[QUOTE=Jesper Andersen]
- Om jeg skal arbejde "imod" højtaleren eller "med" den, ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal svare på...?.....men er vel egentlig ganske logisk at man vil prøve at rette ens lyd hen imod det man nu selv ønsker ens anlæg skal lyde som....Og når man nu engang synes godt om JBL'ernes "drive" og lyd, men samtidig finder toppen - til tider - lidt "skrigende", er det vel meget naturligt at man prøver at kompensere ( - "arbejde imod" ) ved hjælp af f.eks. en eff. der har en mere "varm" og behersket top....
Jeg synes det er lidt problematisk. Hvis du får en forstærker der dæmper diskanten tager du også let noget af det fede drive ud af resten af frekvensområdet.
Det er min erfaring at man ikke kan kompensere for en højtalers klang, men kun kan arbejde med den. Omvendt skal du selvfølgeligt ikke bruge en forstærker der har agressiv diskant.
- Om så min Sony er en god/dårlig surr. receiver eller ej, er en anden sag - men synes faktisk at lyden er ganske "tilforladelig" både til surr. brug OG til hi-fi ( - bruger den kun som en forforstk. til hifi via pre-out ).
Har ihvertfald nemt ved at lytte til forskelle afh. af hvilke eff. trin, CD-afspillere der har været connectede med Sony'en.......
Det er såmænd et fint nok kriterium. Men har du prøvet med en rimelig god decideret forforstærker som f.eks. nle11/12 ? (den passer nu ikke til den kombination, da den er lidt for analytisk) Eller en rørforforstærker af rimelig klasse ?
"Problemet" er blot at finde et kraftigt eff. trin der dels kan "styre" JBL'erne, dels kan "pakke" toppen lidt ind på højtaleren......
Jeg synes det er godt at du lytter dig igennem en masse.
- måske denne lille "forklaring" på hvad det er JEG synes er en god lyd, kan hjælpe d'herre i at rådgive mig i valget ef eff. forstærker ??????????
Hmm. Jeg synes nu det er lidt en uskik med det store bogstaver. De tolkes ofte anderledes end de menes. Smag er som du siger subjektiv, men dine hovedpointer er såmænd nok feset igennem. Du har da fået mange fine råd.