Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 08:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Modification af DVD med SDI? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 November 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kender til et sted her i dk hvor man kan få modificeret sin DVD afspiller med en SDI udgang?

Alternativt nogen steder hvor man kan købe premodificerede DVD afspillere.

Indtil videre har jeg kun kendskab til www.jvb.nl som skulle være ganske gode, men er ret dyre.  Jeg har også fundet to steder i Englang, men den har jeg ikke hørt noget videre om (http://www.crtprojectors.co.uk og http://www.pluggedin.tv).

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 15 November 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Jeg søger det samme, men har også svært ved at finde nogen.

Dog kommer HTP vist til at tilbyde det, så jo flere vi er, der efterspørger det - jo større chance er der for at det kan blive rentabelt for dem ( og billigere for os ).

De kommer vist også med en premodificeret maskine, dog ikke i den helt billige ende....gætter på over 5K.

Søger du en bestemt maskine? eller bare en´ med SDI output?!

MVH

DJ

Til top Vis D.J.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.J.

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Det ville kalr være en fordel hvis HTP ville begynde at tilbyde det, men eftersom de sælger deinterlacere/skalere med SDI indgang ville det jo være en naturlig del af deres sortement. 5K for sådan en maskine ville jeg ikke mene er i overkanten, og slet ikke i forhold til nogen af de steder jeg nævnte i mit først indlæg, da de snildt koster 10k.

Det er ikke hvilken som helt afspiller jeg leder efter, jeg har haft kig på enten en Denon 2900 eller Pioneer 668 da de begge har en seriøst lydside. Desuden skulle de begge være chroma bug fri. Men som sagt, begge maskiner lande langt over 10k hvis de skal importeres fra enten England eller Holland, så jeg er lidt tilbageholden med at investere alt for hurtigt! Det behøves dog ikke at være lige præcist en af de to nævnte, jeg har endnu ikke taget helt stilling, det kommer også an på hvor den skal bestilles fra og hvilke muligheder der er.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

hey Thomas

Fede maskiner, du har kig på, men med Denon´en bør du måske også kigge efter 3910éren, den får ret gode test også.

Pioneeren er vist en ret realisktisk mulighed for, at de kan  tilbyde en modificering af. Den burde ikke lande ret langt over 10 K incl. modificering.

De arbejder vist i øjeblikket på test af div. SDI moduler  - hvis jeg hører nyt - skal jeg nok give lyd.

Hvad har du, der tager imod SDI?  scaler eller projektor ?

DJ

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Det faktisk lidt med vilje jeg ikke har nævnt 3910'eren, mest fordi meget af det der er nyt i den er den skaleringsmuligheder, som jeg alligevel skal have lavet eksternt. Når man kigger på de rent lydmæssige detaljer, er de to maskiner relativt ens, selvom 3910'eren nok dog stadig er bedere.

De 10K+ for Pioneeren jeg snakkede om var fra jvb.nl, hvor jeg mener det ville lande på omkring en 15K inklusiv moms, forsendelse osv.

Jeg har også lige haft kontakt med htp og de arbejder rigtigt nok med SDI, deter jo en kæmpe fordel, så behøver man ikke at ty til udenlandske firmaer for det!

Jeg har ikke noget der kan tage et SDI signal endnu, men vil meget snart få det. Jeg har pt. kig på en DVDO Iscan HD skaler/deinterlacer, et virkeligt lækkert stykke hardware!

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil høre lidt personlige meninger/erfaringer om den, så sig til ( eller hvis du har spørgsmål om den ) da jeg har en.

Har du overvejet at købe HD+ og dermed ikke være afhængig af SDI og dermed spare lidt  ( så kan du bruge DVI istedet ) selvom jeg selv vil/ville fortrække SDI.

Hvad vil du køre med af projektor?

har du overvejet en DVD-optager evt. med Harddisk ( feks. fra Sony eller Pioneer ) ??   ( overvejer jeg selv som alternativ  ).

DJ

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere fået den demonstreret så jeg har en ret god ide om hvad det er for en maskine, men eller mange tak for tilbuddet :-)

Jeg kender godt HD+ modellen, men har besluttet jeg ikke har brug for dens mulighed for at behandle HD sources.

Hele ideen med SDI jo netop at man lader HD'en klare alt deinterlacingen og skaleringen. Så at bruge en DVI udgang, som jo kun kan sende et 480p/525p signal ud er, ville være helt spild af HD'ens evner. Fidusen med SDI er jo at tage de rå video signal direkte fra mpeg dekoeren og føde det til den eksterne deinterlacer/skaler som er specialiceret i netop det arbejde.

Som projektor bruger jeg en Panasonic PT-AE500.

Jeg har ikke nogen planer om en DVD/HD-optager, da jeg stort set aldrig ser TV, den smule tid jeg har vil jeg hellere bruge på at se nogle DVD/LD'er. Jeg er dog ikke helt sikker på hvad en sådan maskine skulle være som alternativ til, jeg har endnu ikke hørt om muligheden for at SDI modificere en DVD/HD-optager, men ikk hermed sagt det ikk kan lade sig gøre (eller bliver gjort).

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 November 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Af ren nysgerrighed:

Hvilke fordele er der ved at bruge SDI frem for eksempelvis HDMI? Jeg forstår godt, at man skal have et interlaced signal usd af afspilleren for at få glæde af videoprocessorens overlegne de-interlacing, men flere (hvis ikke alle) HDMI-afspillere kan jo også godt udsende 480i/576i ud.

-Taber man noget i kvalitet mellem såkaldt 'rå video' og kopibeskyttet signal HDMI?

-Eller problemet blot, at de eksterne videoprocessorer endnu ikke kan tage HDMI, men kun DVI (og dermed ikke interlaced signaler)?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt HDMI burde kunne spytte et interlaced signal ud, men det er der bare ikke særligt mange der rent faktisk kan. Faktisk har praktisk talt alle producenter valgt ikke at implementerer det.

Nu kan jeg ikke give en fuldstændig oversigt over hvorfor SDI er f.eks. HDMI overlegen, men det er bl.a. kopibeskyttelsen der er problemet. Men der er som jeg forstår det også flere andre ting mellem dekoderen og DVI/HDMI udgange end bare kopibeskyttelsen.

Desuden er SDI jo en signaltype der er rullet ned fra den professionelle verden hvor den udelukkende bruges, her kunne man ikke drømme om at bruge teknologier såsom DVI og HDMI.

Til sidst synes jeg også der er noget psykologisk tilfredsstillende ved at vide ens signal er så "rent" som muligt. :-)

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hej Vanderlay

Derudover har SDI også et lille + i, at det er ikke så sart med længder ( op til 100 meter betragtes som acceptabelt ) og kabeltyper/kvaliteter.

Det med psykologien må jeg  også tilslutte mig LOL  men jeg ved ikke præcist vor meget belæg der er for at mene det.

Selve HDMI stikket er jeg heller ikke så imponeret af  ( der virker DVI stikket faktisk mere solidt )  - sidder ikke særligt godt og stabilt,  desuden små tynde kontakt flader. Det skal dog siges, at jeg har prøvet begge typer uden problemer, så egentlig kan jeg ikke tillade mig at kritiser demEmbarrassed

Men BNC stik virker altså klart mere solide og tillidvækkende  og har en bedre kontaktflade.

Hvis det er godt nok for de professionelle, som er det måske godt nok for os Tongue

dj

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Sendt: 17 November 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Hej.

Mht. valget mellem HD og HD+ bør man måske overveje om hd-dvd/blueray vil berettige en HD+. mener bare det vil være syne at have købt så fin en scaler og så den ikke kan scale 720 og 1080. Jeg vil anbefale en HD+, der har man helt sikkert et stykke godt og fremtidssikkert elektronik. begge modeller kan købes med SDI og som du selv nævner så kan løse kit til dvd købes på bla. http://www.crtprojectors.co.uk. Kan dog ikke fortælle dig om kvaliteten på dem eller andet om firmaet. Personigt tvivler jeg på forskellen mellem DVI og SDI, tror ikke det er pengene (og arbejdet)værd.

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at HD+ er mere fremtidssikret, men den fremtid, med HD-DVD og Blye-Ray, kommer nok ikke før om et par år. Desuden kan en HD godt opgraderers til en HD+ senere skulle man ønske det.

Mht. SDI vs. DVI er grunden, som også er nævnt tidligere, at DVI ikke kan spytte et interlaced signal ud, dvs. man kan ikke bruge den overlegne deinterlacer i HD'en. HDMI burde kunne, men reelt er det en anden sag, det er kun yderst få modeller der kan, og ved at bruge SDI slipper man for kopibeskyttelse og andre ting der kan interferere med signalet, og man slipper også for at opfre en masse ekstra på en HD+ kun for at få muligheden for at bruge HDCP kilder (hvilket er den eneste forskel).

Og lur mig om DVDO ikke har et nyt produkt på markedet om et par år når HD-DVD/Blue-Ray kommer på markedet, men så kan man jo benytte sig af deres trade in mulighed og få det produkt billigt, så faktisk mener jeg ikke der er grund til en HD+ for tiden, med mindre man bor i USA og allerede har adgang til HDTV!

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler ikke på kvaliteten af disse videoprocessorer, men ønsker bare at blive klogere vedrørende de forskellige signaltyper:

Hvis vi for et øjeblik antager, at man har en HDMI-afspiller, der kan udsende interlaced signaler (ex. Arcams DV79), hvilken forskel gør det så at bruge SDI i stedet?

Eller sagt på en anden måde: er der nogen der kan forklare:

- hvilken forskel er der på det, HDMI (ved 480i/576i) udsender og det - 4:2:2 YCrCb-signal - som den britiske sælger siger, SDI giver mulighed for?

- hvad gør kopisikringen ved billedsignalet?

- er det ulovligt eller blot noget, der bryder garantien at lave disse mods?

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Som jeg forstår det er det signal der kommer ud af en interlaced HDMI udgang det samme 4:2:2 signal som man hiver ud med SDI, så ingen forskel der. En af de størrer forskelle er netop kopibeskyttelsen (HDCP) som er på HDMI udgangen.

Der er så vidt jeg ved intet ulovligt i at bruge SDI udgange, men hvis man selv eftermonterer disse mods mister man garantien, ligesom alt andet hvor man åbner og roder i indmaden. At montere en SDI udgang medfører bl.a. lodninger på DVD afspillerern printkort.

Så hvor meget de forskellige ting der bliver lagt på signalet inden det forlader afspilleren er svært at sige, men personligt er det lige så meget den personlige tilfredsstillelse ved at vide, at signalet er så rent som det overhovedet kan blive.

Desuden er en af grundende for at ungå kopibeskyttelsen for mig vedkommende at jeg kan undgå at gå op i en HD+ model fremfor en HD! Så om ikke andet er der økonomiske årsager.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 November 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Jeg blander mig lige med et spørgsmål .

Jeg har selv læst lidt om HD/HD+, og det lyder jo godt. Men kan de købes i DK og hvis ikke hvor købes de så?

Hvad koster de? (det lyder dyrt)

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Den danske distributør af DVDO produkter er Home Theater Professionals ( www.htp.dk ) , og ja, det er ret pebrede produkter. Men har man først se hvad de kan gøre i real life er der ingen vej tilbage :-)

Priserne kan du selv se inde på deres side, men jeg skal lige sige at DVDO produkter kan opgraderes hen ad vejen. Dvs. man kan godt starte med en HD og senere opgraderer den til en HD+ . Man kan også montere en SDI når som helst man vil.

Vanderlay:
Mht. spørgsmålet vedr. HDMI vsa. SDI interlacede signaler, kommer jeg i  tanke om at HD'en slet ikke har HDMI indgang men kun DVI indgang. Så det er tvivlsom om den overhovedet ville kunne tage et interlaced signal over den DVI ingang, end ikke HD+ udgaven som jo kan tage HDCP signaler. ET andet argument for SDI :-)

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hvis nogen skulle være interesserede skulle Iscan HD'en være istand til at tage et interlaced signal gennem DVI porten. Videre behandlng kan så kun ske hvis signalet er HDCP frit, ellers skal man op i en HD+ model.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Til Snedkeren

Gevinsten  med HD/HD+ scalerene er primært med SD- signaler, da der ikke er så meget kvalitetsforbedring  i at scaler´ et i forvejen højopløst 720P eller 1080i eller hvad det nu bliver i Europa.

Lige som Thomas, tror jeg ( desværre) også, at der kommer til at gå en rum tid inden vi får HD DVD seriøst . Først skal producenterne slås om hvilket system der skal "vinde" , så skal der software på markedet , alle børnesygdommene overstås og produktions antallet skal op i et hvis volumen, før prisene kommer ned i et rimeligt niveau.

Så jeg væbner mig med tålmodighed ( eller rettere: kæmper hårdt for at ikke blive grebet af feberen - MÅ eje HD NUUUUUUUUU ) og afventer roligt ( ...mmmConfused ) hvad Hollywood+ div. kan blive enige om.

dj

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Vanderlay

Umiddelbart tror jeg ikke, at der er den store forskel på billedkvaliteten mellem SDI og HDMI. ( begge suverænt godeSmile )

Så gevinsten ved SDI er vist umiddelbart : mindre sart overfor kabellængder og kabel kvaliteter, minus HDCP = mindre kompabilitetsproblemer og minus EDID ( display infomationer osv.)  - ( hvis man fortrækker det !? )  og bedre/solidt stik (BNC).

Faktisk kan HDMI vist ultimativt vise en lille smule højere opløsning, nemlig 1920x1080P 60 hz, hvor ( Single-kabel - ikke dual/HD-SDI) SDI får problemer ( pga. båndbredde begrænsning?)

. Farveopløsningen på SDI er vist også "begrænset" til  10bit  4:2:2 Ycbcr , hvor HDMI kan sende 12 bit 4:2:2 Ycbcr. 

Her må nogen med større viden og erfaring gerne bryde ind - hvis jeg har overset/glemt eller huller i viden om det Smile ( jeg vil nemlig også gerne vide mere om SDI/HDMI forskellene).

Håber det var til nogen hjælp!

dj

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Det er jo alt sammen opklarende. Dog et enkelt spørgsmål: hvorfor er det en fordel, at der ikke er HDCP på signalet?

Er der ikke nogle projektorer, som slet ikke kan modtage signaler via DVI, hvis det ikke er beskyttet af HDCP?

Eller pointen er måske, at man også skal modificere sin projektor så man kører SDI hele vejen? Det lyder dyrt.

Er det forkert at sige, at ekstern videoprocessor er vigtigere for folk med CRT-projektorer og knap så påtrængende for digitalister i HDMI-generationen?

Går ikke ud fra, at der er nogle butikker, der ligefrem har den slags stående fremme til demonstration?

Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes