Forfatter |
|
Spider Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 299
|
Sendt: 05 September 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hejsa Svend P!
. Jeg mener ligesom at nok er nok. Din bil kører jo lige godt om der er 20 eller 40 liter i tanken.
|
|
|
den kører hurtigere hvis der kun er 20
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 05 September 2004 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mørch, du har ret i at HPFI'en ikke vil slå fra. Men det faktisk ikke noget, for da du med trafoen har skilt forsyningen fra jord, kan du ikke få stød af den. Det er det samme princip man benyttede i gamle dage på badeværelser, hvor der altid sad en 1:1 trafo til en barbermaskine.
PS. Man kan godt få stød hvis man rører ved BEGGE ledere på en gang, men der hjælper HPFI relæet alligevel ikke.
|
Til top |
|
|
E-m@il Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 05 September 2004 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Svend P skrev:
Om jeg har nok effekt på en fase er der vel ikke så meget tvivl om. I praksis vil sikringen nok ikke springe. Men jeg får lavet to subs med hver sin 1000 VA trafo, og med 2 stk 1000W ICEPOWER moduler i hver. Plus effekt til resten af surroundhøjttalerne, der bliver ligeså vildt. Så der kan i peaks'ene i hvert fald blive trukket noget strøm. Derfor kunne man godt forvente lidt spændingfald ved kun en fase.
Kurt von der Tomos, når du benytter 2 forskellige stikkontakter, så er det vel også 2 forskellige faser? Nej! På samme fase. Det har du da ikke en fis forstand på... nu er jeg selv elektrikker... Men hvordan kan du sige at det er sammen fase...? har du været i hans hus og målt efter...? i mit hus har vi 3 lysgrupper... det vil sige at f.eks. værelse 1+bad køre på L1 værelse 2+gang køre på L2 og værelse 3+stue køre på L3 køkken på L1 og L2... det vil sige at hvis jeg sætter min forstærker til i en stikkontakt i værelse 1 og mit TV i en stikkontakt i værelse 2 køre de på to ferskellige faser..!!!! jeg har også været med til at bygge et hus hvor der boede en HIFI-nørd der kørte vær anden stik kontakt i han stue på vær sin fase..!!! ikke for at spille klog... men det kræver altså lidt viden for at udtale sig om dette her emne... for det kan MEGET hurtigt gå MEGET galt hvis ikke men har forstand på det... SÅ HUSK AT PASSE PÅ
Og jeg er ikke helt klar over om det skal jordes eller ej? Og hvordan?
|
|
|
|
|
|
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 05 September 2004 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
E-m@il skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Svend P skrev:
Om jeg har nok effekt på en fase er der vel ikke så meget tvivl om. I praksis vil sikringen nok ikke springe. Men jeg får lavet to subs med hver sin 1000 VA trafo, og med 2 stk 1000W ICEPOWER moduler i hver. Plus effekt til resten af surroundhøjttalerne, der bliver ligeså vildt. Så der kan i peaks'ene i hvert fald blive trukket noget strøm. Derfor kunne man godt forvente lidt spændingfald ved kun en fase.
Kurt von der Tomos, når du benytter 2 forskellige stikkontakter, så er det vel også 2 forskellige faser? Nej! På samme fase. Det har du da ikke en fis forstand på... nu er jeg selv elektrikker... Men hvordan kan du sige at det er sammen fase...? har du været i hans hus og målt efter...? i mit hus har vi 3 lysgrupper... det vil sige at f.eks. værelse 1+bad køre på L1 værelse 2+gang køre på L2 og værelse 3+stue køre på L3 køkken på L1 og L2... det vil sige at hvis jeg sætter min forstærker til i en stikkontakt i værelse 1 og mit TV i en stikkontakt i værelse 2 køre de på to ferskellige faser..!!!! jeg har også været med til at bygge et hus hvor der boede en HIFI-nørd der kørte vær anden stik kontakt i han stue på vær sin fase..!!! ikke for at spille klog... men det kræver altså lidt viden for at udtale sig om dette her emne... for det kan MEGET hurtigt gå MEGET galt hvis ikke men har forstand på det... SÅ HUSK AT PASSE PÅ
Og jeg er ikke helt klar over om det skal jordes eller ej? Og hvordan?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu skriver KurtK jo om hans eget hjem...så det tror jeg han ved bedre en dig 
Epilektrikker faget, er det ikke den vej de ordblinde bliver sluset ind fra 7. klasse? __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 05 September 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
E-m@il, jeg tror lige du overser at det rent faktisk er Kurt Kubik (der har skrevet med blåt) der svarer at det er samme fase. Og når han skriver det, så ser jeg ingen grund til at betvivle det
Edit: Groove var hurtigst. Damn.
|
Til top |
|
|
E-m@il Forum Bruger

|
Sendt: 05 September 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kan godt være at det bare er mig... men jeg læster det som "generalt" jeg læste det som om der ligeså godt kunne have stået "man som du" altså
når du (man) benytter 2 forskellige stikkontakter, så er det vel også 2 forskellige faser?
men undskylder hvis det er mig der er galt på den... ikke nogle sure miner her fra... __________________
Mine film
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
Sendt: 05 September 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man bruger to forskellige stikkontakter i samme værelse / stue må man da gå ud fra at de kommer fra samme fase. Dette medmindre at der er laver en speciel løsning.
|
|
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
Sendt: 05 September 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Mørch, du har ret i at HPFI'en ikke vil slå fra. Men det faktisk ikke noget, for da du med trafoen har skilt forsyningen fra jord, kan du ikke få stød af den. Det er det samme princip man benyttede i gamle dage på badeværelser, hvor der altid sad en 1:1 trafo til en barbermaskine.
PS. Man kan godt få stød hvis man rører ved BEGGE ledere på en gang, men der hjælper HPFI relæet alligevel ikke.
|
|
|
Ok, det var bare det jeg ville frem til. Jeg bryder mig bare ikke om, at være "ubeskyttet", og derfor min mening om dette... Jeg vil helst have at hpfi'en slår fra når den skal...
Men nu må vi vist hellere holde os til trådens udgangspunkt....
Hvis man nu skal have mere end de ca 3000w man kan trække på en 13A sikring, så kan man købe de dersens industri stikkontakter (de blå ce godkendte), de er vist nok godkendt til 16A. Hvis man så får trukket et 3*2.5 PVIKJ fra gruppen til stikkontakten, så er der nu mulighed for at trække ca 3700W. Det burde være rigeligt til de fleste. Selvfølgelig kan der være ekstreme tilfælde hvor det er nødvendigt med mere, så kan man jo diskutere om man vil køre 3 faset....
mvh
|
Til top |
|
|
E-m@il Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
Svend P skrev:
|
|
|
Ok, det var bare det jeg ville frem til. Jeg bryder mig bare ikke om, at være "ubeskyttet", og derfor min mening om dette... Jeg vil helst have at hpfi'en slår fra når den skal...
Hvis man nu skal have mere end de ca 3000w man kan trække på en 13A sikring, så kan man købe de dersens industri stikkontakter (de blå ce godkendte), de er vist nok godkendt til 16A. Hvis man så får trukket et 3*2.5 PVIKJ fra gruppen til stikkontakten, så er der nu mulighed for at trække ca 3700W. Det burde være rigeligt til de fleste. Selvfølgelig kan der være ekstreme tilfælde hvor det er nødvendigt med mere, så kan man jo diskutere om man vil køre 3 faset....
Man må ikke have 16A forand en brugsgenstand... tingen du sætter til skal være godkendt til 16A og det er sådan set kun komfurer og motorere... men de blå kontakter du snakker om er sådan set bare vand og stænk tætte... og kan derfor tåle en strøm på op til 16A. Den serie af kontakter hedder: opus.. de "alm" hedder Fuga. Men et er hvad man må og noget andet er hvad folk gør. nogle gange ryster vi (fag mænd) virkelig meget på hoved over hvad folk kan finde på at gøre... men som sagt jeg skal ikke spille klog eller storebror. kan bare ikke lade vær med at tænke på hvor galt det kan gå hvis folk får lavet noget rigtigt "gør-det-selv"
mvh
|
|
|
|
|
brianm Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2004 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
E-m@il skrev:
mørch skrev:
Svend P skrev:
|
|
|
Man må ikke have 16A forand en brugsgenstand... tingen du sætter til skal være godkendt til 16A og det er sådan set kun komfurer og motorere... men de blå kontakter du snakker om er sådan set bare vand og stænk tætte... og kan derfor tåle en strøm på op til 16A. Den serie af kontakter hedder: opus.. de "alm" hedder Fuga. Men et er hvad man må og noget andet er hvad folk gør. nogle gange ryster vi (fag mænd) virkelig meget på hoved over hvad folk kan finde på at gøre... men som sagt jeg skal ikke spille klog eller storebror. kan bare ikke lade vær med at tænke på hvor galt det kan gå hvis folk får lavet noget rigtigt "gør-det-selv"
mvh
|
|
|
|
|
|
Det var nu ikke dem jeg tænkte på. Det er dem der ligner de røde 16A ce stik. De bruges fx på campingpladser og i bådehavne. Disse er godkendt til 16 a. Hvis din forstærker skal have mere end 3700W, så må den jo også være godkendt til mere end 16A
Mvh
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Emil, jeg tror lige du skal vente til du i det mindste er udlært elektriker, inden du kommer med gode råd. Vi andre har flere års erfaring og en el-installatør uddannelse med i baggagen!
De blå stik hedder CE-stikkontakter, og der står ingen steder i Stærkstrømbekendtgørelsen at man ikke må sætte 16 A foran brugsgenstande!
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 06 September 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
der står ingen steder i Stærkstrømbekendtgørelsen at man ikke må sætte 16 A foran brugsgenstande!
|
|
|
Godaften hr. Svend P!
Det er noget sjovt noget, det dér. Jeg talte en gang med en elektriker, som sagde det samme - altså man må ikke sætte en 16A gruppe op til alm. forbrug.
På den anden side, så har vi her på slottet en fuldt lovlig, dedikeret 16A gruppe til lyd.
Og der er endnu ikke gået ild i noget, selvom Arnbitteren undertiden står faretruende tæt på anlægget ;-)
Så vidt jeg har forstået, er det sådanne, at skal man have en 16A gruppe, så skal den monteres med 2.5 Kvmm installationskabel for at være lovlig... men jeg er ikke elektriker, kun periodisk i stødet ;-)
Med høvisk hilsen
G&S __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2004 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bingo, hr. Ghammel&Sød!
På trods af jeg som proffessionel burde vide mig for klog til den slags, har folks anbefaling herinde netop inspireret mig til at lave selvsamme installation til mit eget udstyr. Om jeg kommer til at kunne høre forskel er muligvis tvivlsomt, men det koster mig næsten ikke noget, og man sover så godt om natten med vished om at alt er ideelt 
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Svend
Jeg selv skal også i gang med at få lavet en installation seperat til HI-FI. Jeg får trukket et 3*2,5 pvikj til anlægget. Her foran kommer en 13A sikring. Dvs at jeg kan bruge en alm stikkontakt, og jeg tror ikke at jeg får brug for mere strøm.
Jeg kunne godt tænke mig at høre noget om din installation. Har du fx. de blå CE-stik i stuen eller hvad bruger du??? Fortæl fortæl, det er fedt med nogle erfaringer og ide'er inden man selv punger ud..
mvh
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 06 September 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Svend P skrev:
der står ingen steder i Stærkstrømbekendtgørelsen at man ikke må sætte 16 A foran brugsgenstande!
|
|
|
Godaften hr. Svend P!
Det er noget sjovt noget, det dér. Jeg talte en gang med en elektriker, som sagde det samme - altså man må ikke sætte en 16A gruppe op til alm. forbrug.
På den anden side, så har vi her på slottet en fuldt lovlig, dedikeret 16A gruppe til lyd.
Og der er endnu ikke gået ild i noget, selvom Arnbitteren undertiden står faretruende tæt på anlægget ;-)
Så vidt jeg har forstået, er det sådanne, at skal man have en 16A gruppe, så skal den monteres med 2.5 Kvmm installationskabel for at være lovlig... men jeg er ikke elektriker, kun periodisk i stødet ;-)
Med høvisk hilsen G&S |
|
|
Jamen jamen! Det er jo sådan det skal være. 2,5kvmm i væggen og vups, så kan der placeres 16A søm i skabet. SM, Arnbitter og andre rusmidler, bør derefter holdes i brandskab  , specielt når kolben svinges og man så lige tænder for set-uppet med fingrene i ørerne og svejsebriller på næsen. Gnisterne er nemlig betydeligt større, når man har den slags pløkker siddende i pocelænskopperne
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 06 September 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj i spændingen hr. S.P.!
Hvis du går ind til din nye installation helt uden forventninger af nogen slags, så vil jeg kraftigt foreslå, at du sidder ned, når du tar' den første lytter. Ellers kunne du komme slemt til skade, og det er jo ikke meningen med sådan noget strøm og hifi pjat.
Med høflig hilsen
Ghammel & Suhr __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
Hej Svend
Jeg selv skal også i gang med at få lavet en installation seperat til HI-FI. Jeg får trukket et 3*2,5 pvikj til anlægget. Her foran kommer en 13A sikring. Dvs at jeg kan bruge en alm stikkontakt, og jeg tror ikke at jeg får brug for mere strøm.
Jeg kunne godt tænke mig at høre noget om din installation. Har du fx. de blå CE-stik i stuen eller hvad bruger du??? Fortæl fortæl, det er fedt med nogle erfaringer og ide'er inden man selv punger ud..
mvh
|
|
|
Hej Mørch
Jeg kan kun vidregive hvad jeg har læst mig til herinde. Jeg har endnu tilgode at gøre mig egne erfaringer, da mit hus er under ombygning, og p.t. ligner noget end ikke Saddam ville bo i på sine sidste dage i frihed.
Jeg skal ikke have de blå CE stikkontakter. De er for grimme til at man kan være bekendt at have dem i et privat hjem og det giver en masse bøvl hvis du skal skifte apparater ud. Derimod er LK's Fuga serie uden afbryder dem folk generelt bruger. Du kan med 3x2.5mm2 godt sætte 16 A foran. Her anbefales smeltesikringer frem for automatsikringer. Jeg har fået fat i noget skærmet 3x2.5mm2 tilledning, som alle apparater skal udstyres med, og jeg forventer at det skal jordes i den ene ende. Dette er der dog delte meninger om.
mvh
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
mørch skrev:
Hej Svend
mvh
|
|
|
Hej Mørch
Jeg kan kun vidregive hvad jeg har læst mig til herinde. Jeg har endnu tilgode at gøre mig egne erfaringer, da mit hus er under ombygning, og p.t. ligner noget end ikke Saddam ville bo i på sine sidste dage i frihed.
Jeg skal ikke have de blå CE stikkontakter. De er for grimme til at man kan være bekendt at have dem i et privat hjem og det giver en masse bøvl hvis du skal skifte apparater ud. Derimod er LK's Fuga serie uden afbryder dem folk generelt bruger. Du kan med 3x2.5mm2 godt sætte 16 A foran. Her anbefales smeltesikringer frem for automatsikringer. Jeg har fået fat i noget skærmet 3x2.5mm2 tilledning, som alle apparater skal udstyres med, og jeg forventer at det skal jordes i den ene ende. Dette er der dog delte meninger om.
mvh
|
|
|
Hej Igen Svend
Nej, man må ikke sætte 16A foran en LK-FUGA stikkontakt, da disse kun er godkendt til 13A. Heller ikke selvom man benytter 2.5 kvadrat kabel. Derfor vil jeg nøjes med en 13A i min installation.
Jeg har været ved at kigge i LK's katalog, og fandt dette:
Teknikse data:
Kapslingsklasse: IP20 Mærkestrøm: & nbsp; 13A Mærkespænding: 250V
Disse data er for stikkontakter uden afbryder men med 6mm krave. For stikkontakter med afbryder gælder samme data, pånær at her er mærkestrømmen kun 10A.
Set udfra dette kan jeg ikke se hvordan det kan være lovligt at forsikre dem med 16A. desværre......
mvh
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2004 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
Hej Igen Svend
Nej, man må ikke sætte 16A foran en LK-FUGA stikkontakt, da disse kun er godkendt til 13A. Heller ikke selvom man benytter 2.5 kvadrat kabel. Derfor vil jeg nøjes med en 13A i min installation.
Jeg har været ved at kigge i LK's katalog, og fandt dette:
Teknikse data:
Kapslingsklasse: IP20 Mærkestrøm: & amp; nbsp; 13A Mærkespænding: 250V
Disse data er for stikkontakter uden afbryder men med 6mm krave. For stikkontakter med afbryder gælder samme data, pånær at her er mærkestrømmen kun 10A.
Set udfra dette kan jeg ikke se hvordan det kan være lovligt at forsikre dem med 16A. desværre......
|
|
|
Good pont. Men det der ligger i det er, at du ikke må trække mere end 13 A ud af den. At der sidder 16 A foran er lidt underordnet. Man går ud fra at du ikke sætter et apparat til stikkontakten der bruger mere end 13 A, idet der ikke fås apparater til 230 V der trækker mere. Jeg er klar over at du ved at sætte mange apparater til, godt kan opnå en sum på over 13 A, men det må være dit ansvar som forbruger at være opmærksom på dette. De 16 A er kortslutningsbeskyttelse mere end det er overbelastningsbeskyttelse. Man gør det også når man får lavet en stikkontakt ud fra kraftgruppen til komfuret. Igen regner man med at det kun bliver brugt til et køleskab eller en kaffemaskine, der ikke bruger over 13 A.
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så meget er jeg ikke inde i reglerne (er ikke uddannet indstallatør)..
Jeg ville dog ikke gøre det, da Murphy's lov altid gælder.. (alt hvad der kan gå galt, går galt...) Men ok, hvis det er lovligt, så er der jo ingen ko på isen.
Mvh
|
Til top |
|
|