Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 08:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Jord igen, igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at pille skærmen af antennekablet i modtageenden. Det fjerner det meste brum, men der er stadig en rest tilbage.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Halløj hr. Æselfisk!

Har du set efter, om synderen evt. kan findes i et eller flere signalkabler, der ligger og har kontakt med et eller flere netkabler?

Hvad bruger du af netkabler?

Med tirsdagshilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

xbeeps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:
PS. Jeg synes nu stadig, det er underligt, at jord og 0 bare er koblet sammen før HFI relæet ved målertavlen. Min ven, som er ejendomsinspektør, siger, at sådan er det kun i Kbh.'s kommune. Er der nogle elektrikere i blandt jer, som ved om det er anderledes ude i landet? Og hvad gør det mon ved lyden?

0-lederen er forbundet til den fysiske jord ude ved kraftværket. Det er derfor muligt at forbinde den grøn-gule leder (jord) til 0-lederen, og stadig opfylde reglerne, uden at etablere en lokal jordforbindelse. Rent elsikkerhedsmæssigt fungerer løsningen nøjagtigt ligeså godt, idet HFI relæet stadig vil registrere en fejlstrøm der løber fra en fase og ned i jord (f.eks. hvis et apparat udvikler en jordingsfejl så fasen får forbindelse til det jordede kabinet eller man tager fat i en fase mens man står på et vådt stengulv i vaskekælderen).

Hvis man vil have en ægte jord, bryder man denne forbindelse før HFI-relæet, graver et spyd ned og forbinder dette til den grøn-gule leder. Rent fysisk betyder dette at jordlederen i hele huset nu har samme potentiale som jorden udenfor huset i stedet for samme potentiale som jorden ved kraftværket hvilket også er potentialet på 0-lederen.

Hvad det har at sige rent lydmæssigt skal jeg ikke gøre mig klog på, da jeg ikke har prøvet det, men jeg vil tillade mig at stille mig tvivlende overfor forbedringer der kan opnås ved at etablere en mere "jordnær" jord, idet jordforbindelsen kun indgår som en del af de elektriske kredsløb i tilfælde af fejl - dvs. mikrosekunder før HFI-relæet slår fra og musikken alligevel forsvinder...

Snakker vi derimod afskærmning, er der klart en fordel ved at forbinde apparaternes kabinetter til en lavimpedant kilde, som f.eks. jord. Her er der en helt klar fordel ved at have et lokalt jordspyd, da dette sikrer den lavest mulige impedans.

Til top Vis xbeeps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xbeeps

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hej med dig din suhre gamling.

Brummet er der også, når kun forstærkeren er tilsluttet lysnettet. I samme øjeblik antenneforbindelsen kommer i TV'et og der er forbindelse mellem DVD og TV med S-VHS eller scart af god skærmet kvalitet, kommer brummet. Kraftigt, hvis antenneskærmen er forbundet i modtageenden, svagt når skærmen fjernes.

Mine netkabler er skærmede Lapp Ölfix af en god kvalitet.

En hilsen til dig også.

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at lodde en 100nF keramisk cap. i serie med hver af
skærm og leder på dit antennekabel? Det virker for mig. De to
komponenter kan med lidt pille-arbejde være inde i stikket på
antenneledningen.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

panda28
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2004
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hejsa:

Som elektriker, arbejder jeg med jord/udligningsforbindelser til daglig.

Vil så lige ved samme lejlighed komenterer nogen af de forslag som er kommet ind.

F.Christian:

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det ikke er selve jord forbindelsen, som kan volde problemer, men ledningsmodstanden i jordledningen (med det til følgerne spændingsfald).

Spændingsfaldet skaber en lille potentiale forskel, som kan give lidt støj ind i anlægget.

Undskyld, men dit indlæg oser af manglende viden.

Mørch: Du har en god forståelse for det elektriske. Godt forslag, med det større kvadrat.

Gli:

Det er rigtigt, at der kan opstå mange voldt mellem apparat jord og radiator. Jorden forbindelsen og radiator har forskelligt potentiale, det kan skabe nogle store spændings forskelle.

Men der er ikke noget at være bange for. Stereoanlægget  er meget bedre beskyttet mod de statiske spændinger, med jord, end uden. Derfor skal computeren os helst være jordforbundet.

Gorm:

yes du kan blive overrasket af statisk stød ved separat jord, Men det med radiatoren kan lige så godt opstå med den eksisterende jord, i installationen, som den du selv laver, med mindre det er en af de nyre installationer, som laves med udligning forbindelser.

Jens:

Du kan selvfølgelig godt få lavet en separat gruppe til dit anlæg. Jeg tror du har misforstået noget. Grupperne har ikke nogen elektrisk forbindelse med jordledningen. Jordforbindelserne hænger elektrisk sammen, så din installationens, jord ændre sig ikke, om du så får en separat gruppe eller ej.

Til sidst en lille orientering om jord/ udlignings forbindelser:

Det skaber problemerne med jordforbindelsen, i Installationen, kan kun være jordlednings modstand (som skaber et spændingsfald).

Der skal være to forskellige potentialer, for at en strøm kan løbe, eller en spænding kan finde sted. sted.

F. eks. Stiller ud stereoanlægget ude i køkkenet og forbinder jordledningen til komfurets jord, med en 1m ledning, får de to samme potentiale (Ingen indbyrdes påvirkning).

Stiller du i modsætning, anlægget  i stuen, med en jordledning på måske 15 – 20m, vil der opstå et spændingsflald i ledningen, mellem komfur og stereoanlægget (de får forskellige potentiale). Nu kan der forekomme en lille stel strøm/spændingsforskel, som ka. give lidt brum i dit anlæg.

PS: har dog aldrig hørt det, men må blive i det teoretiske.

Med venlig hilsen panda28

Til top Vis panda28's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panda28

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Tak, panda28. Rart at høre fra en fagmand. Dejligt du tog dig tiden til at fortælle om det, du ved.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hej Panda28

Nu snakker jeg faktisk ikke om statisk elektrisitet, men om overgang til jord ved fejl på et af apparaterne, så hvis du læser mit indlæg igennem endnu en gang vil du nok kunne se, at det er ifølge "Stærkstrømsbekendtgørelsen Afsnit 6", som du jo også er omfattet af som elektrikker.

Jeg har lidt problemer med at se det konstuktive i dit indlæg, da du virker bedre vidende ved at udstille andre, men ikke selv kommer med nogle løsninger/guldæg.

Hvis jeg må være så fri, kunne jeg godt fristes til at tro, du ikke kender så meget til HiFi og installationernes sammenhæng, når du nedrakker Jens'es ide, med en seperat gruppe til anlæget, her er det ikke jorden det drejer sig om, men der i mod støjen fra andre apparater, som vil forplantes i det efterfølgende kabel

Der ud over vil en ekstra gruppe plus efterfølgende installation, give et kortere evt. kraftigere kabel, ud til anlægget, som så vil gøre installationen mere stiv = færre spændings ændringer i forhold til belastning.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

JensH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2003
Sendt: 09 November 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Til Panda28

Nu var mit svar jo til Malthe ang. en ny installation til anlægget, og ikke ang. jordforbindelse. Mine betragtninger var mere som Gorm beskriver ovenfor. Jeg er for i øvrigt også elektriker.

MVH Jens

Til top Vis JensH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JensH

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Sendt: 10 November 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved at lave en separat gruppe er jo at man sikrer sig at jordforbindelsen er ubrudt fra måletavle til stikket i den anden ende. Hermed undgår man de spændingsfald som opstår ved at at daisy chain'e jordforbindelsen igennem flere kontakter.

Gad vide hvor mange ohm en sådan jordforbindelse har fra måleskab til den sidste kontakt i fjerneste rum efter nogle år på bagen med ir, tobaksrøg, mados find selv på flere syndere...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 November 2004 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Gad vide hvor mange ohm en sådan jordforbindelse har fra måleskab til den sidste kontakt i fjerneste rum efter nogle år på bagen med ir, tobaksrøg, mados find selv på flere syndere...

En helt lovlig installation kan have en overgangsmodstand til jord på over 1600 ohm, så lidt fnidder i kontakten gør nok ikke så meget

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
ppp_dk skrev:

En helt lovlig installation kan have en overgangsmodstand til jord på over 1600 ohm, så lidt fnidder i kontakten gør nok ikke så meget

Ok, det var jeg ikke klar over...

Men hvad med støjopsamling på den "brudte" kæde?

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 10 November 2004 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Jordforbindelsen må maksimum have en overgangsmodstand på 1666,67 ohm., og det er regnet udfra den vekselspænding hvorfra man regner den farlig, nemlig 50VAC, og den strøm hvorved HPFI relæet slår fra nemlig 30mA(0,03A).

Maks. overgangsmodstand = U/I = 50/0,03 =1666,67 ohm.

Men normalt er overgangsmodstanden væsentlig mindre, f.eks er elværkets jord ca. 2 ohm, mens en del følsomt elektronik/EDB udstyr har jordforbindelser helt ned til omkring 10 ohm.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 November 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har været hos elektrikeren og købt et jordspyd, som er plantet solidt i forhavens muld, forbundet det med et dertil indrettet kabel og ført det direkte ind i mit anlægs stikdåse. Jeg har fået fjernet den statiske elektricitet. Før lyste min strømmåler-pen, når jeg holdt den på mine komponenter. Det er slut nu.

Jeg har umiddelbart bemærket at det har givet mere ro i lydbilledet med større transperens. Jeg har dog hørt at det er meget forskelligt om det overhovedet har nogen effekt, når man gør det. Andre, der har lign erfaringer?

Forøvrigt mente elektrikeren, at man med jordforbindelsen i højere grad ydede beskyttelse for sit anlæg. Især ift forsærkere med rør, som jeg har i forforstærkerdelen.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2004 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

I Kbh ville jeg tro at effekten er af de bedre, idet som jeg har forstået det, har man implementeret "jord" ved at forbinde denne til 0...

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 11 November 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

der er nulling tilladt i store dele af københavn..

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej  Ang. etablering af seperat jord til anlægget, så har jeg lige checket med en elektriker om hvordan det kan gøres. Jeg kan selv trække kablet (3x 2,5mm) - han kommer så og sætter kablet til målertavlen = 1 arbejdstime = kr 500 incl. moms & kørsel. Det er da et billigt tweak der vil noget

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Man må IKKE have flere jordspyd i samme bygning....medmindre de er koblet sammen. Min anbefaling er derfor lad være med at rode med elinstallationer medmindre i er autoriseret?? forestil jer den sitiuation at der sker en fejl og ejemdommen brænder ned og i har lavet alverdens finurligheder i har læst om på nettet!!!forklar det til forsikrings selskabet...

God fornøjelse.

Men hvis jeg alligvel skal anbefale noget ville jeg sætte et par spyd sammen med en 10mm/2 og forbinde til anlæggets udtag SAMMEN med husets jord, så vil anlægget have sin "egen" jord da strøm løber den letteste vej og loven er overholdt!!

Egen gruppe?? Mere "resistant" over for husstandens spændingsdyk (fx. støvsuger) ide'en er god!! Men husk autorisationen??

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Det er øv at bo i KBH og ha' 0 jord! (fik i den...)

Jeg har lagt mærke til at min Primare CD (+ forstærker?) er udstyret med netkabel med jord og stik ligeledes med jord, men inde i selve apparatet er jord slet ikke forbundet nogen steder? Så kan det vel være ligemeget om jeg en dag for jord ind i hytten

- Er der noget galt eller skal det være sådan?

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

JungleRazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

For lige at trække den her diskusion ned på "jorden" igen...

I teorien burde det ikke betyde noget om du tapper strøm fra en eksisterende gruppe, eller får oprettet en ny, det eneste der er forskellen er om apparaterne kører over den samme, eller en seperat sikring; og eftersom at disse ikke kan filtrere støj fra, burde dette altså ikke gøre nogen forskel. Køleskabet og anlæget får stadig strøm samme sted fra. Hvis man vil fjerne støj inden anlæget, bør man placere et netstøjfilter lige inde anlæget.

Og med hensyn til antenne stikket vil jeg også anbefale to små kondesatorer indsat i serie med skærmen og lederen for at fjerne brum. Dog ikke alt for små, da de så vil begynde at filtrere i det egentlige signal. Dette burde også kunne gøres med en HF skilletrafo. Jeg ville ALDRIG overveje ikke at forbinde skærmen, da det er denne som er "reference" spændingen for antennesignalspændingen. Dette ville være som kun at forbinde signal og ikke 0V i signal kabler!! Da signalerne er ændringer i spændingsforskellen mellem de to ledere, bliver man nødt til at forbinde dem begge, ellers er det ligesom at prøve at måle en spænding med et voltmeter, hvor man kun forbinder den ene af måleproberne, altså UMULIGT!! Ydermere kan der, som andre har været inde på, være store spændingspotentialeforskelle mellem forskellige apparater (det er bl.a. derfor man jorder) og også mellem apparater og udefrakommende signaler eks. antenneledningen, og så hvis skærmen ikke forbindes, vi man i værste fald sende op mod et par 100 volt (spændingspotentailet) ind på antenne indgangen!

Håber at kunne være til hjælp.

MVH

Til top Vis JungleRazz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JungleRazz

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum