Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 21:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ingeniørens biokælder - Nu er det SLUT! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 86
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Super godt forklaret sådan lidt "Lay mans turms". Super!

Jeg prøver mig lidt frem i weekenden!

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:
Hvis du stiller alle/ nogen af dine højttalere til Large, skal du være opmærksom på flere ting.

......

Men det er altid en god ide, at prøve begge (alle) muligheder og så vælge den, som lyder bedst og passer mest ind i ens behov/ønsker/prioteter/temperament

Gode pointer!

Personligt lyder jeg dog ikke under at forstærkeren ikke kan trække det .

Og jeg tror faktisk at 602 er noget af det mindste jeg vil bruge som LARGE.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Tja, jeg kører mine 802ére som Small !!  .....( kan varierer delefrekvensen nedefter ved 120 / 80 / 40 hz : 12/oktav - pt bruger jeg 80 hz, men 40  fungerer også fint, men jeg kan godt lide at spille ret højt og så er 40 hz for lavt ! - og det er IKKE fordi jeg mangler effekt ) reelt set ville omkring 60 hz være rigtig godt, men det har min "gl." forforstærker ikke mulighed for som skæringsfrekvens

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Man skal bare være opmærksom på at det også kan være et problem at skære for lavt. Langt de fleste (næsten alle) receivere/forforstærkere generere subwofferens signal ved at ligge LFE signalet sammen med det fulde signal fra SMALL højtalerne og herefter skære alt væk der ligger over skæringsfrekvensen.

Det betyder at hvis man skære ved 40Hz så mister man alt hvad der ligger over 40Hz på LFE sporet. Det forsvinder simpelthen bare!

Der har tidligere været en tråd omkring det her på siden, læste også en side i går aftes men kan ikke finde den nu .

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Det betyder at hvis man skære ved 40Hz så mister man alt hvad der ligger over 40Hz på LFE sporet. Det forsvinder simpelthen bare!

Er du sikker på det? Det lyder da virkelig dumt hvis det er rigtigt  Jeg kan slet ikke forstå hvorfor receiveren skulle manipulere med LFE signalets frekvens spektrum.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Man skal bare være opmærksom på at det også kan være et problem at skære for lavt. Langt de fleste (næsten alle) receivere/forforstærkere generere subwofferens signal ved at ligge LFE signalet sammen med det fulde signal fra SMALL højtalerne og herefter skære alt væk der ligger over skæringsfrekvensen.

Det betyder at hvis man skære ved 40Hz så mister man alt hvad der ligger over 40Hz på LFE sporet. Det forsvinder simpelthen bare!    ............Det er derfor, at man har separat justerbar skæringsfrekvens nedefter (high pass) til HT´erne og separat justerbar skæringsfrekvens opefter ( lowpass ) til sub/LFE kanalen    - så du kan feks. skære dine højttalere nedefter ved 40 hz og subben opefter ved feks. 80 hz. Det er også af altafgørende betydning, hvor kraftigt filterne skærer:  6 db/oktav - 12 db/oktav osv. de skærer jo ikke "brikwall" med runder blødt nedad. Man bør derfor også være opmærksom på, at hvis de to filterer ikke skærer/runder lige kraftigt, kan man komme ud for, at de heller ikke skal stå ens ( feks. hvis man har besluttet, at ens delfrekvens skal være omkring 80 hz - betyder det ikke altid, at man skal stille begge filtere på "80 hz"  ) ..........bare lige for, at gøre alting mere kompliceret.   

Der har tidligere været en tråd omkring det her på siden, læste også en side i går aftes men kan ikke finde den nu .

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Et citat fra http://www.hometheaterhifi.com/volume_9_3/feature-article-mu ltiple-crossovers-9-2002.html:

"In the majority of surround sound processors and receivers, FULL RANGE copies of all channels set to "Small" are combined together with the LFE channel, and the sum is low-passed.  Think about that.  Strictly speaking, any* such processor with a sub/sat crossover frequency set lower than 120 Hz is "discarding" the upper end of the LFE channel.  THX units are NOT exempt from this.  With the standard THX 80 Hz 4th order crossover, the top of the LFE channel gets chucked.

Don't panic. This has been going on since day one, and virtually nobody has noticed ."

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:
............Det er derfor, at man har separat justerbar skæringsfrekvens nedefter (high pass) til HT´erne og separat justerbar skæringsfrekvens opefter ( lowpass ) til sub/LFE kanalen    - så du kan feks. skære dine højttalere nedefter ved 40 hz og subben opefter ved feks. 80 hz. Det er også af altafgørende betydning, hvor kraftigt filterne skærer:  6 db/oktav - 12 db/oktav osv. de skærer jo ikke "brikwall" med runder blødt nedad. Man bør derfor også være opmærksom på, at hvis de to filterer ikke skærer/runder lige kraftigt, kan man komme ud for, at de heller ikke skal stå ens ( feks. hvis man har besluttet, at ens delfrekvens skal være omkring 80 hz - betyder det ikke altid, at man skal stille begge filtere på "80 hz"  ) ..........bare lige for, at gøre alting mere kompliceret.   

Jeg har altså kun én skæringsfrevens på mine receivere, og har aldrig set andet! Om jeg så har været uheldig eller du bare har noget bedre udstyr ved jeg ikke....

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Et citat fra http://www.hometheaterhifi.com/volume_9_3/feature-article-mu ltiple-crossovers-9-2002.html:

"In the majority of surround sound processors and receivers, FULL RANGE copies of all channels set to "Small" are combined together with the LFE channel, and the sum is low-passed.  Think about that.  Strictly speaking, any* such processor with a sub/sat crossover frequency set lower than 120 Hz is "discarding" the upper end of the LFE channel.  THX units are NOT exempt from this.  With the standard THX 80 Hz 4th order crossover, the top of the LFE channel gets chucked.

Don't panic. This has been going on since day one, and virtually nobody has noticed ."

det lyder jo meget flot alt det ovenstående, men skærer du det ned til en linie oversat til dansk står der: "Jeg både lytter og ved bedre end ham der George Lucas & team gør, men det er Kun mig der kan høre det". I øvrigt skal samtlige HT stå til small ifølge THX. Det kræver naturligvis en sub der kan følge med.

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Min påstand var bare at såfrem overstående er rigtigt (har i øvrigt læst det et par steder efterhånden), så kan der være problemer med at skære FOR lavt... Hvis man skærer ved 80Hz tror jeg ikke man kan høre forskel, men ved 40Hz burde man kunne (medmindre ens receiver/forstærker ikke gør som beskrevet).

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

D.J. skrev:
............Det er derfor, at man har separat justerbar skæringsfrekvens nedefter (high pass) til HT´erne og separat justerbar skæringsfrekvens opefter ( lowpass ) til sub/LFE kanalen    - så du kan feks. skære dine højttalere nedefter ved 40 hz og subben opefter ved feks. 80 hz. Det er også af altafgørende betydning, hvor kraftigt filterne skærer:  6 db/oktav - 12 db/oktav osv. de skærer jo ikke "brikwall" med runder blødt nedad. Man bør derfor også være opmærksom på, at hvis de to filterer ikke skærer/runder lige kraftigt, kan man komme ud for, at de heller ikke skal stå ens ( feks. hvis man har besluttet, at ens delfrekvens skal være omkring 80 hz - betyder det ikke altid, at man skal stille begge filtere på "80 hz"  ) ..........bare lige for, at gøre alting mere kompliceret.   

Jeg har altså kun én skæringsfrevens på mine receivere, og har aldrig set andet! Om jeg så har været uheldig eller du bare har noget bedre udstyr ved jeg ikke....  Hm, ingeniør, det lyder mærkeligt, da de fleste Yamahaér, Harman/K, Onkyoér osv.  .....selv gamle Sonyér og faktisk også Denon´er har både lowpass og highpass filtere normalt implanteret i sig !?

Min forforstærker kan feks. skære ht´erne ved 80 hz nedefter ( 12 db /oktav)og samtidig kan jeg vælge 40/80/120 hz som skæringsfrevens opefter ( 24 db/oktav)  eller helt fra ( = fuld frekvens til LFE -kanalen ) på sub outputtet. Ok, den var måske også i den dyrere/bedre? ende i sluthalvfemserene ( oldgammel idag jo), men idag kan selv superbillige recivere da alverdens ting, som var uhørt "dengang"  

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:
Hm, ingeniør, det lyder mærkeligt, da de fleste Yamahaér, Harman/K, Onkyoér osv.  .....selv gamle Sonyér og faktisk også Denon´er har både lowpass og highpass filtere normalt implanteret i sig !?

Min forforstærker kan feks. skære ht´erne ved 80 hz nedefter ( 12 db /oktav)og samtidig kan jeg vælge 40/80/120 hz som skæringsfrevens opefter ( 24 db/oktav)  eller helt fra ( = fuld frekvens til LFE -kanalen ) på sub outputtet. Ok, den var måske også i den dyrere/bedre? ende i sluthalvfemserene ( oldgammel idag jo), men idag kan selv superbillige recivere da alverdens ting, som var uhørt "dengang"  

Det er i hvert fald ikke muligt på min Denon 2803 eller 1803, men det kan jo være at de "bare er lavet ordentlig" og sender det fulde LFE signal videre og regner med at man beskærer det med selve subwooferen hvis man vil.

Desuden syntes jeg langtfra altid at de mange nye features er til det bedre, og jeg tror desværre også at de ofte bliver inkluderet på bekostning af mere anvendelige funtioner (som ikke har et brandet logo).

Men det er jo teori det hele, og man skal passe på ikke at gå for meget op i det, i sidste ende handler det jo om at lytte .

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Det er i hvert fald ikke muligt på min Denon 2803 eller 1803

er det måske på tide med en opgradering..

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

-jan- skrev:

Det er hævet over enhver tvivl at jeg ikke opgradere før jeg kan få en med DTS-HD, DD+ og DD True HD.

Ellers skal den bare skiftes igen et et år eller to....

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

-jan- skrev:

Det er hævet over enhver tvivl at jeg ikke opgradere før jeg kan få en med DTS-HD, DD+ og DD True HD.

Ellers skal den bare skiftes igen et et år eller to....

Et år...eller ligefrem to  teknologien har altså fart på nu om dage, du kan højst være  "up-to-date" i 2-3 måneder... så det er bare frem med muldvarpen og købe Nu!. ellers kan du jo vente for evigt - der er jo altid fremsigt til noget nyt uanset om du venter 2 eller 20 år.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Min påstand var bare at såfrem overstående er rigtigt (har i øvrigt læst det et par steder efterhånden), så kan der være problemer med at skære FOR lavt... Hvis man skærer ved 80Hz tror jeg ikke man kan høre forskel, men ved 40Hz burde man kunne (medmindre ens receiver/forstærker ikke gør som beskrevet).

Så kommer der et andet spørgsmål/overvejelse frem.........hvad er så bedst : at man skærer sine htere højt oppe - så man mister 70 - 120 hz fra alle kanalerne  ( som nogen mener, er retningsbestemt og essentielt for det ultimative surround - bla. Widescreen Review - og feks . i "the Haunting" har man fuldt bevidst indspillet dyb bas på skift i samtlige kanaler )  og så "fører" alt under 100- 120 hz til en enkel sub.

Eller man kanaliserer den bas fra sin respektive kanal ud til den aktuelle kanal ( som typisk ikke er gearet til den dybe bas ) og hvis den kan håndterer det, så får man det fulde og korrekte placerede bas ud af sine 5-6 kanaler, men må til gengæld undvære lidt af den "øvre" bas fra LFE kanalen/sporet ( hvor, det er meget sjældent, at man har lagt særlig megen bas) .

........hmm...........det er sgu ikke nemt ...

Eller for at vende det helt på hovedet  - hvis man har 5-6 kanaler, der alle er i stand til at håndterer dyb bas nok og med højt nok niveau (typisk muligt til en hjemmebio, ikke i en stor biograf ), så havde/har man slet ikke brug for en "LFE" kanal

Der må testes

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

-jan- skrev:
Et år...eller ligefrem to  teknologien har altså fart på nu om dage, du kan højst være  "up-to-date" i 2-3 måneder... så det er bare frem med muldvarpen og købe Nu!. ellers kan du jo vente for evigt - der er jo altid fremsigt til noget nyt uanset om du venter 2 eller 20 år.

Beklager men her er jeg SLET ikke enig, DVD, DTS og DD har eksisteret i mange år. Der har da været mindre modifikationer som "EX" men her snakker vi detaljer.

Lige nu står vi foran et virkelig skift!
(og som du kan læse i mit næste indlæg har jeg ingen grund til at skifte )

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:
Der må testes

Og det var lige hvad jeg har fået gjort .

Smed lige DVE skiven på at afspillede en bas-response test hvor den køre en tone fra 20-150 HZ KUN i LFE kanalen. Og jeg kunne høre lyd HELE TIDEN, det kan kun betyde at LFE kanalen IKKE bliver beskåret ellers ville lyden have været aftagende fra 80Hz og opefter!

Om det skyldes at en 2803 høre til i den dyere ende og beskæringen kun finder sted i 1000,- kroners receivere eller om "historien" slet ikke holder vand skal jeg lade være usagt .

Jeg prøvede lige de andre kanaler nu jeg var igang, og der var absolut ingen lyd i nogen af højtalerne under 40 Hz. Så jeg må nok hellere prøve at sætte dem alle (inkl. mine 604'ere) til SMALL og så skære ved 40Hz, det burde jo lyde bedre i teorien....

Endnu engang blev man klogere af Hifi4all  (perfekt ).

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Beklager men her er jeg SLET ikke enig, DVD, DTS og DD har eksisteret i mange år. Der har da været mindre modifikationer som "EX" men her snakker vi detaljer.

Hvordan kan du spå ind i fremtiden?... Tror du selv på at fremskridtet er stoppet her ved DTS og hvad du ellers nævner -  det er det 100% ikke, der vil altid komme nye formater mv. Men gid det var så vel som du skriver; da ville man ikke tabe xxxK på f.eks. en blue-ray afspiller

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

-jan- skrev:
Ingeniøren skrev:

Hvordan kan du spå ind i fremtiden?... Tror du selv på at fremskridtet er stoppet her ved DTS og hvad du ellers nævner -  det er det 100% ikke, der vil altid komme nye formater mv. Men gid det var så vel som du skriver; da ville man ikke tabe xxxK på f.eks. en blue-ray afspiller

Selvfølgelig vil der altid komme nye formater. Ellers kan industrien jo ikke holde sig selv i live Jeg er dog ret sikker på at de nye generationer af DTS HD osv vil være roppen af poppen gennem de næste mange mange år. Gevinsten ved at gå endnu videre og lancere f.eks. 9.1, 11.2 lydformater og den slags er jo nærmest ikke eksisterende, og da de nye HD formater er lossless ifhlt. originalen burde der gå pænt mange år før nogen kommer frem med noget bedre.
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

<< Forrige Side af 86 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes