Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ingeniørens biokælder - Nu er det SLUT! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 86
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jbnystrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Har først nu set dit setup. Det ser SUPERFEDT ud. Ih hvor jeg håber at kunne lave det samme en dag. Rigtig lækkert med stolene og kiosken i hjørnet. Det er den slags ting, der gør at man træder ind i et andet univers når man ser film.

Til top Vis jbnystrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbnystrup

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Høhø, hvad med en rigtig løsning - noget med en spændingsdeler på forsyningen til lyskilden - det er da kun to modstande.....

Man skal selvfølgeligt åbne kabinettet, så er det jo nemmere at klister noget tape hen over

Ja, resultatet er det samme (på mere end 15 cm afstand) så jeg tar den nemme løsning. Og det har jeg faktisk allerede gjort .

mga1 skrev:
Efter 54 sider med læsning om Ingeniørens hjemmebio er konklusionen klar. Ingeniøren har en hjemmebiograf der vildere end de vildeste. Aldrig har jeg set noget vildere. Tilbage er der bare at håber at lyd og billede følger trop

Jeg takker ydmygt for de pæne ord .

Jeg syntes specielt lyden kan følge med, billedet er godt i betragtning af at det er DVD som kilde. Det er klart at der skal gøre noget når HD krigen har lagt sig.

Men alt i alt, er det nu godt nok til at 'blæse hatten' af moster oda og kollegerne  (selv dem der har et dyrt setup til 2500 ).

jbnystrup skrev:
Har først nu set dit setup. Det ser SUPERFEDT ud. Ih hvor jeg håber at kunne lave det samme en dag. Rigtig lækkert med stolene og kiosken i hjørnet. Det er den slags ting, der gør at man træder ind i et andet univers når man ser film.

Det er nemlig helt korrekt observeret, jeg har det med at glemme at jeg faktisk sidder i min egen kælder, når først der kommer en film på og der dufter af friske popkorn (spørg bare ingeniørkonen ).

Sickboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Hvorfor åhhh hvorfor købte vi ikke et hus med kælder

Super super flot setup

Til top Vis Sickboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sickboy

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Når jeg skal i gang med en dedikeret hjemmebio bliver det helt sikkert med din som forbillede! Virkeligt flot et flot stykke arbejde du har fået lavet der Alt er jo sådan ca. top notch, selv om jeg nok havde valgt andre fronter og en anden center
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Sickboy skrev:
Hvorfor åhhh hvorfor købte vi ikke et hus med kælder

Faktisk overtalte konen mig til at købe hus, fordi vi kunne finde et med en egnet kælder .

Kempf87
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Sådan en skal jeg frue skal jeg have når jeg når den rette alder... - Absolut unik!

Til top Vis Kempf87's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kempf87

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hej Ingeniøren,
ang. dine dæmpematerialer til lyden, som du har placeret rundt om ved front, center og lærredet: hvad fik dig lige til at placere dem dér? Og sidder der nogle i loftet eller andre steder i rummet? Jeg har nemlig selv et meget stort problem i min biokælder ang. lyd isolering- og optimering! Af de materialer, som mit kælder er bygget af, går det slet ikke at se film med god dyb bas - men på den anden side er det bedre, end at se film med lyd gennem tv'ets højttalere.
Jeg går selv efter nogle gode materieler, men spørgsmålet er så hvor og hvor mange jeg skal købe, for et rum må jo heller ikke blive for "dødt". Skal man sprøge nogle eksperter på området?

Ps. når jeg taler om, at rummet ikke er optimeret til lyd, menes der, at hvis man sidder forskellige steder i rummet, vil bassen føles mere svag nogle steder end andre. Og omvendt vil den føles meget kraftig nogle steder end andre.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej Clive (og andre der læser med ).

Mine problemer er ikke bas relaterede, så jeg dæmper (måske) anderledes end du burde gøre. Men når det så er sagt, så har jeg faktisk oplevet en væsentlig forbedring af bassen alligevel.

Placering af dæmpningsskum omkring lærredet er noget jeg har læst om for længe siden, teorien er at man skal undgå refleksioner (specielt i et 7.1 setup mener jeg) fra surround og rear højtalerne, og i det hele taget skal området ved lærredet være rimeligt dødt, så lyden kun kommer fra højtalerne. Derfor har jeg også opsat skum hvor højtalerne er tæt på væggen/loftet (derfor ved fronter og center) for at undgå at man hører reflektioner fra væg/loft.

Jeg har tidligere haft problemer med at bassen buldrede fra min fronthøjtalere, problemet blev løst ved at flytte dem længere væk fra væggen, men efter der er kommet skum bag ved lyder det som om de er flyttet yderligere (læs, bassen er fast og stram nu).

Jeg har også et stort tungt gardin i den anden ende af rummet (se evt. side 48), og et godt tykt gulvtæppe. Før jeg gik i gang kunne man ikke snakke sammen i rummet pga. rumklang. I dag er akustikken ved at være i top!

Jeg har selv været bekymret for at overdæmpe rummet, men jeg tror ikke det er muligt i dette rum hvor ALT er af beton og med 'moder jord' på den anden side (på nær loftet).

Jeg skal lige understrege at jeg langt fra er ekspert på akustik, jeg har læst hvad jeg kunne på nettet, men først og fremmest prøvet mig frem .

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

er der også sket lidt fremskridt .

Skummet er kommet op over centerhøjtaleren:

Igen snyder plitzen og gør det gråt samtidigt med at man kan se overskydende lim (som næsten ikke kan ses normalt).

Efter en lang (og næsten forgæves) jagt, har jeg fundet et rack der er stort nok til 4 stks. POA-2200 og lille nok til at være under lærredet og mellem højtalerne:

Mellem os er det ikke et rack, men to natborde fra IKEA men målene var perfekte!

Desværre kunne det ikkees i sort, men når vejret tillader det kommer de ud og får en gang sort spraymaling .

Og så lige en lille oversigt:

Ja, sådan ser det ud nu... Lyden der er løftet flere klasser siden jeg gik i gang med opgraderingen

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Det er nu ikke noget dårligt rack, har selv haft det
Til top Vis Don Räß's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Räß

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Det er helt fantastisk lækkert - kan kun håbe man selv kan lave sådan noget en dag  Et spm: hvad hedder det der natbord fra Ikea?

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Det er helt rart at se, at du ikke er faldet for fristelsen til at købe dyrere anlæg, men bruger krudtet på at give det eksisterende anlæg de bedste betingelse. Der ligger langt flere gevinster i den fremgangsmåde, du benytter - og langt flere muligheder for at vurdere, hvor en opgrade på anlægget vil være relevant...

Sehr nice
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:
hvad hedder det der natbord fra Ikea?

Det hedder Corras ( http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay ?topcategoryId=15558&catalogId=10103&storeId=14& productId=11460&langId=-12&parentCats=15558*15617*15 620)

Ellers kan du bare spørge en ansat efter et natbord der passer til to POA-2200'ere

Redaktøren skrev:
Det er helt rart at se, at du ikke er faldet for fristelsen til at købe dyrere anlæg....

Takker, men i mine øjne er det spild af penge at købe dyrere udstyr så længe man kan give det nuværende bedre præmisser. I sidste ende sikre det jo også bedre ydelse af et dyrere anlæg når det måtte komme.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Dr. W skrev:
Når du nu har droppet dine HD-tanker, var det så ikke en ide at få trukket "sokken" af lydbilledet ved at skifte front og center?!  

Overstående satte nok flere tanker i gang, end jeg i første omgang gav udtryk for

Det kommer nok ikke bag på de fleste at jeg godt kan lide at planlægge, så set i lyset af at HD ikke er lige om hjørnet og en afklaring på 'krigen' samt et modnet produkt (dvs. ikke første generation) er endnu længere væk. Så har jeg besluttet at bytte rundt på version 2 og 3 (og hvad betyder det så?...)

Jo, det betyder at højtalerne skal skiftes . Hvilke det skal være er jeg endnu ikke sikker på, jeg har lavet en tråd om det (kommenter venligst højtalervalg/forslag i denne):

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34939

Der er blevet byttet godt rundt i mine planer, derfor stopper jeg med min nyværende plan når jeg har fået malet rack'ne (lydisoleringen af vinduet er droppet).
Her får i nu både version 2 & 3 planerne...

Kælderbio plan – Version 2

1. Nye højtalere
   1.1. Nye fronthøjtalere
   1.2. Ny centerhøjtaler (Nederste)
   1.3. Ny centerhøjtaler (Øverste
   1.4. Nye surround højtalere 
   1.5. Nye rear højtalere 
   1.6. Ny subwoofer
2. Bi-amping af fronthøjtalere
   2.1. Effektforstærker (POA-2200)
   2.2. Ekstra rack sektion (Corras natbord fra IKEA)
   2.3. 3m profigold signalkabel
   2.4. Ca. 5m Tera Labs Nexa kabel
   2.5. 2 stk. y-split signalkabel
3. Renovering af effektforstærkere
   3.1. Udskift elektrolytter i effektforstærkere

Kælderbio plan – Version 3

1. ”High Definition” udstyr
   1.1. Projektor med 1080p (evt. brugt CRT)
   1.2. Hvidt fastramme lærred
   1.3. Blue-ray og/eller HD-DVD afspiller i high-end klassen
          (Helst med 7.1 Dolby Digital Plus, Dolby True HD og DTS-HD dekoder)
      1.3.1. Flyt afspiller op under lærred
      1.3.2. Flyt DD/DTS billeder hen over kioskhjørne (udskift med HD versioner)
   1.4. Surround forforstærker til 7.1 (kun volumenkontrol hvis afspiller har 7.1 dekoder)
          (Evt. DIY fra www.dantimax.dk hvis et færdigt produkt ikke findes)

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har vist for lang tid siden smidt en kommentar i denne tråd, men på det tidspunkt boede du stadigvæk i det andet hus.

Man må sige at der går systematisk til værks. Som tidligere nævnt, er det fedt at se du virkelig optimerer lydbilledet med de komponenter du har. Det giver jo studerende og andre fattigrøve som mig inspiration til at gå igang med at tweake vores eget anlæg.

Udover selve anlæget må man jo nok sige du har gjort dig umage med at gøre rummet til en rigtig biograf. Som den slikgris jeg er, så er jeg jo helt vild med dit slikhjørne. Sådan et må jeg af sundhedsmæssige årsager nok undlade selv at rekvirere mig.

Så bliver jeg lige nødt til at kommentere din udtalelse om at du som ingeniør vælger den mest komplicerede løsning (2 x center + sub). Jeg har da ellers lært at ingeniøren skal kunne skabe simple løsninger ud fra kompliceret teknik. Men jeg kan da følge dig. Jeg er selv ingeniørstuderende, og den komplicerede løsning er altid facinerende (specielt hvis man kan få det til at virke).

Jeg glæder mig til at følge din tråd, og se hvad der mon kommer hen ad vejen.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Tak for de pæne ord .

hansson skrev:
Så bliver jeg lige nødt til at kommentere din udtalelse om at du som ingeniør vælger den mest komplicerede løsning (2 x center + sub). Jeg har da ellers lært at ingeniøren skal kunne skabe simple løsninger ud fra kompliceret teknik. Men jeg kan da følge dig. Jeg er selv ingeniørstuderende, og den komplicerede løsning er altid facinerende (specielt hvis man kan få det til at virke).

Ja, det lærer man jo... Men det er ikke altid det sjoveste (slet ikke i privaten hvor man selv bestemmer )

sigaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Det er en rigtig lækker biograf du har fået lavet der.. den ser ud til at være gennemført.. gid man kunne høre hvordan den lyder.. og kanon med slik kiosken..

det kan du godt være stolt af..

-sigaard-

Til top Vis sigaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigaard

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

@Ingeniøren: Tak skal du ha - er ret sikker på at sådan et spørgsmål ville fremkalde et lettere fåret udtryk i ansigtet på en stakkels ikea-mand Igen - fedt setup!

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

Jaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Hvornår åbner du biografen for os ?

Jeg vil godt betale 25 kr for at se en lidt nyere film i din biograf..

Folk kan når filmen er slut gå ind på din bærbare pc og skrive deres indtryk af din biograf mht
lyd og billede

PS. Kingkong var måske en ide når den udkommer på DVD.

Til top Vis Jaco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaco

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

He he, den har vist været vendt før

Det bliver ikke lige nu, men hvem ved hvad fremtiden bringer...

<< Forrige Side af 86 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes