Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Er det mig der er sindssyg!?Ang pixel+ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Juni 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Jeg var nede i TC idag. De havde Kill Bill R2 kørende på et par skærme. En af de skærme var en Pixel Plus 2 skærm fra Philips. For mig ser det ud som at billedet bevæger sig et mili sek. hurtigere end de andre skærme! Det har jeg lagt mærke til en gang før, men troede at det måtte være en fejl et sted! Men det er det vidst ikke! Jeg hentede sælgeren, men han kunne intet se! Overhovedet! Jeg spurgte om alle tv var kalibreret og det var de. Underligt...nu er det så jeg spørger er der andre en mig der har bemærket dette? Det der Pixels Plus ser altså meget underligt ud! Meget digitalt og lannnngt fra hvordan et film billede ser ud i en biograf!

BTW Panasonics store model var helt klart den med det bedste og meste skarpe billede. Farvene var også bedst her. Det sidst tv var en Sony wide 36".

Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Juni 2004 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Ja det ser totalt fedt ud

Men det er fordi Philips Pixel plus er meget bedre til at beregne de mellemliggende billeder. Der er jo normalt kun 30 billeder/sek. i PAL formatet (hvis jeg husker rigtig) Men pixel plus beregner måske de mellemliggende billeder ud, så skærmen måske kan vise 100 billeder/sek. Ved at sammen ligne det aktuelle billede med det næste, og på den måde selv lave de mellemliggende billeder.
Det er der sådanset mange fjernsyn der gør, men Pixel plus, må jeg nok sige er noget af det fedeste jeg har set! Sony kan slet ikke være med der...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 26 Juni 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Det kan være at der er lidt længere kabel til den ene skærm, og eller der er en fejl i et kabel et sted, eller noget støj. Det kan være mange ting. Jeg har ofte oplevet det i busser hvor der er 2 tv'er, det foreste er normalt meget meget lidt forand, men jeg tror igen at det skyldes kablerne. I Busserne har jeg også spurgt andre om de kunne se det, men der er altid nogle der ikke kan. Det er sikkert noget biologisk med øjenene, hjernen, og nerve forbindelser men de gider vi ikke komme ind på her.

Hvis man går ned i f.eks. merlin, fona etc, hvor de har en masse forskellige fjernsyn ståene med det samme billed, vil man også kunne se forskelle.

Forskelen behøver heller ikke ligge i kablerne, men det kan også være at der opstår noget delay inde i selve elektronikken, nogle har jo bedre elektronik etc.

Men det kan som sagt skyldes utrolig mange ting.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Jeg tror altså ikke at et kabel kan gøre det her. Alle tre kørte fra en Denon DVD A 11. De to andre tv kørte fuldstændigt synkront!

Det så ud som om at det tv kørte med forkert frame rate! Jeg tror helt klart det skyldes Pixel Plus 2. Jeg har som sagt lagt mærke til det før, da TC kørte the Phantom menace på dvd på et Pixel Plus tv. Dengang troede jeg der var noget galt, men det var der så ikke.  

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også du har ret i at det må noget med pixel at gøre, men hvor det ligger ved jeg ikke. Det må der da være en anden en der gør her inde

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Ja, Otto kan du hjælpe her??

xlarti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Jeps, pixel plus og natural motion er noget værdiløst snot!
Effekten af det er at det får billedet til at se mere "flydende" ud.
Det er måske fint nok hvis man ser tv avisen eller jeopardy. Men når du ser film får fjernsynet alting til at se ud som om det er skudt på tv kameraer!
Med andre ord - den magi du får af at noget er progressivt forsvinder totalt!
Der er en GRUND til at man stadig den dag i dag skyder film med 24 frames per second istedet for 100! For mange frames får det til at ligne hjemmevideo istedet for dyr film.
Jeg har osse oplevet at hele billedet "vælter" hvis kameraet laver en hurtig panorering. Især tydeligt i kørebilleder hvor du har en rolig forgrund og en baggrund der suser forbi.
Hvorfor phillips bruger så mange penge på at udvikle og sælge den her teknologi fatter jeg ikke..
Selve deres fjernsyn fejler såmænd ikke noget.. Hvis man altså lige slår alt deres digitale fit-fut fra! 

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Men det er fordi Philips Pixel plus er meget bedre til at beregne de mellemliggende billeder. Der er jo normalt kun 30 billeder/sek. i PAL formatet (hvis jeg husker rigtig) Men pixel plus beregner måske de mellemliggende billeder ud, så skærmen måske kan vise 100 billeder/sek. Ved at sammen ligne det aktuelle billede med det næste, og på den måde selv lave de mellemliggende billeder.
Det er der sådanset mange fjernsyn der gør, men Pixel plus, må jeg nok sige er noget af det fedeste jeg har set! Sony kan slet ikke være med der...

For det første så læser jeg Raskolnikovs indlæg som en kritik af pixel plus.

For det andet så er langt de fleste film optaget i 24 fps.

Og endelig, hvordan kan det være optimalt, at et tv "beregner" de mellemliggende frames (som ikke eksisterer)??  Jeg har spurgt før, men har endnu ikke fået svar!?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Ja det var helt klart en kritik! Ja det får det til at se ud som om det er filmet med et video kamera til tv. God beskrivelse af fænomenet. Scorceses er en varm fortaler for et 75 fps. system. Dette ville ifølge ham også give en meget mere naturlig panorering. Jeg troede at grunden til at man beholder 24 er penge. Det ville være meget dyrt med 100 eller 75 da man ville få meget længere film.

xlarti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Ok.. Scorsese ryger nok for meget fjolletobak..

Der er osse en grund til at man ikke skyder HD i 100 fps - det ser for virkeligt (kedeligt) ud! Man mister den coolness 24 progressive frames per second har.
Jeg kan ikke forestille mig at man nogensinde ville skyde flere frames per second for nogen grund. (udover måske til live transmissioner / tv programmer)

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Kan ikke finde det lige nu men der var en diskussion på HTF omkring dette format.

Men det er jo rigtigt at selv HD kamera som Lucas bruger kører med 24 fps.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Man kunne jo glimrende spørge:

Bare fordi vi har teknologien til at køre 75 eller 100 fps, bør vi så også gøre det?

Tænk på, at hvis man begyndte at aflevere 35mm filmruller skudt med 75 fps til biograferne, måtte de udskifte hele maskinparken, filmene ville være 3 gange længere og tungere (dvs. umulige at håndtere for en operatør)

Scorses - lav nogle bedre film istedet for at fundere over de tekniske aspekter. 

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Agent cooper kan du huske hans format hedder? Kan ikke lige finde det..

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:

Jeg tror altså ikke at et kabel kan gøre det her. Alle tre kørte fra en Denon DVD A 11. De to andre tv kørte fuldstændigt synkront!

Det så ud som om at det tv kørte med forkert frame rate! Jeg tror helt klart det skyldes Pixel Plus 2. Jeg har som sagt lagt mærke til det før, da TC kørte the Phantom menace på dvd på et Pixel Plus tv. Dengang troede jeg der var noget galt, men det var der så ikke.  

Kørte de på den SAMME maskine eller havde de hver sin maskine tilkoblet??

Hvis det var på den samme, hvordan var de så koblet til? RGB på den ene, s-video på den næste osv??

Jeg har set fænomenet mange gange på Pixel Plus-tv, men jeg har ikke kunnet lokalisere det du nævner på 9509 med PP2 son jeg lige har fået ind ad døren i Torsdags.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om de alle kørte RGB eller om Panny kørte progressive...

Det er nok bare mig der ikke kan lide PP 2 meget klinisk digital look. Har dog som sagt lagt mærke til det før. Så det var ikke kun denne ene gang.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

xlarti skrev:
Jeps, pixel plus og natural motion er noget værdiløst snot!
Effekten af det er at det får billedet til at se mere "flydende" ud.

Meget muligt, men efter at have siddet og set fodbold igår på en kollegas 50 hz tv uden dikkedarer og kunstige tiltag, vil jeg meget nødigt være foruden, for det var bestemt ikke en åbenbaring at vende "back to basics"!

Det er måske fint nok hvis man ser tv avisen eller jeopardy. Men når du ser film får fjernsynet alting til at se ud som om det er skudt på tv kameraer!
Med andre ord - den magi du får af at noget er progressivt forsvinder totalt!

Hvad mener du med værdien af noget progressivt?

Der er en GRUND til at man stadig den dag i dag skyder film med 24 frames per second istedet for 100! For mange frames får det til at ligne hjemmevideo istedet for dyr film.

Prøv at sammenligne billedet på tv´et med det du ser når du kigger dig omkring ude i virkeligheden. Det dine øjne ser, er ikke lettere mørktonet og med forbavsende lidt 3-d og dybde, som der er på mange tv. Det er netop den dybde i billedet og det lidt "dokumentar-agtige" billede, der gør at Natural Motion (som ikke kun er bevægelseskompensation, men også giver den ekstra 3-d virkning i billedet) har fået så megen ros.
Jeg har osse oplevet at hele billedet "vælter" hvis kameraet laver en hurtig panorering. Især tydeligt i kørebilleder hvor du har en rolig forgrund og en baggrund der suser forbi.

Det er bestemt ikke kun et Philips-problem - alle tv med bevægelseskompensation har disse problemer. Inden jeg fik 9509´eren hjem, har jeg været ude og nedstirre samtlige aktuelle modeller, og alle lavede fejl når billedet blev lidt for komplekst - uden undtagelser!

Hvorfor phillips bruger så mange penge på at udvikle og sælge den her teknologi fatter jeg ikke..

Spørgsmålet var vel nærmere hvorfor de alle sammen bruger så mange penge på det? Men svaret er simpelt - fordi alle de andre også gør det!

Selve deres fjernsyn fejler såmænd ikke noget.. Hvis man altså lige slår alt deres digitale fit-fut fra! 

Sådan er det i mange tilfælde. Det første jeg plejer at gøre, er at slå alt fra der hedder Dynamisk kontrast, Digital støjreduktion, Artificial Intelligence osv., fordi det efter min mening er en ødelæggende faktor i et tv. Samtidig er langt de fleste tv i butikkerne piftet op med over 75% på kontrasten - det i sig selv smadrer også billedet totalt. Skal et tv bedømmes i en forretning skal man selv sidde og rode med det, indtil man rammer noget der kan bruges.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
micma18 skrev:

For det første så læser jeg Raskolnikovs indlæg som en kritik af pixel plus.

For det andet så er langt de fleste film optaget i 24 fps.

Og endelig, hvordan kan det være optimalt, at et tv "beregner" de mellemliggende frames (som ikke eksisterer)??  Jeg har spurgt før, men har endnu ikke fået svar!?

Det kan ikke, og jeg tror aldrig at det bliver, optimalt. Der vil altid være en fejlmargin ved komplekse billeder. Panasonic PD30 og PX30 lavede nøjagtigt de samme stunts da jeg var på rundtur, og Sony gik heller ikke fri. Det er netop det med at beregne noget på baggrund af kildematerialet som jeg mener er umuligt. De kan komme tæt på, men det vil aldrig blive 100%.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:

Jeg ved ikke om de alle kørte RGB eller om Panny kørte progressive...

Det er nok bare mig der ikke kan lide PP 2 meget klinisk digital look. Har dog som sagt lagt mærke til det før. Så det var ikke kun denne ene gang.

De er nød til at køre nøjagtigt ens for at sammenligningen skal være fair, men du har ret. PP2 kan være lidt klinisk, men det er de andre også - på hver deres måde. Pana´en gør tingene anderledes på progressive - farverne bliver flottere, men skarpheden er ikke den samme som på RGB og S-video. Selv med gode kabler og en god dvd-afspiller, var det den konklusion min Panasonic-kammerat og jeg kom frem til - en af grundene kunne være at Progressive bl.a. ikke kører 100 Hz. Der er mange faktorer der spiller ind, og de er svære at få på plads så alt klapper.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Men jeg syntes stadig at det kører for hurtigt! Er det slet ingen ud over mig der kan se det!? Panny var efter min mening den med det bedtste billede! Der var lige som også en tåge over Philipsen,,,lidt uskarpt!

Bare min mening.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Det er med disse tv som med alt andet - en smagssag. De er begge to fremragende på hver deres måde, og det er sådan lidt at vægte det ene frem for det andet. Tåget oplever jeg dog ikke Philips´en - langt fra. En ting der dog er knap så flatterende på det er, at det er meget utaknemmeligt så snart der er antydningen af dårligt signal på antennen, og det er et skridt i den forkerte retning. Det er kendetegnet på meget af det nye digital-teknik - det tager ikke hensyn til dårlige signaler osv. Men med en god dvd-film i spillen - nice. Starten af LOTR3 - return of the king tog afgjort kegler.

Det er derfor jeg efterlyser indstillingerne på tv´ene, fordi de død og pine skal være iorden, for ellers ligner det nemlig en øjebæ!

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes