Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Båt båt... igen.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 August 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Det er fordi du bor på bøhlandet, jeg fik mit i fredags 

Det har du ret i, i morges så jeg en giraf i haven!
Men der er jo ikke plads til os alle på stenbroen.
Desuden synes jeg der er for mange jyder derovre "Wa foregår heer?"
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 August 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Har også fået bladet Kurt ... bor ellers på landet ... så du må være langt ude ... (på alle måder)

Hvad angår testen af Eben ... ja så synes jeg det er en noget spøjs anmeldelse. Den er helt klart meget kritisk overfor den utilspillede højttaler (uhørt kritisk), mens det vel er rimeligt moderat positiv overfor den anden højttaler de hørte ... som vel bedst beskrives som en kritisk monitor ... som man kun anbefaler sammen med udvalgt grej.

Synes det er frisk, at bladet på den måde går til biddet ... men spørgsmålet er hvad de egentlig har hørt?! En anden højttaler (korrigeret konstruktion) eller en der har været tilspillet ... i x år?

Det leder mig til det interessante spørgsmål ... hvor længe er det rimeligt at sige en højttaler skal tilspilles ... Jeg er med på 200-500 timers tortur ... men når dette ikke hjælper ... hvad så.

SATMIT

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 August 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Det rette udstyr må vel være noget henad Tact rcs 2.2 , for at rette

den frekvensgang.

MVH  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 30 August 2004 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

De flytter sku da herover for at få HF.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 August 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Har også fået bladet Kurt ... bor ellers på landet ... så du må være langt ude ... (på alle måder)  Bob bob & bob!

Hvad angår testen af Eben ... ja så synes jeg det er en noget spøjs anmeldelse. Den er helt klart meget kritisk overfor den utilspillede højttaler (uhørt kritisk), mens det vel er rimeligt moderat positiv overfor den anden højttaler de hørte ... som vel bedst beskrives som en kritisk monitor ... som man kun anbefaler sammen med udvalgt grej. Antibåt grej?
De bruger i hvert tilfælde ikke antibåt grej, når de selv demoer - jeg tror de kan lide båtlyden deroppe, det må minde dem om ét og andet.

Synes det er frisk, at bladet på den måde går til biddet ... men spørgsmålet er hvad de egentlig har hørt?! En anden højttaler (korrigeret konstruktion) eller en der har været tilspillet ... i x år?

Det leder mig til det interessante spørgsmål ... hvor længe er det rimeligt at sige en højttaler skal tilspilles ... Jeg er med på 200-500 timers tortur ... men når dette ikke hjælper ... hvad så. Tilspilning er normalt noget ophængende af membranerne trænger til, det øger lavniveau dynamikken og detaljeringsevnen, det fjerner ikke peaks på 7 dB. Så derfor vil jeg regne med, at tilspilnings tiden , for en garanteret båtfjernelse, vil være rundt regnet 35 min ved 2000 gr. for den lille model og ca 1,5 time for den store.

SATMIT

Beklager tonen, men peaks af den art forsvinder ikke.
Jeg har hørt disse tingester flere gange inkl. et sæt der slet ikke var nyt, de har alle tendensen.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 August 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Det rette udstyr må vel være noget henad Tact rcs 2.2 , for at rette

den frekvensgang.

MVH  

Den idé tror jeg ikke er så dum faktisk.
En digital fjernelse af problemet tror jeg er langt at foretrække frem for en analog ditto ude ved HTén. Her skal der bruges en eller flere sugekredse, der kan drive alt andet end monster store forstærkere ud i hedeture.
Gad egentlig vide om ikke digital deling i det hele taget, ville være guf?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 August 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Jan Nielsen (tilfældigvis fra HF) bruger vistnok en Behringer Ultradrive 2496 - noget - som digitalt delefilter. Den giver mange justeringsmuligheder og er vistnok helt anstændig til prisen alene som D/A-converter.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 30 August 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Se også denne side, hvor en 10 kanals TacT benyttes udelukkende som digitalt delefilter:

http://www.soundimage.ishoejby.dk/Ulf-taastrup.htm

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 August 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Jan Nielsen (tilfældigvis fra HF) bruger vistnok en Behringer Ultradrive 2496 - noget - som digitalt delefilter. Den giver mange justeringsmuligheder og er vistnok helt anstændig til prisen alene som D/A-converter.

Jeg kender godt Behringer, de er lavet til semiprof brug for det meste.
De laver i øvrigt også rumkorrektionsenheder. Sådan én fås såmænd med mike til under 4K.
Det kunne måske være en hjælp til dem, der har fået købt Eben speakers.
I øvrigt vil jeg da lige nævne, at Eben sådan set ikke er ene om problemet, flere andre brillerer med dyt båt og ramasjang. Fælles for de fleste af dem er plastmaterialer i membraner, som skal gengive mellemtone.
Det er dog langt fra alle højttalere med plastmembraner, der har problemerne, de kan være klaret i filtret og er det ofte.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 30 August 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Haløjsa i den stråtægte

Umiddelbart er det lidt svært at finde ud af om denne diskution handler om HF eller om Eben eller om den handler om hvordan HF tester Eben. Nå, hat i det. Jeg går voldsomt ind for tilspilning af div. Hifi og Lofi udstyr men mine alarmlamper kom noget på overarbejde da de på HF ikke rigtigt magtede at få disse formodede højttalere til at lyde som andet end tågehorn og herpå tilkaldte "manden" ham selv. Han synes da sjovt nok også at de lød noget sjovt (måske det pitchede lidt over hornet på Malmøfærgen) og så sendte han den nogle "rigtigt tilspillede" højttalere  og det hele sød helt anderledes. Noget siger mig at hvis det lød helt anderledes så er det sgu' helt anderledes, at en højttaler ændre sig så radikalt som det her beskrives og der så ikke forskes godt og grundtigt i det, siger mig at folkene på HF nok var syge da der blev afholdt kursus i kritisk journalistik.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 August 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Ja ... men kunne være interessant at se HF's målinger før og efter tilspilning ... eller højttaler 1 og 2 om man vil. For at se om der er en målbar forskel!

På en eller anden måde nægter jeg at tro på at nogen konstruktør vil acceptere et 7db peak ... så der må sku stikke noget under. Det må sku da være muligt at fjerne det peak ... eller er det mig der er naiv (og det sidste behøver i ikke at svare på!)

Til Lasse ... det er vel både og ... meget sjov test at offentliggøre ... som vel dokumentere det flere af os mener at vi har hørt! Ville være fedt hvis de også målemæssigt kunne dokumentere begge højttalere som de har testet!

SATMIT

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 August 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

De flytter sku da herover for at få HF.

Jeg bor rigtig langt ude åbenbart, for jeg har stadig ikke modtaget HF.
Hvem er frisk med at scanne testen til mig, så også jeg kan blive enlightenend!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 August 2004 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Haløjsa i den stråtægte

Umiddelbart er det lidt svært at finde ud af om denne diskution handler om HF eller om Eben eller om den handler om hvordan HF tester Eben. Nå, hat i det. Jeg går voldsomt ind for tilspilning af div. Hifi og Lofi udstyr men mine alarmlamper kom noget på overarbejde da de på HF ikke rigtigt magtede at få disse formodede højttalere til at lyde som andet end tågehorn og herpå tilkaldte "manden" ham selv. Han synes da sjovt nok også at de lød noget sjovt (måske det pitchede lidt over hornet på Malmøfærgen) og så sendte han den nogle "rigtigt tilspillede" højttalere  og det hele sød helt anderledes. Noget siger mig at hvis det lød helt anderledes så er det sgu' helt anderledes, at en højttaler ændre sig så radikalt som det her beskrives og der så ikke forskes godt og grundtigt i det, siger mig at folkene på HF nok var syge da der blev afholdt kursus i kritisk journalistik.

Tjah!
Man undres, men det har jeg gjort siden jeg hørte den første Eben.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 August 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Så fik også jeg læst testen af Exentric.
Jeg tror at den måling der vises på siden er den fra det tilspillede eksemplar, som testen i bund og grund handler om.
På frifeltsmålingen ses det, at højttaleren har min. 5 dB mere niveau ved 2 KHz (5dB er et kolosalt hæv). Stigningen sker jævnt fra 1KHz og kulminerer ved 2KHz for igen at falde. Ved 3KHz er niveauet på plads igen.
Resten af målingen ligner mest af alt en direktiv højttaler, hvilket den jo også er. Der er med andre ord ikke megen spredning ved høje frekvenser, fordi båndet har den størrelse og facon det har. Bredden forhindrer en effektiv spredning horisontalt, hvilket målingen også meget klart indikerer.
Det der skaffer denne pseaker elskere og hadere må være det enorme hæv i mellemregistret.
Der er med andre ord ét eller andet ravruskende galt med den. Det kan såmænd også godt være et bevidst valg, som måske er påvirket af noget udstyr der er anvendt i udviklingsfasen. Måske har rørlyd eller udpræget FET lyd været katalysatoren for afstemningen.
Chokket hos HF, skal så ses i lyset af, at de klasker en monster stor ICE Power krabat på og så fyrer den af. Milde moses, granatchok er nok den mest passende diagnose der efterfølgende kan stilles. 100 år på psykofarmaka, en sjov moderigtig sweater med lange ærmer og en ordentlig omgang strøm gennem roen, er nok de mest realistiske fremtidsudsigter efter sådan en omgang .
Stakkels Johnny.
I hvert tilfælde kan det med sikkerhed siges, at hvis de har brugt måleudstyr i Års, så har det været af et andet fabrikat end det de bruger hos HF. Lytter man efter, så er jeg tilbøjelig til at holde på, at HF måler rigtigt.

En efterrationalisering af hele Eben koncepet, må føre i retning af, at der måske er udviklet i et meget dødt lokale, eller at det anvendte udstyr har haft en ultra varm lyd eller at man bare kan lide spektakel deroppe.
Kunne i øvrigt være sjovt at høre, hvad Sonus Faber får ud af den enhed i deres topmodel.
I øvrigt virker det lidt mærkeligt, at man får lov at anvende samme enhed som de gør i et megaprojekt til 1/2 mille, og at det ikke er tophemmeligt.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 August 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Kubik ... som du dog kan udtrykke dig!  

Det er vel ikke givet at Sonus Faber enheden er helt den samme!.

Spørgsmålet er også hvor højt Sonus deler på top-modellen. Ud fra hvad jeg kan læse så er det højt!!! Stradivari deler ved 4000hz ... bommelum ...

SATMIT

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 August 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hej SATMIT Bow Down Wave

Guttermand er et sparsomt ord!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 August 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Kubik ... som du dog kan udtrykke dig!  

Det er vel ikke givet at Sonus Faber enheden er helt den samme!. Det står der i testen.
Spørgsmålet er også hvor højt Sonus deler på top-modellen. Ud fra hvad jeg kan læse så er det højt!!! Stradivari deler ved 4000hz ... bommelum ... Det er jeg ikke alt for sikker på, at det bliver bedre af.
Men måske har de brugt sugekredse, så der ikke når meget frem til enheden mellem 1 og 3 KHz, der kan den jo næsten selv.

SATMIT

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes