| Forfatter |
|
proac D15 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen.
en nad kan IKKE spille for fuld effekt i timevis uden at dø af hedeslag,ja netop hedeslag.
udover at den heller ikke kan gengive et ordentlig perspektiv.
som andre konstruktioner kan.
jeg mener denhar for mange afgørende fejl til at man kan kalde den for en af verdens BEDSTE.
men okay hvis man er glad for sit produkt er det ok for mig.
mvh kenn
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kubikken har aldrig kaldt den verdens bedste....
tværtimod har han gjort opmærksom på de mangler han mener den lider af... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
proac D15 skrev:
|
hej igen.
en nad kan IKKE spille for fuld effekt i timevis uden at dø af hedeslag,ja netop hedeslag. Det har jeg ikke prøvet endnu, så det kan jeg ikke udtale mig om. Den har aldrig været særligt varm i mit set-up, men måske en ond belastning kan give den feber.
udover at den heller ikke kan gengive et ordentlig perspektiv.
som andre konstruktioner kan. Hvad angår power sektionen, så passer det ikke, den kan lave et ganske fremragende perspektiv. F.eks. har jeg en optagelser med køer, de kan såmænd sige muhh både i højre og venstre side. 
jeg mener denhar for mange afgørende fejl til at man kan kalde den for en af verdens BEDSTE. Det tror jeg heller ikke der er nogen der har gjort. Men bank den nu bare med din egen amp, det er jo det sporten går ud på.
men okay hvis man er glad for sit produkt er det ok for mig.
mvh kenn |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
proac D15 skrev:
|
en nad kan IKKE spille for fuld effekt i timevis uden at dø af hedeslag,ja netop hedeslag.
|
|
|
Hmm, det gjorde den nu ellers hos mig i går uden problemer. Og det på et sæt højttalere med en følsomhed på 86 dB/4ohm.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var da ligefrem ondt svendP...
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Asbjørn Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
| Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Hehe det er heldigvis kun din version af hvad der sker når folk ligger øre til din 3020´er. Jeg har hørt andre versioner, men det lader vi lige ligge, nu da du er oppe på den lyserøde sky! |
|
|
Hold nu op. Bare fordi der ligepludselig kom et mærke på pinebænken du kunne lide! Slæb nu bare en Accuphase med til Århus istedet for at dreje tingene overimod manden personligt!
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gamle knallerter,
Jeg mener at have lagt øre til noget nedskallere detal grej fra hbak, 2 gange 75 w eff forstærker og billigere forforstærker. Det er nogle år siden. Men jeg tror nu aldrig det kom i produktion. Men der må være noget i landet. Efter den her diskussion er det sikkert uerstatteligt 
Hvem kommer først på markedet med en eff. bygget efter de samme principper. Det kan jo gøre i Kina for en slik - det er jo noget gammelt knallert der skal i. Der er jo skabt grundlaget her 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Gamle knallerter,
Jeg mener at have lagt øre til noget nedskallere detal grej fra hbak, 2 gange 75 w eff forstærker og billigere forforstærker. Det er nogle år siden. Men jeg tror nu aldrig det kom i produktion. Men der må være noget i landet. Efter den her diskussion er det sikkert uerstatteligt Jeg mener der blev lavet en 10-11 stk. af effekttrinnene, 2 af dem står hos mig. Preampen ved jeg ikke hvor mange der belv lavet af.
Hvem kommer først på markedet med en eff. bygget efter de samme principper. Det kan jo gøre i Kina for en slik - det er jo noget gammelt knallert der skal i. Der er jo skabt grundlaget her Ja de blev såmænd bygget af forlygten og tændspolen af en Tomos hertil generatoren fra en Velo. Når den får omdrejninger nok, så er den bare ikke til at overhale.  Hvorfor kommer den lige frem i denne tråd nu? |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asbjørn skrev:
Ronin skrev:
Hehe det er heldigvis kun din version af hvad der sker når folk ligger øre til din 3020´er. Jeg har hørt andre versioner, men det lader vi lige ligge, nu da du er oppe på den lyserøde sky! |
|
|
Hold nu op. Bare fordi der ligepludselig kom et mærke på pinebænken du kunne lide! Slæb nu bare en Accuphase med til Århus istedet for at dreje tingene overimod manden personligt!
|
|
|
Drop nu de små sko - hvis han kan tage lidt gas på os andre skal han også kunne tage lidt tilbage, og det gælder iøvrigt også dig. Jeg drejer intet personligt over - så skulle vi næsten alle sidde og vræle over det vrøvl og herlige gas vi til tider får i hovedet.
Der er ikke nogen grund til at spille fornærmet fordi folk stiller spørgsmålstegn ved alle jeres små eksperimenter - spørgsmål er i bestemt ikke de eneste om at måtte stille. Jeg er bedøvende ligeglad med om i mener at 3020´eren spiller bedre end Accuphase, ML, Audio Research eller andet - det er jeres mening og den har i lov at have i fred!  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
kramer71 skrev:
|
Gamle knallerter,
Jeg mener at have lagt øre til noget nedskallere detal grej fra hbak, 2 gange 75 w eff forstærker og billigere forforstærker. Det er nogle år siden. Men jeg tror nu aldrig det kom i produktion. Men der må være noget i landet. Efter den her diskussion er det sikkert uerstatteligt Jeg mener der blev lavet en 10-11 stk. af effekttrinnene, 2 af dem står hos mig. Preampen ved jeg ikke hvor mange der belv lavet af.
Hvem kommer først på markedet med en eff. bygget efter de samme principper. Det kan jo gøre i Kina for en slik - det er jo noget gammelt knallert der skal i. Der er jo skabt grundlaget her Ja de blev såmænd bygget af forlygten og tændspolen af en Tomos hertil generatoren fra en Velo. Når den får omdrejninger nok, så er den bare ikke til at overhale.  Hvorfor kommer den lige frem i denne tråd nu?
|
|
|
|
|
|
Samme lydidial
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
Drop nu de små sko - hvis han kan tage lidt gas på os andre skal han også kunne tage lidt tilbage, og det gælder iøvrigt også dig. Jeg drejer intet personligt over - så skulle vi næsten alle sidde og vræle over det vrøvl og herlige gas vi til tider får i hovedet.
Der er ikke nogen grund til at spille fornærmet fordi folk stiller spørgsmålstegn ved alle jeres små eksperimenter - spørgsmål er i bestemt ikke de eneste om at måtte stille. Jeg er bedøvende ligeglad med om i mener at 3020´eren spiller bedre end Accuphase, ML, Audio Research eller andet - det er jeres mening og den har i lov at have i fred!  |
|
|
Jeg kan tåle monstergas. Jeg kører jo Everton og hvis ikke den giver gas fra sig, så ved jeg snart ikke  . Men når nu skoen alligevel trykker, så er det måske mere, at der sås tvivl om metoden. Den køber jeg ikke. Når man har fået baghjul, så har man fået baghjul. Man kan måske sætte visse ting ind i en sammenhæng, hvor det går bedre eller dårligere, men det ændrer kun sjældent afgørende på den samlede opfattelse af et givent produkt. Men du skal da stadig være velkommen til at få jordet en Accuphase rigtig vildt. Så kan vi måske udhule den bagefter og så koge ris i den  . Det har jeg hørt de skulle være gode til
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mens jeg venter på selv at få min NAD3020, har jeg leget lidt med tanken om noget DIY. Kubik mente godt nok, at det ville være svært at genskabe en 3020'er i dag, bl.a. fordi man ikke længere kan skaffe komponenter af samme kvalitet. Eks. lytter, hvor man ikke længere må bruge de samme giftige kemikalier som tidligere (de siger det er for miljøets skyld... hvad skal jeg med miljø, hvis jeg kan få en 3020'er??). Nå, men jeg køber faktisk ikke helt tankegangen med, at 3020'er konstruktionen skulle være følsom overfor komponentkvaliteten. I så fald ville lyden jo være markant anderledes i dag, end da den blev skruet sammen for 25 år siden, da lytterne jo som bekendt ældes.
Jeg hælder nærmere til den tanke, at konstruktionen er ret ufølsom overfor komponenterne, så længe man holder sig til de oprindelige værdier og halvledertyper. Og heldigvis kan man jo stadig købe den legendariske 2N3055/2N2955.... man får dem jo næsten smidt i nakken hver gang man forlader en elektronikdealer!
Jeg tror derfor på, at man kan lave en ny DIY-3020, som fuldt lever op til den gamle. Så længe man holder sig fra konstruktive ændringer!
Jeg har lavet nogle PSPICE simuleringer af kredsløbet, og man må sige at det opfører sig ganske eksemplarisk... Ikke noget diller daller... Dog hæves området under 100Hz og over 10kHz ca. 0.5dB. Frekvensgangen er pæn ret, indtil 40kHz, hvor den stille og roligt falder.
Den generes ikke af lave belastninger, men den klipper ved afgivelse af mere end ca. 20A. Men det burde jo også være rigeligt, til en forstærker på 20Watt!
Så nu er det bare et spørgsmål om, om hvornår jeg får tid til at lave et printlayout... så skal vi lege med DIY-3020'er!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hurtig! Det lyder bare for sejt. Måske du har mulighed for at opskalere lidt. Hvad med at anvende et par ekstra bolcher i udgangen? Tror du du kan få styr på det uden emittermodstande? Du kan jo evt. også give power supply lidt peber, så den kan klare lidt mere uden klipning. Måske fravær af tonekontroller og så anvendelsen af f.eks. Phillips lytter el. lign med noget længere levetid, vil bringe eprformance op på "næsten" det niveau som min 3020 er på  . Good luck, jeg hører enormt gerne how it goes.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nødig kaste flere bolcher i udgangen. Egentlig tror jeg det er en af dens styrker, at der kun er et sæt. Konstruktionen er for simpel til, at man umiddelbart kan kaste flere i, og i så fald skal de matches VILDT nøjagtigt. Og man kan sagtens hente flere kræfter ud af et sæt 3055/2955'ere. 50 watt burde ikke være noget problem.
Jeg ser lige om jeg får tid til at lave layoutet... Så skal vi rigtig lege!
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det er væsentligt for konstruktionen ikke at bruge for hurtige komponenter. Dvs. tilpas langsomme lytter. Og kun 2 - og så små som muligt. Der skal ikke være parallelkobling med hurtige filmtyper eller lignende. Det skaber bare impedans variationer og underlige-ukendte forvrængningskomponenter. Der skal kun afkobles til det absolut nødvendige. Parallelkoblede kulmodstande i signalvejen, metal i superklassen til feedback modstand - evt. holco H2 af gammel type, og alm metal til styrings/servokredsløb. Alm kulpotmeter til 10 kr, giver fin lyd. Bare lige mit beskedne indspark.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
| Jeg tror det er væsentligt for konstruktionen ikke at bruge for hurtige komponenter. Dvs. tilpas langsomme lytter. Og kun 2 - og så små som muligt. Der skal ikke være parallelkobling med hurtige filmtyper eller lignende. Det skaber bare impedans variationer og underlige-ukendte forvrængningskomponenter. Der skal kun afkobles til det absolut nødvendige. Parallelkoblede kulmodstande i signalvejen, metal i superklassen til feedback modstand - evt. holco H2 af gammel type, og alm metal til styrings/servokredsløb. Alm kulpotmeter til 10 kr, giver fin lyd. Bare lige mit beskedne indspark. |
|
|
Jeg tror sagtens, at det kunne både være rigtigt og vigtigt.
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu tager det her sag en alvorlig drejning. Vi (læs: mange) har længe stræbt efter at frekvensgangen skal gå fra DC til lys og der skal bruges lynhamrende hurtige transer/FET'er og alle kondensatorer skal være af vildt eksotiske materialer. Stinkende dyre attenuatorer med modstande kun NASA har råd til. Og tænk, 2N3055, som "rigtige" audiofiler ikke engang kunne finde på at bruge som serie regulator i en strømforsyning. Ja - verdenen ændrer sig dag for dag....
Jeg tror ikke der er en endegyldig løsning på konstruktionerne, men det mere er et mere eller mindre heldigt samspil mellem diverse komponenter. Der findes grej bygget af det ypperste der duer og der findes grej af billige materialer der også duer (og omvendt). Vi skal bare være villige til at æde en kamel i ny og næ, så går det nok !
Keep on playing - Hurtig.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klc-audio.... Jeg er helt enig. 3020 konstruktionen er et heldigt sammentræf, hvor det hele er gået op i en højere enhed. Og så er det underordnet om komponenterne er fra NASA eller ej.
Man kan jo sagtens stykke en masse eksotiske komponenter sammen, og få det til at lyde hæsligt. Men 3020'eren er et mesterstykke i at hive mest muligt ud af ingen ting! Og det er for mig den af de mere underholdene sider af hifi/elektronik. Har man uanede resourcer til rådighed, kan man sagtens lave noget godt... det er ingen sport.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Klc-audio.... Jeg er helt enig. 3020 konstruktionen er et heldigt sammentræf, hvor det hele er gået op i en højere enhed. Og så er det underordnet om komponenterne er fra NASA eller ej.
Man kan jo sagtens stykke en masse eksotiske komponenter sammen, og få det til at lyde hæsligt. Men 3020'eren er et mesterstykke i at hive mest muligt ud af ingen ting! Og det er for mig den af de mere underholdene sider af hifi/elektronik. Har man uanede resourcer til rådighed, kan man sagtens lave noget godt... det er ingen sport.
|
|
|
hvad med DIY prisen, er det ikke lige før at Originalen er billigere selv om prisen har taget et hop (nok pga denne tråd )
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIY-prisen vil helt klart overstige originalens pris, med mindre man har nogle af stumperne til at ligge i skuffen. Men sådan er det jo altid med DIY, så længe man holder sig fra High End. Her i lavprisklassen er avancen lav, og producenterne nyder godt af, at elektronik intet koster når det masseproduceres. Her kan vi som DIY-ere slet ikke følge med. Alene et nogenlunde kabinet, koster vel omkring 500,- hvis man ikke selv kan fabrikere det. Dertil kommer trafo og køleplader som nogle af de "dyre" ting.
Men humlen i at lave en DIY 3020'er er, at man jo som bekendt IKKE kan købe en ny 3020'er, og at de der er i omløb er mellem 15-25 år gamle... De holder ikke evigt! Og så kan man jo nøjes med at lave effektdelen, som jo er den der skiller sig bedst ud.
|
| Til top |
|
| |