Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Presse max ud af min Zap (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Well.. Lad os stoppe diskussionen her. Det begynder at blive frygtelig usagligt. Jeg argumenterer blot for at man bør sikre sit produkt er forsvarligt i brug. men det er nu mit indtryk at mange selvbyggere blot knalder en sikring i lige ved netstikket på 6-7 ampere og så tror at den hellige grav er velforvaret. skal man virkeligt sikre sig bør man have sikringer både på primær og sekundær siden af ens apparat, ellers kan sikringen være lige meget.

Okie dokie

Ja teorien for hvorvidt noget brænder bedre end andet og hvordan en brand udvikler sig eller om hvorvidt en FET kan smelte sig igennem 1mm stålplade er vel nok lidt svævende.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hej,

Hvordan forbinder I stel til ZAP (kan ikke rigtig se det udaf jeres billeder)?

Pt. "svæver" mit kabinet i forhold til stel (giver dog ikke problemer)...

Har set at nogen bruger en modstand i serie med stel (fra lytbanken?)...

Nu kommer den tricky - hvad gør man ved dual mono i samme kabinet?

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger ikke nogen former for sammenkobling.

Hvad skulle fordelen være ?

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Jeg har oplevet at der er en smugle støj (der skal skrues en del op), som jeg kunne fjerne ved at røre ved kabinettet, men løsningen er måske nærmere at anvende et jordspyd og forbinde dette til kabinettet?

Jeg tænkte blot at det kunne gøre baggrunden mere "sort" ved en terminering af kabinettet....

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Kedde skrev:

Jeg har oplevet at der er en smugle støj (der skal skrues en del op), som jeg kunne fjerne ved at røre ved kabinettet, men løsningen er måske nærmere at anvende et jordspyd og forbinde dette til kabinettet?

Jeg tænkte blot at det kunne gøre baggrunden mere "sort" ved en terminering af kabinettet....

Det lyder da interessant, det tror jeg at jeg vil prøve.

ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Juni 2004 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Jep crappy link.

Men det er en 2x51V 1000VA ringkerne til 1500,-

Hvis man vil op på de 286W skal man bruge 2x50v såvidt jeg husker.

Lidt spændt på at høre om dine erfaringer med den "Ultimative ZAP!".
Jag har kørt Zappulse siden vers. 1.0, men er p.t. standset ved vers. Zp2.1SE.
Jeg har været kraftig plaget af selvsving i min NLE19 pga. nogle hjemmegjorte kabler, så efter afbrænding af kr. 4.500,- diskantenheder! har jeg lagt mit kabel projekt lidt på hylden!

Jeg syntes klart at min ZP1.0 var den ZAPpulse med mest "hul igennem". Så nu prøver jeg bl.a. at lave strømforsyningen så ultimativ som mulig. Jeg kører p.t. fuldstændig dual mono, hurtige ensretter, T-Lytter etc., men der er ikke nogen stor forskel imellem en standard ZP2.1SE og min Dual Mono ZP2.1SE!

Jeg kunne "lige som dig", godt finde på at flå det hele ud og montere såvel lytter og ensretter helt oppe "i røven på ZP2.1SE - dvs. lodde lytter direkte på ZP2.1 printet og så køle vha. køleribber som du har gjort! (smart!).

Hvor langt er du kommet med dit projekt - og er der noget at hente rent lydmæssigt??!

Vh.

Ole

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted

ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:
JJAZ skrev:

Der skal ikke en kortslutning til at starte en brand, den vil oftere ske på grund af en komponent som bryder sammen og derved går i brand. Netop det kan en fornuftig dimensioneret sikring i en del tilfælde redde. I dit tilfælde vil konstruktionen blot stå og øse energi ind i kredsløbet imens det stille brænder derudaf.

Præcis, øse store mængder energi ind og det er her sikringen i sikringsboksen vil træde til.

"stille brænder derudaf" nu er elektriske komponenter og print jo ikke ligefrem det bedste brændsel. som du selv skriver skal der voldsomme strømtræk til for at få den slags til at brænde. DVS enorme strømtræk i størrelsesordnen 50-100 ampere og her snakker vi flere minutter, det kan lytterne ikke levere, trækkes denne enorme strøm fra trafoen vil denne strøm jo skulle komme direkte fra nettet og dermed en enorm strøm igennem sikringen.

, derfor er sikringen i sikringsskabet rigeligt. Skiftede jeg derimod denne ud med en klump kobber ville jeg menet at man bevæger sig ud på glatis, men det er jo ikke den vi taler om.

Jeg er i øvrigt frisk på at sammeligne når "du er oppe og kører" - det er jo svært at huske hvordan en ZAP lød før forandringen blev foretaget. Så når du er klar, så giv lyd så tager jeg min ZAP under armen og et par "kold fra køleskabet", så kan vi konstateret om din nye konstruktion "sparker røv!" el. hur!

Vh.

Ole

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

ZAP4EVER skrev:
Kedde skrev:
JJAZ skrev:

Der skal ikke en kortslutning til at starte en brand, den vil oftere ske på grund af en komponent som bryder sammen og derved går i brand. Netop det kan en fornuftig dimensioneret sikring i en del tilfælde redde. I dit tilfælde vil konstruktionen blot stå og øse energi ind i kredsløbet imens det stille brænder derudaf.

Præcis, øse store mængder energi ind og det er her sikringen i sikringsboksen vil træde til.

"stille brænder derudaf" nu er elektriske komponenter og print jo ikke ligefrem det bedste brændsel. som du selv skriver skal der voldsomme strømtræk til for at få den slags til at brænde. DVS enorme strømtræk i størrelsesordnen 50-100 ampere og her snakker vi flere minutter, det kan lytterne ikke levere, trækkes denne enorme strøm fra trafoen vil denne strøm jo skulle komme direkte fra nettet og dermed en enorm strøm igennem sikringen.

, derfor er sikringen i sikringsskabet rigeligt. Skiftede jeg derimod denne ud med en klump kobber ville jeg menet at man bevæger sig ud på glatis, men det er jo ikke den vi taler om.

Jeg er i øvrigt frisk på at sammeligne når "du er oppe og kører" - det er jo svært at huske hvordan en ZAP lød før forandringen blev foretaget. Så når du er klar, så giv lyd så tager jeg min ZAP under armen og et par "kold fra køleskabet", så kan vi konstateret om din nye konstruktion "sparker røv!" el. hur!

Vh.

Ole

Hej Ole

Det lyder super, jeg er altid frisk på en "lytterunde"

P.T Har jeg et modul på "værksted" Så indtil jeg får det tilbage er projktet strandet. Men El-supply har langt om længe fået mine trafoer hjem, så de sidste stumper er i hus.

I min nye Konstruktion har jeg desværre fået 50Hz Brum, det havde jeg ikke i den gamle, allright det kan fjernes, men i en "minimalist-zap" havde jeg gerne været alle de ekstra stelforbindelser på kryds og tværs foruden .

Tilbage er desuden lidt HF-støj, tror jeg det er, så jeg skal lige have afprøvet nogle af de her tweeks. http://www.lcaudio.dk/zp2opg.htm

"mht. til sikring, er jeg efter et "mindre" uheld, blevet omvendt.
Så jeg har fundet plads til et par sikringer i min Fremtidszap . Så END OF DISSCUSION  angående sikringer.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juni 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE] "mht. til sikring, er jeg efter et "mindre" uheld, blevet omvendt.
[/QUOTE]

Velkommen tilbage i folden.

Så nu har du kun tilbage at se om du eks. kan høre forskel på en 2 A og en 8 A fin-sikring. Jeg er spændt på resultatet. Samtidig må jeg jo indrømme at al den snak om netimpedans har gjort at jeg nu laver en stikkontakt til mit anlæg med 16 A sikringer og 2.5 mm2 ledning. Arrgghh.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

"mht. til sikring, er jeg efter et "mindre" uheld, blevet omvendt.
[/QUOTE]

Velkommen tilbage i folden.

Så nu har du kun tilbage at se om du eks. kan høre forskel på en 2 A og en 8 A fin-sikring. Jeg er spændt på resultatet. Samtidig må jeg jo indrømme at al den snak om netimpedans har gjort at jeg nu laver en stikkontakt til mit anlæg med 16 A sikringer og 2.5 mm2 ledning. Arrgghh.

[/QUOTE]

....

Jeg må sige efter mit "uheld" er jeg imponeret over hvor meget strøm sådan 4 rifa PEH-200 kan give.......30-40 CM høj stikflamme i 3 sekunder.....det har jeg sq aldrig set før.....Damn dem er "huk" på  De skriver dog også på deres hjemmeside at de primært bruges i bl.a svejseapparater......ja det tror da fand***

Jeg må indrømme at alt i strømvejen op til ensretterene går jeg på kompromis med, da det for mig, ret tydeligt , er bevist at det er lytterne der står for den "tunge" del af strømleverencen.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juni 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nødig sige "Hvad sagde vi?" men alligevel: Hvad sagde vi?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Jeg vil nødig sige "Hvad sagde vi?" men alligevel: Hvad sagde vi?

/U.
Nu er det jo snart sommerferie! - så kan man i ro og mag "ødelægge" sin ZAP.
Jeg har ligesom mange andre erfaret, at man KAN høre forskel på såvel lytter, dioder etc. - jeg mente at L.C. anvisninger mht. kort kabelførinf imellem ladelytter og ZP2.0 modulerne var af hensyn modulernes stabilitet!
De nye moduler (fra og med ZP2.1) skulle ikke have samme hysteriske krav mht. afstanden imellem lytter og print (Bl.a. pga. af de nye aflastnings lytter på printet!).
Men fanden skulle stå i at prøve at lave en ZAP med praktisk taget ingen kabler imellem ensrette, lytter og print - a la aqustik reality EarII.
Har tænkt mig at "flå" hele indmaden ud og bygge det op på en spånplade - med minimale forbindelse (lodde ensretter direkte på lytter og lytter direkte på ZAP), bare for at se om der er nogen hørbar forbedring!
Hvad siger i andre?
Har nogen prøvet noget så ultimativt?
Til orientering kører jeg Dual Mono hele vejen, T-Lytter, L.C. Standard trafoer, Hurtige Diode broer etc.

Vh.

Ole
P.s. - lige så snart fuglereden er på plads kommer der billeder på! (det kan kun blive grimt! 

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Hej ZAP4EVER,

Glæder mig allerede til at se resultatet

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Den kobber-"flap" som rager ud over lytterne monterer jeg mine ensrettere i.

Jeg ville også oprindeligt have monteret dem helt oppe ved skruerne, men efter et par forsøg, måtte jeg erkende at det tætteste ensretterne kommer på lytterne, bliver i denne flap. Men pladerne er tilgengæld 2mm tykke og 11mm brede, så det skulle ikke blive en begræsende faktor i sig selv.

Når jeg får taget hul på sommerferien, bliver "monster-zappen"  færdig.

Noget helt andet, de der 80V lytter, LC har fået hjem er da pænt billige !?

HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Den kobber-"flap" som rager ud over lytterne monterer jeg mine ensrettere i.

Jeg ville også oprindeligt have monteret dem helt oppe ved skruerne, men efter et par forsøg, måtte jeg erkende at det tætteste ensretterne kommer på lytterne, bliver i denne flap. Men pladerne er tilgengæld 2mm tykke og 11mm brede, så det skulle ikke blive en begræsende faktor i sig selv.

Når jeg får taget hul på sommerferien, bliver "monster-zappen"  færdig.

Noget helt andet, de der 80V lytter, LC har fået hjem er da pænt billige !?

Hej Kedde.

Kommer der flere billeder på din hjemmeside ?

80V lytter ... Ja, det tør siges; derfor har jeg selv allerede bestilt flere til mit kommende projekt med ZAP´en.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Efter ferien får jeg en ordenlig hjemmeside, så vi kan få nogle billeder i høj opløsning.

Det bliver interessant at "se" jeres resultater

Zap, det duer

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Efter ferien får jeg en ordenlig hjemmeside, så vi kan få nogle billeder i høj opløsning.

Det bliver interessant at "se" jeres resultater

Zap, det duer

Fint, det er dejligt at se at der efterhånden er en del der tror på ZAP. Jeg følte længe at jeg stod alene, men alle jeg har haft på besøg (inkl. rørfolk er ret imponerede). Og, nej jeg får ikke penge af Lars Clausen for dette skamroseri...

Kedde, jeg faldt lige over at på nogle billeder har du ikke kerne på udgangspolerne??!!

Er det nogle du selv har viklet af black shadow eller er det den originale tråd du blot har taget kernen af?

Og lyder det bedre?

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Stop stop, beklager det misvisende billede. Det er kun fordi det letter montagen, at jeg har pillet dem af.
Men jeg har ikke prøvet at lytte uden.... hmmmmm måske skulle man prøve, bare for at prøve.

Men noget helt andet er, at der var en anden tråd. Hvor en anbefalede at skifte spolen ud med....en sølv-spole tror jeg. Meeeen jeg skal lige have det defekte modul hjem før jeg skal eksperimentere mere.

S V J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Undskyld min evt. uvidenhed.... Men jeg kan ikke finde de lytter på 80V der bliver omtalt her siden hos LC audio.

Er der mon nogen der er venlige at smide et link eller andet?

mvh

SvJ

Til top Vis S V J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S V J

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

De ligger på forsiden.

LC's hjemmeside er nu heller ikke den bedste, må jeg give dig. Det er ikke altid alle produkterne kan findes i prislisterne og omvendt...

Men produkterne er nu go'e

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes