| Forfatter |
|
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 08 September 2004 kl. 03:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer,
Alderen på huset har ikke noget at sige. Det er el installationen som har betydning.
Det jeg lavede ved nybyggeriet var at få lavet en speciel gruppe som kun er til Hifi (kun det i stuen, ikke B&O'et i resten af huset). Denne gruppe er helt isoleret fra de andre grupper i huset, forstået på den måde at den har egen jordspyd og HPFI relæ. Fra gruppen fører kablerne så lige hen i en 10KVA skilletrafo som har et output som er på 230V 43A. Fra denne trafo går der så kabler til alle de kontakter som bruges til Hifi. Disse kabler er lagt i en stjerne forbindelse og fysisk så langt væk fra andet installationskabler som muligt.
Denne installation kan også laves i eksisterende boliger, men der er det bare langt mere bøvlet. Jeg synes det var sjovt at lave da vi alligevel byggede nyt hus og derfor kunne lave det meget billigt og integreret i huset så man ikke kan se det er der medmindre man får det vist. Elektrikerne som lavede det dengang bruger det sikkert stadig til at fortælle om skøre kunder når de holder en pause. De hyggede sig gevaldig med at lave det da de ikke havde lavet noget lignende før, men de synes nu det var en meget skør ide, men alt for kunderne.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 08 September 2004 kl. 07:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, er det opskriften på et gode hi-fi installationer ? Det er ikke umuligt at jeg vælger at bygge et nyt hus om nogle år, så hvis man allerede i opførselsfasen kan gøre en del til at forbedre lyden skal man da gøre det
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 08 September 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Classe, hvor meget koster sådan en 10 KVA trafo? Hvor stor er den rent fysisk? Og står den ikke og brummer?
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 08 September 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P,
For tre år siden betalte jeg ca 7000 kroner og den er lavet hos Ulveco. De fik også en af deres lærlinge til at bygge den i en kasse.
Den fylder ikke fysisk meget kun ca 0,5x0,3x0,4 meter, men den vejer omkring 100kg. Den kan godt brumme, det er jo faren ved de kære trafoer, men det gør ikke spor for den står i teknik rummet i huset. Så man kan ikek høre det, så jeg har ikke gidet at gøre noget for at fjerne det.
Nu ermin en 10KVA udgave som jo er temmelig stor, men man kan jo nøjes med en 3KVA som så kan give det samme som man kan hive ud af en normal stikkontakt. Denne koster, igen for tre år siden, 3000 kroner at få lavet. En anden ting er at man så slipper for at betale ekstra afgifter pga de større sikringer man har brug for til den store udgave. Et andet plus er at man ikke behøve ledninger, kontakter osv der kan håndtere over 40A.
|
| Til top |
|
| |
Tommy21 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 597
|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, efter alt denne diskussion om netkabler virker eller ej, vil jeg selv prøve eftersom jeg har standart kabler nu.
Mit spørgsmål er så om (hvis vi nu antager at der er en forskel) skal jeg køre stikkene fra cd og forstærker direkte i hver deres kontakt for at få noget ud af det eller vil jeg kunne opnå nået ved blot at købe gode strømkabler og køre dem ned i en billig stikdåse og så videre i stikkontakten???
Je ved godt at man også kan få "dyre" stikdåser, men vil man kunne opleve en forskel selv med en "billig" dåse???
Jeg har heller ikke mulighed for jord for øvrigt....
Tommy __________________ Setup
MartinLogan Vantage, Motif, Fresco i, encore TF
Parasound A21
Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95
Ps3, xbox 360, Wii, PsP
|
| Til top |
|
| |
Rockefoten Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
helst rett i eget stikk i veggen. deretter i en god dåse med feite kabler. da mister du mindre dynamikk... nettfilter er jo ogsaa fint
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommy21:
Med min netliste (stikdåse) model IKEA/Schuko, made in P.R.C. (China) kan man sagtens høre forskel på Svalander-flet/Furutech stik og så de netkabler jeg normalt bruger; Hitachi HVV03/Schuko (Brinck elektronik)!!! Hvis dine netkabler er 3 ledet, altså med jord, kan det godt betale sig at samle jord ved netlisten, så vil der alt andet lige løbe mindre stelstrøm i signalkablerne og det kan høres!!! Så fortvivl ikke selvom du ikke har "rigtig" jord, prøv dig frem med rimeligt billige netkabler!!!
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht jord i stikket, vil det så ikke være tilsluttet en form for fælles jord, som jo kan komme udefra, hvis man har jord inde i huset, eller så skal man selv etablere en jord med en vis minimum modstand 5-10 ohm. Det jeg vil sige så har man jo en form for stjernejord allerede, og behøver vel ikke at lave et speciel arrangement for det?
Eller tager jeg fejl.
POwer kabler og stik er, så vidt jeg kan læse af tråden, lige så stor en tweek som andre kabler, er det ikke? 
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
|
Mht jord i stikket, vil det så ikke være tilsluttet en form for fælles jord, som jo kan komme udefra, hvis man har jord inde i huset, eller så skal man selv etablere en jord med en vis minimum modstand 5-10 ohm. Det jeg vil sige så har man jo en form for stjernejord allerede, og behøver vel ikke at lave et speciel arrangement for det?
|
|
|
Hej gli
Jorden i en moderne husinstallation skal reelt set bare have en modstand der er lavere end 1666 ohm for at opfylde lovens krav. Det er fordi HPFI-relæet slår fra ved 30 mA fejlstrøm, og 50 V er grænsen for hvornår noget anses for at være livsfarligt ved berøring. (50 V / 30 mA = 1666 ohm)
I praksis er den nok nærmere omkring de 100 ohm.
Det er altid husets eget jordspyd man benytter.
|
| Til top |
|
| |
Tommy21 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 597
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
F. Christians, hvad kan du helt præcis anbefale mig at købe???
Jeg skal bruge kabler til forstærker + dvd + cd, så jeg vil gerne have en dåse med minimum 4 stik, men hvad vil du helt præcis anbefale af dåser,stik og kabler????
Kan sagtens køre ind i brinck og købe det hvis de har noget der kan bruges.
Tommy __________________ Setup
MartinLogan Vantage, Motif, Fresco i, encore TF
Parasound A21
Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95
Ps3, xbox 360, Wii, PsP
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tommy21; jeg hverken kan eller vil anbefale dig kabel "A" fremfor kabel "B"!!! Hitachi HVV03 kan købes alle steder og er på mit anlæg et bedre valg end de medfølgende kabler og sikkert til nogenlunde samme pris (30-40kr sættet). Nogen vil "bare" have det bedste fra LK-nes, andre er godt tilfreds med Supra og Jorma-design til en 1000kr-seddel, mens andre igen vil have netkabler til 3500kr og opad!!! Det afhænger i høj grad om hvordan ens anlæg spiller, hvor meget man har ofret på signal- og højttalerkabler, hvor støjfyldt ens net er og hvor "pivede" ens apparater er!!!
Netlister/stikdåser: Køb nogle forskellige til 10-100kr i varehusene og hos elinstallatøren; en eller flere af dem lyder bedre end gennemsnittet!!!
Netkabler: Køb 2,5kvadrat til forstærker og 1,5kvadrat til signalkilder, "bare" standardledninger til 30-40kr, så kan du senere skifte et kabel ud med et 1000kr´s og høre forskellen. For der er en forskel, til det bedre eller ej!!!
Netstøjsfilter: Køb Brinck´s 5ampere-version (1300watt) og skift dioderne ud med schotky-dioder af typen SB 550 QTY. Filtrene skal kun på CD- og DVD-afspiller og helst et filter pr. apparat!!! (Et TV kan også have glæde af et netstøjsfilter)
Vægudtag: Kan også med fordel udskiftes til typen uden afbryder, fåes fra LK-nes (70kr) til Furutech (200kr) pr. stk.!!!
Prøv en ting af gangen, så du ved hvad det enkelte led gør ved dit set-up!!! Og du vil uværgeligt gøre et eller flere "fejlkøb" undervejs, det kan ikke undgåes!!!
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 19 September 2004 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 20 September 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er nogle meget solide han og hun stik i bakelit til billige penge http://www.aabycamp.dk/pages/shop_liste.asp?Groupguid=236og i princippet kan man fjerne de fleste magnetiske skruer uden at påvirke den interne mekaniske stabilitet og så lodde kablet direkte på, men messing skruer kan jo også benyttes, hvis man kan finde dem... Du kan evt implantere hun netstikkene i en træplade/kabinet og så lave din egen stikdåse ud fra dit enkelte behov, præcist det sted den skal bruges. Man kan dog kun betale ved bankoverførsel eller DankortVisa, men har virket upåklageligt, selvom de kan være lidt langsomme i det mht. leveringen. Mvk Basil
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 September 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil og andre; lige et delspørgsmål: Er bakelit ikke normalt sort, da det er lavet/udvundet af kul/olie??? Er det bakelit eller er det bare noget de formoder??? Messing er flot kobber, men til lyd er kobber altså bedst!!!
|
| Til top |
|
| |