Emne: 3 faset installation til forstærkere? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 07 September 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
mørch skrev:
Hej Igen Svend
Nej, man må ikke sætte 16A foran en LK-FUGA stikkontakt, da disse kun er godkendt til 13A. Heller ikke selvom man benytter 2.5 kvadrat kabel. Derfor vil jeg nøjes med en 13A i min installation.
Jeg har været ved at kigge i LK's katalog, og fandt dette:
Teknikse data:
Kapslingsklasse: IP20 Mærkestrøm: & amp; amp; nbsp; 13A Mærkespænding: 250V
Disse data er for stikkontakter uden afbryder men med 6mm krave. For stikkontakter med afbryder gælder samme data, pånær at her er mærkestrømmen kun 10A.
Set udfra dette kan jeg ikke se hvordan det kan være lovligt at forsikre dem med 16A. desværre......
|
|
|
Good pont. Men det der ligger i det er, at du ikke må trække mere end 13 A ud af den. At der sidder 16 A foran er lidt underordnet. Man går ud fra at du ikke sætter et apparat til stikkontakten der bruger mere end 13 A, idet der ikke fås apparater til 230 V der trækker mere. Jeg er klar over at du ved at sætte mange apparater til, godt kan opnå en sum på over 13 A, men det må være dit ansvar som forbruger at være opmærksom på dette. De 16 A er kortslutningsbeskyttelse mere end det er overbelastningsbeskyttelse. Man gør det også når man får lavet en stikkontakt ud fra kraftgruppen til komfuret. Igen regner man med at det kun bliver brugt til et køleskab eller en kaffemaskine, der ikke bruger over 13 A. |
|
|
Hæ Hæ! Hertil har jeg en lille morsom historie. Da jeg flyttede ind her hvor jeg bor, havde der været et ret omfattende renovationsprojekt igang i hytten. Bl.a. var alt el skiftet ud. Det eneste sted, hvor færdiggørelsen var mangelfuld, var i målerrummet, hvor der manglede at blive monteret kabelbakker. Det så noget rodet ud, skulle jeg hilse og sige, men jeg kendte manden der kunne fikse det på plads. Da vi så begyndte at regne på, hvordan vi skulle fordele belastningen på de forskellige grupper, blev det rigtigt morsomt. Der var en monster stor glaskeramisk kogeplade i køkkenet, som var monteret til 220V. Fuld skrald på alle plader betød 28A på en 13A sikring????? Den holdt ikke længe. Kogepladen kunne skiftes om til at fordele belastningen på 2 faser, men ikke mere, men det var jo også OK. Men da vi lavede den første belasningsmåling, fandt vi en sikring der skulle stå for 41A, når det var værst. Nu er det fordelt, så alt kan tændes på én gang - også når man laver kaffe. Det hele var i øvrigt lavet af en rigtig installatør, som blev syg lige før det skulle gøres helt færdigt.
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen skrev:
Hej Svend P
Nej det vil jeg da bestemt ikke mene er nogen risiko, i gamle dage var en vaskemaskine 3 faset, og i dag er næsten alle forskellige hårde hvidevarer 1 faset, og så sætter man f.eks. vaskemaskine til fase r og opvaskem. til fase s og tørretumbler til fase t for at fordele forbruget jævnt over de tre faser da man på en 16 amp sikr har 3600w til rådighed på hver fase.
Tag f.eks en Vincent monoblok der bruger 1500w og du skal bruge to til stereo det er 3000w og det er der ikke til rådighed på en lysgruppe på 10 amp=2400w
Hvilken model er det? Jeg har selv SP991 og jeg har målt 300W pr. side altså 600W ialt.
mange der har så meget hifi trækker da en speciel kraftgruppe ned i stuen til deres anlæg.
mvh Velkommen |
|
|
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE] Jeg har fået fat i noget skærmet 3x2.5mm2 tilledning, som alle apparater skal udstyres med[/QUOTE]
Hej S.P. Kan du ikke lige dele den med os andre...producent, sælger og pris.
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skulle da tro at 16A sikringer har en lavere impedans end eks. 10 og 13A alså selv om man ikke belaster det fuldt ud så skulle den lavere modstand da være en fordel.
Har i tænkt over om et 16A CE stik har lavere impedans end et alm. Fuga det skulle det vel i princippet have.Men når vi så hen til eks. forstærkere så sidder der vel som regl 10A stik og så er vi vel lige langt eller hvad!!!
Jeg havde også lige som Svend P tænkt på at lave hver sin fase til monoblokkene fordi så kan de få strøm uafhængigt af hinanden også med 2.5kv ledning fra målerskabet. __________________ Hilsen JRGW
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået fat i noget skærmet 3x2.5mm2 tilledning, som alle apparater skal udstyres med[/QUOTE]
Hej S.P. Kan du ikke lige dele den med os andre...producent, sælger og pris.
[/QUOTE]
Jeg mener det hedder Nexhans Reyflex. Men det er ikke så vigtigt hvad det hedder. Gå ind til din lokale elektriker, og køb noget skærmet maskinkabel (man bruger det som tilledning til motorer der er frekvensomformerstyret). Det skal koste ca. 25-40 kr meteren.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
velkommen skrev:
Hej Svend P
Nej det vil jeg da bestemt ikke mene er nogen risiko, i gamle dage var en vaskemaskine 3 faset, og i dag er næsten alle forskellige hårde hvidevarer 1 faset, og så sætter man f.eks. vaskemaskine til fase r og opvaskem. til fase s og tørretumbler til fase t for at fordele forbruget jævnt over de tre faser da man på en 16 amp sikr har 3600w til rådighed på hver fase.
Tag f.eks en Vincent monoblok der bruger 1500w og du skal bruge to til stereo det er 3000w og det er der ikke til rådighed på en lysgruppe på 10 amp=2400w
Hvilken model er det? Jeg har selv SP991 og jeg har målt 300W pr. side altså 600W ialt.
mange der har så meget hifi trækker da en speciel kraftgruppe ned i stuen til deres anlæg.
mvh Velkommen
|
|
|
|
|
|
Skal vi forstå det således at der forefindes Vincent forstærkere med et konstant forbrug på 1,5KW pr. stk ?
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er nok reklamen der siger trafoerne er på 1500VA som jeg har forstået det så ganger man volt med amp og får så VA opgivelsen på trafoen.De bruger 300W målt med en elmåler fra forsyningsselskabet.
I skrev om specielle sikringer som man bla. kunne købe i Tyskland prøv at kigge på dette link er de noget værd og skal der ikke mere til for at bygge dem ind end det der er medleveret?Passer de så ind i LK-NES eller hvad man nu bruger?

Eller hvad med disse her:

Ulempen ved de sidste er at det er lidt af en udskrivning hvis sikringen ryger.
http://www.dienadel.de/lshop,showrub,1115049105-13703,d,1115 049124-13735,1061913586.1113992423,,,,0.htm __________________ Hilsen JRGW
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|