Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 19:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Baghøjtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hej Zanetti - har du set den C70, det nærmer sig 2500?:

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=14283

...jeg tror iøvrigt godt at 370 kan hænges på væggen, har den ikke basporten på fronten? (Men det bliver en ordentlig klods midt på væggen inklusiv ophæng )

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 Juni 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

Hej Zanetti - har du set den C70, det nærmer sig 2500?:

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;am p;am p;iAd=14283

...jeg tror iøvrigt godt at 370 kan hænges på væggen, har den ikke basporten på fronten? (Men det bliver en ordentlig klods midt på væggen inklusiv ophæng )

Jep... har set det!  Rammer den i nærheden af de 2000 (så er det halvdelen af nyprisen) så tror jeg ikke længere jeg kan sige nej til den... så lad dette være et vink med en vognstang!!  

Mht. 370'eren så kan du se jeg stadig overvejer de 3 muligheder. Det kunne være fedt med Evidence hele vejen rundt, men det skal altså også se pænt ud... der er jo også andre i lejligheden!  Så nogle R1000 oppe under loftet tror jeg rent udssendesmæssigt er den bedste løsning. Men har jo også overvejet muligheden med Suite, men du siger jo eller har hørt at R1000 er en bedre løsning til 870'erne. Hvad med deres farve... er de meget lig Evidencernes ahorn?

Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Zanetti skrev:
Hvad med deres farve... er de meget lig Evidencernes ahorn?

Ja, men der er da forskel: R1000 er i vinyl, men det gør ikke så meget, for det er små flader. Jeg synes ikke at man lægger mærke til nuanceforskellen, der er jo et stykke mellem front og baghøjttalere. Med tiden bliver Evidencerne jo mere gyldne og så matcher de endnu bedre i farven. Angående Suiten så får du (også) et farvematch problem: de er kun i sølv og kirsebær.

Men smut ned i den nærmeste HifiKlub og få demonstret R1000/Suite og døm selv om der er spark nok til dit behov. Personligt synes jeg R1000 gør et udemærket arbejde med at skabe rumfornemmelse - men der er naturligvis ingen punch i de små højttalere. Hvis du overvejer multikanalmusik, så er det nok ikke det rette valg - men som dedikeret ambience højttaler til film er det OK.

...husk lige at 2002 også eksisterer: den har mere punch og dybde (men fylder også mere på væggen)

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Zanetti skrev:
Det kunne være fedt med Evidence hele vejen rundt, men det skal altså også se pænt ud... der er jo også andre i lejligheden!  Så nogle R1000 oppe under loftet tror jeg rent udssendesmæssigt er den bedste løsning.

Hehe - ja jeg kan kun drømme om et fuldt Evidence setup. Det er helt klart ikke en "Høj-WAF" løsning med store kasser, der stritter 30 cm ud fra væggen...jeg må vente på en biokælder for den løsning

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 Juni 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

Zanetti skrev:
Hvad med deres farve... er de meget lig Evidencernes ahorn?

Ja, men der er da forskel: R1000 er i vinyl, men det gør ikke så meget, for det er små flader. Jeg synes ikke at man lægger mærke til nuanceforskellen, der er jo et stykke mellem front og baghøjttalere. Med tiden bliver Evidencerne jo mere gyldne og så matcher de endnu bedre i farven. Angående Suiten så får du (også) et farvematch problem: de er kun i sølv og kirsebær.

Men smut ned i den nærmeste HifiKlub og få demonstret R1000/Suite og døm selv om der er spark nok til dit behov. Personligt synes jeg R1000 gør et udemærket arbejde med at skabe rumfornemmelse - men der er naturligvis ingen punch i de små højttalere. Hvis du overvejer multikanalmusik, så er det nok ikke det rette valg - men som dedikeret ambience højttaler til film er det OK.

...husk lige at 2002 også eksisterer: den har mere ounch og dybde (men fylder også mere på væggen)

Mit behov ligger også meget i musik DVD'er og dermed musik i 5.1, så du har ret jeg må ned og snakke med dem og høre hvad de kan de forskellige modeller.

Jeg lægger også meget vægt på at på mit grej ser pænt og repræsentabelt ud. Ikke at det på nogen måde skal gå ud over lyden. Men jeg synes det rent visuelle er en vigtig del af det... at kunne nyde synet af sit anlæg!  Har af netop denne grund også valgt mine Denon'er i guld, så er der måske nogen der ville sige "synes du skrev det skulle være flot at kigge på???", men jeg synes klart at guld er den flotteste farve!  Men det er jo smag og behag!!

...og så gør det jo heller ikke noget at Evidence er rigtig smuk højtaler!!

smølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 Juni 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

drømme kan nås!!

se min legestue

Til top Vis smølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smølf

Bubba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Juni 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt skidt at placere højtalerne bagved som vist på tegningen.

Medmindre du kører 7.1 hvor man har deciderede (og dedikerede) baghøjtalere, bør "surround" højtalerne placeres på sidevæg lige bag lyttepositionen og ca. 50-60 cm over hovedhøjde (siddende).

Placerer du dem på væggen bag lyttepositionen vil du sandsynligvis opleve et "hul" i lyden lige over hovedet (du får "forlyd" og "baglyd" men området imellem virker..tomt ).

Men prøv begge dele, en praktisk demonstration siger mere end 1000 kloge-åge ord

Til top Vis Bubba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bubba

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 Juni 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Bubba skrev:

Det er rigtigt skidt at placere højtalerne bagved som vist på tegningen.

Medmindre du kører 7.1 hvor man har deciderede (og dedikerede) baghøjtalere, bør "surround" højtalerne placeres på sidevæg lige bag lyttepositionen og ca. 50-60 cm over hovedhøjde (siddende).

Placerer du dem på væggen bag lyttepositionen vil du sandsynligvis opleve et "hul" i lyden lige over hovedet (du får "forlyd" og "baglyd" men området imellem virker..tomt ).

Men prøv begge dele, en praktisk demonstration siger mere end 1000 kloge-åge ord

Gode konstruktive råd er altid velkommen!   Tak...

Men mit problem er at jeg ikke har mere plads. Så jeg bliver nød til at få det optimale ud af den placering jeg har skitseret.

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 Juni 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

...husk lige at 2002 også eksisterer: den har mere punch og dybde (men fylder også mere på væggen)

Den havde jeg helt glemt... hvor højt på væggen skal den helst hænge? Nogen der ved det?

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 Juni 2004 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Zanetti

Men mit problem er at jeg ikke har mere plads. Så jeg bliver nød til at få det optimale ud af den placering jeg har skitseret.

Hvorfor så ikke bare ha' 5.1 sat ordenlig op, istedet for at gå på kompromis, de der HT'er kan da sagtens spille dine 25m2 op, har selv ikke formeget plads og 7.1 ville da være overkill.
(og der er ingen grund til at bruge 7.1, Bare fordi den kan...

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 Juni 2004 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

HenJ skrev:
[QUOTE=Zanetti

Hvorfor så ikke bare ha' 5.1 sat ordenlig op, istedet for at gå på kompromis, de der HT'er kan da sagtens spille dine 25m2 op, (taler vi her Dali 2002 eller R1000??) har selv ikke formeget plads og 7.1 ville da være overkill.
(og der er ingen grund til at bruge 7.1, Bare fordi den kan...

Jeg vil heller ikke køre 7.1. Mit mål er 5.1... valgte 3803'eren udfra andre kriterier.

Bubba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Placeret bagved skal de også placeres 40-60 cm over hovedet.

En anden option er hvis du kan placere dem lige bag lyttepositionen pegende opad. Det er et fint alternativ til placering på sidevæg.

Til top Vis Bubba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bubba

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Zanetti skrev:

Placering af baghøjtalerne:

Men jeg løber muligvis ind i problemer mht. placeringen af dem. De vil blive forskudt i forhold til lyttepositionen pga. et vindue. Jeg har prøvet at illustere dette:

Højtaler 1      <--------------Vindue-------------->       Højtaler 2

<----------------Sofa------------ ---->

Det er den eneste mulighed jeg har, men vil dette kunne gå an? Kan jeg indstille de to baghøjtalere på recieveren? for jeg kommer vel til at mærke Højtaler 2 kraftigere end Højtaler 1....

Tilsidst: Hvor højt skal de side? Er det lige over lyttepositionen eller oppe under loftet?

Som tommelfingerrgel skal baghøjtalerne placeres 110 grader i forhold til centeren i en stående ørehøjde.

Kan det ikke lade sig gøre, at få dine baghøjtaler så langt tilbage, så mener jeg er Dali's R1000 er vinklet. Så kan du kaste lyden mod bagvæggen og på den måde kompensere lidt for det.

Det vigtigste for baghøjtalere er, at de hænger højere og bagved øret for, at få det optimale effekt  

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 04 Juni 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Ricky-hifi4all skrev:
Zanetti skrev:

Placering af baghøjtalerne:

Men jeg løber muligvis ind i problemer mht. placeringen af dem. De vil blive forskudt i forhold til lyttepositionen pga. et vindue. Jeg har prøvet at illustere dette:

Højtaler 1      <--------------Vindue-------------->       Højtaler 2

<----------------Sofa------------ ---->

Det er den eneste mulighed jeg har, men vil dette kunne gå an? Kan jeg indstille de to baghøjtalere på recieveren? for jeg kommer vel til at mærke Højtaler 2 kraftigere end Højtaler 1....

Tilsidst: Hvor højt skal de side? Er det lige over lyttepositionen eller oppe under loftet?

Som tommelfingerrgel skal baghøjtalerne placeres 110 grader i forhold til centeren i en stående ørehøjde.

Kan det ikke lade sig gøre, at få dine baghøjtaler så langt tilbage, så mener jeg er Dali's R1000 er vinklet. Så kan du kaste lyden mod bagvæggen og på den måde kompensere lidt for det.

Det vigtigste for baghøjtalere er, at de hænger højere og bagved øret for, at få det optimale effekt  

Tak for det...  Men hælder i øjeblikket mere til Dali 2002 end R1000. Nogen der ved om de kan hænges på væggen? Ifølge Klubben så er de til stativ eller hylde...

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

har selv 202erne (modellen før) og den ene hænger på væggen og den anden står min sub (bor stadig hjemme og har 8mm2 at gøre godt med , se evt link i signatur) og det fungere fint.

Hifiklubben har nogle beslag der koster ca.350kr men jeg synes de er et nummer for store. Jeg fandt nogle til 60kr for et sæt i Silvan. Der står godt nok de kun må bære 5kg (202-6kg) men den har siddet der i 6mdr nu

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 04 Juni 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jamen så hænger de der jo nok også om 6 måneder igen... god idé med Silvan! Tænkte også man kunne invitere Flemming Leth og så få dem larkeret med en gang lindolie samtidig...  Men får lige at få Hr Leth rundet af: Hvad er det for nogle beslag?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

højtaler beslag, hvad ellers..............

de har en afdeling med sådan noget geil, hvor der også er vægbeslag til tv og videoer. Men de er ikke særligt godt mærket op. Kasserne de ligger i er ca 10x10cm. Og da jeg købte dem for et ½ år siden kostede de 59kr. El-giganten havde også nogle der kostede 160 men det var det værste plastik L..T der ikke kunne bære noget som helst.

har også haft de beslg som sælges i hifiklubben, men jeg synes de er for dyre og store, men de ER bedre end dem i Silvan.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 04 Juni 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:

højtaler beslag, hvad ellers..............

hehe... så blev jeg så klog!!!  

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 04 Juni 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Zanetti skrev:

Sidder stadig lige og overveje det bedste til mine Evidence 870'ere:

Dali Suite R0.7 eller R0.8

Dali R1000

Dali Evidence 370

Hvad bør jeg vælge? Min fysiske plads til dem er forholdsvis begrænset, så har overvejet om 370 er for stor, for den skal vel på stativ, hvilket er udelukket. Kan den hænges op på væggen? Jeg er umiddelbart mest til R1000, men er i tvivl om der er power nok i dem.

Jeg har lige en tilføjelse: DALI Concept 2. Hvordan er den i forhold til de 3 andre jeg nævner?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2004 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Zanetti skrev:
Jeg har lige en tilføjelse: DALI Concept 2. Hvordan er den i forhold til de 3 andre jeg nævner?

Anderledes!

...ah, just kidding. Smut ned i klubben og få en prøveopstilling med en evidence og en Dali Blue/concept og døm selv hvilken kombination der lyder mest sammenhængende.

Angående din placering så skal du overveje kraftigt om de store (2002/concept2) kommer til at skyde over hovedet på dig - eller som du kan kringle en placering der giver dig en ambience stemning. Allerbedst kunne du måske låne et sæt ekstra højttalere (af venner/bekendte) og prøve det af derhjemme.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes