Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD3020...hvorfor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 78
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Krellmonsteret har vist ikke problemer med at trække Diva.
Det klarer den vist meget fint hos L.B.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Ja men det spændende bliver jo om 3020eren (endeligt) bliver slået!

Jeg tror at den lille krell er et rigtigt godt bud!

den gør noget rigtigt, spørgsmålet er om den er lige så homogen allround som 3020eren

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Ja, jeg har ikke fået sammenlignet 3020i med KAV-400xi endnu, da jeg har været for doven til at skruet HTkabler frem og tilbage, men jeg får nogle bananer i løbet af ugen og så må jeg hellere tage mig sammen.

Sjovt at se om vi når frem til det samme

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Spencer skrev:

Ja, jeg har ikke fået sammenlignet 3020i med KAV-400xi endnu, da jeg har været for doven til at skruet HTkabler frem og tilbage, men jeg får nogle bananer i løbet af ugen og så må jeg hellere tage mig sammen.

Sjovt at se om vi når frem til det samme

Hvis din 3020'er ikke har spillet i lang tid, skal den lige hagles igennem med noget heftig rock, så den kan få genoplivet elektronikken, og drevet fugten ud af pertinaxen.

Så skal den nok overraske dig lidt, vil jeg tro.
Jeg var noget imponeret over at den trækker B&W 805 let og ubesværet.
Dog kan man let fristes til at skrue op til der hvor den mister grebet, på de små æsker.

Her vinder min ML No. 27 trods alt, med lidt mere end et mulehår eller to.
På Diva, er det måske ikke så enkelt, da de har en god følsomhed, og mere areal.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Vær obs på, at KAV-400xi ikke har "main in" hvis I vil teste effektdelene mod hinanden.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

I aften går det løs igen, med duel i kubikkens kælder.  
Er det idag der skal lægges blomster på den gamle plastikkasse ?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Vær obs på, at KAV-400xi ikke har "main in" hvis I vil teste effektdelene mod hinanden.

Pyt!
Jeg har da et koben og en elektrosvejser
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Ja lad os nu se hvem der "nuker" hvem.
KAV 400 bliver jo nødt til at virke som integreret op mod min Detal/3020 kombi.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:

Ja lad os nu se hvem der "nuker" hvem.
KAV 400 bliver jo nødt til at virke som integreret op mod min Detal/3020 kombi.

Hvis der er pre out på KAV 400, kan du da bruge den som pre, med 3020 ?
Ellers er det jo en pre duel, lige så meget - og det er jo ikke meningen.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Så fik vi prøvet KAV400 af.
Mærkeligt nok var der ingenting der eksploderede i aftes.
Det plejer ellers at være normalen, at én eller anden amp begår harikiri. Sidste gang var vist Kjeldsens semidigitale monster, der begik selvmord foran en måbende forsamling.
Men både KAV400 og 3020 overlevede.
Svend lavede fotos, og de kommer nok til at kunne opleves her snarest.

Lydmæssigt var forsamlingen på en lidt mere vanskelig opgave end tidligere.
KAV400 bed med andre ord lidt fra sig. Sagen er så bare den, at ser man bort fra effekten, så har man 2 amps der nærmest viste sig som modsætninger, og så dog alligevel.

Ind imellem når der blev skiftet til 3020, så oplevedes lydbilledet langt klarere og med tydeligt bedre 3D, og når der så lidt senere skiftedes tilbage igen, men med en anden skive i spilleren, så var forskellen langt mindre udtalt. Det var i mine ører lidt mærkeligt.
Kigger man på de forskelle vi trods alt fik os nogenlunde kredset ind til, så afhang det en del af frekvensfordelingen i musikken, hvad man fandt rigtigst. Var der rigtig gang i grundtone og bas, så var KAV400 klart mere dynamisk, uden at den af den grund gik rigtig dybt. 3020 kom mere til sin ret, når frekvensfordelingen ikke var så tung i det nedre, ligesom den klart ikke kan være med, når der for alvor skal sparkes til basmembranerne. Men opefter var den slet ikke så dum.
På et tidspunkt spillede vi noget klavermusik, hvor KAV400 var decideret ulden, sener spillede vi en gammel Stive Ray Vaughan skive med nummeret Tin Pan Alley, hvor så KAV400 klart var at foretrække.

Egentlig synes jeg det var mærkeligt, og jeg kan kun tro, at det har noget med opbygningen af Krellén at gøre. Den er vist lavet med Krell´s specielle strøm sammenkobling af alle forstærkerkredsløbene. Dvs. at de enkelte trin har en meget høj udgangsimpedans og samtidig ser ind i en kortslutning i næste trin. Det betyder at den skal bruge en I/V konverter ekstra for at sende preampens signal videre til NADén. Det vil nødvendigvis have betydning for lyden i den situation, hvor der gøres brug af det. Opampsene i de kredsløb var OPA604 fra BB, hvilket var den op-amp der gøres brug af i hele forforstærkeren.
KAV 400 er tilmed ballanceret opbygget og iflg. Krell selv, helt ud til terminalerne. De 12 stk bolcher der sidder i den i hver kanal, har så kun effekt på højttaleren som 6.

Skal man vælge mellem de 2 amps, så vil mit valg egentlig nok blive - ingen af dem. Jeg ville ikke finde behag i nogen af dem. 3020 er lidt for pæn og eftergivelig i sin udfoldelse. KAV400 er bestemt ikke nuancernes mester, så her er det for mig temmelig svært at vælge lydkarakter. KAV400 vil nok få mig til at holde mig væk fra al min klassiske musik, og Massive attack gider jeg ikke høre på 3020.
Hvad gør en klog så lige - køber begge

PS!
Krell´en havde 1 kæmpe fordel, som den var 100% alene om.
Den har fjernbetjening, og den glemte Ole her hos mig.
Men den virker ikke mere, jeg har selv prøvet a sidde og pege på min amp i 1/2 time for at skrue op og ned, og den duer altså ikke mere. Don´t worry!  der er inge grund til at køre tilbage hertil, jeg kan sagtens selv kyle den i skralderen

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Det er sku første gang jeg er blevet kaldt klog offentligt  (har begge)

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Selv en blind høne, finder også et korn en gang imellem.
Dem der har ingen af dem, er muligvis autodidaktivt radioaktivt begavede, og fremsynede samt klarsynede. Hvad man så skal have i stedet, er et godt spørgsmål.

EDIT: Jeg tolker det egentligt lidt, som om en Doxa Signature 70 ville give begge forstærkere en god gang klø ?
Har sådan en været på testbænken ?

Hvor mon en Sugden A21a ville stille sig i sammenligning med Krellen ?
Den har jo været testet op imod 3020'eren.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Så er der billeder fra seancen:

Alle ved hvordan en Krell ser ud, så her er i stedet et billede af lyttepanelet. Det er fra venstre undertegnede, Svanen og derefter Otto. Yderst til højre skimtes en halv Kubik.(=0.5 m3)

Og til de der IKKE ved hvordan en Krell ser ud, så er det den lille sorte kasse i midten:

Jeg havde det som med TacT'en: Krell'en fik 3020'eren til at lyde kedelig, og Krell'en var i mine øre meget tættere på Gravity end 3020'eren var. Så jeg ville helt sikkert tage Krell'en.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
På et tidspunkt spillede vi noget klavermusik, hvor KAV400 var decideret ulden...

Hmm... hvordan ulden ?
Jeg har hørt en kritik af forstærkere med 'sprød lyd' som netop ikke kan gengive et klaver uldent, men tilægger det en overdreven klarhed, ved at være let fremhævet på klaverets overtoner.
(EDIT: Populære højttalere er meget tit sprøde i lyden, på bekostning af klaveret)

Hvis et klaver vitterligt lyder uldent, bør det bestemt gengives uldent.
Et stykke toiletpapir over diskanten kan hjælpe lidt, men den slags er ikke så pænt at se på.

Diciplinen 3D bør 3020 tabe på, temmeligt kraftigt, hvis den ikke er bedre end de 5 eksemplarer jeg har stående. De får i hvert fald klø eftertrykkeligt, af min ML No. 27 på den diciplin.

Hvilken CD er der tale om, hvor klaveret gengives uldent af Krell-forstærkeren ?
Jeg skal have fingre i den CD, så jeg kan høre hvad det er, og høre den over hovedtelefoner.
De er nemlig gode til at gengive klaver, så det lyder som et klaver - mener jeg.

EDIT: Er der mon skiftet elektrolytter i kubikkens 3020 ? I så fald, til hvilket mærke ?

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
L.B. skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Selv en blind høne, finder også et korn en gang imellem.
Dem der har ingen af dem, er muligvis autodidaktivt radioaktivt begavede, og fremsynede samt klarsynede. Hvad man så skal have i stedet, er et godt spørgsmål.

.

I stedet ?

Mark Levison selvfølgelig, den kan begge dele.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
I stedet ?

Mark Levison selvfølgelig, den kan begge dele.

Ja, hvis man vil forsøge at finde en ML der maser sig ind på 3020'erens sound, så er ML No. 29 nok én der mopper gulvet med 3020'eren. Eneste minus er at brugtprisen på den model, vist ligger mellem 7 og 9k.

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Krell´en havde 1 kæmpe fordel, som den var 100% alene om.
Den har fjernbetjening, og den glemte Ole her hos mig.
Men den virker ikke mere, jeg har selv prøvet a sidde og pege på min amp i 1/2 time for at skrue op og ned, og den duer altså ikke mere. Don´t worry!  der er inge grund til at køre tilbage hertil, jeg kan sagtens selv kyle den i skralderen

Ja - det var sgu surt, da jeg satte Krell'en til ved midnatstid og lige skulle have en "lytter". Men pyt - min Accuphase har volumenkontrol, så jeg overlever, til jeg får den igen. Måske jeg kunne gæste hr. Kubiks kælder en gang mere med en Accuphase DP65 under armen? Kunne godt tænke mig at prøve hans AA-konverter-sæt på min "spille".

Tilbage til aftenens seance:

Efter at have hørt et par numre på det imponerende Dali Gravity-sæt som pre og effekt blev der skiftet til NAD3020. Jeg synes den spillede "pænt" uden den helt store dynamik og kontrol for at sige det kort.

Krell'en er i mine ører en bedre musikformidler - især dens kontrol og dynamik er vigtige parametre i min "lytning". Den er nok ikke detaljens mester, men formår at gengive "koncerttrykket" i mit set-up og samtidig lyde "godt". Jeg er til rockmusik og gerne meget højt, når jeg sidder i "sweetspot" ca. 6 m væk. "Hammeren" i brystet er et "must" for mig (for mange koncerter) og det kan 3020'eren ikke gi' mig.

Tak til de 3 herrer fra "smilets by" for en hyggelig aften og til hr. Kubik for hans gæstfrihed og imponerende viden om alle mulige "dimsedutter" (selvom vi ikke har samme "smag") - selv et par smøger fik jeg lov til at ryge - dog med hovedet ud af vinduet.

JBL 4341, Sony X707ES, AA-DTI, XDP, PS1, PS4, Krell KAV 400xi, Analysis Plus Silver Oval In, AudioQuest Gibraltar, VdH DM300MK2
Til top Vis svanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svanen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Kurt von Kubik skrev:
På et tidspunkt spillede vi noget klavermusik, hvor KAV400 var decideret ulden...

Hmm... hvordan ulden ?
Jeg har hørt en kritik af forstærkere med 'sprød lyd' som netop ikke kan gengive et klaver uldent, men tilægger det en overdreven klarhed, ved at være let fremhævet på klaverets overtoner.
(EDIT: Populære højttalere er meget tit sprøde i lyden, på bekostning af klaveret)

Hvis et klaver vitterligt lyder uldent, bør det bestemt gengives uldent.
Et stykke toiletpapir over diskanten kan hjælpe lidt, men den slags er ikke så pænt at se på.

Diciplinen 3D bør 3020 tabe på, temmeligt kraftigt, hvis den ikke er bedre end de 5 eksemplarer jeg har stående. De får i hvert fald klø eftertrykkeligt, af min ML No. 27 på den diciplin.

Hvilken CD er der tale om, hvor klaveret gengives uldent af Krell-forstærkeren ?
Jeg skal have fingre i den CD, så jeg kan høre hvad det er, og høre den over hovedtelefoner.
De er nemlig gode til at gengive klaver, så det lyder som et klaver - mener jeg.

EDIT: Er der mon skiftet elektrolytter i kubikkens 3020 ? I så fald, til hvilket mærke ?

Først så kan jeg bedyre, at tuningssættet til 3020 alene består af et NKT netkabel, som jeg endda kunne formode gør den ringere end det originale.
Man skal ikke begynde at skaffe ekstra klarhed til en 3020, den holder ikke hjem.
Det jeg mener med uldent, er måske mere kompliceret end som så. Egentlig drejer det sig om, at når man slipper Krellen løs, så virker den såmænd dejlig t dynamisk og lidt til den varme side.
Når man efterfølgende kobler f.eks. Gravity til, så bliver tydeligt, at den dynamik slet ikke er over hele det hørbare område. Den er begrænset til grundtoneområdet og et stykke ned i bassen. Resten er pænt og rundt om man så må sige, og det gør den velegnet til at spille højt med.
Sådan er 3020 ikke, den magter først for alvor at gøre noget væsen af sig lidt højere oppe, den er med andre ord lidt begrænset i dynamikken i grundtoneområdet. Dybbas har den, men impulsforarbejdning er der vel egentlig ikke helt tale om. Krell´en har masser af impulsforarbejdning, men den går ikke helt dybt.

MaKrell´en er i mine øjne et udmærket kompromis, den er mere livlig end digitale konkurrenter, men den har altså noget der ligner dem lidt.

Den skive du gerne vil kende er track 9 på denneher:
Murray Perahia Plays Franck & Liszt

Kan i øvrigt anbefales.

Sprødheden som du antyder er ikke af den slags.
Vel er 3020 ikke verdens reneste og mest detaljerede amp, men den er fri for de værste fejl.

Hvis man kunne sige noget bevinget om de 2 amps, så ville jeg sige ca. sådan her:

På MaKrell er resourcerne samlet på et meget smalt område.
På 3020 er mangelen på resourcer spredt jævnt over det hele.

You get?

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt. Tager du ikke din Gravity med under armen, og kommer her forbi grænselandet?? Eller skal vi leget et festlokale midtvejs, og mødes med vores amps?

Jeg har sommerferie i uge 28, 29 og 30. Måske vi kunne lave en fræk hifi aftale i løbet af de tre uger? Jeg har jo en Apollo og min kære DOXA, som gerne stiller op til dans..

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nøjes med en kort kommentar: Jeg er mere enig med Svend P end med Kubikken i konklusionen, og derudover lærte jeg en masse - men mindre om komponenternes lyd end om forskellige menneskers forskellige opfattelse af lyd og målet med lyd. Jeg møder helt sikkert op igen, med noget af mit eget grej under armen, og så kan jeg sikkert få bedre fodfæste i Kubikkens setup.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

<< Forrige Side af 78 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes