Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Presse max ud af min Zap (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hvis den vælger at trække så stor strøm at den kan bryde i brand skulle 230V sikringen i HFI relæet gerne springe. Der sider en 10 amperes sikring hvilket svarer til forbrug på 2300W inde ved forstærkeren, så hvis forstærkeren beslutter sig for at blive til et "svejseapparat" skulle den 10 amperes gerne ryge efter ret kort tid.

PS: Og i øvrigt er vist ikke lovligt   Virkeligt, er det sandt

"så risikerer du at der går ild i den (og det dækker forsikringen
med garanti ikke) " Who dares wins" fedt moto.....

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

I må ikk sige det nogen, men jeg overvejer at droppe sikringerne i zappen

Det mener du forhåbentligt ikke seriøst? Hvad skulle formålet med det være, for jeg nægter simpelthen at tro på du kan høre om sikringen er der eller ej.

Hilsen
JJ

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Kedde skrev:

Det mener du forhåbentligt ikke seriøst? Hvad skulle formålet med det være, for jeg nægter simpelthen at tro på du kan høre om sikringen er der eller ej.

Hilsen
JJ

Som sagt : "WHO DARES WINS"

Hvis nogen mener at kunne høre forskel på: netkabler, sølvsikringer o.lign bizare tiltag, mener jeg bestemt at det er forsøg værd at fjerne et så forsyningbegrænsende element som en sikring.

Kan jeg ikke høre noget kommer der selvf. sikring i igen

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 05 Juni 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Hvis nogen mener at kunne høre forskel på: netkabler, sølvsikringer o.lign bizare tiltag, mener jeg bestemt at det er forsøg værd at fjerne et så forsyningbegrænsende element som en sikring.

Ok, det er da et fair argument omend lige netkablernes effekt er noget anderledes end forsyningsbegrænsning.

Jeg synes bare at man skal passe på når man bevæger sig derud hvor det ligefrem bliver til ulovlige installationer og farlige indgreb.

Hygge
JJ

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

CarrotMan skrev:
De fleste steder anbefales softstart på ringkerner over 200-250VA

/U.

Den slags forsyningsvejsforlængende anordninger er banlyst hos mig, dyret står alligvel tændt døgnet rundt, den bliver kun slukket når jeg tager på ferie
Det gør jeg også.

K.I.S.S. Keep It Simple S..... sådan skal mit "grej" også være.
Hørt - hørt - hørt. Omend jeg har set en omskifter på din fremtidsZAP. Det har jeg ikke...

Behold dog sikringen! Vi vil da gerne have dig blandt os et stykke tid endnu!

Sikringen har jeg loddet på ledningen (ses som sort tape under mit www) - det nok bedst at beholde den!

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Kedde skrev:

Ok, det er da et fair argument omend lige netkablernes effekt er noget anderledes end forsyningsbegrænsning.

Jeg synes bare at man skal passe på når man bevæger sig derud hvor det ligefrem bliver til ulovlige installationer og farlige indgreb. Vi kan kun være fuldstændigt enige på det punkt. Man skal være bevist om hvorvidt ens tekniske formåen/indsigt rækker, og er man i tvivl bør man stoppe op.

Noget helt andet er:

Hvad er egentligt lovligt ? Såvidt jeg husker må man overhoved ikke sætte noget som helst i stikkontakten som man selv har bikset sammen, eller tager jeg fejl ?

Jeg vil mene at selvom man køber et komplet zappulse-byggesæt fra LC og lodder det sammen efter forskrifterne så er det stadig ikke en lovlig "dims". eller tager jeg fejl ?

Hvis jeg tager fejl hvor går grænsen så for hvornår et apparat er byggesæt eller hjemmeklyt ? (Lovligt/ulovligt)

Hygge
JJ

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Kedde skrev:

CarrotMan skrev:
De fleste steder anbefales softstart på ringkerner over 200-250VA

/U.

Den slags forsyningsvejsforlængende anordninger er banlyst hos mig, dyret står alligvel tændt døgnet rundt, den bliver kun slukket når jeg tager på ferie
Det gør jeg også.

K.I.S.S. Keep It Simple S..... sådan skal mit "grej" også være.
Hørt - hørt - hørt. Omend jeg har set en omskifter på din fremtidsZAP. Det har jeg ikke... He he der fik du mig , men okay det er ikke en "skrammelkontakt"  de 2 ledere ind i kontakten er forsølvede og har et tværsnit på omkring 4 kvadrat og dem er der 2 af. meeeen jeg leger da med tanken om at droppe den kontakt.

Noget helt andet er: hvor kan man få et godt skærmet netkabel som ikke koster en halv arm ? (har NKT sådan noget på programmet ?)

Behold dog sikringen! Vi vil da gerne have dig blandt os et stykke tid endnu!

"mand indebrændt på grund af ønske om vellyd" fed avisoverskrift......tja det skal prøves, både med og uden sikring. Som JJAZ siger : "Du kan garanteret ikke høre forskel" men prøves det skal det.

Sikringen har jeg loddet på ledningen (ses som sort tape under mit www) - det nok bedst at beholde den!

Giver det noget ? (udover mere besvær når/hvis sikringen skal skiftes ?)

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 05 Juni 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Hvad er egentligt lovligt ? Såvidt jeg husker må man overhoved ikke sætte noget som helst i stikkontakten som man selv har bikset sammen, eller tager jeg fejl ?

Hmm... Det kan jeg faktisk ikke svare på, for jeg ved ikke hvor meget man må lave selv, men.. Jeg skulle da mene at et byggesæt er ok, sålænge det opfylder de forskrifter der er på området.

Hygge
JJ

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:
Giver det noget ? (udover mere besvær når/hvis sikringen skal skiftes ?)
Aner det ikke, har ikke prøvet andet...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Juni 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Kedde (æ mann), har du prøvet at måle modstanden i en sikring? Jeg tror du vil blive skuffet over hvor lav den er! Jeg vil påstå den er umålbar med et alm. multimeter. Og mht. til softstartsrelæ, så er det jo kun begrænsende under opstarten. Når trafoen kører, går strømmen via et relæ. Prøv så at måle modstanden i relæet. Igen, skuffelsen er til at tage at føle på!

Og endvidere vil jeg lige fortælle dig at der er noget der hedder smeltekurver for sikringer. En 10 A DO1 sikring er altså ikke et digitalt instrument der slår fra ved nøjagtig 10.1 A!!!

Jeg kan ikke huske de præcise tal, men den vil typisk kunne levere omkring 13 A i en time, 20 A i 5 min.,  o.s.v. Kurven er IKKE lineær, så du vil kunne få rigtig meget effekt ud ved kort tids overbelasting. Anderledes forholder det sig med fin-sikringer som man benytter i apparater. De er meget mere hysteriske med overforbrug, og kan dermed beskytte dit apparat mod TOTAL nedsmeltning, hver gang der sker en fejl.

I en perfekt og ideel verden er der ikke brug for sikringer, sikkerhedsseler og backup. Be my guest

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Kedde (æ mann), har du prøvet at måle modstanden i en sikring? Jeg tror du vil blive skuffet over hvor lav den er! Jeg vil påstå den er umålbar med et alm. multimeter.

Det har du da ret i at den ohmske modstand er ubetydelig lille,

men har du prøvet at måle modstanden i en ”Lakridsledning” den er lige så lille som modstanden i et super netkabel, men alligevel skifter folk dem gladelig ud og kan høre himmelvide forskelle, det der er væsentligt i en forsyning er ikke den ohmske modstand af materielet men tværsnittet af det materiale strømmen skal igennem. Det er jo nok også derfor at folk udskifter deres lakridskabler med nogle kabler med et større tværsnit.

Om et kabel på 2 m har et tværsnit på 1/4 kvadrat eller om det er på 28 kvadrat gør ikke nogen forskel når du måler den ohmske modstand, men når der for alvor skal høvles noget strøm igennem, er det altså tværsnit det drejer sig om og her er en sikring et meget begrænsende element !!!

Og mht. til softstartsrelæ, så er det jo kun begrænsende under opstarten. Når trafoen kører, går strømmen via et relæ. Prøv så at måle modstanden i relæet. Igen, skuffelsen er til at tage at føle på!

Det samme igen, du snakker om ohmsk modstand…..hvor stort er det tværsnit strømmen skal løbe igennem ??? tværsnit af strømbanen er det interessante og ikke den ohmske modstand.  (printbaner relæ m.m) max 1/4 kvadrat igen en meget strømbegrænsende faktor.

Og endvidere vil jeg lige fortælle dig at der er noget der hedder smeltekurver for sikringer. En 10 A DO1 sikring er altså ikke et digitalt instrument der slår fra ved nøjagtig 10.1 A!!!

Jamen så skal jeg da også LIGE fortælle dig at der nok skal væsentligt mere til end 13 ampere for at starte en brand. Min zappulse kommer til at trække 9 ampere når den yder 2x300W, hvis der skal gå noget galt kommer den nok til at trække en del mere 9 ampere.

Jeg kan ikke huske de præcise tal, men den vil typisk kunne levere omkring 13 A i en time, 20 A i 5 min.,  o.s.v.

20 A i 2 minutter Kig i linket

http://edu.nvu.dk/TOK/elektriker/UVM-elektrikere/Beskyttelse %20mod%20el-chok.doc

En kortslutning der kan starte en brand er en VÆSENTLIG overstrøm 50-100 ampere og i det tilfælde kan du se at der kun går mellem 0,02 -0,1 sekund før sikringen springer.

Kurven er IKKE lineær, så du vil kunne få rigtig meget effekt ud ved kort tids overbelasting. Anderledes forholder det sig med fin-sikringer som man benytter i apparater. De er meget mere hysteriske med overforbrug, og kan dermed beskytte dit apparat mod TOTAL nedsmeltning, hver gang der sker en fejl.

Igen kig i linket hvis du er i tvivl

I en perfekt og ideel verden er der ikke brug for sikringer, sikkerhedsseler og backup. Be my guest

I linket er der også en udmærket funktionsskitse af en sikring, hvoraf det tydeligt fremgår at en sikring ligesom et softstartmodul er en indsnævring i forsyningsvejen. og dermed er en begrænsende faktor, da der bliver afsat en del energi i sikringen når jeg jeg skal have presset 9 ampere igennem et relativt lille tværsnit.

Citat fra linket ” Da sikringen har et reduceret tværsnit i forhold til lederen tilsluttet sikringen vil smelte-tråden have en større modstand og derved en større strømtæthed”

Sikringers funktion er grundlæggende i strid med ønsket om stor strømhastighed

sikringer er en begrænsende faktor !!!

Hvis man vil bygge en kompromisløs forstærker skal der jo ikke være nogen kompromisser så som sikringer, softstartmoduler og netfiltre....

Folk der går med livrem og seler er ikke dem der står for innovative fremskridt i denne verden, derimod bremser de som oftest udviklingen.

Som sagt ”WHO DARES WINS”

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

men har du prøvet at måle modstanden i en ”Lakridsledning” den er lige så lille som modstanden i et super netkabel, men alligevel skifter folk dem gladelig ud og kan høre himmelvide forskelle, det der er væsentligt i en forsyning er ikke den ohmske modstand af materielet men tværsnittet af det materiale strømmen skal igennem. Det er jo nok også derfor at folk udskifter deres lakridskabler med nogle kabler med et større tværsnit.

Erhmm.. Lige netop netkabler er en dårlig sammenligning. Forskellen på dyre og billige netkabler ligger ikke i tværsnitsarealet, men derimod i skærmningen af kablet (som oftest).
Derudover er tværsnits arealet direkte proportionalt med modstanden, så det er noget sludder at sige tværsnittet er vigtigt men at modstanden ikke er det. Ellers skal jeg gerne lave dig et kabel med kæmpe tværsnit i konstantan-tråd, så kan vi jo se hvor fedt det lyder.

Kedde skrev:

Jamen så skal jeg da også LIGE fortælle dig at der nok skal væsentligt mere til end 13 ampere for at starte en brand. Min zappulse kommer til at trække 9 ampere når den yder 2x300W, hvis der skal gå noget galt kommer den nok til at trække en del mere 9 ampere.

9 Ampere.. Aha.. Det er altså på højttalersiden og ikke på 230V siden, ellers har du nok verdens mest ineffektive klasse-D forstærker

Kedde skrev:

forsyningsvejen. og dermed er en begrænsende faktor, da der bliver afsat en del energi i sikringen når jeg jeg skal have presset 9 ampere igennem et relativt lille tværsnit.

Men, du skal jo så heller ikke have 9 Ampere igennem den sikring. Med en effektivitet på 80% vil du skulle bruge ca. 3 Ampere fra lysnettet for at afgive 600W i din belastning.

Kedde skrev:

Folk der går med livrem og seler er ikke dem der står for innovative fremskridt i denne verden, derimod bremser de som oftest udviklingen.

Du mener ikke seriøst at du kan forsvare at bygge en decideret ulovlig og farlig konstruktion med grundlag i innovative fremskridt, vel?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Ok, Kedde, I det mindste har du da sat dig ind i hvad det er du er på vej ud i. Fair nok. Men hvorfor er det du tror at der skal 50 A til at starte en brand???

Eks. komfurer kører normalt med 16 A. Det forhindrer dem da ikke i at være skyld i hovedparten af alle el-brande.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Kedde skrev:

Erhmm.. Lige netop netkabler er en dårlig sammenligning. Forskellen på dyre og billige netkabler ligger ikke i tværsnitsarealet, men derimod i skærmningen af kablet (som oftest).
Derudover er tværsnits arealet direkte proportionalt med modstanden, så det er noget sludder at sige tværsnittet er vigtigt men at modstanden ikke er det. Ellers skal jeg gerne lave dig et kabel med kæmpe tværsnit i konstantan-tråd, så kan vi jo se hvor fedt det lyder.

Nu er det klippet ud af kontekst det du har klippet, sammenligningen gik netop på den ohmske modstand. Det som svend slog på var den omske modstand uden skelen til tværsnit, derfor sammenligningen.

Kedde skrev:

9 Ampere.. Aha.. Det er altså på højttalersiden og ikke på 230V siden, ellers har du nok verdens mest ineffektive klasse-D forstærker

2x 1000VA ringkerner = 8,69 ampere på 230v siden, så nej det er ikke på sekunddærsiden der trækkes 9 ampere

Kedde skrev:

forsyningsvejen. og dermed er en begrænsende faktor, da der bliver afsat en del energi i sikringen når jeg jeg skal have presset 9 ampere igennem et relativt lille tværsnit.

Men, du skal jo så heller ikke have 9 Ampere igennem den sikring. Med en effektivitet på 80% vil du skulle bruge ca. 3 Ampere fra lysnettet for at afgive 600W i din belastning. Nu er der jo en del tab både det ene og det andet sted, og i det øjeblik forstærkeren yder 600W er der ikke nødevndigvis sammenhæng med den strøm den i samme øjeblik trækker fra nettet da det lytterne der står for den store strømafgivelse.

Kedde skrev:

Du mener ikke seriøst at du kan forsvare at bygge en decideret ulovlig og farlig konstruktion med grundlag i innovative fremskridt, vel?

Jeg mener alle bygsæt er ulovlige da de ikke har nogen godkendelse.

For mig ser det ud som de fleste selvbyggere har en ca.6-8 amperes sikring lige hvor netledningen kommer ind, dvs to sikringer i serie (den i målerskabet + denne) det giver ingen mening da en kortslutning på 230 volts siden vil trække så stor strøm at sikringne i målerskabet omgående vil springe.

Vil man sikre sit apparat skal man gøre det på sekundær siden af trafoen.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Ok, Kedde, I det mindste har du da sat dig ind i hvad det er du er på vej ud i. Fair nok. Men hvorfor er det du tror at der skal 50 A til at starte en brand???

Eks. komfurer kører normalt med 16 A. Det forhindrer dem da ikke i at være skyld i hovedparten af alle el-brande.

Nu befinder jeg mig sjældent i et køkken og kan derfor ikke udtale mig om komfurer .

Men jeg har da beskæftiget mig en del med kortslutninger, og skal den impulssivt kunne starte en brand er der tale om en væsentlig overstrøm. En væsentlig overstrøm i mit tilfælde drejer sig om væsentligt mere end 9 ampere. Jeg må endda antage at mine ringkerne i pulsstrøme vil kunne trække endnu højere strømme end 9 ampere.

Jo jeg har i laboratoorien (for sjov) prøvet at kortslutte sekundærsiden af en trafo og den trækker omgående sikringen.

Det er lige før det er forsøg værd, vil nogen donere et zappulse modul til formålet ???

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Det er lige før det er forsøg værd, vil nogen donere et zappulse modul til formålet ???

Jeg har personligt set adskillige ZAPpulse moduler (gammel udgave) gå op i røg uden at nogen sikring sprang. Det samme er set med ladelytter som gik i stykker, der sprang sikringen heller ikke, men lytten tømte sit indhold ud af ventilen.. Føj, hvor det stinker..

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Jeg husker tydeligt den barnlige glæde ved få lytter til at eksplodere, ja og føj sikke en stank. Men det at få en lyt til at eksplodere/skyde indholdet ud er noget der kræver voldsom strøm, blot forkert polaritet.

Men igen de elementer et zapmodul består af brænder ualmindeligt dårligt.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

2x 1000VA ringkerner = 8,69 ampere på 230v siden, så nej det er ikke på sekunddærsiden der trækkes 9 ampere

Du sagde at du skulle trække 9 Ampere og udgangseffekten var 2x300W. Hvis de to ringkerner bliver brugt til deres yderste, så bliver din udgangseffekt temmelig meget højere end 2x300W.

Kedde skrev:

Nu er der jo en del tab både det ene og det andet sted, og i det øjeblik forstærkeren yder 600W er der ikke nødevndigvis sammenhæng med den strøm den i samme øjeblik trækker fra nettet da det lytterne der står for den store strømafgivelse.

Korrekt. Hvilket jo faktisk argumenterer for at sikringens tværsnit er uden betydning, det er jo netop ladelytterne som afleverer spidseffekterne. Du vil næppe trække 600W ud i mere end et par mikrosekunder, så lytterne bliver ikke tømt.

Kedde skrev:

For mig ser det ud som de fleste selvbyggere har en ca.6-8 amperes sikring lige hvor netledningen kommer ind, dvs to sikringer i serie (den i målerskabet + denne) det giver ingen mening da en kortslutning på 230 volts siden vil trække så stor strøm at sikringne i målerskabet omgående vil springe.

Der skal ikke en kortslutning til at starte en brand, den vil oftere ske på grund af en komponent som bryder sammen og derved går i brand. Netop det kan en fornuftig dimensioneret sikring i en del tilfælde redde. I dit tilfælde vil konstruktionen blot stå og øse energi ind i kredsløbet imens det stille brænder derudaf.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Jeg husker tydeligt den barnlige glæde ved få lytter til at eksplodere, ja og føj sikke en stank. Men det at få en lyt til at eksplodere/skyde indholdet ud er noget der kræver voldsom strøm, blot forkert polaritet.

Nu gik de her lytter op i røg fordi de opgav ævret, ikke fordi de var polariseret forkert.

Kedde skrev:

Men igen de elementer et zapmodul består af brænder ualmindeligt dårligt.

Hvad med strømforsyningen, du mener ikke lytter og dioder brænder godt? Faktisk er jeg ganske overbevist om at en afbrændt FET sagtens kan antænde et parktgulv :-/

Well.. Lad os stoppe diskussionen her. Det begynder at blive frygtelig usagligt. Jeg argumenterer blot for at man bør sikre sit produkt er forsvarligt i brug.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Der skal ikke en kortslutning til at starte en brand, den vil oftere ske på grund af en komponent som bryder sammen og derved går i brand. Netop det kan en fornuftig dimensioneret sikring i en del tilfælde redde. I dit tilfælde vil konstruktionen blot stå og øse energi ind i kredsløbet imens det stille brænder derudaf.

Præcis, øse store mængder energi ind og det er her sikringen i sikringsboksen vil træde til.

"stille brænder derudaf" nu er elektriske komponenter og print jo ikke ligefrem det bedste brændsel. som du selv skriver skal der voldsomme strømtræk til for at få den slags til at brænde. DVS enorme strømtræk i størrelsesordnen 50-100 ampere og her snakker vi flere minutter, det kan lytterne ikke levere, trækkes denne enorme strøm fra trafoen vil denne strøm jo skulle komme direkte fra nettet og dermed en enorm strøm igennem sikringen.

, derfor er sikringen i sikringsskabet rigeligt. Skiftede jeg derimod denne ud med en klump kobber ville jeg menet at man bevæger sig ud på glatis, men det er jo ikke den vi taler om.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes