| Forfatter |
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Lav i øvrigt 2 med det samme, så kan du holde effektbørgen på afstand fra de øvrige apparater, men husk de skal stadig være på samme gruppe, ellers får du nogle voldsomme stelstrømme. Når nu det hele er skilt ad, så sørg for at få vendt alle stik rigtigt.
God fornøjelse.
|
|
|
Vil de sige at man kan aflive flere vitale dele i anlægget hvis man tilslutter eks. 3 effektforstærkere til hver sin 230 V fase?
Jeg håbede ellers lige at det var ideelt at der var masser af kraft at suge løs af!?
|
| Til top |
|
| |
yanomami Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 245
|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Milu skrev:
|
Er der nogen der har nogle billeder, eller hvor man kan finde oplysning om sådanne stjerne forbindelser?
Hvodden gør man?
Mvh.
|
|
|
Jamen det er såmænd så ukompliceret som det kan være. Tag en kasse og monter så mange stikkontakter uden afbryder, som du skal bruge. Monter dernæst f.eks. et apparatstik til shassismontering. Forbind alle stikdåserne til apparatstikket med hver sit stykke ledning på samme længde. Skru skidtet sammen, så du ikke kommer til at stege børnene. Det er såmænd det. Princippet er at alle apparater er forbundet til nettet på samme måde. Ikke som normalt, det ene apparat efter det andet osv. Det sparker nummer. Lav i øvrigt 2 med det samme, så kan du holde effektbørgen på afstand fra de øvrige apparater, men husk de skal stadig være på samme gruppe, ellers får du nogle voldsomme stelstrømme. Når nu det hele er skilt ad, så sørg for at få vendt alle stik rigtigt.
God fornøjelse.
|
|
|
Jeg er nok lidt tunghør, men hvad fanden!!! Hvad mener du med et apparatstik???? Og chassismontering???? Det ville være rart med et billede til de tunghøre (elhøre).
__________________ M.v.h.
Yanomami
|
| Til top |
|
| |
LassePedersen Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik mås...hvad er der galt med Jorma?!
Det fungerer fint i mit setup.
/Dillermand
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 02 September 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
DillerMand skrev:
|
Kurt Kubik mås...hvad er der galt med Jorma?!
Det fungerer fint i mit setup.
/Dillermand
|
|
|
Tillykke med det Dillerbørge! Men det kan jo være, at du lige har stået og manglet en ordentlig omgang tyk tyk sovs til lyden i dit set-up. Nu er det selvfølgelig ved at være lidt smålænge siden, men da jeg hørte Jorma her hos mig, bamsede det derudaf i fuldfed stil. Beklager men her i huset vil det aldrig blive kaldt et hifi kabel. Det bløder op og gør ting pæne og rare, så de ikke vækker anstød - hvis det er den vej du vil, så har du gjort noget rigtigt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 September 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik mås...jeg fik egentlig en anden oplevelse med Jorma. Nemlig en opstramning, med klarere defineret bund. Mere luft - nu har jeg ikke prøvet PKA men derimod Duens netkabel...det gik galt på effekttrinnet men ikke på Cd spillen...lidt underligt egentligt. Kører du som jeg med jordforbindelse?
Måske jeg skulle prøve en gang PKA 
/Dillermand
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 02 September 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er pt. også kommet til det led i kæden som omhandler strømkabler, jeg har ikke tidligere gjort andet end at låne nogle forskellige fabrikater i prisrammen 900 - 1500,-
De var i min besiddelse ganske kort tid og derfor fik jeg ikke det helt store indtryk af hvad de kunne, jeg kunne godt høre forskel fra de medfølgende kabler men det var straks mere besværligt at høre forskel på de "rigtige" strømkabler.
Det endte op med at jeg endnu ikke har købt strømkabler men fortsat bruge de medfølgende som er i en tvivlsom kvallitet.
Marked for strømkabler er så enormt og uoverskueligt at det er svært at høre forskel på skidt og kanel og om prisen alt andet lige er rimelig.
Ligeledes har jeg forsøgt at finde det "berømte" PKA men uden held :0(
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 September 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
|
Jeg er pt. også kommet til det led i kæden som omhandler strømkabler, jeg har ikke tidligere gjort andet end at låne nogle forskellige fabrikater i prisrammen 900 - 1500,-
De var i min besiddelse ganske kort tid og derfor fik jeg ikke det helt store indtryk af hvad de kunne, jeg kunne godt høre forskel fra de medfølgende kabler men det var straks mere besværligt at høre forskel på de "rigtige" strømkabler.
Det endte op med at jeg endnu ikke har købt strømkabler men fortsat bruge de medfølgende som er i en tvivlsom kvallitet.
Marked for strømkabler er så enormt og uoverskueligt at det er svært at høre forskel på skidt og kanel og om prisen alt andet lige er rimelig.
Ligeledes har jeg forsøgt at finde det "berømte" PKA men uden held :0( |
|
|
Prøv hos Brinck el. lign.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 02 September 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er jeg alt for jordbunden - selv uden jordforbindelse
Det overstiger simpelthen min forstand (ingen bemærkninger her - tak) at det skulle betyde noget som helst om man trækker fx. 1 ampere gennem et almideligt 0,75 eller 1,0 kvadrat strømkabel. Hvis blot der er fyldt op med elektroner i strømforsyningens elektrolytter når bassen "trækker" og hvis blot der hurtigt kan komme nye elektroner til, så er da lige meget om disse eletroner bliver transporteret til transformeren med skovl eller med sølvkabel. Hvordan et lysnetkabel skulle forhindre alt over 8Khz i at komme ud sådan som KUBIK skrev kan jeg pinedød ikke se.
Fælles fase og skærming har indflydelse, men gode lysnetkabler af almindelig kvalitet må være nok. Hvad med kablerne i den faste installation hen til målertavlen og hvad med kablerne fra masten og ind i huset ? Nej vel, brug pengene på bedre højttalere, eller en bedre CD-spiler - det giver noget!
-Klaus __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 September 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
walin skrev:
|
Måske er jeg alt for jordbunden - selv uden jordforbindelse
Det overstiger simpelthen min forstand (ingen bemærkninger her - tak) at det skulle betyde noget som helst om man trækker fx. 1 ampere gennem et almideligt 0,75 eller 1,0 kvadrat strømkabel. Hvis blot der er fyldt op med elektroner i strømforsyningens elektrolytter når bassen "trækker" og hvis blot der hurtigt kan komme nye elektroner til, så er da lige meget om disse eletroner bliver transporteret til transformeren med skovl eller med sølvkabel. Hvordan et lysnetkabel skulle forhindre alt over 8Khz i at komme ud sådan som KUBIK skrev kan jeg pinedød ikke se.
Fælles fase og skærming har indflydelse, men gode lysnetkabler af almindelig kvalitet må være nok. Hvad med kablerne i den faste installation hen til målertavlen og hvad med kablerne fra masten og ind i huset ? Nej vel, brug pengene på bedre højttalere, eller en bedre CD-spiler - det giver noget!
-Klaus |
|
|
Prøv at læse tidligere i tråden og evt. i den tidligere tråd der hedder powercord også, her forklares der lidt om rationalet bag forskelle som skyldes netkablet. Den er såmænd god nok. Men om de dyre af slagsen er bedre end almindelige ditto, er straks en helt anden sag. Det støtter jeg ikke om på nogen vis og det kan man også godt finde forklaring på.
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 03:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyre net kabler er salgsgas af bedste kaliber. Har man en god kvalitet netkabel. Gode stik og et kvadrat som ikke er mindre end det som er brugt i hus installation så bliver det ikke bedre.
Lad nu det der med dyre netkabler være til alle dem som absolut vil give penge ud i stor stil at kan få dem selv bildt ind at der er forskel i lyder. Jeg har sågar hørt nogle argumentere kraftigt for at de dyre netkabler skal have lov til at varme op i en 200 timer for det virkelig hjælper .
Jording og stelsøjfer, separat gruppe osv det hjælper, men ikke de der farmøse 1,5 meter netkabel.
Der kommer mange fantastisk forklaringer på at netkabler skulle hjælpe, bla filter virkninger osv mellem de forskellige apparater. Og lyder det teknisk nok så har man en tendens til at tro det er rigtigt, men slagsgas lyder altid troværdigt for dem der vil tro på det.
Prøv nu at lyt istedet uden at vide hvad i lytter til for et kabel. Så dan jeres mening ud fra det og ikke de der underlige tekniske forklaring som ikke holder vand alligevel. Det er godt nok nogen tid siden jeg afsluttede det kære ingeniør studie indenfor området, men alligevel, basic kabel og filter teori har vist ikke udviklet sig så meget.
Dyrt netkabel som har en tykkelse som en overarm og kvitteringen indrammet lige over har selvfølgelig en stor snop effekt. Det skal vi selvfølgelig ikke glemme 
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Classe og andre; jeg kunne ikke drømme om at bruge mere end en 1000kr på et netkabel!!! Meeen jeg har da hørt nogle stykker rundt omkring på bla. messer og forskel i direkte sammenligning med almindelige netkabler, ja det er der SQ og det da også hver gang!
Det kræver selvfølgelig en følsom og udviklet hørelse, man skal altså øve sig hjemme med sit "hifi" og turde tage nogle vilde tiltag i forhåbning om, at tune de sidste 5-10% ud af sin opsætning; det er nemlig humlen ved det hele!!!
Noget andet er prisen; jeg har hørt for 25000-30000kr Mission, hvor CD-afspilleren fik et 36000kr´s netkabel på og det gav SQ de 5-10% mere vellyd, men samme netkabelfabrikants "billigste" kabel til 3000kr gør det næsten ligeså godt. Der er altså også noget for husarerne!!!
Som Walin skriver: "...brug hellere pengene på bedre højttalere og CD-afspiller...", men det skriger jo også på fintuning og tweaking og så kommer netkabler og deres indflydelse på lyden igen ind i billedet!!!
Jeg ser ALLE elektriske ledninger som antenner og jo tættere de befinder sig på "hifi"-apparater, des bedre bør deres støjindstrålingsfølsomhed kontrolleres for at vride de sidste få procents ekstra vellyd ud
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem der nu mener at der er en stor forskel på den sidste 1,5 meter netkabel bør vel også gøre andre ting, såsom feks.
At smide det billige net stik ud som er fast monteret i apparatet. Køb så netledninger til en formue og klip stikket af der også (eller er der også filter virkning i stikket??) og lod det direkte på trafo, relæ eller kontakt, hvad der nu er der.
Når denne øvelse udføres så bør man lukke øjnene for de ultra tynde ledninger af meget tvivlsom fabriket som ofte er brugt inde i selv forstærkerne, CD og andet. Der er også vigtigt at man ikke kigge på de højtalerkabler (eller mangel på samme) som er brugt i den ende af en forstærker.
Og det ville nok være et helt mararidt når man fik set at mange fabrikanter på også meget dyre apparater kører deres linie/lyd igennem computer fladkabler blandet samme med alle mulige digitale styresignaler.
Med andre ord, hvis man mener man kan hente 5% ved at skifte det udvendige netkabel, ja så er der sikkert 10 gange mere at hente på at forbedre ovenstående.
Vedrørende det der med at lytte på messer osv. Det giver jeg ikke meget for, for man kender ikke setup, rumpåvirkninger og andet så det giver ingen ting. Det kan være retningsgivende ja, men heller ikke mere. Lyt derhjemme i stedet for i fred og ro og sæt så anlægget op så du ikke ved havd du lytter til af kabel/CD eller hvad man nu vil sammenligne.
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøvede af interesse for nogle år siden, at skifte mite netstik ud til nogle typer i bakelit. Der kom lidt mere hul igennem og en bedre fornemmelse af rum samtidig lidt mere klarhed. Ikke det voldsomme, men hørbart var det. Det fik mig til at gå videre med netkabler. Idag bruger jeg Duelund kabler over hele linien. Det specielle ved kablerne er bl.a. at der ikke er plastik eller teflon på. De er bygget i diemagnetiske materialer.
Efter min mening er det vigtigste tweak at gøre netkabelt, signalkablerne og højttalerkablerne. I denne række følge.
Det er klart, at det også har noget at sige, hvad der sidder inde i apparaterne. At skifte det interne netkabel på 70 cm. betød mere dynamik. For grundigere læsning, for dem der har interesse, kan man se under min hjemmeside (Sven Palvig) på www.hifisentralen.com
Plastik giver en tykkere lyd. Nogle vil kunne lide den. Den er sådan mere entonet i forhold til udstyr uden plastik, hvor man mere hører udklingningen i rummet, flere detaljer i toner fordi lyden stopper og starter hurtigere. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal være registreret på www.hifisentralen.com for at kunne læse folks hjemmesider.
Jeg har taget plastikken af alle kondensatorer og der er kommet lindolie på.
Alle kabler i apparater, højttaler er sølv/silke/lindolie kabler.
Bøsningerne er udskiftet til en type med keramik istedet.
Stik, fordeler boks er i bakelit. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Hvis nogen af jer har læst i tråden om 3020 og den shootout, som Lasse og jeg lavede forleden, så ved i at Lasse blev fuldstændigt overrasket over, at hans egen Advantage forstærker (en power amp til 35K) kunne performe så forskelligt med forskellige netkabler. Det vidste jeg selvfølgelig heller ikke at den vilde, men metop klangballancen på den amp, var ret velegnet til lige præcist at pinde det ud i det næsten pinlige.
Der er forskel - og tro mig, jeg er en af de største skeptikere, når det kommer til den slags. Af samme grund har der aldrig siddet netstøjfiltre på mine apparater.
Men jeg må bare erkende, at forskel det er der, hvad så end forklaringen måtte være. Den sidste 1,5m tror jeg heller ikke på ændrer noget som helst, set i relation til kraftværket. Men måske naboapparatet får et nemmere liv, eller noget lignende.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Efter min mening er det vigtigste tweak at gøre netkabelt, signalkablerne og højttalerkablerne. I denne række følge.
|
|
|

Jeg skulle nu mene at specielt signalkabler og højttalerkabler er langt vigtigere end netkabler og i den rækkefølge.
-Klaus
__________________ - Klaus -
|
| Til top |
|
| |
Rockefoten Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Norge
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
walin:
mon tro fordi du mener det fordi du prøver å tenke logisk, eller fordi du har prøvd det? bare lurer....
ellers så er det et visst rasjonale for at det kan gå litt tid før en
nettkabel spiller perfekt. elektroner beveger seg ganske sakte i en
kabel. Det er bare noen cm i timen. Det kan være at det skjer en
polarisering i nettkabelen over tid... kanskje...
Egentlig driter jeg i hvorfor det er sånn. Min erfaring er at når jeg
setter i en duelund kabel etter å ikke ha hatt den i på en stund så
låter det tynt og spisst i kanskje 30 min, før det blir bedre..
Sykt? Jepps...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 September 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rockefoten skrev:
Min erfaring er at når jeg setter i en duelund kabel etter å ikke ha hatt den i på en stund så låter det tynt og spisst i kanskje 30 min, før det blir bedre.. Sykt? Jepps...
|
|
|
Sjovt du nævner det...jeg har oplevet eksakt det samme! __________________ /Dillermand
You have to keep moving - after all no dog has ever p***ed on a moving car.
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 05 September 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
For nylig købte jeg en ny stikdåse, nemlig "Powerblock" fra Russandrews. Den kostede mig med fragt og det hele lidt over 3 tusind.

Nu er den så småt spillet til og jeg siger jer, at det er den bedste investering jeg har gjort. Der er simpelt hen MANGE flere detaljer i musikken, flottere og dybere bund og et mere samlet lydbilede. Selv min kæreste kommer med bemærkninger såsom "hey, det der har jeg da aldrig hørt før" Det virker sgu, men også jeg har svært ved at forklare præcis hvorfor.
Pointen er at stikdåsen (og selvfølgelig også netkablerne) har stor betydning, selv om det er mange penge er de godt givet ud!
mvh.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK, er den tingest skruet sammen, så du kan skille den ad. For så vil jeg godt se hvad der er indeni. Men det er jo praktisk at kontakterne siddet i en vinkel på 45 grader - det gør meget nemmere at sætte stik i og tage dem ud igen, når man sidder ned foran fordelerdåsen 
Jeg er ked af at sige det, men jeg er overbevist om at du har brugt for mange penge på en fordelerdåse - for nu at sige det meget pænt.  __________________ - Klaus -
|
| Til top |
|
| |