Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 05:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: MCE på flere skærme (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Luckow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Ovenstående er vist ret umuligt, med mindre jeg tilslutter Media Center Extenders, eller hvad?

I min stue, har jeg HTPC'en, alt mit HiFi grej samt projektor stående, intet TV. Projektoren bruges normalt kun til DVD. Jeg har så 4:3 TV'er stående i andre rum, og som jeg nu godt kunne tænke mig at tilslutte MCE HTPC'en. Men lad os koncentrere os om det TV jeg har i udestuen, for det er det jeg bruger mest. 

Mit grafikkort er et Radeon 9600XT, projektoren kører 1280x720, og mit 4:3 TV kører en helt anden opløsning. Så vidt jeg har forstået, så kan jeg pga. at opløsningerne er forskellige ikke have billede på dem sammentidigt? Kan jeg så lave en hotkey til at skifte mellem de to opløsninger, eller vil det i praksis virke for bøvlet?

Hvad gør jeg med lyden. Lyden når jeg ser projektor er optisk forbundet til min reciever, men når jeg skal se TV, så skal lyden jo sendes analog ud til TV'et som står i andet rum. Jeg kan godt afspille CD'er via optisk og analog udgange sammentidigt via mit Audiotrak Prodigy 7.1LT lydkort, men når jeg afspiller DVD'er kan jeg kun få lyd ud af den ene udgang af gangen. Jeg bruger Nvida Purevideo decoderen. Hvad kan jeg gøre her?

Til top Vis Luckow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luckow

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Luckow skrev:

Ovenstående er vist ret umuligt, med mindre jeg tilslutter Media Center Extenders, eller hvad?

I min stue, har jeg HTPC'en, alt mit HiFi grej samt projektor stående, intet TV. Projektoren bruges normalt kun til DVD. Jeg har så 4:3 TV'er stående i andre rum, og som jeg nu godt kunne tænke mig at tilslutte MCE HTPC'en. Men lad os koncentrere os om det TV jeg har i udestuen, for det er det jeg bruger mest. 

Mit grafikkort er et Radeon 9600XT, projektoren kører 1280x720, og mit 4:3 TV kører en helt anden opløsning. Så vidt jeg har forstået, så kan jeg pga. at opløsningerne er forskellige ikke have billede på dem sammentidigt? Kan jeg så lave en hotkey til at skifte mellem de to opløsninger, eller vil det i praksis virke for bøvlet?

Du kan godt lave hotkeys til at skifte imellem to opløsninger. Eksempelvis kunne du dernæst lave en macro i girder.  Jeg har desværre ikke ATI, så jeg kan ikke fortælle dig hvordan du skifter imellem to opløsninger via hotheys...Men såvidt jeg husker kan du lavet forskellige profiler som du kan assigne hotkeys til i ATI controlpanelet. Det klart nemmeste er dog hvis ATI driveren understøtter kommandoer fra consolen...hvilket jeg ikke ved om den gør.

Hvis man har nvidia er dette meget nemt(når man ved hvordan)
Med Nvidia  er der nemlig  fuldt integreret command line support via nvcpl.dll

attach secondary monitor:
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg attach 2

detach secondary monitor:
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg detach 2

skift til s-video på skærm to:
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg svof 2 2

Ja alle mulige indstillinger kan køres fra prompten....Det er et automatiserings paradis....

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ville foreslå dig at prøve dete program:

LINK

Held og lykke

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ: Har du prøvet det program i praksis? Umiddelbart er det kendt for at have store problemer i forhold til video, så hvorvidt det er en god kombination med en medie Pc er jeg ikke ret sikker på.

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Okay

Har ikke prøvet det, men jeg prøver det i morgen aften så skal jeg nok komme med detaljer, jeg har en DK MCE hvor jeg lige prøver at smide 2 skærme på og med det program.

Jeg prøver lige et par DVD'er af, og ser hvad der sker, ellers har jeg også nogle andre programmer, men har ikke kunne finde så meget info om dem, og vil ikke købe hvis de ikke kan 100% det jeg vil.

Luckow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Patriarken skrev:

Du kan godt lave hotkeys til at skifte imellem to opløsninger...

Tak for den lange og fyldige beskrivelse, så jeg vil lige prøve de ting af, men regn helt sikkert med at jeg vender tilbage. :)

Nu har jeg så tit hørt om Girder i mange forbindelser, bl.a. i forbindelse med fjernbetjening og VFD, bruger du også Girder til det?

Til top Vis Luckow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luckow

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Havde desværre lidt problemer med at få comp op at kører skulle kører noget recovery der har taget siden i går... Så det må lige vente med en test at 2 skærme.

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa

H8Red pm'ede mig vedrørende det at skifte i mellem to skærme fra en bat.fil med et nvidia kort og MCE. Jeg tror måske flere kunne være interesserede i dette.

Denne løsning antager at man haft tilsluttet skærm nr2 mindst én gang.

prøv sådan noget som det her (past det i notepad og gem den med bat extention eks "skift.bat":)

taskkill.exe /f /im ehshell.exe
START "" /WAIT %systemroot%\system32\rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg primary 2
START "" /WAIT %systemroot%\system32\rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg detach 1
START "" /WAIT %systemroot%\ehome\ehshell.exe
exit

At skifte tilbage skulle være den samme fil, såvidt jeg lige ved. (Skærm nr 2 skulle være blevet til skærm nr 1 nu)  Har ikke testet det.....kan godt ske at der skal lidt fintuning til....

mulighederne er endeløse mht girder og nvcpl, og jeg har desværre ikke tid til at forklare dig alle kommandoerne son nvcpl understøtter.... Men læs evt dokumentationen her der er mange eksempler......kræver bare lidt engelskkundskaber, lidt eksperimenteren og lidt fantasi:
http://download.nvidia.com/developer/SDK/Individual_Sample s/DEMOS/common/src/NvCpl/docs/NVControlPanel_API.pdf

Integrationen af dette er nem i girder hvor man laver en multigroup og kører hver linie i hver sin under kommando. under Tabben OS\execute

eks

FILE: rundll32.exe
Step Size: NvCpl.dll,dtcfg attach 2

I stedet for at bruge wait kommandoerne som i bat filen kan man bare indsætte en ekstra kommando ind (Windows tab>wait ) imellem med x antal millisekunder.

alternativt kunne man eksekvere bat filen via én simpel kommando (ikke anbefalet hvis man prøver vil man hurtigt finde ud hvorfor)

eller hvis man er rigtigt avanceret lave et LUA script

Jeg kan ikke understrege nok hvor meget jeg elsker de firmaer der laver deres programmel således at alle funktioner kan indstilles via cmd prompt......

Nvidia der her er fanme kewl
mvh Anders

Ugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Håber du kan hjælpe mig lidt her patriarken. Jeg har HTPC, projekter og LCD-TV.

LCD-TC kører ved 1366x768

Projekter kører ved 1280x720

PT kører de PJ / HDMI-DVI / HTPC     og     LCD / DVI-VGA / HTPC

Men inden længe kører de: PJ / HDMI-DVI / HTPC     og     LCD / DVI-DVI / HTPC

Jeg har prøvet at lave 2 bat-filer, for at kunne skifte frem og tilbage mellem dem.

I den ene står der:

START "" /WAIT %systemroot%\system32\rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg detach 1
START "" /WAIT %systemroot%\system32\rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg primary 2
exit

og i den anden:

START "" /WAIT %systemroot%\system32\rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg detach 2
START "" /WAIT %systemroot%\system32\rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg primary 1
exit

Der er to ting galt:

1. Når den skifter, forbliver opløsningen ved den samme.
  2. Når jeg har skiftet til fra PJ til LCD, og vil skifte tilbage igen bagefter fra LCD til PJ, opfanger PJ det ikke før jeg skifter til et andet input og derefter tilbage på HDMI.

Hvad gør jeg???

ugge

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det er efterhånden et stykke tid siden jeg har skrevet ovenstående. En lettere måde at gøre det hele på som et batch job ses nedenstående.  Husk dette er KUN til folk med NVIDIA gfx kort. (driver v.66.77 and up)

Der antages at du før du kører den første batfil (skift til projektor) kører i singlescreen mode (vga  eller dvi)på dit LCD tv.

In case you should you wonder after reading this.. Vi bruger ikke dualview....Det er bare nemmere at undgå forvirring imellem hvad der bliver primært og sekundært display i forskellige situationer på denne måde. (for mig i hvert fald)

Okay lad os skifte til projektoren : Cut & paste i notepad, gem med *.bat extension.

@echo off
echo Skifter til projektor
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setview 1 dualview
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setdelay pre 500
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setmode 2 1280 720 32 60
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setview 2 standard
exit

Beskrivelse af linierne:
Først attacher vi projektoren til LCD tv'et
Så venter vi 500ms for at sikre os at flere kommandoer ikke køres på samme tid
Så sætter vi opløsningen på den attach'ede skærm (projektoren) til 1280x720 32bit, 60hz
Så venter vi lidt mere
Så sætter vi projektoren som primær skærm (og cutter signalet til LCD skærmen)

Tilbageskift:Cut & paste i notepad, gem med *.bat extension.

@echo off
echo Skifter tilbage LCD HD
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setview 2 dualview
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setmode 1 1366 768 32 60
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setview 1 standard
exit

beskrivelse af linierne:
Først attacher vi LCD'tvet til projektoren
Så venter vi 500ms for at sikre os at flere kommandoer ikke køres på samme tid
Så sætter vi opløsningen på den attach'ede skærm (LCDtv) til 1366x768 32bit, 60hz
Så venter vi lidt mere
Så sætter vi LCDTV'et som primær skærm (og cutter signalet til projektoren)

Man kan self angive de opløsninger man nu har lyst til. Denne løsning er afprøvet og virker hos mig.  Det kan være nødvendigt at give lidt mere delay på andre systemer ....

HUSK at denne metode ikke som nvidia kontrolpanelet giver mulighed for at fortryde sine indstillinger(hvor man den automatisk hopper tilbage efter 15 sekunder hvis ikke man svarer ja). Vær med andre ord sikker på at dine skærme understøtter de opløsninger du angiver. Der kan i nogle tilfælde ske det at du sætter en opløsning som skærmen ikke understøtter og så er det jo svært at stille l**tet tilbage når man ikke kan se noget

Happy display cycling

mvh Anders

Ugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Super

Tak for hjælpen. Med lidt finjustering fik jeg det til at virke

ugge out

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Glad to help!

Af nysgerrighed hvad skulle tweakes?

mvh Anders

Ugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Tror min Primary og Secondary er omvendt af hvad din konfiguration er lavet til. Så PJ blev i opløsninge 1366x768 og LCD i 1280x720. Så det var ikke meget der skulle til, men nu virker det . Nu skal der bare bestilles gfx med dual dvi

takker igen, skal ud og lave diy

ugge out

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes