Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: EFF. TRIN? - Yamaha /Denon / ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

'Skal bruge et kraftfuldt eff. trin til mine JBL'er.

Har flg. eff. trin i tankerne; Yamaha MX 1 el. 2, Denon, Aragon 4004

( - men måske d'herrer kan anbefale andre emner?.....)

Eff.trinet vil blive født af en Sony receiver via pre-out, og skal trække et sæt JBL Ti 3000.

Hvilken lyd er jeg så ude efter ?......er IKKE til det super analytiske eller "stramme" lyd, vil hellere have noget der spiller "musik" ( ihvertfald musik i MINE ører ), bassen må gerne være "stor" og tør, ml.tone / diskant m. masser af luft / "hul" igennem - og gerne lidt "tilbagetrukket" ( JBL'ernes diskant KAN godt være lidt hård).

- har tidl. haft en Thule eff. trin ( 250 ), men blev ganske enkelt træt af lyden, syntes at den var for "kedelig"   ( sorry, til alle Jer Thule-fans)

prisleje er max kr. 5.000 - foretrukne musiksmag = dire straits, mark Knofler, Dido o.l. ( - vist det man på godt dansk kalder "pop" )

Gode forslag modtages med glæde.................................

mvh.

Jesper / Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Proton D1200

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Til din information! blev der på TI-3000 brugt en Mark Levinson ML-23,5 hvilket jeg personligt syntes er en god forstærker.

Jeg har en kamarat der også bruger en Aragon 4004 på TI-3000!.. Og det spiller faktisk ret fint, for som du selv nævner! så kan JBLèrne godt være lidt på den lyse side i toppen, og Aragon´s lidt langsomme og bløde spille stil, gør den lidt mere medgørlig at lytte på.

Så af dem du nævner ville jeg klart vælge Aragon "Yamaha og Denon levere ikke krudt nok"

Hilsen

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Øhhh, Proton D1200...?....kunne man måske få lidt info/oplysning om denne eff. forstærker....er faktisk "spejlblank"

mvh.

jesper

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

- og til CPH-R / Peter;

Tak for din respons......har også hørt at Aragon ( og Acurus ) skulle have den lidt mere "bløde" / amerikanske sound.

Men havde egentlig også troet at både Yamaha og Denon ville være sammenlignelige med Aragon rent lydmæssigt - kan erindre en af mine kammarater havde en gammel Yamaha M1, og det var absolut vellyd - og selv om den "kun" var opgivet til 100W, var der masser af "krudt" i den.

Men det er som sagt laaaang tid siden denne model eksisterede, og måske er de nye modeller blevet "sløjere" - det vil i såfald ikke være første gang, det er tilfældet med nye modeller...

- men vil meget gerne høre flere meninger / erfaringer ang. eff. forstærker.....

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

Øhhh, Proton D1200...?....kunne man måske få lidt info/oplysning om denne eff. forstærker....er faktisk "spejlblank"

mvh.

jesper

så skal du have fat i et af de gammel HE blade

Men 2X150W .

Og den er klart bedre end 4004 og mange andre amps , den spiller meget dynamisk med stor kontrol over bunden , og den spiller ikke mod det lyse .

Når de er tilsalg fåes de lett til under 2000kr

Jeg har selv brugt den til INF Kappa 9 og 8 unden problemer , samt Kef 104,2 105,2 105,3 107, 107,2

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

- og til CPH-R / Peter;

Tak for din respons......har også hørt at Aragon ( og Acurus ) skulle have den lidt mere "bløde" / amerikanske sound.

Men havde egentlig også troet at både Yamaha og Denon ville være sammenlignelige med Aragon rent lydmæssigt - kan erindre en af mine kammarater havde en gammel Yamaha M1, og det var absolut vellyd - og selv om den "kun" var opgivet til 100W, var der masser af "krudt" i den.

Men det er som sagt laaaang tid siden denne model eksisterede, og måske er de nye modeller blevet "sløjere" - det vil i såfald ikke være første gang, det er tilfældet med nye modeller...

- men vil meget gerne høre flere meninger / erfaringer ang. eff. forstærker.....

Jeg kan godt forstå at du husker en Yamahe M1 som en vellydende forstærker. For det var det også, og den var helt rigtigt lavet. Men jeg ville nu ikke opsøge en idag! for som du selv skriver så er det længe siden at den havde sin storhedstid "1985" så den er nok ved at synge på sidste værs hvis du finder en idag.

Jeg ville gå udenom en Acurus!.. Den er efter min mening tynd og lys i lyden, og har ikke det drive i bunden som Aragon. Da Mondial lavede Acurus, var deres plan at lave en forstærker der kunne levere meget spænning "mange watt" og ikke så meget strøm, dette er jo fint hvis højttaleren ikke kræver strøm "det gør dine TI-3000" Desuden blev der brugt military spec komponenter i Aragonèn de hævdes at kunne holde i 20 år. Og faktisk blev Aragon serien bygget på Shikosky hellekopter fabrikkerne, de har en anden holdning til holdbarhed.

Personligt ville jeg kaste lidt flere penge i det og købe noget nyt! forstærkere bliver ikke bedre med tiden.

Peter 

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

- Til jensen;

Det lyder absolut spændende med den Proton eff. forstærker...vil prøve og se om jeg kan finde lidt info om den på nettet.

Sådan som du beskriver dens lydegenskaber, er det en forstærker efter mine ører...  ( og som vil passe til et sæt JBL'er )

- og til CPH-R / Peter; Havde nu heller ikke tænkt mig at investere i en Y. M1 - den er trods alt FOR gammel...men havde absolut kraftigt overvejet en (nyere...) Yamaha, eks.vis MX-2.

Og tak for lige at ridse forskellene op mellem Acurus og Aragon - men der er vist stadigvæk en temmelig stor prisforskel på de to forstærkere, og ved ikke hvor man for mest value for money - men du har absolut givet mig lidt at tænke over  - og er skam helt på linie med dig, om at "strøm" er at foretrække fremfor "Watt"

Jeg ved godt at det bedste er at købe nyt, da forstærkere bliver slidt med årerne, men der er jo lige det med prisen..

Vil stadig MEGET gerne høre om flere / andres oplevelser erfaringer...så hurtigt som muligt - forventer at "investere" i denne uge.

mvh.

Jesper

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

nad c272

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Har selv hørt på en gammel Yamaha effekt, meget kraftig var den og lød frygteligt i forhold til dagens standard. Har selv haft en gammel Luxman, den kunne heller ikke hamle op med dagens standard. De to eneste heldige gamle forstærkerer jeg har prøvet var Accuphase P160 (eller 260) og en Denon POA3000Z, begge fra 80'erne.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

angrii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Denon POA 4400, Eller POA 6600. Ville så dog spendere lidt mere og vælge 6600.

Ellers Denon T10

orresten nu blir jeg i tvilvl, hedder modellen 6600 eller 6000?

Til top Vis angrii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angrii

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

- Foreløbig mange tak for d'herrers forslag/inputs.

Har just haft en Acurus "på prøve" og det var altså ikke et hit i samspil med et par JBL'er - den i forvejen lidt "agressive " top fra JBL'erne blev kun forstærket sammen med Acurus'en, synes at lyden også blev lidt "tynd" med Acurus'en spændt foran.......

Hvem ved, måske er det i virkeligheden et Parasound eff. trin der vil klæde / styre et par JBL'er bedst. Har læst et par ganske "overbevisende" ting om Parasound, bla. at de skulle have absolut styr på bunden, samt være ganske varme i lyden - altsammen kvaliteter, som - på papiret - skulle være ganske fine i samspil med JBL højtalerene..

- Måske nogen kan give lidt info om hvordan de spiller I VIRKELIGHEDEN..?...

Og til sidst;

nej, NAD bliver det ikke, finder ikke deres lyd særlig spændende....

nej, det bliver ikke Denons monoblokke. Ikke fordi de ikke spiller godt - det gør de. Men konen vil simpelthen ikke accepterer et par store "alu-kasser" stående på gulvet - og der er slet ikke plads til et par monoblokke i rack'et.

(- Ak, ja, sådan er det at være gift, der er gode ting  og der er dårlige ting  )

mvh.

Jesper / Oldhifinut

PS. Tror at modellem hed POA-66000, og blev - vistnok i midten/slutningen af firserne - afløst at POA-6600A, som var en modificeret vers. af. 6600.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 20 Maj 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

nej, det bliver ikke Denons monoblokke. Ikke fordi de ikke spiller godt - det gør de. Men konen vil simpelthen ikke accepterer et par store "alu-kasser" stående på gulvet - og der er slet ikke plads til et par monoblokke i rack'et.

Jeg ved ikke med 6600A, men 4400A spiller ikke godt!
Jo, der er power i den. Og den optager mere plads end de fleste koner bryder sig om.
Derudover mener jeg at det er den en noget flad fornemmelse at have spændt sådan et sæt for højttalerne. Udynamisk og meget flad stereogengivelse er nogenlunde hvad de kan præstere.
Jeg beholdt mine længe nok til at kunne holde fødselsdagsdiskofest for min datter. Det var de gode til, men så måtte de også ud.
Til den pris man skal give for et sæt brugte 4400A, kan man få noget der lyder væsentligt bedre, ser bedre ud, og fylder mindre.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

hvad med primare? eller densen? så kan hun da ikke klage over udseendet...

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Parasound er nok næsten det værste man kan spænde bag et par High emf JBL højtalere. Hvor har du læst at parasound har styr på bunden? Det er efter min erfaring det de er værst tid. Har man en hidsig diskant man gerne vil have gjort lidt mere blød og gylden kan en Parasound måske være interessant..men derudover

En brugt Crown DC300a series 2 kunne være interessant i dit prisleje, al Dire Straits blev optaget/masteret over sådan en.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2004 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

- har faktisk læst ganske mange ( gode ) anmeldelser af Parasound's lyd på http://www.audioreview.com. , hvor de netop bliver rost for deres bund + at de skulle være ganske strømstærke....................- men lytter bestemt efter hvad Hasselhof siger.

- Men måske andre kan fortælle om deres erfaringer m. netop Parasound ?

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Jan P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige benytte lejligheden ti lat fortælle hvordan jeg driver mine JBL Ti-3000 Jeg har en SiriuS DM100, der leverer 100/200 W, men om denne betragtes som analytisk, skal jeg ikke kunne sige. Der er ingen bulderbas, den er derimod stram og kontroleret. Mht diskanten har jeg ingen problemer selvom den ikke er kendt for at spille tilbagetrukket, men jeg ved ikke om en sony er nogen god partner i den sammenhæng.

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Hvad med Harman Kardon Signature 1.5 ??

http://www.cinenow.com/pdf/harman-kardon_signature15_bro1_us .pdf

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

sims
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

hej jeg har en onkyo m-502 eff. trin til salg her på hifi4all det kunne måske også være en ide. ?

Den har kørt bas/mellentone på mine dali 400

Til top Vis sims's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sims

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2004 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

- Til Jan P; interessant at læse/høre hvad du har til at trække dine JBL'er...Du skriver at der er ingen bulderbas - skal det forståes sådan at bassen virker lidt tilbagetrukket?...eller ?...

- Og hvad skal man regne med at en Sirius koster brugt ?

Harmankardon Sig. 1.5 - læste lige linket, virker absolut "seriøst" - 130 Ampere...voldsomt. Her er blot samme "Denon-problem"; er sgu' lidt af en stor "klasse", men her er selvfølgelig kun een...såh, måske jeg vil kunne "få lov" af konen. Hvad kan man finde sådan en kraftkarl til brugt ?....

Onkyo; har jeg tidl. lyttet til, er ikke noget for mig - sorry.

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes