Emne: NAD3020...hvorfor? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 03:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om 3020I er noget særligt, eller ej, så er det altid rart at have en lille forstærker i reserve. Hvilken en der bliver "the master amp." ved jeg pt ikke...  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 03:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Mik112 skrev:
|
Hehe... Vedr. NAD3020'ern
Som Monty Phyton drengene så tydeligt udtrykte sig i de glade Nad 3020 dage: Life is a pice of sh*t...when you look at it!!!!!!!!!!!! Fatter simpelthen ikke at nogen gider at lytte til en 3020 (jo, for nostalgiens skyld) den performer ikke meget bedre en en Scandyna 3000.
Advarsel/Anbefaling: Købte 1 stk. "brugt" i sidste måned for en plovmand -og monterede nye lytbamser m.m., justerede tomgangsstrøm, vaskede kabinet..osv. og alt så spritnyt ud....en ren salgsperle til mindst 1K.
Resultatet: tja... ingen høreapparat-fabrikant kan hjælpe dig hvis du mener at sådan en 3020 sag bare lyder lidt af Hi-Fi.
Bare min menig, hver ting sin tid, brug gysserne på noget seriøst i stedet 
Mvh/Mik112 |
|
|
Hvordan lød den før du satte nye lytter i ?
Prøvede du at slå softclipping fra, og eksperimentere med 4-8 Ohms omskifteren ?
Hvis det var en 3020A eller B, så er RCA-bøsningerne ikke så gode, og bør i nogle tilfælde loddes om, eller skiftes.
Hvilke lytter satte du i, og var de større ? Selve værdien bør der ikke pilles ved, og det er nok heller ikke helt lige meget hvilket mærke lytter man smider i. Phillips de blå, skulle være gode.
Hvilke højttalere spillede du på ? 25W er jo stadig ikke 100W selvom de er fra NAD.
Prøv at lade den stå tændt i nogle døgn. Den plejer at lyde bedre, når den har stået tændt længe.
Var det den oprindelige 3020'er, eller en af de andre ?
Det er da bestemt ikke umuligt at jeg vil købe den af dig, hvis du stadig har den, og ikke har ændret værdien på lytterne.
Men nu hvor du har kritiseret den, og sagt at den lyder dårligt, så skal jeg jo nok ikke give så meget for den ? 
|
|
|
Hejsa, Den lød stort set på samme måde som før ovennævnte renovering, blot med en anelse mere bund - og her mener jeg ikke rigtig bund,- for det magter konstruktionen ikke grundet sit design. Alle bøsninger var efterset og fundet ok. Som jeg ser det, er en 3020 en opreklameret grøntsag, prøvede selv een bare for sjov, men... Og hvis nogen synes lyden er "fed" og nærmest en refererence er det ok med mig. Alle udskiftede komponenter er holdt på samme værdi som de originale, blot med bedre spec's som hører nutiden til. Den er foræret væk til min pladesmed, som værdsætter lyden (han synes lyden falder fint i hak med trådfremføringen i sit svejseapparat) så du skal nok lede andetsteds . Guld er sådan en fætter dog værd, det højeste bud jeg modtog ved køb var 2300 ddk!!!!!! - tag DEN!
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 03:37 | IP-adresse registreret
|
|
|

Mik112 skrev:
Spencer skrev:
Mik112 skrev:
|
Hehe... Vedr. NAD3020'ern
Som Monty Phyton drengene så tydeligt udtrykte sig i de glade Nad 3020 dage: Life is a pice of sh*t...when you look at it!!!!!!!!!!!! Fatter simpelthen ikke at nogen gider at lytte til en 3020 (jo, for nostalgiens skyld) den performer ikke meget bedre en en Scandyna 3000.
Advarsel/Anbefaling: Købte 1 stk. "brugt" i sidste måned for en plovmand -og monterede nye lytbamser m.m., justerede tomgangsstrøm, vaskede kabinet..osv. og alt så spritnyt ud....en ren salgsperle til mindst 1K.
Resultatet: tja... ingen høreapparat-fabrikant kan hjælpe dig hvis du mener at sådan en 3020 sag bare lyder lidt af Hi-Fi.
Bare min menig, hver ting sin tid, brug gysserne på noget seriøst i stedet 
Mvh/Mik112 |
|
|
Hvordan lød den før du satte nye lytter i ?
Prøvede du at slå softclipping fra, og eksperimentere med 4-8 Ohms omskifteren ?
Hvis det var en 3020A eller B, så er RCA-bøsningerne ikke så gode, og bør i nogle tilfælde loddes om, eller skiftes.
Hvilke lytter satte du i, og var de større ? Selve værdien bør der ikke pilles ved, og det er nok heller ikke helt lige meget hvilket mærke lytter man smider i. Phillips de blå, skulle være gode.
Hvilke højttalere spillede du på ? 25W er jo stadig ikke 100W selvom de er fra NAD.
Prøv at lade den stå tændt i nogle døgn. Den plejer at lyde bedre, når den har stået tændt længe.
Var det den oprindelige 3020'er, eller en af de andre ?
Det er da bestemt ikke umuligt at jeg vil købe den af dig, hvis du stadig har den, og ikke har ændret værdien på lytterne.
Men nu hvor du har kritiseret den, og sagt at den lyder dårligt, så skal jeg jo nok ikke give så meget for den ? 
|
|
|
Hejsa, Den lød stort set på samme måde som før ovennævnte renovering, blot med en anelse mere bund - og her mener jeg ikke rigtig bund,- for det magter konstruktionen ikke grundet sit design. Alle bøsninger var efterset og fundet ok. Som jeg ser det, er en 3020 en opreklameret grøntsag, prøvede selv een bare for sjov, men... Og hvis nogen synes lyden er "fed" og nærmest en refererence er det ok med mig. Alle udskiftede komponenter er holdt på samme værdi som de originale, blot med bedre spec's som hører nutiden til. Den er foræret væk til min pladesmed, som værdsætter lyden (han synes lyden falder fint i hak med trådfremføringen i sit svejseapparat) så du skal nok lede andetsteds . Guld er sådan en fætter dog værd, det højeste bud jeg modtog ved køb var 2300 ddk!!!!!! - tag DEN!
Mvh/Mik112
|
|
|
Hvad? Blev du tilbudt 2300,- for den...Det lyder da som om 3020eren, kunne bruges som pensionsopsparing  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 03:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 04:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Hvad? Blev du tilbudt 2300,- for den...Det lyder da som om 3020eren, kunne bruges som pensionsopsparing 
|
|
|
Næh nej..desværre, jeg skulle betale 2300      , men endte op med køb af en ok ditto til 500 kroner, dertil skal du lægge ca. 500 kroner til diverse lytter.
Mvh/Mik112
[/QUOTE]
2300,- Hvar det for den originale 3020? Den meget dyre 3020, er det den guldmodel, som er til salg i DBA? Må jeg lige høre, hvilke højttalere satte du sammen med 3020eren? __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Mik112
Hvis du kan leve med risikoen for at få din daglige forstærker kritiseret af KvK, så er jeg da lidt nysgerrig for at høre hvad du spiller på ?
Hvilke højttalere du har, syntes jeg også er vældig interessant ?
Jeg har haft spændt min 3020B for et par gamle Magnepan, og konstateret at den ikke har muskler nok til at drive magnestater - i hvert fald ikke når de er så gamle, og stive i membranen.
Men jeg har et sæt Epos ES14, og her går det imponerende godt. De regnes ikke for en let belastning, grundet det specielle 'delefilter' der kun består af én enkelt kondensator.
B&W 805 trækker den også fint, men selvfølgelig ikke som en ægte 100 watter. Jeg har en ML 27 også, som gør det bedre, men ikke har 3020'erens måde at få mange indspilninger til at blive spiselige på.
De parametre du leder efter, og håber at finde i 3020'eren, har den tilsyneladende ikke, og det kan den nok egentlig ikke klandres for. Vi leder jo ikke alle efter de helt samme ting når vi køber udstyr. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
De gamle Quad ELS, er sagen.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
@Mik112
Hvis du kan leve med risikoen for at få din daglige forstærker kritiseret af KvK, så er jeg da lidt nysgerrig for at høre hvad du spiller på ?
Hvilke højttalere du har, syntes jeg også er vældig interessant ?
Jeg har haft spændt min 3020B for et par gamle Magnepan, og konstateret at den ikke har muskler nok til at drive magnestater - i hvert fald ikke når de er så gamle, og stive i membranen.
Men jeg har et sæt Epos ES14, og her går det imponerende godt. De regnes ikke for en let belastning, grundet det specielle 'delefilter' der kun består af én enkelt kondensator.
B&W 805 trækker den også fint, men selvfølgelig ikke som en ægte 100 watter. Jeg har en ML 27 også, som gør det bedre, men ikke har 3020'erens måde at få mange indspilninger til at blive spiselige på.
De parametre du leder efter, og håber at finde i 3020'eren, har den tilsyneladende ikke, og det kan den nok egentlig ikke klandres for. Vi leder jo ikke alle efter de helt samme ting når vi køber udstyr. |
|
|
Tjah! Det er jo lidt skægt at høre om alle de mange forskellige oplevelser der er med den gamle smadrekasse. Men jeg mener lige at måtte indsparke, at jeg overhovedet ikke har udråbt den til reference, det er en misforståelse. Næh! Jeg har sagt, at helt nem er den ikke at komme uden om og give en ordentlig omgang stryg. Og det har eksperimenterne så sandelig også vist. ICE power og jeg ved ikke hvad, som netop i et fjollet øjeblik blev udråbt til reference, kan den sagtens stå distancen overfor. Man sætter den selvfølgelig ikke på kropumulige opgaver, det er altså bare en 20 watter, men til brug med dynamiske højttalere med en rimelig følsomhed, er den ikke så dum endda. Og det har de fleste da også kunnet bekræfte. Bund har den mere af og går dybere end mange nye amps med større effekt. Ofte bliver den kritiseret for netop det. Allright den er ikke strammest i verden, men den går altså hørbart dybere end ICE og den er såmænd ikke mere slasket.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kan svare på hvilke højttalerterminaler der sidder på sådanne en 3020-fætter?
Tager de bananer og/eller spadestik?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
|
Er der nogen der kan svare på hvilke højttalerterminaler der sidder på sådanne en 3020-fætter?
Tager de bananer og/eller spadestik? |
|
|
3020i tager alm. banan og spader.
Der sidder skrueterminaler på 3020B, som kun tager rå kabler i min udgave. 3020A har klemterminaler, men dog med nogle fornuftige fjedre. Den er faktisk ikke så tosset med klemterminaler, som man lige skulle tro. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min 3020A s terminaler kan bruges til bananer, spadestik og til kabler op til ca. 3 mm i diameter (via skrueterminal). Min 3020i har lidt tykkere plastikskruer på terminalerne, man kan grundlæggende det samme. Som der står ovenfor er kombinationen af 3020 og Quad ELS ret god.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejede lige den 3020I der var til salg herinde et øjeblik (tak for PB Spencer  ), men den er allerede solgt...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
| Min 3020A s terminaler kan bruges til bananer, spadestik og til kabler op til ca. 3 mm i diameter (via skrueterminal). Min 3020i har lidt tykkere plastikskruer på terminalerne, man kan grundlæggende det samme. Som der står ovenfor er kombinationen af 3020 og Quad ELS ret god. |
|
|
Well - min 3020A har klemterminaler, der kun tager rå kabler. Min 3020B kan end ikke tage spader eller bananer, til trods for skrueterminaler.
Dine terminaler er nok eftermonterede som en opgradering. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den klarede det nu udmærket med mine Infinity Sigma højtalere her brugte jeg min Namit som pre. og det lød faktisk udmærket, hel dum er den nu ikke!!!!
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Mr.EntryLevel Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 25 September 2005 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.EntryLevel skrev:
|
Rational Audio Z1
(også kaldet AU/RA Z1). Det er den mest minimalistiske forstärker jeg har mödt: tänd og sluk samt volumen kontrol, som er en böjet pind der kommer ud af potmeteret på fronten. At den spiller godt er ikke helt tilfäldigt, for stifteren og konstruktören Jiri Janda, var medstifter af NAD og med til at lave 3020eren. Pröv at se linken; spändende firma http://www.auravos.cz/
De lavede også en sjov pladespiller med en ultrasimpel tangientalarm, der mekanisk gled tilbage når man åbnede acryllåget (som åbnede skävt så det länede lidt til siden).
|
|
|
Jeg citerer lige mig selv - for jeg lurer på om der slet ikke er nogle der kender Rationel Audio Z1, nu da dens konstruktör også var med til at frembringe 3020 ? ? Hva med cm3 ?
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 11 December 2005 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
ulrikmm skrev:
| Min 3020A s terminaler kan bruges til bananer, spadestik og til kabler op til ca. 3 mm i diameter (via skrueterminal). Min 3020i har lidt tykkere plastikskruer på terminalerne, man kan grundlæggende det samme. Som der står ovenfor er kombinationen af 3020 og Quad ELS ret god. |
|
|
Well - min 3020A har klemterminaler, der kun tager rå kabler. Min 3020B kan end ikke tage spader eller bananer, til trods for skrueterminaler.
Dine terminaler er nok eftermonterede som en opgradering.
|
|
|
Nu jeg husker nærmere, sad der nogle små plastpropper i skrueterminalerne til 3020i modellen. De kunne pilles ud med en smal, spids skruetrækker, og gav derved plads til bananstik.
|
| Til top |
|
| |
Mr.EntryLevel Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 25 September 2005 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 11 December 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
[/QUOTE]Lige et sidespor herfra,
Ja, den kære Tolversen, sidst jeg handlede med ham var 1989 i Hillerød... skulle blot have en CD afspiller, men endte med at låne halvdelen af forretningen med hjem...incl. ½km diverse kabler! En sælger af format! men virkelig seriøs, det endte med en 18bit spilledåse fra Yamaha, så vidt jeg husker. Han var lokal kabel-mand om nogen på den tid.
Mvh/Mik112
[/QUOTE]
Ja jeg fik brugt mange penge. Husker han blev mr.Monster fordi han solgte mest Monster kabel i DK. Han var en god sälger - for selv om man köbte mere eller större end planlagt var det fordi han kunne sammensätte tingene så det löd godt.
Han led, som mange andre forhandlere, af at miste salget af Micro pladespillere, Denon, JBL og B&W til Lydkilden og Danmarks HiFi Klub (som de hed dengang inden det blev slået sammen til een stor HiFi Klubben). Han langede også Yamaha over disken i store mängder. Köbte selv AR, KEF, JBL höjtalere, Pioneer, Luxman, Yamaha, Quad, Proton forstärkere, Yamaha, Thorens pladespillere og Ortofon pick-ups samt Supra og Monster kabel...
På 3020erens tid var der en anden lille forstärker i samme stil: Proton 520. Den var ikke så ulden i klangen som 3020eren. Er den testet op imod 3020eren?
Proton er konstrueret med kraftig strömforsyning ligesom NAD var/er. Jeg kan huske at High Fidelity lavede et superbilligt anläg hvor de valgte Proton 520 fremfor 3020, netop pga. NAD'ens mörke klang (sammen med Dali 2 og en Dual pladespiller med Ortofon p.u. tror jeg. Men nu er begejstringen for 3020 kun udgangs trinnet - så måske havde Proton et bedre forforstärker trin ? Havde selv Proton 520 og sener 540 og de var hammer gode. (Har også haft 3020A, B og I - og I er den livligste. De andre er, som integrede mörke i lyden). Hvad med Adcom i USA, er de ikke ret NAD agtige også ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fået en NAD s100 forforstærker inden for døren, og kan klart anbefale den til 3020 !
Den 'lille kæmpe' bliver næsten ikke til at kende igen. 
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kørte for mange år siden med 3020 på et sæt Avance 120 ( de små 2 vejs beton) Og en Audiopro B2 50 og NAD 5425 cd spille ( den har jeg endnu ), og var meget imponeret over den lille 3020´ers ydelse.
Den burde egentlig indgå i mit gamle hifi sammel up setup 
__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der er andre der har lyst til at komme med til en sammenligning af deres forstærker mod 3020'eren hos Kubikken, har jeg en NAD s200, der er klar på at tage med.
Der må være flere der er friske her i juletiden?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|