|
Da jeg finérede mine kabinetter brugte jeg kontaktlim. Det er let at arbejde med, men du har kun én chance, når du ligger finéren på kabinettet. Det siger nemlig bare snap, og så får du det ikke af igen!.
Min fremgangsmåde var følgende:
Sørg for at alle flader er rene og jævne.
Skær finéren ud så du har 4-5cm overskud hele rundt. Fx. hvis fronten på højttaleren er 30*100cm, så skær finéren ud i ca 40*110cm.
Derefter påfører du kontaktlimen på det stykke finér du skal fastgøre samt den side af kabinettet, det skal sidde på. (og kun den side) Jeg påførte limen med en gammel pensel. Penslen er lige til at smide ud efter den er brugt, så brug ikke en formue på den. Man kan med fordel ligge den i en lukket pose. så kan den godt holde en hel dag.
Derefter lader du limen tørre (tror det er min 30 min, men det står på dåsen)
Når limen er tør, tager du finéren og ligger den an mod den ene kant på kabinettet. Sørg for at finéren ligger ca. de 4-5cm ud over kanten. Du vil allerede mærke at når finéren rammer kanten så hæfter den allerede. Man kan dog stadig flytte lidt med finéren da overfladen jo er meget lille.
Når du mener at du har placeret finéren rigtig, begynder du stille og roligt at glatte den ud. Man skal ikke bare klaske hele finéren på af én gang, men glatte den ud cm for cm (med en finger eller hånden) Helts i hele kabinettets bredde (eller højde) Dette gøres for at udgå at der opstår luftbobler. Tag dig god tid! Det betaler sig... Efter at have glattet det hele ud med hånden, brugte jeg en korkklods (dem man bruger til sandpapir) til at sikre mig at ikke er nogen lommer hvor limen ikke er i kontakt. Der må gerne trykkes hårdt, bare pas på når du kommer ud over kanterne. Finéren kan godt være lidt skrøbelig der...
Næste skridt er så at få skåret det overskydende finér væk. Hertil brugte jeg en skarp skalpel. Jeg fandt ud af at det var bedst hvis man skære det ned til omkring 1-2mm fra kanten. (igen - giv dig god tid...) Derefter brugte korkklodsen med noget sandpapir omkring korn 120-180. Lidt info omkring pudsningen: Sandpapiret foldes op omkring klodsen, og pudseretning bør være langs med finéren, ellers risikerer du at finéren flodser, eller i værste fald at der knækker en flig af. Gøres det "rigtigt" kan man pudse sig frem til en kant der er så skarp at man kan skære sig på den... (av) Dette er så også en godt udgangspunkt til når du skal begynde på den næste side... Det giver en næsten usynlig overgang!
Så er det bare at dreje kabinettet 90 grader og begynde på næste side. Samme fremgangsmåde som overstående.
Men altså kun én side af gangen!
Da hele højttaleren var finéret, pudsede jeg den med fint sandpapir (korn 180-240) Igen pas på kanterne, hvis de skal være skarpe.... Det kan være en fordel at lade højttaleren stå et par uger, så rejser finéren sig nemlig, og så slibe efter igen.
Jeg mener at det tog mig omkring 8 timer at finére en hel højttaler. Ca. 100cm høj. Fronten er ca 20cm bred og siderne ca 40 cm (Ja, der er kun 3 sider....)
Det var så min fremgangsmåde, og jeg synes at resultatet er blevet flot. Jeg har et par enkelt steder hvor finéren ikke hænger fast, men det er simpelthen fordi har været et sted hvor der ikke er blevet påført lim... Husk at checke det når du "maler" limen på!
Er der spørgsmål, er du velkommen til at spørge.... 
God arbejdslyst!
|