Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: HIFI-entusiaster nærmer sig fanatisme! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

ja absolut, selvom om måske ikke er hovedpointen i overstående, så vil jeg gerne vide hvor trådens bagmand vil placere selvbyggere på sin oversigt?, for de bruger sjældent mere end fem cifre, og har udstyr der så til gengæld koster dem mange timer, men det kan "slå" udstyr til seks cifre, eller the sky is the limit

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Rigtig lyd, er det der for ens eget vedkomende lyder godt, er man selv tilfreds er det jo lige gyldigt hvad der står på kassen og ligeledes hvad andre siger.

Så hvorfor piske en stemning op om hvor meget tingene koster, det er jo ikke det det handler om, men om hvad man selv er tilfreds med, så fat det dog.   

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

hmm i er ligeglade med hvad andre har !! ligeglade med priser !! ligeglade med hvad andre synes !! ligeglade med om det lyder som det skal !! ligeglade med alt andet end det i selv har !!

Ja jeg sidder tilbage og undrer mig over hvad der så betyder noget.. musikken er i måske os ligeglade med ?

Jeg ville da værdsætte hvis i så kunne fortælle os der rent faktisk tror det er muligt at forbedre vores anlæg hvad man så skal se efter

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Johansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Bunder det hele ikke ud i, at det ikke er op til en selv at bedømme om det man her er godt, men om man er tilfreds?

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke et spørgsmål om hvad andre har givet for deres grej, men et spørgsmål om man er tilfreds med det man nu en gang har. Er man ikke tilfreds bliver det jo nok skiftet ud på et tidspunkt, vil man høre andre meninger om sit grej og diskutere den lyd det har og evt. forbedringer er der jo ikke noget galt i det, det har jo ikke noget med prisen at gøre. Og personligt er jeg da ligeglad med hvor meget andre har brugt på deres grej, men mere interesseret i hvordan deres oplevelser er med lyden, betjeningen, service, o.s.v. er.

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

men hvorfor vil du høre at alle andres udstyr (ifølge dem) er bedre end det du har ?? for det er jo det bedste de har ? og personligt kan jeg ik bruge en lovprisning af feks CW til noget.. jeg har hørt det, ved hvordan det lyder.. og til deres formål er de blandt de bedste..

Og hvis i nu skal være helt ærlige tror jeg godt dem der brokker sig over de snobbede med det åhh så dyre udstyr, kan se at DE DVS ik JER rent faktisk forholder sig til produkterne og ik prisen.. at der så er nogle der sværger til bestemte mærker er en anden sag, men i finder sku da ik nogen herinde der siger at en højtaler til 90000 er det bedste alternativ.. for dem til 105000 har lidt problemmer i mellemtonen.. tag jer da sammen og kom over jeres trip..

At i mener der ik er nogen forbindelse til den betalte pris og produkternes kvalitet er jo fint nok og i mange tilfælde rigtig..

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Der er da ikke noget ved at nærme sig fanatisme, når man kan dyrke det fuldblods

Det er bare med at holde ørene lige i munden, og prøve en masse forskellige ting.

Med fanatiske hilsner,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Jeps, det er et spørgsmål om priortering og behov. Lad den elkelte om det. Længere er det potte pis ikke. Skal vi ikke trække efter os, og skylle denne tråd ud på bedste wc-manér ?!

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

oui

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Da jeg havde læst halvt igennem denne tråd var jeg helt oppe at kører og tænkte sikke noget pladder som Sezuan skrev, siden er det blevet mere nuanceret og her til slut helt ”med hårende strygende”. Vi har før haft denne diskussion om end i en noget anden udgave. Spørgsmålet er som jeg ser det "er alt lige godt" ?Min nevø fik for et par år siden i julegave et "Bilka-anlæg" der stod godt nok JVC på forpladen og det havde kostet 3000 bops med højttalere, vi fik sat vidunderet op (sikke et lysshow), fik gang i musikken og min nevø henvendte sig til mig med stjerner i øjnene og spurgte "spiller det ikke bare totalt godt", som den søde onkel jeg er smilede jeg til ham og sagde "det spiller rigtigt godt til den musik du hører", diplomatiet kender ingen grænser.

Et yderligere spørgsmål kunne være, er ydelsen af mit anlæg i overensstemmelse med formålet. Som en kendt mand sagde engang "alt er relativt" og det må man jo i højeste grad sige om dette emne. Der er selvfølgelig forskel på om man bare skal høre radioavis og noget baggrundsstøj eller man virkelig ønsker at sætte sig ned for at fordybe sig i musikken.

For nu at gøre det kort så mener jeg ikke man kan kalde sig udøvende Hi-fi-entusiast hvis man "kun" har et anlæg der i bedste fald spiller på diskoteks-niveau, lige så lidt at man kan kalde sig filatelist hvis man kun har det frimærke som Moster Gerda slikkede på postkortet fra Rhodos sidste år. Jeg vil ikke sætte pris på hvor dyrt anlæg man skal have for at dyrke denne hobby for det handler ikke kun om anlæg men der er ingen tvivl for mig om at jo bedre anlæg man har jo mere kan man fordybe sig. Det samme gælder jo f.eks. løbesko, til sådan lidt hyggeløb ned til bageren og tilbage kan et par til 150,- jo være udmærkede men vil du ud på maratondistancen så kommer du ikke rigtigt udenom et par individuelt tilpassede til måske 2500,- og så masser af træning. Ligeledes hvis du vil blive god til at høre forskel på dyt eller båt så er recepten træning, træning og træning. Bare fordi man kan lide at høre musik er man ikke automatisk Hi-fi-entusiast det kommer først når man begynder at stille sig selv spørgsmål som ”hvorfor lyder instrumenterne anderledes til koncert eller i virkeligheden”, når man erkender at ens anlæg ikke er perfekt så er man ramt og så begynder man at prioritere ”rigtig” lyd højere end underholdning.

Sådan, du!

Let og elegant - sværere er det ikke.

Mvh
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

kramer71 skrev:
Jeg har været fisker i 50 år så jeg har 50 års erfaring - eller hva ?

Nok kun i fiskeri ikke bøv.

Der var du godt nok skarp hva ?  - det er sku svært som rengøringsmand at sige at man har fiskererfaring.

Pointen var såmænd den; at fordi man har 50 års erfaring betyder det jo ikke nødvendigvis at man har meget erfaring - det kan jo være 50 * 1 års erfaring. Desuden kan erfaring på den led aldrig være en grund til at tryne andre folks meninger. På samme måde som at sige at det bare er fordi de har et dårligt anlæg at de ikke kan høre dit og dat. Det er elendige argumenter der ikke forholder sig direkte til sagen.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

waal

Og fluks springer du ud af skabet som personificeringen af dit kinesiske ordsprog Det ku' JB ikke have gjort bedre

Waal

[/QUOTE skrev:

Kun en ting at sige!!!!

Butt Dance

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 29 Juni 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=lasse]

Jeg mere dog ikke som dig at alt er ens og ligemeget og da vi alligevel ikke kan gøre nogle til smagsdommere så er et skodanlæg og et super-duper anlæg lige godt,

Det er det heller ikke i mine øre!!! men hvis den der har det så kaldte "skod" anlæg som du snakker om...  syntes at det er hifi og godt i hans øre!... SÅ ER DET DET FORHAM!!... og han har nået sit mål!! hvilket er musik nydelse...

Blot med fære midler og på en mindre krævende måde end måske dig, mig og andre!... og jeg kan kun sige GODT FOR HAM!!... gid jeg havde det så nemt!...

Men ak!! der skal noget mere til at tilfredsstille mine øre!.. og derfor betydlig flere penge og mere tid!... ( der jo i bund og grund kunne være brugt på at købe og høre god musik!!)

det mener jeg bygger på en forkert antagelse og dermed fornægter du at vi lever og eksistere i den samme virkelighed. Her er noget altså bedre end andet eller mere rigtigt, hvor har vi ellers vores kvalitetsbegreber fra.

Det jeg siger er at vi alle har forskellige normer for hvornår noget er godt og dårligt, og rigtigt eller forkert...  hvor meget der skal til før det er dette osv...

Hvis vi ikke havde rimelige ens referencerammer så kunne vi lige så godt nedlægge dette forum for vi har allesammen det bedste af det bedste anlæg, sikke noget sludder.

Dette forum er jo for de få der overhoved gider at gå så langt... og vi er faktisk et forsvindende mindretal der går op i tingene i den grad!!.. sørgeligt men sandt!!..

Og selv har er der vidt forskellige niveauer.. folk der er lykkelige indehavere af udstyr til under 10 kg. kr.. og har fundet lykken og den store fede oplevelse af hifi med dette... samt de der ikke engang har nået dette med udstyr til 1000000!!!....

Igen!! der er individuelt hvad og hvormeget der skal til for den enkelte for at opnå og opleve hifi!.. altså høj troværdighed og få en god musik oplevelse med sit udstyr...

Inderst inde ved vi jo godt hvordan det skal lyde eller ikke lyde, vi kan alle genkende en trompet, en violin, en guitar når vi hører den og vi kan også erkende når noget der kommer fra vores anlæg ikke lige lyder som det skal.

Kender mange der ikke kan!... og er pisse ligeglade...  de nyder bare musikken.. og spekulere ikke stor meget om hvor rigtigt det nu er reproduceret... om de høre det på eks et Linn anlæg eller et Marklevinson anlæg eller et Densen anlæg eller et godt NAD... vil for dem være et fedt!! det lyder bare fedt! og lækkert!!... og da hørbart bedre end det de har købt for 10000 kr. i merlin!...  men hvad der er mest rigtig af de før omtalte dyre highend anlæg!??... f**k knows!!... og de er ret ligeglade..

Jeg lever ikke i den vildfarelse at jeg har det bedste anlæg som denne verden har set men jeg er godt tilfreds for nu, jeg har ikke iøjeblikket råd til andet og jeg kan nyde min musik, men jeg synes altså at det bliver lidt for Hurra og klappekage-agtigt hvis alt bliver så ligemeget som du lægger op til.

Alt jeg siger er at for mange og også i mange tilfælde mig selv inc...  så er det bare lidt fanatisk  en gang i mellem..  og hvis jeg havde valget mellem eks Marklevinson, Linn, Accuphase, Krell... ville det i mine øre næsten være et fed!! hvad jeg valgte!...   det lyder sgu lige rigtigt og godt i mine øre...

MEN!! hvis valget stod mellem en Densen Beat400 ( som er en ganske fremragende maskine iøvrigt!!) eller en Accuphase DP77...  så ville valget nok falde på sidst nevnte!!.. og ikke bare ud fra en pris og design mæssig betragtning... men her er det nemt hørbart!!... at DP77 sparker røv på den noget billigere densen.. selv om denne er en ganske god maskine!! ( dette kun ment som et eks.!!)

Jeg kan overhoved ikke høre forskel på eks. en DP77 og en DP85!!...

Og om en DP77 spiller mere rigtigt end en Linn cd12??? ANER DET IKKE!!!  giv mig en af dem og jeg ville leve lykkeligt med hvilken det nu blev!!...

Så klart er der forskel!!... men hvad der er mest rigtigt?? f**k knows!!???

( Her ville jeg vælge DP77 udelukkende fordi den er mere lækker og har SACD!! også selv om jeg ikke eger en SACD skive endnu!!..)

Jeg må også indrømme at jeg overhoved ikke kan høre forskel på eks. en Marklevinson ML 331 i forhold til en ML332 eller 333 eller de nye 532 og den gamle 332...  

Kan kun sige at de lyder både godt og rigtigt!! og de lyder bedre og mere rigtigt end mine egne LC trin samt de fleste andre mærker jeg har hørt.. 

Og når jeg selv vælger hvad der lyder mest rigtigt i mine øre.. eks en Krell eller en ML forstærker ( eller andet) så er det RENT! subjektivt!!  aner sgu ik hvad der er mest rigtigt!?? kun hvad jeg tror og fornæmmer... og i sidste ende bare syntes lyder bedst og mest overbevisende..  ( hvis der overhoved kan høres en forskel eller denne har nogen praktisk betydning!)

mvh.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Hmmm...

Hvad er det at være fanatisk ...

er det at dyrke noget intensivt måske endda med liv og sjæl!

eller at det at dyrke noget så meget, at man mister evnen til at lytte til hvad andre har at sige!

I min verden så hopper kæden af når man kommer ned i den sidste kategori. Og her kan man lige så godt være, når man hævder at ens Cervin Vega højttalere lyder autentisk, som hvis man mener at Linn er det eneste saliggørende!

Der er mange herinde ... som stræber efter den bedste lyd ... og ja de er fanatiske på den gode måde. Der er også nogle herinde, som er fanatiske på den dårlige måde, hvor de enten er helt religiøst ensporede på et mærke, eller som prøver at bortforklare manglende økonomisk formåen med at nedgøre andres interesse for god lyd.

For jo der er sku forskel på et godt anlæg til 100.000 og et godt anlæg til 5000, og NEJ Cervin Vega er ikke lavet til at spille hifi ... de er lavet til at spille højt ... det er de så til gengæld gode til! Når man så er blevet døv så kan heller ikke høre hvor aldeles rædselsfuldt de lyder!

SATMIT

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 29 Juni 2004 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=lasse]
Da jeg havde læst halvt igennem denne tråd var jeg helt oppe at kører og tænkte sikke noget pladder som Sezuan skrev, siden er det blevet mere nuanceret og her til slut helt ”med hårende strygende”. Vi har før haft denne diskussion om end i en noget anden udgave. Spørgsmålet er som jeg ser det "er alt lige godt" ?

Nej!! det er ikke det jeg siger!! for ALT er IKKE! lige godt!... men blandt det nogenlunde gode og opefter.. hvad er så  mest rigtige og bedste!??? det er DET! det drejer sig om!!.... og her begynder det at blive MEGET! subjektivt!!

Min nevø fik for et par år siden i julegave et "Bilka-anlæg" der stod godt nok JVC på forpladen og det havde kostet 3000 bops med højttalere, vi fik sat vidunderet op (sikke et lysshow), fik gang i musikken og min nevø henvendte sig til mig med stjerner i øjnene og spurgte "spiller det ikke bare totalt godt", som den søde onkel jeg er smilede jeg til ham og sagde "det spiller rigtigt godt til den musik du hører", diplomatiet kender ingen grænser.

For ham! er det hifi!! og giver den fornødende nydelse af den musik han nyder! ergo! målet er nået!... 

For dig kræves en del mere.. såååå... 

Han finder en oplevelse af hifi og god lyd på et lidt lavere niveau...  men denne oplevelse kan for ham være lige så stor og god som den du finder over dit noget dyre grej.......

Hvem har så mest hifi???

Såklart har du nok reelt det mest rigtige eller det der giver den højste ydelse i forhold!!.. MEN! hvis vedkommende der høre dette ikke mener at forskelle en er så vildt stor??.. tjaaa....  hvem har ret...

JO!! du har for dig og dine ligesindede... men den anden part har ret for sig og sine ligesindede!...

Nu er dette et noget ekstremt tilfælde!.. og såklart vil de fleste kunne få en bedre oplevelse af decideret hifi grej som vi her inde beskeftiger os med.. fremfor et Bilka anlæg...

Men gå ind under MIT ANLÆG her.. og se hvad folk har.. og den mangfoldighed!...

Hvem har mest hifi og størst nydelse???.. hvem har mest ret her??

Her vil jeg mene at alle har ret på hver deres niveauer og premisser..  

Og i bund og grund så HVIS MAN ER TILFREDS OG FINDER NYDELSE OG TROVÆRDIGHED I DET MAN HAR / DEN LYD MAN HAR!!.. SÅ HAR MAN HIFI!.. OG SÅ ER MÅLET FOR DEN ENKELTE NÅET!!...  dette uanset om man har for 10000 - 100000 eller 1000000 kr...

Et yderligere spørgsmål kunne være, er ydelsen af mit anlæg i overensstemmelse med formålet.

Som en kendt mand sagde engang "alt er relativt" og det må man jo i højeste grad sige om dette emne.

netop!!!

Der er selvfølgelig forskel på om man bare skal høre radioavis og noget baggrundsstøj eller man virkelig ønsker at sætte sig ned for at fordybe sig i musikken.

Helt klart!...  men selv ved fordybelse er der stor forskel for hvad og hvor meget der skal til før man kan opnå dette og finde det troværdigt og godt!!..

For nu at gøre det kort så mener jeg ikke man kan kalde sig udøvende Hi-fi-entusiast hvis man "kun" har et anlæg der i bedste fald spiller på diskoteks-niveau, lige så lidt at man kan kalde sig filatelist hvis man kun har det frimærke som Moster Gerda slikkede på postkortet fra Rhodos sidste år.

Så klart skal udtsyret have en hvis ydeevne og kvalitet før man overhoved kan høre noget som helst og kan sige at man vitterligt har interesse i lyd og god lyd... men hvor det begynder og slutter?? vil jeg nødig sætte mig til dommer over!...

Jeg vil ikke sætte pris på hvor dyrt anlæg man skal have for at dyrke denne hobby for det handler ikke kun om anlæg men der er ingen tvivl for mig om at jo bedre anlæg man har jo mere kan man fordybe sig.

Det er rigtigt!!  men om det er en Marklevinson eller en Krell begge til eks. 100000 kr... er for mange ret ligegyldigt! da forskellen ikke er hørbar hvad angår kvalitet... kun klangmæssigt.. og derfor bliver et valg subjektivt og baseret på individuel smag og opfattelse... men de fleste vil kunne høre at det til de 100000 lyder bedre end noget til 10000 kr.. ( som regel)... eller 50000 kr for den sags skyld... også kvalitativt... men hvad lyder MEST RIGTIGT??? se DET! er der få om nogen der reelt ved og kan afgøre! andet end også her rent subjektivt!!

Bare fordi man kan lide at høre musik er man ikke automatisk Hi-fi-entusiast det kommer først når man begynder at stille sig selv spørgsmål som ”hvorfor lyder instrumenterne anderledes til koncert eller i virkeligheden”, når man erkender at ens anlæg ikke er perfekt så er man ramt og så begynder man at prioritere ”rigtig” lyd højere end underholdning.

Intet grej lyder som i virkligheden!... spørgsmålet er hvad der giver den bedste illusion af virkligheden (som intet grej ngeng kommer nært!!...)  og her kommer vi ind på det subjektive valg!..  for der bliver et valg mellem en masse forkert!...

Man skal vælge det man tror er det mest rigtige blandt alt det forkerte... udfra nogle erfaringer eller noget man har hørt ( referancer) som igen er farvede af hukommelsen, humør og masser af andre faktore..  og mange har overhoved ikke den fornødende viden og referance i forhold til IRL. til at kunne afgøre om noget er rigtigt eller ej.. helt uden at det bliver subjektivt... dette gælder også de fleste så kaldte hifi entusiaster.. ( mig selv inc. )

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 29 Juni 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

SATMIT

For jo der er sku forskel på et godt anlæg til 100.000 og et godt anlæg til 5000,

Selvfølgelig!! jeg påstår heller ikke andet!... MEN!! hvorvidt man kan finde hifi oplevelse i det ene eller det andet! det er subjektivt!!..

og NEJ Cervin Vega er ikke lavet til at spille hifi ... de er lavet til at spille højt ... det er de så til gengæld gode til!

Enig!!

Når man så er blevet døv så kan heller ikke høre hvor aldeles rædselsfuldt de lyder!

Om man mener at de er forkerte i lyden eller redselsfulde og ikke hifi er subjektivt!!.. 

personligt vil jeg dog give dig ret!...

mvh.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Mike,

Nu var det også nogle af de øvrige deltagere i denne tråd jeg hentydede til. Alt andet lige så er det vel ikke subjektivt om CV reproducerer muskikken som den var tiltænkt!

Forstår ganske enkelt ikke hvad man lave inde på en site der hedder hifi4all med det standpunkt, at CV kan bruges til andet end at spille højt. Det er vel ikke det hifi står for eller hva!

SATMIT

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Eller som den gode Homer Simpson udtrykte det:

Homer: "Nu kaldte du mig for dum igen!"

mand: "Nej, jeg kaldte dig for ignorant. Der er forskel."

Homer: "Det er der ikke for mig!"

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Så vidt jeg kan forstå, mener du at dine CV'er burde være gode nok til at afsløre forskellen på kopier og på originale cd'er, og der er nogen der er uenige, og det er det der har startet tråden?

hmmm...jeg kan nu godt høre forskel på en original cd og en kopi på et par CV'er ....men jeg er nok allerede blevet døv....

Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=SATMIT]

Mike,

Nu var det også nogle af de øvrige deltagere i denne tråd jeg hentydede til. Alt andet lige så er det vel ikke subjektivt om CV reproducerer muskikken som den var tiltænkt!

Forstår ganske enkelt ikke hvad man lave inde på en site der hedder hifi4all med det standpunkt, at CV kan bruges til andet end at spille højt. Det er vel ikke det hifi står for eller hva!

SATMIT

Det drejer sig om hvad man ligger i ordet hifi..

Oprindligt betyder det jo høj troværdighed!..

Altså at opnå en så troværdig lyd gengivelse som muligt...

Spørgsmålet er så i forhold til hvad??

Det der ER! på skiven / mediet ( hvad og hvordan det så end er??) eller IRL. lyd?

Hvad er det den enkelte søger og hvilken oplevelse man vil have??

Hvad der er mest troværdigt for den enkelte er meget individuelt og derfor subjektivt!!...

Det er indlysende at et par CV ikke lyder troværdigt for en der primært lytter fine neuancer og detaljer samt perspektiv mm.  i klassiske værker eller anden mere krævende musik der vitterligt indeholder sådan information..

Men for en der gerne vil genopleve sidste års Roskildefestival så troværdigt der hjemme i stuen er de ganske sikkert og vist HIFI!!..  og eks. et par fine dyre Sonusfaber to vejs højtalere er det IKKE!!!....

Søger man sandheden ( hvad den så end er??) og vil gå på opdagelse i musikkens detaljer og neuancer samt opleve korekt perspektiv mm...  og har klare referancer for dette atholde sig til!?.. så er CV nok ikke lige vejen og lyste!.. men måske et par eks. B&W Nautilus, eller lignende...

Enkelte systemer kan gengive  både rigtigt hvad angår detaljer og dib "hifi nørd" parametre på en nærmest realistisk måde hvad angår dynamik og lydtryk.. 8 hvor CV har sin force!!) men disse koster som regel mere end de fleste af os har råd til!.. ( eks. JMlab Grande Utopia, eller Martinlogan Statement for at nævne nogle af de fedeste eks. jeg personligt kender til!!)

Men som oftest må man vælge hvad for en lyd og type gengivelse man finder mest troværdig og overbevisende!...

Men når man har fundet denne så har man hifi!! uanset om det er et par små B&W 805 eller et par voldsomme Cervin Vega!! ( for lige at finde et par eks.)

Hvad der er troværdigt ( HIFI) er individuelt og derfor subjektivt!..

DERFOR KAN ET PAR CV. GODT VÆRE HIFI! for nogle...

At de så ikke er det i DINE! øre er en anden sag!...   det er så fordi du prioritere div. parametre i gengivelsen anderledes!!..

Jeg syntes ikke selv at CV. ligefrem er hifi i følge mine øre og preferancer!!... men ser ikke ned på dem!! ( eller de der vælged den lyd )

Igen!! det drejer sig om hvad man søger og hvad og hvor meget der skal til for man opfatter noget som troværdigt!...

Her er da plads til ALLE!!!

Der findes SÅ! mange hifi mærker og mangefoldige løsninger!...  og tilhængere af dem alle ( modstandere ligeså!!)..  hvad der er mest rigtigt aner jeg ikke!??? jeg ved kun hvad mine egne øre siger mig lyder bedst og giver mig den bedste og største oplevelse at troværdighed!!

Resten kan være ligemeget!... for hvis noget ikke falder ind under de kreterier jeg har har!?..  så er det IKKE! HIFI i mine øre  eller rettere for MIG! og det uanset hvor rigtigt det se iøvrigt er!..

Hvad rigtigt er?? afhænger jo også af hvilken referance man har!?? altså I FORHOLD TIL HVAD??...

Vi høre alle ens ( hvis hørelsen ellers er "normal og uskadet mm.??) men opfatter og husker en smule divergerende...  og hvems hukommelse og opfattelse der er DEN RIGTIGE! eller MEST! rigtig??? er et rigtig godt spørgsmål!??

Og et jeg ikke vil stille mig til dommer over! det har jeg ingen forudsætninger for!.. jeg ved kun hvordan min egen opfattelse og hukommelse fungere og hvad denne siger er rigtigt og forkert! og derfor HIFI eller ej!...

Der er iøvrigt et rigtigt godt indslag vedrørende alt dette, i det nye Norske Fidelity ( nr. 9 )....

Sådan er det for alle!.. derfor er HIFI begerbet ganske subjektivt!..

Derfor så mange meninger og løsninger!...

Derfor hele denne debat og alle debatter og diskutioner her inde!..  JA!! hele dette forums eksistens!!..

Var der kun EN! sandhed og rigtig opfattelse og måde at lave og gøre tingene på! en måde at gengive på for at være RIGTIG!! var her ikke meget at snakke om!!..

Det ultimative korekte og rigige anlæg og løsning FINDES IKKE!!!..

Og kommer ikke til at findes så længe der er forskellig opfattelse og preferancer samt referancer.. og så længe vores akustiske hukommelse ikke er 100% ens!! og det ER! den IKKE!! og blir det nok aldrig!..

Det er den mennesklige faktor der gør HIFI subjektivt! og mangefoldigt!..

Og tak og lov for det!....

mvh.

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum