned. De forste generationer af switch-mode stromforsygninger kunne ikke handtere den ujavne strom som forstarkere til touring bliver udsat for. Hvis du kigger pa markedet idag den forstarker der har det storste watt til vagt forhold er faktisk en Crown Ce4000. Crown ventede med at bygge switchmode stromforsygning indtil de havde designet en der var bade bedre og lettere end en transformer. Crown har nu patent pa PFC (power factor corrected) switchmode teknologi. Den kan noget som ingen andre kan, den kan realtime justere sig efter svingende spandinger og ujavn strom. Jeg har selv teste og malt en ce4000 brokoblet i 4 ohm kan den levere 10000 watts tone bursts med under 1% forvrangning..og det er en amp der retailer i dk for 23000. giv mig bare et bud pa en amp der kan det i den prisklasse.

A hva ?

Hvorhenne er alle de LAB 2000 c'ere gået ned ? På udlejningsfirmaet moto har der været én ( skriver 1 ) mindre fejl på en LAB i 5 år, heriblandt flere 2000 c.

Så en fejlprocent på 80 ? det må du sgu lige uddybe.

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

Cujo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny m.fl.

Bruger siden: 14 November 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 16 April 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Ja jeg blir altså nød til at blande mig lidt i den snak om den Crown PT 2.1.

Den er IKKE så god som den er "beskrevet" her - for det første anbefaler Crown selv, at hvis den skal arbejde i 4 ohm eller under, så skal man køre parallelt med udgangene - og det kræver så TO stk. PT 2.1 for at få stereo (og jo, der ER stereovirkning i basområdet).

Det de så faktisk siger, er at den IKKE arbejder godt/stabilt under 4 ohm som "standard" stereo - - - hvorfor ellers lave mulighed for at parallelkoble til impedanser under 4 ohm ???

Så kan det hedde GROUNDED BRIDGE, 36 gange for min skyld

Den er sikkert fin til 1,2 eller 4 stk 15" eller 18" 8 ohm´s enheder (4 ohm total) med et elektroniks delefilter foran, men at spænde den foran et par HIFI-højttalere med en "normal" impedans på 6 oh´m, ER prøvet (HT´en dykker sikkert grimt og har grimme fasedrej - det er jeg ved at finde ud af), det gør den altså ikk særligt godt - basserne blafrer og slår i bund ved høj styrke.(der ER smidt mere effekt i den HT før)

Men værst af alt er da at fremsætte den som HIFI-forstærker  Sådan en 2.1 blev prøvet her hos mig, resultat= nogenlunde øvre bas / nogenlunde mellemtone (på nær det øvre) / men toppen lukkede HELT sammen - rumoplevelsen blev ikk lidt, men meget mindre.

Det er ihvertfald med sikkerhed at der IKKE kommer til at stå en CROWN PT 2.1 her.

Bevares, den er da sikkert fin til folk som vil ha mange watt (i den impedans den vil være med til det) - og Til dem der har nogle MEGET lystklingende højttalere.

Men som ren HIFI-forstærker - til dagens højttalere, der hælder fra neutral til det mørke - kan jeg ikk anbefale den.

Som effektforstærkere i 8-10-12.000 kr klassen, ser jeg MANGE andre muligheder - som sammentidig har en pænere, mere luftig top + at de er mere impedansstabile (og mht fasedrej)

Og sammenlignet med min effekt, er den faktisk ikk værd at snakke om.

Det var bare lidt indblanding fra mig - sikkert nogle der ik kan li det. Men det er jo et "debat"forum

Og så gør det vel ikk noget at der er forskellige meninger

UPS. M.H.T. En NAD 218, så har jeg, før i tiden, kørt med en sådan på en 18" Stroker (dobbelt svingspole) - de 2 svingspoler (hver 4 ohm da det er en bilstereoenhed) i parallel og på 218´eren - MEN brokoblet, det burde 218´eren se som 1 ohm (ca) - - jeg delte elektronisk ved 80 Hz med 24 db pr oktav - og den kørte ALDRIG så varm at den slog fra - varm blev den, meget varm, men det tror jeg nu nok de fleste effekter vil blive i den belastning. Og den 218´er fik VIRKELIG strygl og fik lov at aflevere ALT det den kunne - i den opsætning - - DET ville jeg godt prøve med en CROWN PT 2.1

Her et sted i dette forum, er der nævnt at 218´eren blev varm og slog fra - - Må jeg spørge på hvad ???? Eller var det en NAD 208 ?? for så er det til at forstå - - NAD 218 og NAD 208 er som nat & dag.

Til top Vis Cujo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cujo

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 16 April 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

floecke skrev:

Jeg har brug for en strømstærk effektforstærker (min. 100watt i 8ohm) til at trække et aktivt bassystem hvor der køres eq i bunden. Er der nogen gode forslag inden for en prisramme på ca 4-5k? Gerne brugt/demo.

Vh Thomas

Ikke EN har spurgt til hvad bassystemet/korrektionen består af og i hvilken forbindelse det skal anvendes. Hvem ved om det skal spille sammen med et sæt BBC LS3/5a Miniature Monitoring Loudspeakers ?

Det hele går op i "min er større end din"

Det er for ringe, og spørger er blevet efterladt i grøften  

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 17 April 2005 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

hej Cujo, jeg synes lige du skylder at fortælle folk lidt om dine højttalere, og din egen amp......

nu har jeg, lige som et par andre fra forummet, haft powertechen på besøg et par måneder....

sjovt nok er min oplevelse en noget anden end din, på trods af 4 Ohm s højttalere, og et umligt rum.

du har ikke overvejet at den bare ikke fungerer i dit setup, og så er det det?

at den er grim, ja, men der er vel ingen grund til at betale ekstra for design?

jeg skal lige have skaffet en igen, så er du velkommen til at kigge forbi og selv hører at den sagtens kan gøre sig i et alm stereo setup.

så må man jo bare smække en plade eller noget på fronte..... 

Cujo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny m.fl.

Sendt: 17 April 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan det da være mit setup den bare ikk vil spille i - men en Aragon 4004 som jo er kendt for IKK at være åben, spiller faktisk mere åbent i toppen på mit system end den Crown.

Der er forskel på en 4 ohm´s højttaler - og en anden 4 ohm´s højttaler - DET bør man vide - Man kan f.eks nemt rende ind i en 6 eller 8 ohm´s højttaler der er betydelig sværere at drive (elektrisk) end en 4 ohm´s.

En 4 ohm´s højttaler kan være en meget hårdere belastning for en forstærker end en 1 til 2 ohm´s keramikmodstand - men man kan også være heldig at HT-konstruktøren kan sit kram og at den er en rimelig belastning for forstærkeren.

En Dali 18 MKII er også en 4 ohm´s HT - men sæt lige en "alm" effekt på den og se hvordan den ter sig. (efter 4 minutter)

Fordi den Crown kan spille på dine 4 ohm´s højttalere er jo ikk ensbetydende med at den er ubetinget stabil - og at skrive den som HIFI-forstærker, synes jeg er LIGE i overkanten.

Jeg havde selv - engang - en Yamaha P2002, som jeg faktisk synes lød hæderligt da det nu var en PA-forstærker - problemet med den, trods den var DYR, var at den slog fra når den skulle lave noget i de lave impedanser (med fasedrej) - på trods af at den har været i opsætninger med 1-2 eller 3 enheder pr kanal. Det KAN mange forstærkere, når de for et elektronisk filter FØR effekten og IKKE skal spille ind i et passivt "hifi"filter

Det er så faktisk RET smart at crown bygger amp´en så man kan parallelkoble udgangene i tilfælde af impedanser under 4 ohm - - Men hvorfor lave så den kan parallelkobles, hvis den sagtens kan køre under 4 ohm i stereomode ?? Ydermere skriver Crown, at hvis man skal køre brokoblet (som jo får hver forstærkerhalvdel til at se den halve impedans), så skal den tilsluttede HT være mellem 8 og 16 ohm ! Hvorfor det ???? Og hvormange 8 til 16 ohm´s højttalere findes der egentligt (udover dem der SKRIVER 8 ohm bag på)

Men lad os da bare slutte af med at det er MIT setup den er gal med - og at det er DET setup der er skyld i at den Crown får så dårlige "karakterer" af mig - Bare ret spøjst at andre effektforstærkere så godt kan spille på det ????

Fra den liste over "fremmede" effekter der GODT ku spille på mit setup er der = Threshold SA3 / Aragon 4004 / LC-Audio XP millenium / Sansui B 2101 og elektrocompaniets AW 250 - og alle gjorde det uden at lukke sammen i toppen - og det er da ikk effekter til en milliard.

Men ok - mit system er nok grunden - og grunden til dette indlæg - men det er da noget l**t, hvis en person bygger en vildt sub, går ud og gir 10-12.000 for en effekt - og det så ikke harmonerer.

Jeg er ikke ude på at svine den CROWN til - bare fortælle at der altså ER ting den ikke kan.

Cujo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny m.fl.

Sendt: 17 April 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

HOV - Der blev nævnt noget om at den Crown er grim ????

Det kommer da ikk fra mig !!!

Der findes et UTAL af effekter der er BETYDELIG grimmere end den.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 17 April 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Cujo skrev:

HOV - Der blev nævnt noget om at den Crown er grim ????

Det kommer da ikk fra mig !!!

Der findes et UTAL af effekter der er BETYDELIG grimmere end den.

noget der er grimmere? meget gerne giv mig et link, det vil jeg sq se!

min første tanke var: den skal moddes, min en ny front, og det gerne i EC stil med en god gang Granit eller noget træ.....

Btw, min mening var nu mere at du skulle "dele" dine højttalere og den "Zeus" med os andre, det er jo trods alt ikke almindelige konsum varer du har stående...

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 20 April 2005 kl. 03:42 | IP-adresse registreret  

Til Cujo.

Ja jeg bliver også nød til at blande mig lidt her

Enhver amp kan sættes up to fail..og det lyder da til at det her er en case of extreme predjuce.

Jeg har flere gange været ude med en Pt hvor det ikke lød godt, men hver gang har der været en fornuftig naturlig forklaring.Det har aldrig været fordi PT var noget l**t, som du lidt beskriver her. Jeg skal ikke beklikke din opfattelse, men give nogle måske opklarende info.

Du mistolker Crowns specs. Den er rated til 4 ohm pr kanal stereo. Hvis man vil under 4 ohm nominelt får man mere ud af dens Vu plane ved parallel mono drift. Den har ikke noget problem med normale impedans dyk ved nominelt 4 ohms drift. Du finder ikke mange hifi amps der er rated til kont drift under 4 ohm.  Parallel mono drift er designet både som et impedans optimeringsværktøj men også for at man kan køre med et uens antal højtalere. Hvis man fx har 3 subs eller andre opstillinger hvor man ønsker flere højtaler skal dele et signal.

Inden du laver grinefjæs af Grounded bridge så bør du læse whitepapered. Det vil også kunne opklare nogle af de misforståelser du har fremlagt her.http://www.crownaudio.com/pdf/amps/grbgpapr.pdf

Det er en misforståelse at basserne slog ibund fordi ampen ikke kunne kontrollere dem. Basser ryger ud af deres gab ved for høj spænding. Din tolkning er dog ikke uforklarlig. Du har indtrykket af at der er blevet hældt mere effekt i dem før, voltage clipping (kompression) giver det psykoakustike indtryk af at der spilles højere da gennemsnittet stiger selvom dynamikken falder. Så hvis dine højtalere ikke har slået ibund før på samme kildemateriale så kan jeg garrantere dig for at de aldrig har fået mere effekt Du er heldig at de overlevede. PT har ud fra et hifi mæssigt synspubnkt et atypisk vu plane da der er hele  100 volt til udgangen understøttet af 20 ampere. Det giver et meget stort vu plane, det gør at dynamik ikke bliver komprimeret som det kan ske på en mere almindelig hifi amp. gode hifi amps nu til dags er designet til at voltage clippe meget nænsomt, næsten uhørbart. Pt vil banke dynamikken helt igennem inden for dens Vu plane. Sålænge den ikke lyser orange i indikatorene istedet for grønt så arbejder den inden for dens Vu plane. læs Grounded bridge papiret det vil forklare hvorfor det er muligt for Crown at lave et så stort vu plane hvor det på en alm ab amp vil være meget problematisk.

Din næste observation bliver lidt forklaret udfra det ovenstående, du giver simpelthend din speaker mere end den kan klare og det er højst sandsyneligt grunden til at den klapper sammen for dig i toppen.

Din antydning af at den ikke er impedans stabil bygger på ovenstående misforståelser. Men ja den er ikke lavet til 2 ohms drift og den vil knække strømmæssigt under kurven hvis den sættes på en 2 ohms speaker. Men påfør Ohms lov til et 100/20 vu plane så er det pludselig ret fornuftigt at det er sådan.

Ting som der også kan være gået galt for dig kan være:

1. du brugte ikke en forforstærker men satte den direkte til kilden i troen på at rotary dial´sne på fronten kan agere pre amp..det kan de ikke. Selv den bedste Cd player lyder ikke godt på den uden preamp..men sådan er det med de fleste amps.spør fx hansen og jensen.

2. Den preamp du brugte var til en anden følsomhed end PT var sat til. Pt kan sættes til både 0,77, 1,4 og 26 db konstant gain. Hvis man bruger en 0,77 pre amp til en 26db (3,4) amp så lyder det slældent rigtig godt.

3. Strømkilden til ampen var dårlig, dvs lav spænding og eller lange tynde kabler. Har før oplevet powertechen knække pga undervoltage, det er den lidt følsom over for. Hvis man har under 215 volt vil det være et prb, den kan dog indstilles til at optimere til en lavere spænding.

4. Det anlæg den blev sat ind i bestar af diy komponenter der er tilpasset/tillyttet til hinanden. Pt giver en straigth wire with gain response så hvis systemet ikke er non propriatory vil det i sagens natur give et problem.

Hvis en af de 4 konditioner har være tilstede kan det være en delforklaring til din oplevelse.

Jeg tror ikke en person der bygger en "vild" sub behøver at være bange for at Crown ikke levere..Crown er standarten alt i branchen måles op imod når det kommer til basgengivelse. At en pt ikke er en MA5k er så en anden sag.

Mht bridge mode så er fx en nad 218 opgivet på samme måde som en PT så er der ikke noget usædvaneligt der.

Cujo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny m.fl.

Sendt: 20 April 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Meget flot besvaret/forsvaret.

Men for det første er der buffer med strøm og spænding NOK til at drive ehver amp. - For det andet var der ikke tynde "ledninger" hen til amp´en - de tyndeste finder du inde i væggen

Du bruger nogle meget fine ord mht til at mit "grej" er tilpasset hinanden, SELVFØLGELIG ER DET DET og at det kan være derfor at den fabelagtige Crown ikke vil være med !!! Men HVORFOR vil andre så ? HVORFOR er det lige den fabelagtige CROWN der falder ud ????

100 V og 20 A - Det er da ikk imponerende - jo måske de 100 V på udgangen, men hvad skal man med dem hvis der ikk er strøm til at styre dem ??!! Og grounded bridge, ja - kald det hvad du vil - - du nævner ohm´s lov - Jamen ohm´s lov siger mig at hvis man halverer impedansen ved samme spænding, ja så har man den dobbelte effekt - Den CROWN er ikk i NÆRHEDEN - - - 310 Watt i 8 ohm og 425 i 4 ohm, ud fra ohm´s lov, siger det mig at den ikke er særlig strømstærk - men men men det har du jo nok også en forklaring på - en amp SKAL vel ikk fordoble effekten længere, efter den CROWN er kommet på banen.

Vær sød at forklare mig hvor effekten er så "lav" i 4 ohm, når den er så høj i 8 ohm - - - - ER det ikk fordi den er skruet sammen til at ha sit absolut bedste arbejdsområde ved ca 8 ohm ???

Så nævner du spændingen der har ligget over ht - og i tilfælde med den fabelagtige CROWN, jamen den har simpelthen spyttet så mange volt ud så ht nærmest er blevet bange - jamen fint, hvis bare strømmen var fuldt med - jeg ved godt at mild klipning og bilkaanlæg "lyder" som om de spiller højere - Den CROWN har gjort noget ekstremt flot/godt IGEN = den har smidt, jeg ved ikk hvor mange Volt ind i den HT, men kun for at slå enhederne i bund - ikke for at spille højt som en anden 400 watter gjorde (uden enhederne slog i bund)

Hvis en forstærker dykker SÅ meget i spænding at Wattene falder fra 620 W (teoretisk i 4 ohm) til 425 W - så er det da et tegn på manglende strøm. Eller har du også en forklaring på hvorfor 4 ohm´s effekten ikk "behøver" være i nærheden af en fordobling på den CROWN ?

Ja jeg ved sgu ikk - skulle jeg forklare min kammerat HVORFOR enhederne slår i bund med forstærker A - men ikk med forstærker B - på trods af at forstærker B spillede højere og lige så rent, kunne forklaringen være at der simpelthen er så meget dynamik i Forstærker A at den ikk SELV kunne styre det eller at der simpelthen ikk er strøm nok til det store spændingssving.

Jeg vælger den sidste - havde der været MASSER af strøm og udgangstrinnet kunne håndtere det - ville den CROWN også yde en antydning mere end sølle 100 w mere ved impedanshalvvering - når nu 8 ohm´s effekten er så høj som 310 W

Men lad den CROWN ligge, i er glade for den og i jeres øjne kan den nogle tricks - den er prøvet her og er ikk noget for mig.

Men det er da sjovt at snakke om og egentligt spøjst, at jeg efter 20-25 år med et HAV at forskellige effekter (købte og hjemmebyggede) først NU prøver en amp der simpelthen er så dynamisk så enhederne slår i bund.

Men vi tar lige et par eksempler = " x Dali 102 (gammel) og en Dali Gravity (100 W KL.A) - fuld volumen ind i en dali 102 - ingen problemer - - Var det fordi den Gravity manglede dynamik ????? eller strøm ?????

En HH (2x400 W i 8 ogm) FULD VOLUMEN på en Dali 7A !!! Ingen problemer - Manglede også DEN de ovennævnte egenskaber ???

Min effekt - 125 W i 8 ohm - FULD effekt ind i en 6.5" (4 ohm) i åben baffle (der iøvrigt er klippet i spideren og er YDERST let bevægelig) - INGEN problemer - og hvis folk så nu siger - jamen den mangler nok strøm eller dynamik - jamen så er de simpelthen SNOTDUMME og så vil jeg sige - uden at tøve - at de ikk fatter en brik at noget af det.

Men held og lykke med den CROWN - på den ene side af "grænsen" findes der ikk noget der er bedre - på den anden side, er den ikk ret imponerende.

Målinger, papirer og tal kan sige meget - men at lytte gir det bedste "resultat" mht at vurdrere hvordan det nu lyder - der er lyttet til den her og resultatet er skrevet her og tidligere

HIFI er en sjov verden.

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 April 2005 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Og endnu engang ender en tråd i mudderkast mellem to som mener at den enes er større en den andens og den oprindelige tråd er ødelagt.

Manden har slet ikke fået noget brugbart ud af det.

Opret dog en tråd der hedder Crown vs alle de andre. !!! (eller omvendt)

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 April 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 April 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Nu er tråden jo også 1½ år gammel, så mon ikke floeke har fundet en forstærker for længe siden?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 April 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Det kan du have ret i
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 20 April 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Til Cujo.

At dit grej er tilpasset hinanden falder så under de 4 situationer hvor en nærmere analyse er nødvendig. Jeg listede specifikke elektriske grunde til hvorfor det burde gives opmærksomhed. 

Mht fordobling af effekt ved impedans halvering. Det skinner  lidt igennem at du ikke forstår konceptet omkring et optimeret Vu plane, her er et godt link du kan starte med : http://www.crownaudio.com/amp_htm/amp_info/cts_vi_plane.htm

Hvis du ikke forstår hvorfor effekten er "så lav" i 4 ohm iforhold til 8 ohm efter du har læst det, skal jeg prøve at forklare det yderligere.

Hvad en forstærker er rated til er ikke nødvendigvis sammenfaldende med dens absolutte grænser. Med et 100/20 Vu plane så har den mere end 3 db headroom ved rated power. effekten er også kontinuerlig garanteret minimum ved op til 40 graders rum temp. Hvis du påfører ohms lov så vil det være umuligt at bruge de 20 ampere før du når ned i 2 ohm så din argumentation har ikke teoretisk baggrund.

Hvis du har tvivl om det virkelig er spænding der får enheder til at knalde ibund  kan du konsultere enhver dynamic driver tekstbook for bekræftigelse. Det er fact på plan med accepten af tyngdekraftens eksistens.

Det er også en misforståelse at du kan have spænding uden strøm. En amp vil ikke kunne levere 100 volt hvis der ikke var ampere til det. Spændingen stopper så snart der ikke er strøm. Leg lidt med ohms lov så vil du se det.

Det du kan sige til din kammerart er at du ikke helt forstår det der sker, men du vil sætte dig ind i det..det vil være det mest seriøse  kendskab til psykoakustikkens ABC er et godt udgangspunkt.

Alle dine eksempler på system opsættelser og lytteresultater vil du selv kunne gennemskue som fejlerkendelser når du har forstået Vu planet.

Hvis vi prøver at holde fast i de tekniske årsager der klan forklare din oplevelse så ser det ud, som jeg læser det, at mindst 3 af de 4 konditioner jeg opstillede har været tilstede ved din test. Enten har du ikke kendskab til de gængse problematikker omkring komponent sammensætning..og derfor prøver dig frem indtil du ved held finder noget der passer godt sammen. Eller også har du viden herom og du har så bevidst opsat en situation der var inkompatibel med de settings PTen havde. Man kan sagtens få en traktor til at køre fra en Trans AM hvis væddeløbet er i en pløjmark.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 20 April 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Til Cujo.

At dit grej er tilpasset hinanden falder så under de 4 situationer hvor en nærmere analyse er nødvendig. Jeg listede specifikke elektriske grunde til hvorfor det burde gives opmærksomhed. 

Mht fordobling af effekt ved impedans halvering. Det skinner  lidt igennem at du ikke forstår konceptet omkring et optimeret Vu plane, her er et godt link du kan starte med : http://www.crownaudio.com/amp_htm/amp_info/cts_vi_plane.htm

Hvis du ikke forstår hvorfor effekten er "så lav" i 4 ohm iforhold til 8 ohm efter du har læst det, skal jeg prøve at forklare det yderligere.

Hvad en forstærker er rated til er ikke nødvendigvis sammenfaldende med dens absolutte grænser. Med et 100/20 Vu plane så har den mere end 3 db headroom ved rated power. effekten er også kontinuerlig garanteret minimum ved op til 40 graders rum temp. Hvis du påfører ohms lov så vil det være umuligt at bruge de 20 ampere før du når ned i 2 ohm så din argumentation har ikke teoretisk baggrund.

Hvis du har tvivl om det virkelig er spænding der får enheder til at knalde ibund  kan du konsultere enhver dynamic driver tekstbook for bekræftigelse. Det er fact på plan med accepten af tyngdekraftens eksistens.

Det er også en misforståelse at du kan have spænding uden strøm. En amp vil ikke kunne levere 100 volt hvis der ikke var ampere til det. Spændingen stopper så snart der ikke er strøm. Leg lidt med ohms lov så vil du se det.

Det du kan sige til din kammerart er at du ikke helt forstår det der sker, men du vil sætte dig ind i det..det vil være det mest seriøse  kendskab til psykoakustikkens ABC er et godt udgangspunkt.

Alle dine eksempler på system opsættelser og lytteresultater vil du selv kunne gennemskue som fejlerkendelser når du har forstået Vu planet.

Hvis vi prøver at holde fast i de tekniske årsager der klan forklare din oplevelse så ser det ud, som jeg læser det, at mindst 3 af de 4 konditioner jeg opstillede har været tilstede ved din test. Enten har du ikke kendskab til de gængse problematikker omkring komponent sammensætning..og derfor prøver dig frem indtil du ved held finder noget der passer godt sammen. Eller også har du viden herom og du har så bevidst opsat en situation der var inkompatibel med de settings PTen havde. Man kan sagtens få en traktor til at køre fra en Trans AM hvis væddeløbet er i en pløjmark.

Enten følger den ohms lov og fordobler effekten når belastningsimpedansen halveres eller også gør den ikke. Om det i givet fald er strømbegrænsning,  sikringskredsløb eller anden form for indbygget regulering der er sætter en stopper for udflugten er for så vidt underordnet.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Cujo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny m.fl.

Sendt: 20 April 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Nej nej nej HASSELHOF - nu stopper du sgu. ohm´s lov er ohm´s lov og jeg ved ikk rigtig hvad det er du vil lære mig ????

Skal den bruges på en anden måde så det passer ind i en crown ???

Glem det !!!!!! GLEM DET - En forstærker skal ikke mere fordoble sin effekt ved halvvering af impedansen - det skal bare hedde VU-PLANE - MY ASS.

Er du sikker på at det ikk er dig der ikk fatter ohm´s lov ??? Og har man ikk brug for at amp´en kan tåle at komme ned i 2 ohm ????? Du er da for videre komne - - Det ku være Krell og Accuphase sku lave deres forstærkere om - til noget med VU-PLANE -

Punkt 1. - 2. og 3. er opfyldt til fulde, TIL FULDE !!! - mens punkt 4 er et punkt man kan ha i baglommen, til at forsvare sig mod folk som mig - Dem der IKKE kan li den FABELAGTIGE Crown.

Hold nu op med dit og dat - det er en PA forstærker der skal kunne spille under "grimme" forhold - og fordi der så er en eller flere DIY "ting" i et setup - så kan den pludselig intet - P.G.A. DET - MY ASS !!!!!

Hvis det er pga DIY - hvorfor anbefaler du den så til en der vil BYGGE en sub ??? - sub er MINDST lige så kritisk som resten af frekvensområdet. Der er jo MANGE punkter der skal være opfyldt før den der FABELAGTIGE Crown i det hele taget kan spille på den.

Nej det er for meget det her - og nej du kan ikke ha 100 volt uden at ha nogle ampere - eller jo, du kan ha 5000 V uden nævneværdi amperetal - med det er et stødhegn !!!!!

Og så er jeg STADIG ligeglad med om det hedder VU-PLANE, GROUNDED BRIDGE eller den næste undskyldning - DEN SPILLEDE IKK LIGESÅ "GODT" ÅBENT SOM MIN - DEN VAR LUKKET I TOPPEN.

Det har de andre nævnte forstærkere IKKE været !!! PT, Contra min effekt, skrumpede rummet ind - MEN det er vel min amp der laver et ALT FOR STORT rum

Hvorfor ikk bare være glad for den og så godtage at ikke ALLE synes den er så satans god ??? Og så er jeg altså ikk så teknisk uviden som du gerne vil gøre det til !

Jeg ved sku ikk hvorfor de fleste meget dyre amp´s dobler effekten op ved impedanshalvvering - og jo dyrere og større (mere stabil) strømforsygning og udgangstrin der er i - jo tættere kommer de på en fordobling - DET ER JO EN FEJL !!

Jeg stopper med at diskutere den Crown NU - for egentligt BURDE det være nok at sige at den ikk er noget for mig - men selvfølgelig, den kan jo komme til at spille godt - - - Hvis jeg laver resten af mit anlæg om.

Men hyg dig med den amp HASSEL - gider ikk diskutere det mere, det ender jo med at det er fordi jeg har en lampe sat til i et andet rum, på samme fase, at den ikk spiller FREMRAGENDE i mit setup.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes