Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bas vibrator (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dan Wulf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

@jens jakob

Det er nyttigt at huske på, at Buttkicker LFE mest ligner en motor med stempel, mens Clark Synthesis mere minder om en konventionel højtaler.

Udover at have rigelig effekt er det en fordel, men ikke en betingelse, at man på forstærkeren har mulighed for at justere øvre og nedre cut-off frekvens (lav/højpasfilter). Dette er der en vis mulighed for ved at anvende den forstærker som firmaet Guitammer selv anbefaler og sælger. Den hedder BKA1000-4 og kan trække to stks Buttkicker LFE. Så vidt jeg husker kører den i klasse D eller noget som ligner. Prisen kan du finde på de links, som jeg har indikeret tidligere. Som sagt benytter jeg selv en Buttkicker LFE i kombination med en PA-forstærker som hedder Mackine M-1400. Den benyttes en del til PA/subwoofer-opstillinger, og har både justeringer for både lav- og højpas, men spiller også helt ok i resten af frekvensområdet. Den ene kanal i Mackie'n trækker min Buttkicker, mens den anden kanal trækker en DIY 165 liter 15" Shiva sub. Desværre støjer blæseren i Mackien en del, og støjen er på min liste over kommende projekter.   

Da en Buttkicker LFE rækker ned til 5Hz, er det vel også en fordel, men igen ikke nogen betingelse, at forstærkeren ikke har problemer med de dybeste frekvenser. Men på den anden side ligger der (endnu?) ikke så meget information i LFE-kanalen som er under 10-15Hz....

Mange hilsner,

dan

Til top Vis Dan Wulf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan Wulf

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

http://www.cinemagic.dk/index.php?cPath=146

Dan Wulf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Jannick skrev:
http://www.cinemagic.dk/index.php?cPath=146

2495 kr for en Buttkicker LFE er da en rimelig pris i DK, når man sammenligner med de ca. 300 USD i US! Hvis man ikke lige skal besøge US eller kender nogen som skal, er der således ikke den store fordel i at bestille den hjem herfra.

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Bodyshaker fra T-hansen, lidt test

Jeg har lavet lidt test, skruet enheden på en lille plade med hul og monteret den som en almindelig højttaler og lagt den på i spænd på gulvet. Drevet med en gammel NAD på 20 watt, hvilket var rigeligt til at konstatere at Bodyshakeren virker. Jeg mangler at prøve forskellige former for montering. Jeg går efter gulv effekter, ikke sofa effekter, og der skal sikkert anvendes flere enheder. Evt. at bygge et par selv. Det er jo stort set gratis, hvis man har et par højttalere liggende. T-Hansens koster i øvrigt heller ikke meget.

Fortærkeren som skal drive mine rystelser er en Hypex Subwoofer forstærker, som også er en klasse D (forstærkeren bliver ikke varm og kan derfor indbygges i hvad soim helst), og som har variabel delefrekvens.

Uden at have hørt den, skulle jeg dog mene Buttkicker giver en meget bedre virkning. Men her taler vi jo om en helt anden investering.

T-Hansens Bodyshaker er effektiv fra 30 Hz og opefter. Ved 20 Hz er effekten faldet mærkbart. Men OK, det kan også ligge i min gamle NAD

En historie om T-Hansens variant finder du her

http://www.audioenz.co.nz/2003/bass-shaker.shtml

Hej fra Bjørn

Til top Vis Bjorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjorn

Dan Wulf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn,

Det lyder spændende, og som du selv skriver er TTer til under 200 kr lidt af en no-brainer. Det er vel bare at prøve om det svinger

Bjorn skrev:
Jeg går efter gulv effekter, ikke sofa effekter, og der skal sikkert anvendes flere enheder. Evt. at bygge et par selv. Det er jo stort set gratis, hvis man har et par højttalere liggende.

Hvorledes havde du forestillet dig at overføre taktil energi til gulvet? Jeg har set opstillinger med både Clark Synthesis og Buttkicker LFE, hvor disse er installeret på undersiden af gulvet (i kælderen). Alternativet er benytte en platform. Men jeg vil nu mene, at en så stiv struktur som et trægulv i fyr etc.- i sammenligning med en bund på en stol/sofa vil være en voldsom udfordring for de små TTer fra T-hansen eller Monacor. Da de ikke er særligt kraftige, og da gulvet - i modsætning til lameller i en stol/sofa - ikke kan flexe særligt nemt, vil jeg formode, at det meste energi vil gå tabt - selv hvis man benytter nogle stykker.

Jeg har selv tidligere bygget TTer af 10" basenheder efter opskriften stålbolt, 2mm spændbånd og mange lag epoxy på støvhætte. De fungerede helt fint med Ikea-lignende sofaer/stole med tynde trælameller og løse puder, men havde problemer med at få tungere, velpolstrede sofaer til at svinge. På de svenske fora kan du finde lignende opskrifter med variationer over samme tema. Her har mange med held valgt at bortskære støvhætten - noget jeg ikke selv har haft særlig god erfaring med. Jeg vil gerne lægge links til DIY-projekter, hvis der er interesse for sagen. 

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt bjørn endelig en som har testet dem fra t-hansen og givet os andre et indblik i dem.

Kan du ikke poste nogle billeder af hvordan du har monteret dem? Evt i en ny tråd i Mit DIT projekt?

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Gulv vibrationer

Min hypotese, som jeg skal efterprøve, er at mit gulv godt kan svinge. Det er et "flydende" Pergo laminat gulv, og virker meget umiddelbart meget levende. Hvis jeg kommer frem til noget brugbart, kommer der billeder.

DIY: Dan, som du nævner, vælger nogle at fjerne støvhætten. Andre ikke. Er du virkelig seriøs, får du lavet en aluminiums stang, med hul i midten til gevindstangen, som limes fast 10 mm ned i svingspolens hul. TT DIY projekter en nok en helt ny tråd. Som jeg læste på en svensk: "Det sjoveste jeg har lavet, siden jeg legede med elektrisk tog som barn" Dan, er dine TT i brug ? Du skulle måske starte med en DYI tråd, med links til DIY projekter.

Hej fra Bjørn

Dan Wulf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Bjorn skrev:
TT DIY projekter en nok en helt ny tråd. Som jeg læste på en svensk: "Det sjoveste jeg har lavet, siden jeg legede med elektrisk tog som barn" Dan, er dine TT i brug ? Du skulle måske starte med en DYI tråd, med links til DIY projekter.

Jeg er pt ramt af arbejde, men kommer tilbage senere. 

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Så er jeg en glad mand... Har lige været ude at hente nyt legetøj

Jeg har netop, i min sofa, installeret en som i tråden omtalt TT fra T-Hansen. Hertil kan jeg kun sige, at jeg er ovenud tilfreds. Det var mest tænkt som noget der bare skulle prøves, men nu er jeg sku blevet lidt hooked på projektet.

I morgen vil jeg lige ud og skaffe mig nogle flere

Der er dog et lille problem, som jeg håber nogle af jer vil være mig behjælpelig med. Vibrationerne fra TT'eren synes jeg er en lille smule forsinket i forhold til lyden. Hvordan kan det være?

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Hej glade mand.

Monteret på en plade sat i spænd mellem gulv og sofa med en enkel T-Hansen TT har jeg prøvet at vende enheden mod sofaen og ned mod laminat gulvet.

Vibrationer er der ikke meget af, hverken i gulv eller sofa, som er tung og velpolstret.

Til gengæld er der lyd i gulvet: Dyb, tung og helt ren bas. Ganske imponerende for en så lille og billig enhed. 

Jeg har ikke oplevet forsinkelser i vibrationerne som du beskriver det.

Hej fra Bjørn

Dan Wulf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Mht. forsinkelse er det heller ikke noget, som jeg har oplevet før. 

Bjorn skrev:
Vibrationer er der ikke meget af, hverken i gulv eller sofa, som er tung og velpolstret.

Til gengæld er der lyd i gulvet: Dyb, tung og helt ren bas. Ganske imponerende for en så lille og billig enhed. 

Det er da fint, at du har fået bas, men personligt synes jeg, at man mht. brug af TT netop skal bestræbe sig på, at opnå taktil effekt uden lyd. Men hvis du synes, at det er en bas som udover at være dyb også er ren for buldren og rumlen, men at slagene virker veldefinerede og lyder godt, kan man vel sige, at du har fået en billig erstatning for en god sub-woofer 

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået hentet 2 mere TT'ere fra T-Hansen, således at der i det hele kommer til at være sammenlagt 3 i sofaen.

Jeg har dedikeret min gamle stereo Onkyo Integra 18 kg monsterforstærker til projektet.  Mit spørgsmål er så hvorledes det er bedst at tilslutte dem? Jeg ønsker selvfølgelig at få mest mulig effekt ud af enhederne og også at skåne forstærkeren mest muligt.

- Skal jeg forbinde dem i serie - således at kun én højttalerudgang benyttes og jeg forbinder forstærker + med TT1 +,  TT1 - til TT2 +, TT2 - til TT3 +, TT3 - til forstærker - ?

- Skal jeg forbinde dem parrallelt - således at all TT'erne sættes til samme højttalerudgang på forstærkeren?

- Skal jeg sætte hver TT'er til hver sin højttaler udgang på forstærkeren (der har 4 udgange)?

På forhånd tak  

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Hej Zerocool

Hvis du forbinder dem parallelt kommer du ned på 2 ohm, og det vil din forstærker ikke bryde sig om, så de skal forbindes i serie. Evt. 2 i serie til den ene højttaler udgang, og så den tredje ehned til den anden højtaler udgang, og så regulere niveuaet med balance kontrollen. Jeg ville købe en enhed mere. Så har du to muligheder:

2 i serie til hver udgang, eller du forbinder de to som er i serie parallelt, og forbinder dem til 1 højttaler udgang. 

Hej fra Bjørn

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Bjorn skrev:

Hej Zerocool

Hvis du forbinder dem parallelt kommer du ned på 2 ohm, og det vil din forstærker ikke bryde sig om, så de skal forbindes i serie. Evt. 2 i serie til den ene højttaler udgang, og så den tredje ehned til den anden højtaler udgang, og så regulere niveuaet med balance kontrollen. Jeg ville købe en enhed mere. Så har du to muligheder:

2 i serie til hver udgang, eller du forbinder de to som er i serie parallelt, og forbinder dem til 1 højttaler udgang. 

Hej fra Bjørn

Takker for infoen

Så må jeg ud til T-Hansen og ha' én mere. De er efterhånden begyndt at kende mig ved fornavn derude

Med hensyn til belastning, så resulterer to 4 ohms enheder parrallelkoblet (4/2) i 2 ohm? Tre 4 ohms enheder parrallel koblet (4/3) i 1,3 ohm, Fire 4 ohms enheder parrallelkoblet (4/4) i 1 ohm... osv.???

Modsat seriekobling, hvor to 4 ohms enheder (4*2) resulterer i 8 ohm, tre 4 ohms enheder (4*3) i serie resulterer i 12 ohm osv. osv.

Er min ovenstående opfattelse af impendans rigtig?

I så fald den er det: Hvorfor belaster man forstærkeren mere ved lav modstand og hvorfor er volumen højere ved lav modstand? 

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hej, du har ret i din beregning. Og hvis du kobler 2 i serie to gange og kobler disse to sæt parallet, ender du med 4 ohm. Jo lavere ohm, jo mere strøm trækker du ud af din forstærker, så til sidst bliver det en kortlutning.

"don´t try this at home"

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Bjorn skrev:

Hej, du har ret i din beregning. Og hvis du kobler 2 i serie to gange og kobler disse to sæt parallet, ender du med 4 ohm. Jo lavere ohm, jo mere strøm trækker du ud af din forstærker, så til sidst bliver det en kortlutning.

"don´t try this at home"

Tak for svaret

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Forresten, kan man sige at impendansen og volumen følger hinanden omvendt proportionalt?

divorcy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja, jeg springer squ også med på bølgen, og drøner senere i dag, ud til Thansen, og køber en enkelt eller to af de bass-fætre

Så må vi jo se, om jeg kan få det til at virke som det skal

Dan Wulf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt forstå, at 149 kr for 1 stk eller knap 300 kr for 2 stks, er en billig og sjov måde til at komme i gang med TTer. Men efter at have eksperimenteret en del med både DIY-enheder og kommercielle udgaver af TTer, vil jeg stadigvæk mene, at I med T-hansens enheder får vibrationer, mens I med en enhed til ca. 600 d.kr + fragt/moms/told BÅDE får vibrationer og reelle bas-slag i enden . Erfaringer fra US (AVS Forum) - hvor man har eksperimenteret med, hvor mange små enheder (Aura Bass Shakers - a la Monacor's TT) der rent faktisk skal bruges for at opnå lidt af den effekt som en TT fra Clark Synthesis eller Guitammer kan give - viser, at der er tale om minimum 4-6 stykker....helst flere. Og her var der tale om Aura's Bass Shakers som formodentlig er kraftigere end TTen fra T-Hansen.  

Well - måske gentager jeg bare mig selv. Og måske skal man selv opleve det, før man kan bedømme forskellen og handle derefter.  

rasmus_bt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2003
Sendt: 11 August 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder også og bliver helt hooked på Thansens billige shakers. Men desværre tillader min F***** lænsestol mig ikke at montere sådan et par enheder under den, desværre. Så jeg er tvunget til at vente, indtil jeg får købt mig en anden stol eller lille sofa... Nu flytter jeg snart hjemmefra, så møblerne bliver købt med det for øje. Helt sikkert... 
Til top Vis rasmus_bt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmus_bt

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes