Forfatter |
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
Man må IKKE have flere jordspyd i samme bygning....medmindre de er koblet sammen. Min anbefaling er derfor lad være med at rode med elinstallationer medmindre i er autoriseret?? forestil jer den sitiuation at der sker en fejl og ejemdommen brænder ned og i har lavet alverdens finurligheder i har læst om på nettet!!!forklar det til forsikrings selskabet...
God fornøjelse.
Men hvis jeg alligvel skal anbefale noget ville jeg sætte et par spyd sammen med en 10mm/2 og forbinde til anlæggets udtag SAMMEN med husets jord, så vil anlægget have sin "egen" jord da strøm løber den letteste vej og loven er overholdt!!
Egen gruppe?? Mere "resistant" over for husstandens spændingsdyk (fx. støvsuger) ide'en er god!! Men husk autorisationen??
|
|
|
Klabo, jeg ved ikke om du ref. til mit indlæg - men jeg tænker ikke på jordspyd (bor på 5 sal), jeg bruger den berømte "0", der skulle være "jord" - ifølge elektrikeren skulle det være godt nok... Han sagde også at dét at give anlægget en sep. gruppe, er rigtigt godt - nok det bedste ved det hele 
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
Man må IKKE have flere jordspyd i samme bygning....medmindre de er koblet sammen. Min anbefaling er derfor lad være med at rode med elinstallationer medmindre i er autoriseret?? forestil jer den sitiuation at der sker en fejl og ejemdommen brænder ned og i har lavet alverdens finurligheder i har læst om på nettet!!!forklar det til forsikrings selskabet...
God fornøjelse.
Men hvis jeg alligvel skal anbefale noget ville jeg sætte et par spyd sammen med en 10mm/2 og forbinde til anlæggets udtag SAMMEN med husets jord, så vil anlægget have sin "egen" jord da strøm løber den letteste vej og loven er overholdt!!
Egen gruppe?? Mere "resistant" over for husstandens spændingsdyk (fx. støvsuger) ide'en er god!! Men husk autorisationen??
|
|
|
Jeg har en seperat jord til mit grej og det havde elektrikkeren ingen problemer med. Jeg har fulgt flere tråde herinde vedrørende jord, seperate grupper og lign. Det forekommer mig der er vis forskel i opfattelsen af hvad der er lovligt/ulovligt, rigtig/forkert.
Er der skrevet flere forskellige lærebøger for elektrikkere/installatører ??
Effekten af jord.... nu er tanken om en sub helt forstummet.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
klc-audio skrev:
Er der skrevet flere forskellige lærebøger for elektrikkere/installatører ??
|
|
|
Næh, nej, der er kun den samme. Stærkstrømbekendtgørelsen. Måske kan Klabo komme med en henvisning til hvilken paragraf det står i, at man ikke må have forskellige jordspyd i en installation. Det kan jeg nemlig ikke se noget problem i. I hvert fald ikke hvis man ikke kan komme til at røre apparater med hver sin jord samtidigt.
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P
Næh, nej, der er kun den samme. Stærkstrømbekendtgørelsen. Måske kan Klabo komme med en henvisning til hvilken paragraf det står i, at man ikke må have forskellige jordspyd i en installation. Det kan jeg nemlig ikke se noget problem i. I hvert fald ikke hvis man ikke kan komme til at røre apparater med hver sin jord samtidigt.
[/QUOTE skrev:
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på en masse her.. Men jeg mener helt bestemt, at når man jorder, er det for at potentialeudligne. Hvis man jorder med to forskellige jordspyd, og har dem tilkoblet to systemer i samme bygning, så er der fare for pontetialeforskelle på jorden.. Derfor mener jeg, at de to jordsystemer bør være koblet sammen, og det |
|
|
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på en masse her.. Men jeg mener helt bestemt, at når man jorder, er det for at potentialeudligne. Hvis man jorder med to forskellige jordspyd, og har dem tilkoblet to systemer i samme bygning, så er der fare for pontetialeforskelle på jorden.. Derfor mener jeg, at de to jordsystemer bør være koblet sammen, og det bedste sted for mig at se, ville være i jordklemmerne i gruppetavlen. Det er bare mine teorier, om de er rigtige eller forkerte ved jeg ikke. Men jeg ved at i industrien gør vi en hel masse for at undgå potentialieforskelle, simpelthen ved at lave udligningsforbindelser, så alt har samme potentiale.
håber jeg har kunnet udtrykke mig korrekt..
mvh
|
Til top |
|
|
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
>mørch...nemlig
Svend P> Jeg finder det frem, men efter hvad jeg kan huske er reglen ikke så gammel, før i tiden havde man jo adskilling jordspyd rundt omkring hvor man knaldede tavler op. Jeg finder lige SB nr idag...
Klaus
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu stiller jeg lige et spørgsmål især efter at have læst Jensens indlæg.Tænker også på at lave en seperat gruppe til anlæget mangler kun gruppen der skal sættes op.Er det lovligt at montere en 16A gruppe til 230V eller skal man nøjes med 13A som jeg tror?
Det optimale vil vel være 16A ud fra et forsyningsmæssigt synspunkt. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Nu stiller jeg lige et spørgsmål især efter at have læst Jensens indlæg.Tænker også på at lave en seperat gruppe til anlæget mangler kun gruppen der skal sættes op.Er det lovligt at montere en 16A gruppe til 230V eller skal man nøjes med 13A som jeg tror?
Det optimale vil vel være 16A ud fra et forsyningsmæssigt synspunkt.
|
|
|
Som regel er det 10 el. 16 A der kan være tale om. Og med hensyn til 16 A så er det kablet der kan være "flaskehals" dvs. kablet skal være 3 x 2,5 mm i 16 A.
Det er vist noget med brandsikkerhed (modstand i kabel=varmeudvikling) 
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
JRGW skrev:
Det optimale vil vel være 16A ud fra et forsyningsmæssigt synspunkt.
|
|
|
Som regel er det 10 el. 16 A der kan være tale om. Og med hensyn til 16 A så er det kablet der kan være "flaskehals" dvs. kablet skal være 3 x 2,5 mm i 16 A.
Det er vist noget med brandsikkerhed (modstand i kabel=varmeudvikling) 
|
|
|
Du kan lovligt sætte 13A foran et 1.5 mm2 kabel, som er standard i alm. lysinstallation. Men hvis du vil op i 16 A, kræver det ganske rigtigt at kablet er 2.5 mm2.
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så er det jo godt at jeg har lavet 5x2,5mm.Hvad så med kontakterne de er de alm 3benet med jord er det godt nok?
__________________ Hilsen JRGW
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2005 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, de er fine nok. Hvis det skal være "hifi rigtigt" så anbefales de stikkontakter der er uden afbryder.
|
Til top |
|
|
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
Sendt: 08 Februar 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
i følge LK må de alm fuga uden afbryder vist kun forsikres med 13A __________________ Daniel
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Twellmann skrev:
i følge LK må de alm fuga uden afbryder vist kun forsikres med 13A
|
|
|
Ja jeg kunne da godt forstille mig at de ikke var specificeret til mere end 13A max.Så skulle man måske montere de EU stik som kan tåle 16A det ser bare lidt voldsomt ud,og hvad så med de stik som går ind i apperaterne.
__________________ Hilsen JRGW
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Twellmann skrev:
i følge LK må de alm fuga uden afbryder vist kun forsikres med 13A
|
|
|
Nej, de må kun belastes med 13 A. De må godt forsikres med 16 A. Så er det op til dig at sørge for at de ikke bliver udsat for mere via de apparater du sætter til.
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey - jeg har 3 af disse el-kabler (jorma) som har Schuko stik Ved I hvor jeg kan købe (hun) Schuko stik, til indbygning... Og NEJ jeg skal ikke bruge hverken Supra el. Jorma strømskinne - og IKEA har dem heller ikke 
På forhånd tak 
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 08 Februar 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
Ja pas på med køkkenjord og radiatorjord.
Jeg har målt et spændingspotentiale på 110 VAC mellem mine apparat jord og radiator. det tør jeg ikke koble hifi'en til.
Det bedste vil være en separat hifi jord, men kan man jo ikke lave i en lejlighed.
Gli
|
|
|
Potentialet på 110V på chassis af apparatet har intet med "radiatorjord" at gøre. Det er en simpel spændingsdeling imellem to seriekoblede kondensatorer i apparatets netfilter, der ikke er jordforbundet som det burde.
Dette er et normalt fænomen på PC udstyr. Tilslut jord og spændingspotentialet "forsvinder"... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal i week-enden trække kabel til den store guldmedalje. Elinstallatør kommer i næste uge for at tilslutte kablet (3 x 2,5 mm x 12m)...
Havde først tænkt mig at jeg ville lokke Elmanden til at tilslutte 3 kabler (ét til hvert app.) i én gruppe - meeen det er vist lidt overdrevet - hvis det overhodet kan lade sig gøre...
Men glæder mig til at høre om der er nogen forbedring 
|
Til top |
|
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Havde først tænkt mig at jeg ville lokke Elmanden til at tilslutte 3 kabler (ét til hvert app.) i én gruppe - meeen det er vist lidt overdrevet - hvis det overhodet kan lade sig gøre...
|
|
|
Hvis du tager fra en 3-faset gruppe, kan du bruge en fase til hvert apparat.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør jeg så ikke alligevel - så det bliver ikke noget problem - men jeg glæder mig stadig: vender tilbage med mine lydoplevelser,,,
|
Til top |
|
|