| Forfatter |
|
jbnystrup Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har først nu set dit setup. Det ser SUPERFEDT ud. Ih hvor jeg håber at kunne lave det samme en dag. Rigtig lækkert med stolene og kiosken i hjørnet. Det er den slags ting, der gør at man træder ind i et andet univers når man ser film.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, resultatet er det samme (på mere end 15 cm afstand) så jeg tar den nemme løsning. Og det har jeg faktisk allerede gjort .
mga1 skrev:
Efter 54 sider med læsning om Ingeniørens hjemmebio er konklusionen klar. Ingeniøren har en hjemmebiograf der vildere end de vildeste . Aldrig har jeg set noget vildere. Tilbage er der bare at håber at lyd og billede følger trop  |
|
|
Jeg takker ydmygt for de pæne ord .
Jeg syntes specielt lyden kan følge med, billedet er godt i betragtning af at det er DVD som kilde. Det er klart at der skal gøre noget når HD krigen har lagt sig.
Men alt i alt, er det nu godt nok til at 'blæse hatten' af moster oda og kollegerne (selv dem der har et dyrt setup til 2500 ).
jbnystrup skrev:
| Har først nu set dit setup. Det ser SUPERFEDT ud. Ih hvor jeg håber at kunne lave det samme en dag. Rigtig lækkert med stolene og kiosken i hjørnet. Det er den slags ting, der gør at man træder ind i et andet univers når man ser film. |
|
|
Det er nemlig helt korrekt observeret, jeg har det med at glemme at jeg faktisk sidder i min egen kælder, når først der kommer en film på og der dufter af friske popkorn (spørg bare ingeniørkonen ). __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Sickboy Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor åhhh hvorfor købte vi ikke et hus med kælder 
Super super flot setup 
|
| Til top |
|
| |
Clemmensen Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 332
|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når j eg skal i gang m ed en d edik er et hj emm ebio bliv er d et h elt sikk ert m ed din som forbill ed e! Virk eligt flot et flot stykk e arb ejd e du har få et lav et d er  Alt er jo sådan ca. top notch, s elv om j eg nok havd e valgt andr e front er og en and en c ent er
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sickboy skrev:
Hvorfor åhhh hvorfor købte vi ikke et hus med kælder  |
|
|
Faktisk overtalte konen mig til at købe hus, fordi vi kunne finde et med en egnet kælder . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Kempf87 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 251
|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan en skal jeg frue skal jeg have når jeg når den rette alder... - Absolut unik!
|
| Til top |
|
| |
Clive Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ingeniøren, ang. dine dæmpematerialer til lyden, som du har placeret rundt om ved front, center og lærredet: hvad fik dig lige til at placere dem dér? Og sidder der nogle i loftet eller andre steder i rummet? Jeg har nemlig selv et meget stort problem i min biokælder ang. lyd isolering- og optimering! Af de materialer, som mit kælder er bygget af, går det slet ikke at se film med god dyb bas - men på den anden side er det bedre, end at se film med lyd gennem tv'ets højttalere. Jeg går selv efter nogle gode materieler, men spørgsmålet er så hvor og hvor mange jeg skal købe, for et rum må jo heller ikke blive for "dødt". Skal man sprøge nogle eksperter på området?
Ps. når jeg taler om, at rummet ikke er optimeret til lyd, menes der, at hvis man sidder forskellige steder i rummet, vil bassen føles mere svag nogle steder end andre. Og omvendt vil den føles meget kraftig nogle steder end andre. __________________ Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Clive (og andre der læser med ).
Mine problemer er ikke bas relaterede, så jeg dæmper (måske) anderledes end du burde gøre. Men når det så er sagt, så har jeg faktisk oplevet en væsentlig forbedring af bassen alligevel.
Placering af dæmpningsskum omkring lærredet er noget jeg har læst om for længe siden, teorien er at man skal undgå refleksioner (specielt i et 7.1 setup mener jeg) fra surround og rear højtalerne, og i det hele taget skal området ved lærredet være rimeligt dødt, så lyden kun kommer fra højtalerne. Derfor har jeg også opsat skum hvor højtalerne er tæt på væggen/loftet (derfor ved fronter og center) for at undgå at man hører reflektioner fra væg/loft.
Jeg har tidligere haft problemer med at bassen buldrede fra min fronthøjtalere, problemet blev løst ved at flytte dem længere væk fra væggen, men efter der er kommet skum bag ved lyder det som om de er flyttet yderligere (læs, bassen er fast og stram nu).
Jeg har også et stort tungt gardin i den anden ende af rummet (se evt. side 48), og et godt tykt gulvtæppe. Før jeg gik i gang kunne man ikke snakke sammen i rummet pga. rumklang. I dag er akustikken ved at være i top!
Jeg har selv været bekymret for at overdæmpe rummet, men jeg tror ikke det er muligt i dette rum hvor ALT er af beton og med 'moder jord' på den anden side (på nær loftet).
Jeg skal lige understrege at jeg langt fra er ekspert på akustik, jeg har læst hvad jeg kunne på nettet, men først og fremmest prøvet mig frem . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der også sket lidt fremskridt .
Skummet er kommet op over centerhøjtaleren:

Igen snyder plitzen og gør det gråt samtidigt med at man kan se overskydende lim (som næsten ikke kan ses normalt).
Efter en lang (og næsten forgæves) jagt, har jeg fundet et rack der er stort nok til 4 stks. POA-2200 og lille nok til at være under lærredet og mellem højtalerne:

Mellem os er det ikke et rack, men to natborde fra IKEA men målene var perfekte!
Desværre kunne det ikke fåes i sort, men når vejret tillader det kommer de ud og får en gang sort spraymaling .
Og så lige en lille oversigt:

Ja, sådan ser det ud nu... Lyden der er løftet flere klasser siden jeg gik i gang med opgraderingen  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Don Räß Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
D et er nu ikk e nog et dårligt rack, har s elv haft d et
|
| Til top |
|
| |
JoeConsultant Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 494
|
| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt fantastisk lækkert - kan kun håbe man selv kan lave sådan noget en dag  Et spm: hvad hedder det der natbord fra Ikea?
Mvh Jonas __________________ Sonos :-)
Nyt på vej....
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
D et er h elt rart at s e, at du ikk e er fald et for frist els en til at køb e
dyr er e anlæg, m en brug er krudt et på at giv e d et eksist er end e anlæg d e
b edst e b eting els e. D er ligg er langt fl er e g evinst er i d en
fr emgangsmåd e, du b enytt er - og langt fl er e muligh ed er for at vurd er e,
hvor en opgrad e på anlægg et vil vær e r el evant...
S ehr nic e
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. W skrev:
Når du nu har droppet dine HD-tanker, var det så ikke en ide at få trukket "sokken" af lydbilledet ved at skifte front og center?! |
|
|
Overstående satte nok flere tanker i gang, end jeg i første omgang gav udtryk for 
Det kommer nok ikke bag på de fleste at jeg godt kan lide at planlægge, så set i lyset af at HD ikke er lige om hjørnet og en afklaring på 'krigen' samt et modnet produkt (dvs. ikke første generation) er endnu længere væk. Så har jeg besluttet at bytte rundt på version 2 og 3 (og hvad betyder det så?...)
Jo, det betyder at højtalerne skal skiftes . Hvilke det skal være er jeg endnu ikke sikker på, jeg har lavet en tråd om det (kommenter venligst højtalervalg/forslag i denne):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34939
Der er blevet byttet godt rundt i mine planer, derfor stopper jeg med min nyværende plan når jeg har fået malet rack'ne (lydisoleringen af vinduet er droppet). Her får i nu både version 2 & 3 planerne...
Kælderbio plan – Version 2
1. Nye højtalere 1.1. Nye fronthøjtalere 1.2. Ny centerhøjtaler (Nederste) 1.3. Ny centerhøjtaler (Øverste) 1.4. Nye surround højtalere 1.5. Nye rear højtalere 1.6. Ny subwoofer 2. Bi-amping af fronthøjtalere 2.1. Effektforstærker (POA-2200) 2.2. Ekstra rack sektion (Corras natbord fra IKEA) 2.3. 3m profigold signalkabel 2.4. Ca. 5m Tera Labs Nexa kabel 2.5. 2 stk. y-split signalkabel 3. Renovering af effektforstærkere 3.1. Udskift elektrolytter i effektforstærkere
Kælderbio plan – Version 3
1. ”High Definition” udstyr 1.1. Projektor med 1080p (evt. brugt CRT) 1.2. Hvidt fastramme lærred 1.3. Blue-ray og/eller HD-DVD afspiller i high-end klassen (Helst med 7.1 Dolby Digital Plus, Dolby True HD og DTS-HD dekoder) 1.3.1. Flyt afspiller op under lærred 1.3.2. Flyt DD/DTS billeder hen over kioskhjørne (udskift med HD versioner) 1.4. Surround forforstærker til 7.1 (kun volumenkontrol hvis afspiller har 7.1 dekoder) (Evt. DIY fra www.dantimax.dk hvis et færdigt produkt ikke findes) __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 24 Januar 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har vist for lang tid siden smidt en kommentar i denne tråd, men på det tidspunkt boede du stadigvæk i det andet hus.
Man må sige at der går systematisk til værks. Som tidligere nævnt, er det fedt at se du virkelig optimerer lydbilledet med de komponenter du har. Det giver jo studerende og andre fattigrøve som mig inspiration til at gå igang med at tweake vores eget anlæg.
Udover selve anlæget må man jo nok sige du har gjort dig umage med at gøre rummet til en rigtig biograf. Som den slikgris jeg er, så er jeg jo helt vild med dit slikhjørne. Sådan et må jeg af sundhedsmæssige årsager nok undlade selv at rekvirere mig.
Så bliver jeg lige nødt til at kommentere din udtalelse om at du som ingeniør vælger den mest komplicerede løsning (2 x center + sub). Jeg har da ellers lært at ingeniøren skal kunne skabe simple løsninger ud fra kompliceret teknik. Men jeg kan da følge dig. Jeg er selv ingeniørstuderende, og den komplicerede løsning er altid facinerende (specielt hvis man kan få det til at virke).
Jeg glæder mig til at følge din tråd, og se hvad der mon kommer hen ad vejen.
/hansson
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de pæne ord .
hansson skrev:
| Så bliver jeg lige nødt til at kommentere din udtalelse om at du som ingeniør vælger den mest komplicerede løsning (2 x center + sub). Jeg har da ellers lært at ingeniøren skal kunne skabe simple løsninger ud fra kompliceret teknik. Men jeg kan da følge dig. Jeg er selv ingeniørstuderende, og den komplicerede løsning er altid facinerende (specielt hvis man kan få det til at virke). |
|
|
Ja, det lærer man jo... Men det er ikke altid det sjoveste (slet ikke i privaten hvor man selv bestemmer ) __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
sigaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 24 Januar 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en rigtig lækker biograf du har fået lavet der.. den ser ud til at være gennemført.. gid man kunne høre hvordan den lyder.. og kanon med slik kiosken..
det kan du godt være stolt af..   
-sigaard-
|
| Til top |
|
| |
JoeConsultant Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 494
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Ingeniøren: Tak skal du ha - er ret sikker på at sådan et spørgsmål ville fremkalde et lettere fåret udtryk i ansigtet på en stakkels ikea-mand Igen - fedt setup!
Mvh Jonas __________________ Sonos :-)
Nyt på vej....
|
| Til top |
|
| |
Jaco Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 216
|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvornår åbner du biografen for os ?
Jeg vil godt betale 25 kr for at se en lidt nyere film i din biograf..
Folk kan når filmen er slut gå ind på din bærbare pc og skrive deres indtryk af din biograf mht lyd og billede 
PS. Kingkong var måske en ide når den udkommer på DVD.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|