| Forfatter |
|
christianskov Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Er der nogle som har erfaringer gode som dårlige med Dali R1000 højttalerene fra Dali? overvejer at købe disse højtt til mit surrond system
mvh
Christian Skov
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gode ved Dali R1000 er at de spreder lyden meget godt. Minuset er at de næsten ingen bas giver, men hvis du har en god sub involveret, har det vist ikke meget at sige. Det er et godt valg hvis man ønsker 4 baghøjtaler, da de næsten intet fylder. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannick skrev:
| Det gode ved Dali R1000 er at de spreder lyden meget godt. Minuset er at de næsten ingen bas giver, men hvis du har en god sub involveret, har det vist ikke meget at sige. Det er et godt valg hvis man ønsker 4 baghøjtaler, da de næsten intet fylder. |
|
|
Er der evt. noget alternativ til disse højtt både pris og kvalitetmæssig?
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
christianskov skrev:
Jannick skrev:
| Det gode ved Dali R1000 er at de spreder lyden meget godt. Minuset er at de næsten ingen bas giver, men hvis du har en god sub involveret, har det vist ikke meget at sige. Det er et godt valg hvis man ønsker 4 baghøjtaler, da de næsten intet fylder. |
|
|
|
|
|
Dali 2002 koster det samme og spiller bedre. Jeg synes kun at du skal købe R1000 hvis du har pladsproblemer! Hvis ikke så køb hellere 2002 og få bedre lyd
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Dali 2002 koster det samme og spiller bedre. Jeg synes kun at du skal købe R1000 hvis du har pladsproblemer! Hvis ikke så køb hellere 2002 og få bedre lyd
[/QUOTE]
Vil du også bruge Dali 2002 som baghøjttalere i et surrond system? Er den en stor fordel at man kan justere diskanten på R1000 ?
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Vil du også bruge Dali 2002 som baghøjttalere i et surrond system? Er den en stor fordel at man kan justere diskanten på R1000 ?
[/QUOTE]
Jeg skal lige sige at jeg ikke selv har nogen af modellerne men jeg har hørt begge i Hifiklubben og synes at 2002 giver væsentlig bedre og fyldigere lyd. Desuden forstår jeg slet ikke ideen i R1000. Den egner sig jo faktisk ikke til surround ht, hvis man følger Dolbys specifikationer!
læs her http://www.dolby.com/ht/Guide.HomeTheater.0110.pdf s.10
Derfor mener jeg at 2002 vil give bedre og mere sammenhængelyd i surround.
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
christianskov skrev:
Jannick skrev:
|
|
|
|
|
Som Anders K skriver, så ville jeg også vælge Dali 2002 hvis du har pladsen. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders_K skrev:
| [QUOTE=christianskov]
Jeg skal lige sige at jeg ikke selv har nogen af modellerne men jeg har hørt begge i Hifiklubben og synes at 2002 giver væsentlig bedre og fyldigere lyd. Desuden forstår jeg slet ikke ideen i R1000. Den egner sig jo faktisk ikke til surround ht, hvis man følger Dolbys specifikationer!
|
|
|
Efter det jeg lige har læst på s. 10, kan jeg da kun se R1000 som en fordel. 
De anbefaler at baghøjtalerne skal placeres over lytteposition, hvilket er en fordel for R1000 da diskanten er placeret neders på højtaleren. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 4 stk. i en 7.1 opstilling og kan kun anbefale den. (se www-knappen)
Da højtaleren skal hænge over lyttepositionen, som Jannick skriver, er det en fordel at diskanten vender nedad. Med den justerbare diskant er kan man influere på spredningen af lyden i forhold til ens lytterum ved f.eks. at vinkle den mod vægge. Det er en "diskret" højtaler som giver en god atmosfære i det bagerste lydbillede - med 4 stk. 'wrappes' lyden omkring lytteren.
- det skal lige siges at jeg kun bruger dem til film, jeg har ingen erfaring med multikanal musik - det er sandsynligt at 2002 vil gøre sig bedre til DVD-A og SACD. __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Schrammelll Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er begrænset hvor meget bas der sendes til bagkanalerne fra lydsporene på dvdskiver, og derfor behøver bagkanalerne heller ikke mestre bas som en alm. højttaler. Min bror gik fra Dali 2002 til R1001 som bagkanal, fordi han syntes at R1001 sprædte lyden bedre og gav et mere diffust lydbillede. Lyden er svære at retningsbestemme og det giver lidt ekstra til oplevelsen og specielt indlevelsen i filmen.
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannick skrev:
Anders_K skrev:
| [QUOTE=christianskov]
|
|
|
Efter det jeg lige har læst på s. 10, kan jeg da kun se R1000 som en fordel. 
De anbefaler at baghøjtalerne skal placeres over lytteposition, hvilket er en fordel for R1000 da diskanten er placeret neders på højtaleren.
|
|
|
Så har du ikke læst det grundigt nok. Citat fra s. 10:
The surround speakers should be placed alongside and slightly to the rear of (but
not behind) the prime seating position (Figure 8); well above ear level, to help
minimize localization effects (Figure 9); and aimed directly across the
listening area, not down at the listeners (Figure 10).
Det er meningen at surroundhøjtalerne skal give et diffust lydbillede og ikke en direkte lyd. Direkte surround kanaler hører til DVD-Audio.
Det er altså IKKE meningen at diskanterne skal pege mod lyttepositionen. Diskanterne fra surroundhøjtalerne som derimod pege MOD hinanden ca. 60-90 cm over ørehøjde i lyyyepositionen. Ved at opstille højtalerne sådan opnår du den effekt som surround tilbyder: Nemlig at skabe rumfølelse og dybde, så filmoplevelsen bliver fuldent
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Schrammelll skrev:
| Det er begrænset hvor meget bas der sendes til bagkanalerne fra lydsporene på dvdskiver, og derfor behøver bagkanalerne heller ikke mestre bas som en alm. højttaler. Min bror gik fra Dali 2002 til R1001 som bagkanal, fordi han syntes at R1001 sprædte lyden bedre og gav et mere diffust lydbillede. Lyden er svære at retningsbestemme og det giver lidt ekstra til oplevelsen og specielt indlevelsen i filmen. |
|
|
Ja der kommer ikke så meget bas ud, men det er nu alligevel som om at R1000 mangler noget dybde. Den overlever på at den har en slaveenhed, hvilket gør lyden mere diffus. Problemet er nærmere diskanten og dens placering . R1000 er skam ikke nogen dårlig højtaler, men R2002 opstillet korrekt er efter min mening noget bedre. R1000 er et godt alternativ da den er meget placeringsvenlig, men hvis man har pladsen så kan man jo ligeså godt tage det bedste (R2002) når prisen er den samme.
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders_K> R1000 yder faktisk den omtalte effekt (hvilket vel også er det væsentligste ) med et diffust lydbillede der omslutter lytteren (i hvert fald med 4 stk.).
Anyway den drejelige diskant giver mulighed for at påvirke lyden alt efter rum og smag - og den peger faktisk heller ikke helt direkte medmindre man sidder lige under højtaleren.
Faktisk har det været ivrigt diskuteret om man skulle have bipole/dipole bag højtalere eller "direkte" alt efter om det skulle være diffust eller retnigsbestemt. Jeg synes R1000 er et fint kompromis - desuden betyder den bundplacerede (det lød ikke helt efter hensigten ) diskant at man også kan bruge den på bagvæggen selv om man sidder opad den. (Og den stritter ikke ½m udfra væggen, da den har inbygget beslag)
...og ja jeg vil gerne anbefale den
EDIT: Ah, du fik lige lavet et indlæg indimellem: OK, ja R1000 er mere placeringsvenlig og hvis plads ikke er af betydning og der er frie placeringsmuligheder så kan man jo godt bruge 2002... __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja som sagt er R1000 en glimrende højtaler især for folk, hvis stuer ikke er så optimalt møbleret. Derfor et godt produkt der er meget fleksibelt. Men ikke optimalt!
CHTT siger: R1000 er mere placeringsvenlig og hvis plads ikke er af betydning og der er frie placeringsmuligheder så kan man jo godt bruge 2002...
Jeg siger: R1000 er mere placeringsvenlig og hvis plads ikke er af betydning og der er frie placeringsmuligheder så skal man bruge 2002...
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
...du har øjnene med dig Anders_K
Det er tolket helt rigtigt: jeg synes R1000 spreder lyden optimalt efter min tolkning af den beskrivelse der står på Dolbys side om hvordan surround skal lyde i det bagerste lydfelt.
- fred være med det  __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Morten Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 311
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis fair skal være fair, burde man nok også citere fra side 12 i samme pdf fil:

Jeg har været ved at skifte mine speakers ud og har nu 2x 8008 som front og 1 stk c1000 til center.. har og er på udkig efter rears og var oprindgeligt hooked på R1000. Ydelsesmæssigt passer 2002 dog bedre til mine fronts, så det skal jeg lige tænke noget over.
Anyway, med R1000 undgår man alt for megen mingelering ved opsætningen, da man jo netop kan bruge den drejelige diskant til at skabe det defuse lydbillede som man prøver at skabe uanset hvilken metode man så bruger :) __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ganske rigtigt at dolby selv har alternativer som sikkert lyder ok. Men ligemeget hvad så er lyden jo indspillet med opsætningen på s. 10 som reference. Derfor bliver de andre opstillinger jo aldrig optimale, hvilket dolby jo også selv pointerer.
Men fred være med det, som CHTT, siger, for Christian Skov skal da også have lov til at vælge selv
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen!
TAK for de mange svar!
Vare nede i Hifiklubben idag og valgtet faldt på Dali Blue 2002 og et sæt VM acoustics W1 ophængningsbeslag, efter en snak med sælgeren 
Har nu fået dem sat op, og det lyder rigtigt godt, nu skal de bare spilles til :-)
Mvh
Christian Skov
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen tillykke med dem, har selv den gamle model ,202, som baghøjtaler og kan kun sige at jeg er fuld tilfreds med dem __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
akerman Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
:D endnu en dali tråd, nice!
er der nogen der kan give mig en vurdering af surround lyden i et dali blue surround set-up? dvs fx 8008 front, c1000 center, og 2002/r1000 rear... er lyden ud af dette sæt bare noget billigt 2. rangs, er det mid-end, eller er det rigtig god lyd? det er nok et dumt spørgsmål, men jeg vil meget gerne vide det.. for hvis det er noget middelmådigt noget ift et sæt dyrere/bedre højttalere, så vil jeg hellere spare op lidt længere!
Anders_K: "Ja som sagt er R1000 en glimrende højtaler især for folk, hvis stuer ikke er så optimalt møbleret. Derfor et godt produkt der er meget fleksibelt. Men ikke optimalt!"
for mig er optimalt: enkelt.. så jeg vil hellere have r1000 fordi de forstyrrer mindre i det visuelle indtryk, og så gå en lille smule på kompromis :)
|
| Til top |
|
| |