Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: DVD Priser ?? godt nyt måske (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 30 September 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Rouge Agent hvad er dit tilhørs forhold til branchen?
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 September 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

dfms,

Jeg arbejder som DVD produktionskoordinator, og mener derfor selv at jeg har et nogenlunde indblik i hvor komplex hele denne problemstilling er. Det er meget nemt at sige "jamen, kan man ikke bare..." (fyld selv resten ud) men der er altid ting som folk der ikke er i branchen ikke tager med i betragtning.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Godaften igen hr. RogueAgent!

Håber De er faldet vel til på den nye residens.

Tillad mig her at komme med et lettere forsinket indspark i fodnoteformat:

Nu synes jeg nok, du sniger dig let og elefant udenom tingene ang. de flere undertekster.

Faktisk sidder i hvert fald jeg tilbage med en smag i munden af, at I gerne vil styre release tidspunkt, no matter what. Er det meget forkert...?

Anvendelsen af regionskoder bruges på vanligt vis som en dårlig undskyldning. Så lille er verdenen altså ikke i dag, du! ;-)

F.eks. i USA udsendes film SAMTIDIGT i bio og på DVD/video. Og der kan de altså godt finde ud af, at tjene penge på skidtet. Så hvad er problemet...?

Nu taler vi jo ikke produktioner med fuld udnyttelse af samtlige 32 undertekst-muligheder. Men måske en samproduktion med nogle få lande, hvor det engelske sprog er gangbart sammen med de lokale undertekter kunne være en løsning? Hvor svært SKAL det være...?

Paralellen med Maxell lavede jeg, da du fremkom med nogle mildest talt alternative måder, at udregne rentabiliteten ved en given produktion på ;-)

Princippet med "gynger & karruseller" er jeg ganske bekendt med.

Men det til trods, så kan jeg stadig ikke sige mig fri for en manglende forståelse overfor, hvorfor forlagene så at sige ALTID skal tjene en hel dagløn på ½ times arbejde??? Der er noget, der ikke helt stemmer...

Skulle man drive en ansvarlig virksomhed, ville man sq se på hver enkelt udgivelse som en selvstændig produktion. Dette har du jo også bekræftet.

Og ved en selvstændige produktion af whatever laves der i hvert enkelt tilfælde normalt kalkuler på forhold såsom omkostninger, omsætning og SAMLET dækningsbidrag.

Og det er netop hér, læsset vælter for Jer. Det rimer ganske enkelt ikke.

Eksempelvis så holder din sammenligning mellem Warner og Disney ikke vand.

Hvorfor?

Ganske enkelt fordi de to produkter hverken er relaterede eller komplementerende - men blot konkurrerende som værende produktioner - idet der netop er tale om to selvstændige produktioner.

Måske Warner kunne sælge +5.000 af Harry Potter, såfremt man valgte at sænke prisen? Og dermed øge det samlede dækningsbidrag på produktionen?

Disney ville således tabe en mindre markedsandel til f**kahonthas XI. Who cares, så længe der er tale om fri konkurrence?

Eller er der...?

Dén lader vi stå et øjeblik...

Og hvis et større oplag nødvendigvis medfører en ringere kvalitet, så er der sq nogen, der ikke har læste ordentligt på lektien. Eller også er man ikke interesserede i, at sænke prisen...? Eller blot at bevare prisen og klynke...? Noget teknisk bawl af nederste skuffe!

Med en salgspris på under 20 kr. andre steder i verden, må der da tabes gevaldige mængder af moneter i branchen...? Eller hvad...? :-D

Hvem tror du, I narrer...? :-D

Jeg (eller andre, for den sags skyld) har stadig ikke hørt så meget, som et enkelt prut af en valid forklaring på, hvorfor priserne ikke skulle kunne sænkes. Det er ganske enkelt elementær forretningsøkonomi, at det kan den i særdeleshed i dette tilfælde - hvis man vel at mærke vil!

Der mangler også en forklaring på, hvorfor man kan hente hele film i diverse news groups og indenfor 6-9 måneder kan se de selvsamme film på diverse danske TV kanaler. Måske brancen på denne måde selv er medvirkende til at "styrke interessen"...?

Der mangler også nogle svar på hvorfor branchen opgiver nogle andre tal mht. fildelingsprogrammer, set i forhold til samtlige *uafhængige* undersøgelser...? Klynkes der her ude af proportion...?

Der mangler også nogle svar på, hvorfor branchen ikke gør mere for at finde de pirater, der klynkes så højt om. Det ER nemt. Så hvorfor ikke...?

Den sidste pressemeddelelse fra branchen jeg har læst sagde, at fildeling er et stigende problem.

Uafhængige undersøgelser viser derimod, at fildeling er gået +25 pct. NED, netop grundet branchens "ihærdige indsats" - rettet imod 12-årige og diverse andre teenøse eksistenser.

Du må meget have mig undskyldt, men alt i alt er det altså et billede af en grådig, inkompetent og ikke særlig visionær branche, der her tegner sig.

Man deltager selv fra sidelinjen, påberåber sig samtidig derfra alverdens ulykker, og sætter så endelig ind dér, hvor problemet reelt ikke er.

Jo, I er dæwlerme dygtige, er I! :-D

For hver dag der går, hvor I ikke sætter priserne ned til et realistisk niveau, tisser branchen blot i bukserne for at holde varmen.

Man kan så spørge sig selv om, hvor holdbart dét er i længden...

Med høflig hilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Eller også er man ikke interesserede i, at sænke prisen...?

Det er lige det der er problemet, hvis de gør det så indrømmer de, at de har taget os forbruger ved næsen (for at sige det mildt).

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Håber De er faldet vel til på den nye residens.

Ghammel & Suhr skrev:
Faktisk sidder i hvert fald jeg tilbage med en smag i munden af, at I gerne vil styre release tidspunkt, no matter what. Er det meget forkert...?

Film er rettighedshavernes ejendom. Selvfølgelig vil de gerne selv bestemme detaljerne omkring lanceringen af deres produkt. Forklar mig hvad der skulle være galt i det?

Ghammel & Suhr skrev:
Anvendelsen af regionskoder bruges på vanligt vis som en dårlig undskyldning. Så lille er verdenen altså ikke i dag, du! ;-)

F.eks. i USA udsendes film SAMTIDIGT i bio og på DVD/video. Og der kan de altså godt finde ud af, at tjene penge på skidtet. Så hvad er problemet...?

Og det har du selvfølgelig et par konkrete eksempler på, eller hvordan..?

Ghammel & Suhr skrev:
Nu taler vi jo ikke produktioner med fuld udnyttelse af samtlige 32 undertekst-muligheder. Men måske en samproduktion med nogle få lande, hvor det engelske sprog er gangbart sammen med de lokale undertekter kunne være en løsning? Hvor svært SKAL det være...?

Det sker jo faktisk allerede i ret mange tilfælde hvis du gider kigge forbi setup menuen på mange DVD´er. Men som jeg har forsøgt at forklare et par gange efterhånden, så kan der være praktiske grunde til at det ikke altid er muligt/rentabelt. Jeg gider ærlig talt ikke blive ved at gentage mig selv, hvis du alligevel ikke læser det.

Ghammel & Suhr skrev:
Men det til trods, så kan jeg stadig ikke sige mig fri for en manglende forståelse overfor, hvorfor forlagene så at sige ALTID skal tjene en hel dagløn på ½ times arbejde??? Der er noget, der ikke helt stemmer...

Forstår ikke et ord af den dér - er der en pointe der har med filmproduktion at gøre?

Ghammel & Suhr skrev:
Eksempelvis så holder din sammenligning mellem Warner og Disney ikke vand.

Hvorfor?

Ganske enkelt fordi de to produkter hverken er relaterede eller komplementerende - men blot konkurrerende som værende produktioner - idet der netop er tale om to selvstændige produktioner.

Måske Warner kunne sælge +5.000 af Harry Potter, såfremt man valgte at sænke prisen? Og dermed øge det samlede dækningsbidrag på produktionen?

Disney ville således tabe en mindre markedsandel til f**kahonthas XI. Who cares, så længe der er tale om fri konkurrence?

Eller er der...?

Dén lader vi stå et øjeblik...

Synes egentlig bare du selv bekræfter det jeg skrev om at din sammenligning med Maxell ikke kan overføres direkte til filmbranchen.

Og ja, det er da muligt at Warner kunne sælge flere HP DVD´er ved at sætte prisen ned. Men hvor meget mener DU prisen skulle sættes ned? Som du uden tvivl ved, så er dækningsbidraget "toppen af lagkagen". Sættes prisen f.eks. 10% ned (jeg taler her udsalgspris), så taler vi altså her eksempelvis om en nedsættelse fra 250 til 225 kr. Fint nok. Men da selskabet indtjening ligger i den sidste hundrekroneseddel (plus/minus - jeg kender ikke de specifikke tal for HP), så er der for selskabet med andre ord ikke tale om en nedsættelse på 10% men på 25% - af indtjeningen vel at mærke. For at sætte udsalgsprisen ned med 10% (og det ville formentlig ikke være nok for dem der klynker over at DVD´er er for dyre) skulle man med andre ord være rimelig sikker på at dette ville resultere i en volumenforøgelse på 25%. Og det tror selv DU vel ikke på er realistisk? Og jo mere man sætter prisen ned jo større skal den procentmæssige volumenforøgelsen være. I dette eksempel skulle en nedsættelse på 20% (til 200 kr) med andre ord gerne resultere i en volumenforøgelse på 50% (!!) for at sikre det samme totale dækningsbidrag. I don´t think so.

Ghammel & Suhr skrev:
Og hvis et større oplag nødvendigvis medfører en ringere kvalitet, så er der sq nogen, der ikke har læste ordentligt på lektien. Eller også er man ikke interesserede i, at sænke prisen...? Eller blot at bevare prisen og klynke...? Noget teknisk bawl af nederste skuffe!

Hvor er det lige jeg har sagt det..?

Ghammel & Suhr skrev:
Med en salgspris på under 20 kr. andre steder i verden, må der da tabes gevaldige mængder af moneter i branchen...? Eller hvad...? :-D

Hvem tror du, I narrer...? :-D

Helt ærligt - gider du ikke at læse denne tråd fra starten af. Dette spørgsmål svarede jeg på på side tre, og jeg har ikke rigtig noget nyt at sige dér.

Ghammel & Suhr skrev:
Jeg (eller andre, for den sags skyld) har stadig ikke hørt så meget, som et enkelt prut af en valid forklaring på, hvorfor priserne ikke skulle kunne sænkes. Det er ganske enkelt elementær forretningsøkonomi, at det kan den i særdeleshed i dette tilfælde - hvis man vel at mærke vil!

Skal jeg virkelig blive ved med at gentage mig selv? Jeg synes faktisk jeg ret detaljeret har forklaret om hvordan tingene hænger sammen. Det er selvfølgelig set fra et filmselskabs synspunkt, så du har muligvis ikke opfattet det som andet end bortforklaringer. Du siger selv at der bliver lavet kalkyler over hver enkelt produktion isoleret set. (Det er kun delvist rigtigt, men det forklarede jeg jo på side 2...). Tror du så ikke også der er blevet regnet på om der kunne tjenes flere penge på at sætte prisen på produktet ned..? Og hvis kalkylen viste dette, tror du så ikke det var sket? Selvfølgelig kan prisen sænkes - hvis man vil. Men hvis det ikke kan påvises at dette vil resultere i større indtjening så sker det ikke. Kan det blive meget enklere?

Det er distributørens ret at sætte sin indkøbspris til forretningen som han vil, og det er forretningens ret at sætte udsalgsprisen som HAN vil - og det er forbrugerens ret at lade være at købe produktet hvis han synes det er for dyrt. 

Ghammel & Suhr skrev:
Der mangler også en forklaring på, hvorfor man kan hente hele film i diverse news groups og indenfor 6-9 måneder kan se de selvsamme film på diverse danske TV kanaler. Måske brancen på denne måde selv er medvirkende til at "styrke interessen"...?

Jeg forstår ikke et ord af hvad du mener, er du rar at uddybe det lidt?  

Ghammel & Suhr skrev:
Der mangler også nogle svar på hvorfor branchen opgiver nogle andre tal mht. fildelingsprogrammer, set i forhold til samtlige *uafhængige* undersøgelser...? Klynkes der her ude af proportion...?

Der mangler også nogle svar på, hvorfor branchen ikke gør mere for at finde de pirater, der klynkes så højt om. Det ER nemt. Så hvorfor ikke...?

Den sidste pressemeddelelse fra branchen jeg har læst sagde, at fildeling er et stigende problem.

Uafhængige undersøgelser viser derimod, at fildeling er gået +25 pct. NED, netop grundet branchens "ihærdige indsats" - rettet imod 12-årige og diverse andre teenøse eksistenser.

Du må meget have mig undskyldt, men alt i alt er det altså et billede af en grådig, inkompetent og ikke særlig visionær branche, der her tegner sig.

Man deltager selv fra sidelinjen, påberåber sig samtidig derfra alverdens ulykker, og sætter så endelig ind dér, hvor problemet reelt ikke er.

Er igen ikke helt med på hvad du mener? Du mener at der ikke er folk der fildeler film som de ved de ikke burde? (jeg medtager med vilje ikke dem der gør det fordi de mener det er en menneskeret at fildele beskyttet materiale - dem er der vist ikke meget håb for ), eller mener du ikke at en stor (om ikke overvejende del) af disse er teenagere? Eller at det er "mindre ulovligt" at fildele for en mindreårig end for en voksen? Eller at det ikke er positivt hvis ulovlig fildeling virkelig er gået ned med 25%?

Hvad er iøvrigt din kilde for den påstand?

Man kan da altid diskutere hvilke metoder man bør anvende overfor pirater (hvilket iøvrigt intet har at gøre med denne tråd...), men mener du at filmindustrien ikke har samme ret til at beskytte sine produkter som enhver anden branche? Hvis en teenager gentagne gange bliver taget i Føtex med DVD´er i tasken han ikke har betalt for, så kan alle se at her er et problem. Første gang får han måske en advarsel, ved gentagelser bliver det alvorligt - bøder, socialvæsen you name it. Men har han gjort præcis det samme på nettet, så er det ligesom om nogen ikke synes det er "lige så ulovligt" fordi der ikke er tale om et fysisk produkt... Men forstå at når du køber en DVD, så køber du jo ikke FILMEN, men rettigheden til at se den. Og det er reelt den rettighed man stjæler når man henter filmen på nettet istedet for i Føtex.

Retsforfølgelse af fildelere er godt nyhedsstof - BT og EB kan få gode historier ud af hvordan den grådige filmbranche sagsøger stakkels uskyldige teenagere. I en sådan grad at mange muligvis får det indtryk at det er den eneste front man bekæmper pirater på. Det er selvfølgelig ikke rigtigt - men der er åbenbart bare ikke lige så meget salg i overskrifter om de 18-35 årige der har hundredevis af film og CD´er downloadet fra nettet liggende på deres harddisk, (undtagelserne er f.eks. de eksempler der har været på at ansatte anvendte servere hos Bibliotekscentralen eller TDC som Film- og musikcentraler) eller når der f.eks. bliver nappet en fyr på et kræmmermarked i Brovst med en kasse bootleg Disney DVD´er som han har fået gennem en skov af bagmænd og mellemhandlere.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Eller også er man ikke interesserede i, at sænke prisen...?

Det er lige det der er problemet, hvis de gør det så indrømmer de, at de har taget os forbruger ved næsen (for at sige det mildt).

Som jeg har forklaret MANGE gange, så er filmbranchen ikke en gavebod. Formålet med at lave film er at tjene penge, hårdt og brutalt. Jo flere penge en film kan tjene, jo større en succes er den - sådan er det nu engang. Handler det her om at filmbranchen skal være et non-profit foretagende der ikke må tjene penge, og at enhver krone der bliver tjent skal omsættes direkte i prisnedsættelser? Jeg tror ikke der er ret mange firmaer i nogen branche der ville være enige i den holdning.

Jeg synes det er noget klynk at brokke sig over at nogen gerne vil tjene penge på det de laver. Jeg ved ikke hvad du f.eks. arbejder med, dfms, men hvis din arbejdsgiver kom og fortalte dig at han syntes du var for dyr, og at du fra næste måned ville blive sat 30% ned i løn, så tror jeg du ville brokke dig. Du har en forventning om at TJENE PENGE på det arbejde du laver - og selvfølgelig KUNNE du godt gå med til en lønnedgang hvis du ville. Men ville du..? 

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

nej, men de spader (undskyld mit sprog) der henter film på nettet havde ikke købt skidtet alligevel....

stku
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

RogueAgent
Alt hvad du skriver er naturligt nok set fra en distributørs synspunkt.

Som jeg ser det er distributører kun et fordyrende led som vil forsvinde indenfor nogle år.

Men lad mig nu starte i en hel anden ende

Der er nogle der mener at piratkopieringen er nedadgående. Det er ikke nøvendigvis helt sandt. Det er rigtigt at p2p trafikken ikke er stærkt stigende mere, men er der lavet undersøgelser der måler ftp, og  i særdeleshed kryperet ftp og andre fildelingsprogrammer der kører i krypterede klynger som f.eks. waste?? Er der lavet undersøgelser på hvor mange købte/lejede dvd der kopieres direkte til skiver eller rippers til harddisk? Jeg har ikke set nogen undersøgelser der kigger på det store billede. F.eks. skriver APG at trafikken på kazaa og DC+ er nedadgående, hvilket er som følge af intensiveringen af jagten på pirater. De glemme dog at nævne at trafikken på bittorrent er steget med 50% i samme periode. Danmark er faktisk et af de lande hvor der er mest udbredt.

Hvorfor er der så meget piratkopiering?

Svar: Fordi prisen er for høj og filmene kan hentes på nettet længe før de kommer på dvd og i biffen!

Hvorfor udgiver filmselskaber ikke dvdere direkte på nettet til download mod betaling?

Svar: de er bange for piratkopiering! Dette problem kan dog løses ved hjælp af vod-koder og software osv. Men disse systemer vil altid kunne brydes, så der er generelt modstand fra selskaberne. Men jeg tvivler meget på at de kan dæmme op imod lovlig distribution på nettet. Dette vil omvendt betyde at der vil komme flere film der ikke bliver tekstet, og ikke reklameret for på dansk.

Situationen er lignende for software markedet:

Der var også engang man i stor udstrækning brugte danske distributører til at købe software igennem fysisk på disketter/cd, men idag bliver der i stigende grad købt og distribueret over nettet. I det firma jeg arbejder for er det ca. 75% af den software vi køber der købes direkte ved producenten, og softwaren er generelt blevet billigere.

Så jeg vil mene at de organisationer der er opbygget efter fysisk distribution af medier skal omstruktureres ellers vil de dø.

P2p programmerne vil efter min mening ikke dø, men vil blive brugt til distridution af lovlige film.

Jeg kunne forestille mig film vil blive distribueret i et krypteret format både via direkte download og p2p, som så kun kan dekodes via special hardware box og en kode som man betaler for. Dette system kan stadig knækkes, men det kan gøres meget vanskeligt, og de fleste vil derfor lade være.

Til top Vis stku's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stku

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Bare en enkelt indskydelse - film udgives ikke på samme tid både i bio og på dvd i USA, men udgivelsestidspunkterne ligger meget tæt. Men effekten er skam til at spore, for de sælger mange film i USA - at priserne så er noget lavere er kun en fordel.

Så forresten "Tilbage til fremtiden 1" i Føtex med DTS og hele skidtet til 19.95 kr - der tjenes vist ikke mange basseører her!

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

stku skrev:
Som jeg ser det er distributører kun et fordyrende led som vil forsvinde indenfor nogle år.

Det kan meget vel være. Man skal dog skelne lidt mellem hvornår film produceres og distribueres globalt af samme selskab (f.eks. Warner, Fox og Disney) og hvornår en film er produceret af et mindre selskab der ikke selv har et distributionsnet, og som for i det hele taget at finansiere en film vælger at sælge internationale rettigheder til højstbydende - land for land. Her vil der formentlig i lang tid fremover, så længe der er film på fysiske medier som DVD eller hvad der kommer efter også være regionale og lokale distributører. På dette punkt er filmindustrien lidt anderledes end software industrien, efter min mening, da det såvidt jeg ved ofte er det firma der har udviklet et program der har alle globale rettigheder. 

Iøvrigt er der territorier der er så små at det bedre kan betale sig for de globale selskaber at "koble" sig på en lokal distributør og betale ham for at distribuere sine titler frem for selv at styre det. Det handler heller ikke kun om fysisk distribution men også om markedsføringen. Der er grænser for hvor meget man kan styre fra ét centralt sted hvis en kampagne for en film skal have effekt f.eks. i Danmark.

stku skrev:
Hvorfor er der så meget piratkopiering?

Svar: Fordi prisen er for høj og filmene kan hentes på nettet længe før de kommer på dvd og i biffen!

Hvorfor udgiver filmselskaber ikke dvdere direkte på nettet til download mod betaling?

Svar: de er bange for piratkopiering! Dette problem kan dog løses ved hjælp af vod-koder og software osv. Men disse systemer vil altid kunne brydes, så der er generelt modstand fra selskaberne. Men jeg tvivler meget på at de kan dæmme op imod lovlig distribution på nettet. Dette vil omvendt betyde at der vil komme flere film der ikke bliver tekstet, og ikke reklameret for på dansk.

Der er et par gode pointer her.

Mht. problematikken omkring tilgængeligheden af film på nettet i "lidt for god tid", så ved vi jo alle at disse kommer til veje af mange forskellige kanaler. Der er nørden der smugler et digitalkamera med til en forpremiere eller pressevisning, den lidt mere organiserede hvor "nogen" betaler en operatør i en biograf for at køre filmen mens kameraet står på et stativ midt i salen, og lyden optages direkte fra operatørrummet, eller endda nappes i form af en kopi af den DTS CD der ofte følger med en 35mm kopi. Der er historien om The Hulk, hvor en tidlig arbejdskopi havnede på nettet en god måned før den amerikanske premiere, fordi filmselskabet havde sendt en VHS med filmen til et reklamebureau som skulle hjælpe dem med en kampagne. En ansat i reklamebureauet lånte så båndet til sin fætter der lagde det på nettet. osv osv - der er masser af den slags historier, og faktum er at de sker næsten ligegyldigt hvor store sikkerhedsforanstaltninger selskabet gør sig.

Når først filmen ligger på nettet kan man så diskutere almindelige forbrugeres motiver for at hente telesyncs eller DVD-rips på nettet, men det vil efter min mening ,både som privatperson og som det "talerør" for den danske filmbranche som jeg åbenbart pludselig finder mig selv som, (det var oprindelig ikke min mening at gå sådan i brechen i denne her tråd - jeg forsøgte blot at forklare hvad jeg så som et par klare misforståelser overfor hvorfor man "ikke bare" sætter priserne på DVD´er ned) aldrig blive andet end dårlige undskyldninger.

De to mest gængse undskyldninger fra folk der downloader i stor stil på nettet er: "Jamen DVD´erne/CD´erne er for dyre!" og "Jamen jeg ville jo ikke have købt originalen alligevel!". Det er da muligt at begge dele er sandt - men det er da vel ikke nogen undskyldning for at bryde loven? Jeg synes at masser af ting er for dyre - biler f.eks. - men derfor knalder jeg da ikke sideruden ind på en parkeret bil hvergang jeg har lyst til en køretur.

Der er tiltag på vej til at tilbyde forbrugere lovlig mulighed for at downloade film og musik på nettet mod betaling. TDC lancerer bl.a. en filmportal i dette efterår, Bilka har en musikportal hvor man kan downloade mp3filer osv osv. Jeg skal være den første til at sige at jeg synes dette har været for længe undervejs, fordi de tekniske muligheder har været tilstede i lang tid. Men frygten for at krypteringer m.m. ville blive brudt har holdt selskaberne tilbage fra at tage springet, med det resultat at den ulovlige trafik på p2p netværk og via bittorrent-sites m.m. er steget i takt med at flere og flere får hurtigere og hurtigere opkoblinger.

Og spørgsmålet er selvfølgelig så hvad der sker, nu hvor lovlige alternativer er på vej. Sålænge der er så mange der synes det er ok at hente tingene gratis - hvormange vil så være villige til "pludselig" at skulle betale for dem? Uanset hvad disse lovlige downloads kommer til at koste vil der ALTID være nogen der synes det er for dyrt - for hvordan skal man konkurrere med noget der er gratis?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Så forresten "Tilbage til fremtiden 1" i Føtex med DTS og hele skidtet til 19.95 kr - der tjenes vist ikke mange basseører her!

Udover hele den diskussion som har udrullet sig i de sidste 4-5 sider af denne tråd, er det nok vigtigt at skelne imellem hvad der er realistiske priser for film og hvad der helt åbenlyst enten er lagerryd hvor man forsøger at redde hvad reddes kan hvis man har fået købt for mange eksemplarer af en titel, eller diverse "panik-lokke-amok-og hvad har vi" tilbud, hvor en butik sælger en titel til eller måske endda under sin egen indkøbspris, simpelthen for at lokke kunder til. F.eks. tjener Føtex ganske rigtigt næppe noget som helst isoleret set på disse DVD´er - men når man nu er der, så køber man måske også lige Star Wars boksen, en cola og lidt chips og slik, nu man er der alligevel... 

stku
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at dvdere er for dyre i dk. Jeg mener dog ikke det retfærdiggør ulovlig download på nettet.

Jeg køber allerede mange film gennem cd-wow.com f.eks. De versioner jeg køber er jeg ret ligeglad med danske undertekster, jeg har oftest set reklamen på nettet eller på en udenlansk kanal (enkelte gange på en dansk tv-kanal) så oftest går jeg totalt uden om en dansk distributør.

Jeg går i biffen 2-3 gange om året, og ser oftest danske film der, det er det eneste tidspunkt jeg kan komme i tanke om at jeg bruger en dansk distributør.

Mange af de film der kommer på nettet i "lidt for god tid" så vidt jeg ved rippet fra de dvdere som flyselskaberne viser i deres fly.

De små selskaber kan vel bare bruge en internetdistributør? Jeg går ud fra at payload også sælger for flere selskaber?

Til top Vis stku's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stku

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 04:01 | IP-adresse registreret  

Dejlig tråd med lidt ihærdig argumentation.

Nå, men jeg startede tråden for noget tid siden med eksemplerne fra Thailand hvor jeg pt bor.

Kan lige indskyde at det snart går retur til det kolde nord for mig og familien. Så vi er så småt ved at købe det som nu engang kan betale sig at tage med hjem. Så i weekenden blev det da til 32 ungdomsfilm, alle original, og købt i en fine forretning det vil få Magasin til at se billig ud. Børnene skulle jo lige have fyldt DVD hylden lidt mere op inden det går hjem til det dyre land.

Prisen, jo se den blev 680 kroner sammenlagt. Men så var der også en en god rabat, 32 film er jo trodsalt en del, så der kan der forhandles. Det tog vel 30 min at finde filmene og lige så lang tid med forhandlingen.

Har nu efterhånden gennem længere tid langt mærke til at der sælges mange film til 49 (8dkk) og 19 (3dkk) baht stykket her i Bangkok. Så jeg tror efterhånden at fremstillingsprisen på en DVD må være langt under 1 krone. Ellers kan man simpelthen ikke sælge disse film til disse priser. Film til disse lave priser er typisk lidt gamle fims så som Conair, Indiana Jones etc.

De tre LOTR film fyres nu af til 80kroner for den samlede pakke.

Dejlige priser for film, jeg kommer til at savne det.

Så lige et ord til piratkopiering.

Jeg er totalt modstander af det og jeg fatter ikek at nogen gider bøvle med det elelr købe det. Det er ilændig kvalitet og næsten altid en eller anden form for problem med det. Det kan da ikke være nogen fra dette forum som gider bruge sin tid på at skaffe noget som har en så dårlig kvalitet. Hvem gider at se en film som er optaget med håndholdt kamare eller en film hvor bitraten er kørt ned for at den ikke skal fylde så meget.

Og dem der gør det, ja bur dem inde, om de er 12, 35 eller 82, det er ligegydigt. 

Men hvorfor bliver der ikke taget mere af dem ???? Ja det ved jeg ikke for de er meget lette at finde. Måske skulle filmbranchen eller politiet give en en dusør til folk som afslører dem. Så kunne folk på SU tjene en hel del ekstra, og andre selvfølgelig også. 

Og til Rogueagent. Super at du giver dine bidrag her. De er seriøse og som indspark her skal være, så bliv ved med dette.. Dette betyder dog ikke at jeg er enig i det hele du skriver

PS Bare for at slå det helt fast. De film jeg køber her er originale film som er sendt til butikkerne gennem distributions kanlaer og det hele. Det er kun uvidende turister som i Thailand køber kopifilm, og de bliver stort set snydt hver gang.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Classe, hvordan ved du at det er originale film du har købt?

Jeg har selv købt en del dvd'er i Kina, og hvis det ikke var for prisen, ville jeg ikke umiddelbart kunne sige hvad der var originalt og uoriginalt.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Svend P,

Det vurderer jeg fordi de er købt i store fine mange etagers supermakeder der får magasin og lignende til at ligne billige netto butikker.

Desuden er er det fuld af reklame for distributionsselskaberne og folk fra disse selskaber hjælper med at lange dem over disken, samtidigt med at de lovpriser en for at man køber original.

Og nu er Thailand meget imod kopi varer, så de gør faktisk meget for at fjerne problemet, så det ville aldrig kunne foregå helt offentligt som det gør der hvor jeg køber. I skulle bare se en forfilm der er i alle biografer for tiden. Den viser hvilken forbrydelse pirateri er ,wow den er god og give store indtryk, den er værd at se.

Kopi varerne køber man også offentligt, men de bliver i tide og utide fjernet da de har aftaler med politiet så de altid bliver advaret når der er razzia.

Det er let at se forskel når man bor i landet og taler lidt af sproget.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Det er bare fordi, de priser du nævner er de samme som i Kina. Og der var det næsten totalt umuligt at opdrive originale skiver! En sjælden gang var der en butik der havde det, men så var prisen også 150 kr stykket.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hej Classé

Kan vi ikke få oplyst navnet, på den fine butik, du henviser til i Bangkok?

Så ved jeg hvor jeg skal gå hen, næste gang, jeg er i Thailand

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Efter har laest denne traad er min opfattelse af monopoliserede skandinavien (isaer Danmark) blevet forstaerket.
Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

niller111
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Angående billige DVDere - Plejer at købe i Brasilien ( helt legalt, almindelige butikker) pris er ca. 80-90 kroner for nye DVDere og 30-50 kroner på udsalg og ca. 60 kroner for CDere. Interesant nok kommer mange film MEGET tidligere ud der end i Danmark.

Priserne i Danmark (og Europa) er fuldkommen absurde - hvad "branchen ønsker svarer til at det blev forbudt at sælge mad i supermarkedet, hvorefter pølsevogne og andre satte prisen 2-3 gange op.

Ingen tvivl om at priserne kommer ned i de kommende år - den teknologiske udvikling har ganske enkelt ændret markedet, og det må industri og kunstnere så indrette sig efter - and thats it. 

Til top Vis niller111's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niller111

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Kan slet ikke forstå det bliver ved med at være så stort et emne. En cd koster typisk 70 kroner hvis man ikke absolut skal have den omgående den udkommer. En film fåes normalt til 100 kroner inden for et års tid efter den udkommer. Med 20% af salgsprisen til moms, en fysisk vare der skal flyttes, nogen der skal håndtere varen og nogen der skal lave indholdet, så synes jeg overhovedet ikke prisen er for høj.

Sammenligningen med Levi's bukser er i øvrigt god - hvorfor skal de koste 800 kroner? Der er garanteret højst for 5 kroner bomuld i dem.

For mig er det så nemt, så nemt. Hvis man synes en vare er for dyr, så lader man være med at købe den. Det gælder film, sødmælk og alt andet. Og der findes aldrig nogen undskyldning for at stjæle eller hajkopiere film og musik. Uanset hvor meget piratfortalere (som jeg retfærdigvis ikke har set nogen af herinde) taler om grådig branche og så videre, så er det bare ikke i orden. Synes det er piraterne der laver noget svineri og laver mystiske kunstgreb når de gør et stort nummer ud af om branchen nu mister ½ eller 1 hel milliard om året på hajkopiering og at der udgives alt for meget bras og at der kun er to gode numre på hver cd. Det er komplet ligegyldigt - der er nogen der ejer indholdet af de skiver; film eller cd'er, og de skal sq honoreres for det arbejde de har gjort. Og hvis deres arbejde er noget bras, så er det den nemmeste sag i hverden IKKE at købe det og IKKE at hajkopiere det.

Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes