| Forfatter |
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk gået så langt at jeg nu har loddet kablerne fra fordeler dåsen til anlæget fast til de kabler der sidder inde i væggen og skulle gå til kontakten.. denne er nu skiftet ud med et cover med et hul i midten kablet bare går ind gennem og ind i væggen.. så er man ude over DET! problem!!.. der er KONTAKT!!!!!!!!!!!!!!
Sammen lodningerne har jeg trukket noget krympeflex over og skudt et "sukker knald" ( samle muffe ) hen over og skruet fast.. nu er der INGEN! chance for nogen form for kortslutning eller andet...
Gør sådan og undgå enhver spekulation om kvaliteten af væg kontakter og stik!!!
Resten! hvilket vil sige EL. instalationen piller JEG! ik ved!...
Der sidder iøvrigt 16 A sikringer i den gruppe der går ind til anlæget i stuen + til køkken & gårdspladsen .. ledningerne i væggen er 2,5 mm. NKT solidcore.
Til resten af huset er der 10A og 1,5 mm. kabler ( entre / soverærelse & børneværelse.)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
| Sammen lodningerne har jeg trukket noget krympeflex over og ... |
|
|
Skulle det ikke havde været pertinax? 
Kan du høre forskel fra før indgrebet?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre Miju. Lodninger er ikke tilladt i stærkstrømsinstallationer.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=Macwerk]
[Kan du høre forskel fra før indgrebet?
[/QUOTE]
NEJ!!... spild af tid!... ( med det skulle jo prøves!)
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Svend P]Desværre Miju. Lodninger er ikke tilladt i stærkstrømsinstallationer. [/QUOTE]
UPS!!! i didn`t know.... 
Men ok! der er også en samle muffe med skruer hend over... ( og de er jo tilladte!!) såååå... det sker der jo nok ik noget ved!??...
mvh... __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Masti Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer helt til at tænke på den gang, hvor skolens diskotek insisterede på at de skulle bruge min. 128A...  __________________ Ingenting er lettere end at komplicere alting.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 26 Maj 2004 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
| [QUOTE=Macwerk]
[Kan du høre forskel fra før indgrebet?
|
|
|
NEJ!!... spild af tid!... ( med det skulle jo prøves!)
mvh.
[/QUOTE]
Miju
Nu skal du jo også tænke på at det strømkabel du har fat på sikkert er sløjfet over adskillige udtag, kontakter mv. samt åbenbart også forsyner dit køkken med gode sager som køleskab, emhætte, mikroovn der alt sammen er noget snask at have på samme strømkreds som dit anlæg.
Vejen frem er et dedikeret kabel, direkte fra målerskab til anlæg. Det er noget en installatør kan lave for 1000 - 3000 kr. Jeg vil (næsten) garantere at du kan høre forskel.
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
Macwerk skrev:
Svend P skrev:
| For så må der jo kun være de rå uisolerede kobberledninger hen til stikkontakten? |
|
|
Den lejlighed jeg bor i er udstyret med bomuldsbetrukkede ledere, de mest stilfulde sorte bakelit-kontakter og porcelæns sikringsbokse - æv, bæv
(kun køleskabet kører over HFI-relæ og igennem plastik)
|
|
|
Jeg bor også i en ældre bygning med de samme bomuldsbetrukne ledninger (har ikke prøvet at give dem lin-olie )
Men når man afisolerer de her 80 år gamle ledninger dukker der et skræk-syn op overfladen på kobberet er Kul-sort. Den dårlige isolering (bomuld) har gjort at kobberet er svært irret, det er vel egentligt noget juks når strømmen løber i overfladen af ledningen må det jo give anledning til en del støj !?
Næ du, jeg holder på PVC isolerede ledninger der ser kobberet ud som nyt selv efter 30 år under PVC'en, væk med det gamle juks.
|
|
|
Lindolie har mange gode egenskaber. En af dem er, at den beskytter mod luftens iring. Var der lindolie på, ville kobberet have været flot rødligt.
I lande med meget fugtighed, og hvor kobberet er overtrukket med plastik, bliver kobberet også sort, da plastikken ikke er helt tæt. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
der har du selvf. ret Sven P.
meeeen i forbindelse med forstærkere tror jeg ikke at netledninger har så meget at sige, Støj og andet "utøj" bliver vel jævnet ud når strømmen passerer lytterne. også når strømmen passerer igennem en ringkerne og transformeret om ryger støjen vel også.
eller har jeg fået den galt i halsen  __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm at gnide linolie ind i bomuldsbetrukne strømkabler er nok det sidste man bør gøre, da linolie sammen med bomuld har en grim tendes til at selvantænde __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 27 Maj 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=StudioSound][
Miju
Nu skal du jo også tænke på at det strømkabel du har fat på sikkert er sløjfet over adskillige udtag, kontakter mv. samt åbenbart også forsyner dit køkken med gode sager som køleskab, emhætte, mikroovn der alt sammen er noget snask at have på samme strømkreds som dit anlæg.
Spisestuen & opholds stuen som anlæget står i har sin egen sikrings gruppe. ( 16 A. hvorfor der er 16 A. til stuen og ik 10A som normalt ved jeg ikke?? så`n er det bare og jeg klager ik!... HER! kan der høres en posetiv forskel..) der er to loft udtag, 4 væg udtag.
Køkken, spise køkken og entre samt gårdsplads ( belysning )sine egne. 2 stk.( 16 A. + 10 A.) komfur & køleskab, gårdsplads samt to væg udtag går på den ene 16A. og alt belysning + 2 væg udtag går på den anden 10A. gruppe..
Børne værelse, soveværelse samt bad ligeledes sin egen gruppe (10A.)
Vejen frem er et dedikeret kabel, direkte fra målerskab til anlæg. Det er noget en installatør kan lave for 1000 - 3000 kr. Jeg vil (næsten) garantere at du kan høre forskel.
Så i stuen er der kun to loft lamper samt to standerlamper og så anlæget ( og tv mm. som slukkes HELT! når der lyttes seriøst ) der køre over en gruppe helt for sig selv..
Så det er jo næsten som du anbefaler...
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 31 Maj 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også bruge 380 volt 63 amp cee stik og skrue dem ind i væggen ..
de fylder kun 20 cm^3 og så fylder han stikket kun 30 cm^3.
Eller også kan jeg sælge dig 20 km 400 cm^2 ... som du kan trække
til det nærmeste kraftværk, bare for at være sikker på at
kontaktfladerne ikke bliver for små til dit hifi anlæg.
Hvornår fatter folk at der er andet end kontakt flader og tykke kabler, mellem himmel og jord ..
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
Hmm at gnide linolie ind i bomuldsbetrukne strømkabler er nok det sidste man bør gøre, da linolie sammen med bomuld har en grim tendes til at selvantænde |
|
|
Nu skal man ikke bruge bomuld, men silke da det lyder bedre.
Nu har jeg lindolie på trafoen, alle kabler, alle kabinetsflader internt i apparaterne, på alle kondensatorerne, nogle overtrukket med silketråd, da det kan optage mere lindolie, ja selv hylden "Ikea Slagter blok" har fået et lag, og jeg er ikke indebrændt endnu.
Men man skal ikke lade en klud ligge med lindolie på. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
Du kan også bruge 380 volt 63 amp cee stik og skrue dem ind i væggen .. de fylder kun 20 cm^3 og så fylder han stikket kun 30 cm^3.
Eller også kan jeg sælge dig 20 km 400 cm^2 ... som du kan trække til det nærmeste kraftværk, bare for at være sikker på at kontaktfladerne ikke bliver for små til dit hifi anlæg. 
Hvis det rent faktisk kunne lade sig gøre tror jeg at dette tweek virkeligt ville kunne mærkes/høres.
Hvornår fatter folk at der er andet end kontakt flader og tykke kabler, mellem himmel og jord .. 
|
|
|
men jo en så kort/lille del i forsyningen-kæden (som en kontakt er) kan ikke have den store betydning i forhold til investeringens størrelse. __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
|
der har du selvf. ret Sven P.
meeeen i forbindelse med forstærkere tror jeg ikke at netledninger har så meget at sige, Støj og andet "utøj" bliver vel jævnet ud når strømmen passerer lytterne. også når strømmen passerer igennem en ringkerne og transformeret om ryger støjen vel også.
eller har jeg fået den galt i halsen 
|
|
|
Netkabel har utrolig meget at sige med hensyn til strømforsyningen, da det er en del af det. Et godt strømkabel er et must, hvis man godt kan lide dynamik, stilhed, ro, renhed og mere sort baggrund. Problemet er, at det rigtige gode, ikke er godkendt til det brug, da det ikke har den der væmmelige plastik på. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
Du kan også bruge 380 volt 63 amp cee stik og skrue dem ind i væggen .. de fylder kun 20 cm^3 og så fylder han stikket kun 30 cm^3.
Eller også kan jeg sælge dig 20 km 400 cm^2 ... som du kan trække til det nærmeste kraftværk, bare for at være sikker på at kontaktfladerne ikke bliver for små til dit hifi anlæg. 
|
|
|
Tja, det er jo altid let at fordømme ting.
Ville du velvilligt sætte en 10-20 ohms modstand i serie med netkablingen til dit anlæg?
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal man jo lige huske proportionerne! 20 ohm svarer så vidt jeg kan huske til 1 km 1,5 mm2 kabel. Så jeg synes ikke din sammenligning holder.
Til Sven Palvig:
Har du overvejet at nedsænke apparatet i et bad af linolie?
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja selvfølgelig er det let at fordømme, og burde måske have udeladt kommentaren om de 20 km 400 cm^2.
Jeg er ikke i tvivl om at det har en betydning, om man bruger 0,75 mm^2 eller man bruger 1,5 mm^2.
Men at gå højere op end det lyder som ren og skær indianer magi (for at bruge et andet ord end woodoo) 
Man skal jo lige huske at man altså heller ikke har mere end 1,5 mm^2 i sine vægge, med mindre man selvfølgelig også har tænkt sig at trække det om. __________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 01 Juni 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Nu skal man jo lige huske proportionerne! 20 ohm svarer så vidt jeg kan huske til 1 km 1,5 mm2 kabel. Så jeg synes ikke din sammenligning holder.
|
|
|
Nu må jeg lige indskyde at jeg ikke talte om modstanden i vægstikket alene, men det der ofte er samlet fra målerskab til stikkontakt. Problemet er at kablingen ofte er sløjfet over adskillige udtag m.m. hvilket giver en del kontaktovergange, af blandet kvalitet.
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |