Emne: Surround HVORFOR ??? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 05:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
biograf<->hjemmebiograf
Nu har jeg i mange år været (hjemme)biografentuatist og må nok erkende, at selv de dyreste og bedste hjemmebiografløsninger aldrig kan levere hvad en rigtig optimeret biograf kan. Her tænker jeg ikke kun på det rent tekniske, men også f.eks det stemningsmæssige, som ikke kan genskabes derhjemme - desværre.
Ja, den dejlige stemning af folf der ikke kan holde sin kæft og ikke mindst den dejlige stemning af den høje og desværre ikke-gennemsigtige mandsperson fra livgarden, der har plantet sin bagdel foran en.
Nej, det KAN da være en fed ting at gå i biffen. Desværre er biffen i Sønderborg, langt fra så god som Emperial, men ROTK var nu en supercool oplevelse aligevel.
Surround<->stereo
At påstå, at personer som lytter til og er i stand til at opfange det uovertrufne ved stereogengivelse, er mere kvalitetsbevidste end de som lytter til og opfanger tilsvarende ved digital surroundlyd er da vås?! Den bold kan selv ikke Peter Schmeichel redde på en god dag...
Der er ingen universel sandhed vedr. antallet af kanaler eller højtalere når ambitionen er, at opnå perfekt sandfærdig gengivelse af den oprindelige kilde. Uanset om lydsporet genskabes via stereo eller surround, er de ikke identiske med den "oprindelige lyd", men manipuleret og justeret i diverse mixer-kasser alt efter hvordan personen bag mixerpulten mener det bør lyde som om.
At nogle har svært ved at håndtere et manipuleret 360 graders lydbillede, ligesom nogle har svært ved at håndtere et manipuleret "fladere" stereo lydbillede, siger da intet om disse personers kvalitetsreferencer....
vh Thomas |
|
|
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Surround er ikke kun imponatoreffekt og mode, det er også mersalg fra fabrikanterne!!! Stereo var oprindeligt en rumlighedskodning; med 2 monomikrofoner i 60 grader kunne højrefrakommende lyde også ramme venstre mikrofon og vice-versa, det var så faseforholdene som gjorde soundstage og lokalisering, lidt a´la kunsthovedstereo. Det er altså et samspil imellem venstre og højre højttaler. Meeen i tider med studioindspilninger med lagkagemix er det nok mere et spørgsmål om panorering og rigtigt lavet kan det også være kunst, men aldrig en troværdig "som at være der selv" oplevelse. Surround derimod er 5, 7, 9 eller 100 monokanaler i en ret direktionel lyd; der er stort set ingen indblanding af lyd fra vedsidenafstående lydkilder, som vi kender det fra ægte stereo, desværre, men det ville også kræve at filmlyden optages i et virtuelt rum a´la blueroom!!!
Om en DVD-A 4,0 eller 5,1 skulle lyde bedre end CD 2,0 versionen afhænger af DVD-CD-afspiller og vel også af smag og behag, meeen vi er vel enige om, at musikken skal være foran os og puklikum iblandt os. Om "surroundings" så skal være de sidste 2-3 kanaler i surround eller stereosignalets rumlighedinformationer er igen smag og behag.
Et dansk orkester, heldigvis helt ukendt, har lavet en DVD-A i 5,1 med deres egen musik; her er det meningen, at du skal sidde blandt musikkerne i ren rundkreds, som ved et lejrbål. Meeen hvorfor??? Fordi det kan lade sig gøre og fordi det er helt nyt og du vil vel gerne have fingre i det inden din nabo eller??? Køb, æd og fordøj!!! 
??? Hvornår kommer 2,5D-billedskærmene (halvrund, radius 2,5meter, cirkelslag 60grader) ???
|
Til top |
|
|
Bruce Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 370
|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Et dansk orkester, heldigvis helt ukendt, har lavet en DVD-A i 5,1 med deres egen musik; her er det meningen, at du skal sidde blandt musikkerne i ren rundkreds, som ved et lejrbål. Meeen hvorfor??? Fordi det kan lade sig gøre og fordi det er helt nyt og du vil vel gerne have fingre i det inden din nabo eller??? Køb, æd og fordøj!!! 
??? Hvornår kommer 2,5D-billedskærmene (halvrund, radius 2,5meter, cirkelslag 60grader) ???
|
|
|
Der er vel en grund til at de er ukendte 
Nej, jeg foretrækker som sagt Frank Sinatra med Count Basies orkester at the Sands i DVD Audio. Det er muligt det kan lade sig gøre og det er nyt, men find gerne een som synes den regulære CD er denne udgivelse overlegen. At jeg så personligt vil være overbevist om, at denne kun er på tværs er en anden sag 
Ved ikke lige med 2,5D billedskærmene, men lidt henad vejen er Omnimax da. Og jeg nåede at se Rolling Stones at the Max 4 gange, da den gik der og at dømme efter folk, var det det tætteste man kunne komme "the real thing". Da jeg har set dem 5 gange, så var det sgu tæt på 
Men udviklingen stopper ikke. Muligvis den nye teknologi vil mødes med skepsis fra mange, men "at the end of the day" vil teknologien modnes og skepsis blive afløst af omfavnelse. Historien gentager sig.....for telefonen, TV'et, pc'en...surround....og fremtidige nyopdagelser. __________________ Setup: JVC HD1, Denon AVR-3806, Toshiba XE1, B&W: 2 x 804S, HTM4S, PV1, 4 x DS6 S3
Nu har Avatar snart solgt 1/3 af Gone With The Winds billetter
|
Til top |
|
|
Lytteren Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 114
|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
For godt et år siden, købte min gode nabo et relativ stort Surround anlæg til ca. 45000 kr. HK AVR 8500 Marantz DVD afspiller højttaler fra F3.Lyd, bag og center højttaler fra System Audio og to subwoofer også fra System Audio, alt sammen fine og meget anerkendte produkter, dette anlæg er installeret i 42m² stor (kort ”L”) formet stue
.
Jeg har været involveret i opsætningen af dette anlæg, idet min nabo ikke kunne finde ud af det, derved fik jeg er godt indblik i det kaos af opsætninger man skal igennem før der køre, hvordan lyder det så, ja når det køre i stereo, faktisk ganske godt…! Men, når der køres i en af de mange surround indstillinger, milt sagt mærkelig, faktisk, får jeg, efter kort tid hovedpine (!!) af alle de meget voldsomme fase problemer som opstår rundt i stuen…! Dette, er der absolut intet af, ved ” gammeldags” stereo…!
Da jeg er en høflig mand, har jeg ikke sagt noget, idet jeg af gode grunde ikke vil sige noget, til en, som for kort tids siden, har brugt ”så mange penge” på køb af nyt anlæg, men og det siger måske mere end 1000 ord, er jeg blevet tilkaldt flere gange, idet han kalde over ”noget mystisk” når har hørte en musik cd i surround, en del af disse fase problemer høres også tydelig ved musik DVD, han bruger det kun til musik lytning…!!!!!!!!!!! Jeg har sagt til ham, det må han ”lære” at leve med, og så ellers ”kun” høre sine Cd’er i stereo, lyden fra DVD skal han altså leve med…!
Nu er der sikkert en del som siger, anlægget er forkert sat op, eller ikke indstillet rigtig, her kan jeg mælde ”hus fordi” idet, dette mærkelige fase problem ikke er afgrænset til det anlæg, men høres også i andre surround anlæg, har hørt dette ved bl.a. SK sound. KT. Radio Hifi Klubben. Tape Connection. Etc. men, surround bygger jo netop på en masse fase forskydninger (!!!!!!!!!!!!!!!) og i øvrigt en masse andre, mere eller mindre mystiske effekter.
På mit eget ”gammeldags” 2 kanals anlæg høre jeg en del musik DVD, meget opera osv. Det lyder fantastik , ja nogle gange faktisk bedre end både LP (!!!!!!!) og CD. Idet mange DVD opera forgår i et operahus, altså, optaget rigtig med alt hvad dette betyder, i modsætning til mange studie optagelser, hvor sangerne, står med mikrofonen nede i halsen…! Jeg mangler ikke på nogen måde noget ”rumklang” eller tilsvarende, jeg har hørt en af mine DVD opera ved min nabo, (har høre også meget klassisk musik) jeg kan kun sige en ting, må jeg bede om mit ”gammeldags” stereo anlæg…!
Men vender man hele sagen om, og ser det ud fra et forretnings synspunkt, ja så er dette med surround jo intet mere end genial, i ”gamle” dage, kunne man nøjes med to højttaler, evt. et par subwoofer, i dag minimum 6 styk, og mange siger, det er langt fra er nok, tænkt på 6.1 eller 7.1 og hvad mon det næste bliver…? Var jeg indehaver af en Radio og Tv forretning ville jeg klappe godt i min hænder, når jeg skulle sælge og installere alle disse højttaler…!
Helt tilbage i mitten af halvfjerdserne, var der nogle få, som kom med noget interessant, den såkaldte ”ambiofoni” hvor der kørte et relativ svagt signal, i to små bag systemer, som kun skulle gengive fra ca. 100Hz til 9KHz, nemlig den inforation som høres bag fra i en koncertsal, en god lille 6” bredbånds enhed, var rigelig til dette, tænk en gang hvad der kunne været kommet ud af det…!
Mvh.
”Lytteren”
|
Til top |
|
|
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Lytteren; jamen, surround skal da også kun bruges v. afspilning af film/soundtracks. Til alm. CD/vinyl afspilning kører man alm. 2 kanals stereo - medmindre det er en multikanals-indspilning, f.eks. DVD audio
- men fordi man ønsker begge muligheder og indkøber udstyr som kan håndtere begge ting, udelukker det ene jo ikke det andet - nogen mener ganske vist modsat 
mvh.
jesper/Oldhifinut
|
Til top |
|
|
Bruce Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lytteren skrev:
Men vender man hele sagen om, og ser det ud fra et forretnings synspunkt, ja så er dette med surround jo intet mere end genial, i ”gamle” dage, kunne man nøjes med to højttaler, evt. et par subwoofer, i dag minimum 6 styk, og mange siger, det er langt fra er nok, tænkt på 6.1 eller 7.1 og hvad mon det næste bliver…? Var jeg indehaver af en Radio og Tv forretning ville jeg klappe godt i min hænder, når jeg skulle sælge og installere alle disse højttaler…!
Helt tilbage i mitten af halvfjerdserne, var der nogle få, som kom med noget interessant, den såkaldte ”ambiofoni” hvor der kørte et relativ svagt signal, i to små bag systemer, som kun skulle gengive fra ca. 100Hz til 9KHz, nemlig den inforation som høres bag fra i en koncertsal, en god lille 6” bredbånds enhed, var rigelig til dette, tænk en gang hvad der kunne været kommet ud af det…!
Mvh.
”Lytteren”
|
|
|
Først et "synd" for din nabo, ærgerligt at høre, når man investerer så mange penge. Kender udmærket selv "rumlen", da jeg var ny surround mand for blot 4 måneder siden og skulle gennem mange pdf dokumenter og kalibrering af 2 mand fra HiFi klubben. Der var stor forskel på det første setup og den jeg har nu. Har set officielle dokumenter med decideret forkert højtaler opsætning i 5.1. Så kan kun bekræfte, at det er meget lettere med en almindelig stereo opsætning.
Og ja, det er genialt set fra et forretningsmæssigt synspunkt, hvis det kun var et spørgsmål om "nøjes" eller "ikke nøjes". Men verden er ikke status quo og Imperial, Cinemaxx og Empire viser alle film i Dolby Digital og DTS. Hvorfor? Fordi det er smart, en gimmick? Hvis der er fornuft i at se film i surround i biografen, hvorfor så "nøjes med" stereo derhjemme?
Det er desuden nemt at vende forretningskonceptet lidt på hovedet og spørge om det er nødvendigt at købe Monster kabler til mellem 70-109.000 kr. meteren, eller købe Nautilus 805 højttalere til stereo og om radio- tv forhandleren ikke klapper i deres små hænder over hifi entusiasters stræben efter det perfekte, eftersom det giver et dejligt bundlinie resultat.
Spørgsmålet er om vi skal fortsætte denne diskussion, hvor de primære argumenter er nedgørelsen af den "anden lejrs" teknologi og fokus på "kejserens nye klæder", eller vi skal konkludere, at der søreme findes mennesker med forskellige præferencer når det kommer til lyd- og billedoplevelser?
Med mindre mine ører er skruet forkert på af gud den almægtige, skal INGEN fortælle mig, at min lytteoplevelse af f.eks. Saving Private Ryan i min hjemmebiograf er underlegen en stereo gengivelse uanset hvilket ekstremt 2 kanals setup, der måtte være tale om. At nogle så tror jeg er et offer for kapitalismens udnyttelse af proletariatet, ja det kan jeg jo som sand liberalist kun le lidt ad  __________________ Setup: JVC HD1, Denon AVR-3806, Toshiba XE1, B&W: 2 x 804S, HTM4S, PV1, 4 x DS6 S3
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lytteren: du har har ikke en metalplade siddende i hovedet fra krigens tid ?
Nej spøg til side, men kan din nabo ikke kalibrere AVR 8500'eren med dens eget kalibreringsprogram EzSet (mener jeg det hedder) ? Ellers er det vel den gammelkendte metode med, at delayet (i millisekunder) skal være 3 gange afstanden til HT'erne i meter fra lyttepositionen.......
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan som jeg læser "Lytterens" indlæg, så prøver naboen at spille almindelig 2 kanals CD'er i en eller anden pro-logic lignende surround mode. Det skal naturligvis lyde frygteligt, og er en hel forkert brug af revieveren!
|
Til top |
|
|
bøje Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 550
|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gonzo skrev:
Når jeg selv vil have den oplevelse går jeg i biografen el. drive in (lyden i en bil er faktisk ret god hvis man ofre lidt på højtalerene).
|
|
|
Vil det sige at du kun har to højttaler i bilen (to kanaler)!
Mvh.
Crede
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Sådan som jeg læser "Lytterens" indlæg, så prøver naboen at spille almindelig 2 kanals CD'er i en eller anden pro-logic lignende surround mode. Det skal naturligvis lyde frygteligt, og er en hel forkert brug af revieveren! |
|
|
Ja, det er vel sådan det skal forståes.......og det lyder ad h...... til
|
Til top |
|
|
Bruce Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Sådan som jeg læser "Lytterens" indlæg, så prøver naboen at spille almindelig 2 kanals CD'er i en eller anden pro-logic lignende surround mode. Det skal naturligvis lyde frygteligt, og er en hel forkert brug af revieveren! |
|
|
Aaaah selvfølgelig du har ret
Ja, det skal jo lyde som et tyrkisk slagorkester under vand  __________________ Setup: JVC HD1, Denon AVR-3806, Toshiba XE1, B&W: 2 x 804S, HTM4S, PV1, 4 x DS6 S3
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
Duelund skrev:
Der er overhovedet ikke tale om at håndtere noget, men om hvornår det ene eller det andet er mest passende. For mig er surroundsound logisk en mulighed ved ren musikaflytning hvor stereo så enentydigt må høre sammen med billedeforevisnig. |
|
|
Godt ord igen - det var ikke et af dine indlæg, som mit indlæg var rettet imod, som jeg også vil mene at man kan læse sig til.
Kan så fortælle at jeg også selv nyder at høre livekoncerter i fuld DTS (både med og uden billede) - jeg har endnu ikke hørt et 2-kanalssystem som kan genskabe live-følelsen så sublimt. Det skal så også siges, at jeg ikke har meget tilovers for alm. cd'eres kvalitetsniveau - "studiemusik" har aldrig rigtigt fundet vej til mit hjerte - livemusik derimod...!
vh Thomas
|
|
|
Enig i det sidste - men helst i stereo tak!
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
|
Med DPL II kan nu da godt lyde ganske godt til visse CD'er.
|
Til top |
|
|
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig i, at man bør holde sine stereo cd'ere langt væk fra pro-logic indstillingen - det lyder frygteligt. Mange surroundforstærkeres DSP programmer er ubrugelige, men der er visse af de bedre producenter, som forstår at lave enkelte rigtigt gode DSP-programmer specifikt til stereokilder - der er dog langt imellem dem...
vh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ambiophoni er at forbinde den venstre plus sammen med den højre plus til plus/minus på en baghøjttaler; baghøjttaleren spiller således forskellen på venstre/højre, derved rumfornemmelse. Hvis man så spiller ligheden imellem venstre/højre (mono), så har man center og jordens første Dolby soundsurround (ikke prologic), men center og baghøjttaler spiller -3dB!!!
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Ambiophoni er at forbinde den venstre plus sammen med den højre plus til plus/minus på en baghøjttaler; baghøjttaleren spiller således forskellen på venstre/højre, derved rumfornemmelse. Hvis man så spiller ligheden imellem venstre/højre (mono), så har man center og jordens første Dolby soundsurround (ikke prologic), men center og baghøjttaler spiller -3dB!!! |
|
|
Skulle jeg huske helt galt?
Det du beskriver er Hafler-systemet. Ambiophoni er mere en adskillelse af højre venstre så kryds venstre/højre undgås ved høringen.
Mere om det her: http://www.ambiophonics.org/
Forresten - det dur!
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ting der slet ikke er blevet nævnt er surrounds mulighed for seperat at skrue op for center-kanalen, og dermed øge taleforståeligheden. Jeg synes tit at når jeg ser film i 2 kanaler, så er lyden mikset så talen drukner i bulder og brag fra filmen. Især når man ser engelske film uden undertekster, hvor talen jo helst skal være helt tydelig for at man får det hele med. Så er det en stor fordel med surround at kunne give center kanalen et par dB mere, og dermed kunne "overdøve" effekterne.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas, hr Duelund; det var sådan jeg lærte det i 1970´erne og jo, det virkede fint, men var vist bedst til "live"-musik!!!
Svend P; selv om man har det samme mærke, ja selv samme serie højttalere i sit surround-setup, så er der da ingen garanti for ens følsomhed/driftseffekt, derfor kan man justere niveauet på de forskellige kanaler individuelt, eller ej???
|
Til top |
|
|
kirk Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
anderspj skrev:
Kan jeg få nogle eksempler på hvilke biografer der
er så fantastisk dårlige at alle og enhver vil mene at de kan overgå
dem i et snuptag. Jeg oplever utrolig sjældent at der er noget at klage
over hvad angår billede og lyd. |
|
|
Hmm det slulle da ikke være så svært.
alt i Palads -sal 1 og 9
Vestre vov vov (der iøvrigt hoder 100, da de sender cool film)
en dårlig placering i cinemaXXX (der er blevet fratager sit TXH certifikat)
Men jeg vil gerne se det anlæg der kan batle Fellowhip of the ring i Imperial række 12 sæde 1 :-)
mvh
Kirk
|
Til top |
|
|
Bruce Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kirk skrev:
Men jeg vil gerne se det anlæg der kan batle Fellowhip of the ring i Imperial række 12 sæde 1 :-)
|
|
|
Ved ihvertfald jeg godt kunne tænke mig at se den gamle Star Wars trilogi her:

http://www.dillonworks.com/portfolio/starwarstheater/index.h tml
 __________________ Setup: JVC HD1, Denon AVR-3806, Toshiba XE1, B&W: 2 x 804S, HTM4S, PV1, 4 x DS6 S3
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|