[
QUOTE=SATMIT]
Mike,
Nu var det også nogle af de øvrige deltagere i denne tråd jeg hentydede til. Alt andet lige så er det vel ikke subjektivt om CV reproducerer muskikken som den var tiltænkt!
Forstår ganske enkelt ikke hvad man lave inde på en site der hedder hifi4all med det standpunkt, at CV kan bruges til andet end at spille højt. Det er vel ikke det hifi står for eller hva!
SATMIT
Det drejer sig om hvad man ligger i ordet hifi..
Oprindligt betyder det jo høj troværdighed!..
Altså at opnå en så troværdig lyd gengivelse som muligt...
Spørgsmålet er så i forhold til hvad??
Det der ER! på skiven / mediet ( hvad og hvordan det så end er??) eller IRL. lyd?
Hvad er det den enkelte søger og hvilken oplevelse man vil have??
Hvad der er mest troværdigt for den enkelte er meget individuelt og derfor subjektivt!!...
Det er indlysende at et par CV ikke lyder troværdigt for en der primært lytter fine neuancer og detaljer samt perspektiv mm. i klassiske værker eller anden mere krævende musik der vitterligt indeholder sådan information..
Men for en der gerne vil genopleve sidste års Roskildefestival så troværdigt der hjemme i stuen er de ganske sikkert og vist HIFI!!.. og eks. et par fine dyre Sonusfaber to vejs højtalere er det IKKE!!!....
Søger man sandheden ( hvad den så end er??) og vil gå på opdagelse i musikkens detaljer og neuancer samt opleve korekt perspektiv mm... og har klare referancer for dette atholde sig til!?.. så er CV nok ikke lige vejen og lyste!.. men måske et par eks. B&W Nautilus, eller lignende...
Enkelte systemer kan gengive både rigtigt hvad angår detaljer og dib "hifi nørd" parametre på en nærmest realistisk måde hvad angår dynamik og lydtryk.. 8 hvor CV har sin force!!) men disse koster som regel mere end de fleste af os har råd til!.. ( eks. JMlab Grande Utopia, eller Martinlogan Statement for at nævne nogle af de fedeste eks. jeg personligt kender til!!)
Men som oftest må man vælge hvad for en lyd og type gengivelse man finder mest troværdig og overbevisende!...
Men når man har fundet denne så har man hifi!! uanset om det er et par små B&W 805 eller et par voldsomme Cervin Vega!! ( for lige at finde et par eks.)
Hvad der er troværdigt ( HIFI) er individuelt og derfor subjektivt!..
DERFOR KAN ET PAR CV. GODT VÆRE HIFI! for nogle...
At de så ikke er det i DINE! øre er en anden sag!... det er så fordi du prioritere div. parametre i gengivelsen anderledes!!..
Jeg syntes ikke selv at CV. ligefrem er hifi i følge mine øre og preferancer!!... men ser ikke ned på dem!! ( eller de der vælged den lyd )
Igen!! det drejer sig om hvad man søger og hvad og hvor meget der skal til for man opfatter noget som troværdigt!...
Her er da plads til ALLE!!!
Der findes SÅ! mange hifi mærker og mangefoldige løsninger!... og tilhængere af dem alle ( modstandere ligeså!!).. hvad der er mest rigtigt aner jeg ikke!??? jeg ved kun hvad mine egne øre siger mig lyder bedst og giver mig den bedste og største oplevelse at troværdighed!!
Resten kan være ligemeget!... for hvis noget ikke falder ind under de kreterier jeg har har!?.. så er det IKKE! HIFI i mine øre eller rettere for MIG! og det uanset hvor rigtigt det se iøvrigt er!..
Hvad rigtigt er?? afhænger jo også af hvilken referance man har!?? altså I FORHOLD TIL HVAD??...
Vi høre alle ens ( hvis hørelsen ellers er "normal og uskadet mm.??) men opfatter og husker en smule divergerende... og hvems hukommelse og opfattelse der er DEN RIGTIGE! eller MEST! rigtig??? er et rigtig godt spørgsmål!??
Og et jeg ikke vil stille mig til dommer over! det har jeg ingen forudsætninger for!.. jeg ved kun hvordan min egen opfattelse og hukommelse fungere og hvad denne siger er rigtigt og forkert! og derfor HIFI eller ej!...
Der er iøvrigt et rigtigt godt indslag vedrørende alt dette, i det nye Norske Fidelity ( nr. 9 )....
Sådan er det for alle!.. derfor er HIFI begerbet ganske subjektivt!..
Derfor så mange meninger og løsninger!...
Derfor hele denne debat og alle debatter og diskutioner her inde!.. JA!! hele dette forums eksistens!!..
Var der kun EN! sandhed og rigtig opfattelse og måde at lave og gøre tingene på! en måde at gengive på for at være RIGTIG!! var her ikke meget at snakke om!!..
Det ultimative korekte og rigige anlæg og løsning FINDES IKKE!!!..
Og kommer ikke til at findes så længe der er forskellig opfattelse og preferancer samt referancer.. og så længe vores akustiske hukommelse ikke er 100% ens!! og det ER! den IKKE!! og blir det nok aldrig!..
Det er den mennesklige faktor der gør HIFI subjektivt! og mangefoldigt!..
Og tak og lov for det!....
mvh.