Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 18:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Jord igen, igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Twellmann skrev:

i følge LK må de alm fuga uden afbryder vist kun forsikres med 13A

Nej, de må kun belastes med 13 A. De må godt forsikres med 16 A. Så er det op til dig at sørge for at de ikke bliver udsat for mere via de apparater du sætter til.

Så må jeg nok nøjes med at bruge 13 A sikringer, da jeg har to monotrin med hver sin trafo på 1900 kv. Dertil kommer forforstærker. DVD med to strømforsyninger.

Jeg skal meget snart have trukket en ny gruppe med 3 x 2,5 kvt.

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Jeg blev bedt om at dokumentere at det ikke er tilladt at have flere jordspyd i samme bygning. Det er klart at man kan have alle de jordspyd man vil men de SKAL kobles sammen. Her er lidt fra stærkstrøms bekendtgørelsen. Enhver kan jo sige sig selv at man kan komme til at røre 2 strømførende dele med forskelligt potentiale i samme stue. Hvis den ene del har bedre jordforbindelse end den anden for man en over nallerne. God fornøjelse.

Det gjorde man endel i gamle dage da man lavede det man kaldte EDB jord, så sad kontordamen og rørte ved pc'en og lampen og var derfor ved at stille træskoene hver gang.....

3. Fortolkninger vedrørende supplerende udligningsforbindelser

3.1 Supplerende udligningsforbindelserskal forbinde alle fremmede ledende dele og alle udsatte dele, som kan berøres samtidigt (se 413.1.6).

Udligningsforbindelserne skal normalt udføres i eller umiddelbart ved det pågældende område, og de skal forbindes til beskyttelseslederne for alt elektrisk materiel i området, herunder også til beskyttelsesledere til stikkontakter.

3.2 Hvis alt materiel i det område, hvor der er krav om supplerende udligningsforbindelser, forsynes fra den samme gruppetavle, og ingen af gruppeledningerne til området er længere end 10 m, behøver de enkelte beskyttelsesledere dog ikke at blive forbundet til udligningsforbindelsen direkte i eller umiddelbart ved det pågældende område. I så fald anses sammenkoblingen af beskyttelseslederne i gruppetavlen for tilstrækkelig, og udligningsforbindelserne fra de fremmede ledende dele kan da tilsluttes til en eller flere beskyttelsesledere i det pågældende område eller til beskyttelseslederklemmen i gruppetavlen.

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Jeg læser det således:

Hvis dit anlæg ikke står i umiddelbar nærhed (læs: rækkevidde) af andre jordforbundet udstyr (vaskemasiner osv!!) kan man godt bruge en seperat jord til sit anlæg.

Er der en jurist tilstede, det var en jurist......

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Der er ikke så meget at rafle om, man må ikke have 2 ikke forbundne jordspyd i samme bygning, jeg tog bare et udpluk af stærkstrøm bekendtgørelsen, jeg gad ikke sætte hele bogen ind.... Hvis der er flere der ikke tror på det kan i skrive til elrådet som nu hedder sikkerheds styrelsen.

Med venlig hilsen

Aut. elinstallatør Klaus B

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Klaus, jeg har læst tråden igennem et par gange, men jeg kan med dit næstsidste indlæg in mente, ikke se at vi overhovedet var uenige fra starten.

Man må jo godt - som du skriver - have to jordspyd, bare de er forbundne i tavlen, eller at man ikke kan komme til at røre ved to apparater med hver sin jord.

PS. Du er ikke den eneste der er elinstallatør

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Svend P>Jeg gider normalt heller  ikke skilte med det, fordi det ofte ender med en fortolkning af SB og derfor kan man fluekneppe i en uendelighed. Men til sidst er man nødt til at skære igennem(og man kan jo stadig tage fejl selvom (fag)folk har en tendens til at tro at man kan huske SB forfra og bagfra)

For lige at trampe rundt i den...Der var nogle sager for nogle år tilbage, hvor man havde fået stød i det tilfælde af at der var sivet vand ned i underboens loftudtag, da man så ville forbinde dette loftudtag var der jo forskelligt potentiale(av) og defor blev reglen om at alt skal udlignes difineret, dvs ingen undtagelser. Men jeg kan kun sige værsgo at smage strømmens kraft til dem der vil lege med gode og mindre gode jordinger. Jo mere der bliver lavet af sjove ting rundt omkring jo arbejde giver det os

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes