Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Acoustic Reality kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 September 2004 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Acer; en MZ´er skal to-takte, sådan er det med to-taktsmotorer!!!

Hr von Auspuff; del ud af din ekspertise angående netkabler!!! Kabeltværsnit??? polyvinyl/polyethylen/teflon=lyd, men hvilken lyd??? Skærm eller ej??? Kabelkonfigurering??? Altså bare til os, som godt kan høre en forskel!!!  Jeg har visse problemer med, at smage forskel på polyvinyl og polyethylen. Er det fordi jeg er ryger???  

Hurtig eller ej; nej sk*de være med det!!! (*=i)  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 September 2004 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

uanfægtet hvor irreterende peter ar   kan findes så er der altså forskel på kabler der monteres  omend jeg finder forskellene ret små på netkabler ( de få jeg har hørt )

når jeg står med en lille ( meget lille ) håndfuld mønter så springer jeg tit kablerne over for jeg finder jeg får bedre lyd med en generel opgradering af det tunge udstyr

men køber man udstyr for mange 100.000 tusind så ville det da være et sted jeg selv ville kigge ,,,,, har man udstyr for 30-70.000 ville jeg aldrig betale så mange penge for kabler ,,, men brygge dem selv,,, der kan godtnok købes meget sølv/kobber for 24000 som 4 kabler i denne sammenhæng ville koste

men det er sikkert med kabler som det er med rørfolk at kabler er en måde at finjustere lyden til ens smag,personligt får jeg den lyst styret ved at teste forskellige rør ,,,,

forunderligt er der der lidt samme problemstilling ,,, der laves et væld af 300b trioder ,, som alle påstår at de har exsact samme data som et western electric ,,,, men de lyder dælme alle forskelligt , omend det faktum er de fleste rørfolk enige om ,,,,,

hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 September 2004 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

...ørhm...ja, jeg mente vist også 4-takte  

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 September 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
F.Christians skrev:

...ørhm...ja, jeg mente vist også 4-takte  

Det er nemlig rigtigt! En sand racer er naturligvis en totakter.
Læg i øvrigt mærke til, at rigtig mange har kopieret den statiske forlygte fra MZ.
Det er i sandhed en herrekværn sådan en MZ. 
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 19 September 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

MZ er klart off-topic!!! Hvad med min forespørgsel hr. von Auspuff (øverst på side 8)???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 20 September 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Det er en mærkelig tankegang, at hvis man har 20 meter elendig og miserabel lydende kabel i væggen ned til sikringsboksen, så kan man rette op på dette ved at sætte 1 meter kabel til 6000,- i enden... Til grin!

Der er vel forhåbentlig bred enighed om, at der IKKE findes noget der kan genskabe allerede tabte informationer. Dvs, at hvis de 20 meter standard kabel ned til sikringsboksen allerede har "ødelagt" flowet strømmen, så bliver det ikke genskabt ved at køre det igennem et tykt kabel. Uanset hvor dyrt det så har været... Er vi ikke enige i det??

Og så tager vi igen eksemplet, hvor man lodder installationskablet fra væggen direkt på forstærkeren. Det påstår de kloge folk, at det lyder elendigt. Angiveligt fordi et standard installationskabel ødelægger lyden. Når vi snakker om at ødelægge lyden, så går jeg ud fra at vi alle mener, at lyden ændres fra det originale. Er det korrekt??

Og så fortsætter vi... Når man sætter standardkablet fra væggen direkte i forstrkeren lyder det dårligt. OK. Det I så gør, er at i sætter et dyrt specialkabel i forlængelse af kablet fra væggen, og ind i forstærkeren, og så lyder det pludseligt godt. Hhmmm det vil altså sige, at det dyre specialkabel ÆNDRER lyden. Hhmmm nå da da..... Er definitionen ikke, at man skal undgå at ændre lyden???

Mit bud er, at mange tager enhver ændring i lyden der er opstået efter man har spenderet ekstra penge, som noget positivt! Sådan behøver det ikke at være. Det er meget muligt at man kan høre forskel når man benytter et dyrt netkabel, men det betyder jo at dette kabel ændrer lyden. Og som tidligere nævnt, så findes der jo ikke noget der kan gøre lyden bedre end originalt. Enhver ændring vil derfor betyde, at man kommer længere væk fra originalmaterialet.

Prøv også at kigge på dette eksempel:

Du kører med 25 meter langt højtalerkabel, af den type man benytter ti forlængerledning. Som opgradering sætter du i forlængelse af dette, et ULTRA dyrt hifi-kabel. Tror du så det kompenserer for den forringelse der ligger i de 25 meter forlængerledning?? Nej vel!

Jeg er slet ikke i tvivl om, at man kan høre forskel på forskellige kabler. Men man kan ikke forbedre kæden, ved at sætte et ekstra led ind. Heller ikke hvis det er en meter kabel til 6000,-. Hvorfor skulle man så købe 3 meter lange specail højtalerkabler, hvis man kan nøjes med forlængerledning de første 2 meter, og så bare slutte af med det dyre. Hvis det skal virke, så skal hele kablet være i orden.

Med netkabler er det helt forrygt. Her har man jo ofte 20-50 meter kabel af billigste NKT kvalitet, inden man når hen til stikkontakten. Så nytter det altså ikke at bruge 6000,- på den sidste meter. Skal man have resultat, er det selvfølgelig nødvendigt at benytte et godt kabel hele vejen. I øvrigt ikke kun til sikringsboksen. Man skal jo helt ud til hovedforbindelsen i jorden. Ellers har man stadig et svagt led. Og som sagt, hvis NKT kablet virkeligt ødelægger strømmen, så kan et AR kabel ikke genskabe det tabte! I så fald ville man jo kunne forbedre lyden endnu mere, hvis man koblede 2 AR kabler efter hinanden. Og når man såfik råd, kunne man købe 25 meter AR kabel. Det ville jo kunne genskabe endnu mere af det tabte i NKT kablet.

Igen... det er som om, at folk naturligt antager, at hvis de har brugt en masse penge på noget tilbehør, og kan høre en forskel... så SKAL det absolut være en positiv forskel. Og det er en positiv forskel indtil det sort på hvidt kan bevises, at det ikke er. Og i denne bevisførelse, må der IKKE være almen fornuftige antagelser, for så vil manden med det dyre kabel strakt sige, at så kan du ikke være helt sikker på at det passer. Enhver tvivl anses nærmest som dokumentation for, at det dyre kabel er bedre! Hvorfor det?? Det kan lige så godt være en negativ. Men det er der ingen der tør overveje, for så er penge jo spildt og man er blevet snydt. Og ingen tør se i øjnene, at man selv er blevet fuppet!

Hvad med at vi vender det hele om. Nu antager vi, at et NKT kabel er klart bedst, indtil der er håndfaste beviser for, at man kan forbedre lyden med et dyrere kabel.

Husk i øvrigt, at mange af de kabler der sælges i dyre domme, ganske enkelt er STANDARD kabler med fin indpakning. Et NKT kabel kan åbenbart lyde ganske godt, hvis bare der bliver påtrykt et eller andet smart navn, og hvis det leveres i en æske lavet af ædeltræ. Er der nogen der kan forklare dette fænomen...?? Hvad er det der sker med kablet??

Se eksemplet med TARA-kablerne, som mange har rost til skyerne... de var jo både lavet i USA og lavet af særligt australsk kobber.... Guf for en naiv hifi-entusiast... så antager man at det lyder godt, og klart bedre en alt muligt billigt kina-skidt. Og ja... så kan man sagtens høre at det lyder godt. Ikke desto mindre viste det sig jo, at TARA også er noget billit kina-skidt. Forskellen er bare, at de løj og skrev "Made In U.S.A". Og det får altså sådan et kina-kabel til at lyde meget bedre!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 20 September 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hurtig, du glemmer at det væsenligste argument for dyre netkabler er, at de skærmer apparaterne imellem. Det har altså ikke noget med at gøre at de sidste 1.5 m skal være af super kvalitet, men at din effektforstærker ikke skal sende støj over i din cd-afspiller.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 September 2004 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hurtig

Det var da lige til at blive klog af, og sikke mange penge man kan spare. Hvorfor har du ikke forlængst oplyst os uvidende ignoranter om disse guldkorn. Vi kunne jo have sparet bunker af penge.

MVH

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 September 2004 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

nu kommer det jo ikke an på om enheden får 230v ind fra den ene eller det andet kabel hurtig men bla. hvad enheden ser ud i(kablet)lige en sidste ting har  du hørt et godt netkabel på et godt anlæg?hvis ikke kan du ikke udtale dig!måske det var på tide at skubbe teorierne væk og lytte i praksis
Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Igen.... Folk vil ikke høre på almen fornuftige argumenter... Nej... det skal skubbes ud i noget woodoo lingnende, hvor man umuligt kan argumentere.... og hvor blindtest helelr ikke virker... Det virker åbenbart kun når man ved hvor meget man har betalt!

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 September 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Igen.... Folk vil ikke høre på almen fornuftige argumenter... Nej... det skal skubbes ud i noget woodoo lingnende, hvor man umuligt kan argumentere.... og hvor blindtest helelr ikke virker... Det virker åbenbart kun når man ved hvor meget man har betalt!

Hvis du hverken kan høre forskel på et godt netkabel kontra alm. kabel og et godt højttalerkabel kontra lampeledning så vil jeg anbefale en øreskylning   

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 20 September 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Erstat "folk" med "Hurtig", og så passer ovenstående fint.

Jeg gentager:

Du glemmer at det væsenligste argument for dyre netkabler er, at de skærmer apparaterne imellem. Det har altså ikke noget med at gøre at de sidste 1.5 m skal være af super kvalitet, men at din effektforstærker ikke skal sende støj over i din cd-afspiller.

Og tilføjer: Jeg har selv kunnet se en effekt da jeg fik skærmet netledning på min klasse D effektforstærker. Inden det, gav det voldsomme støjstriber på tv'et når jeg spillede højt.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Hurtig skrev:

Hvis du hverken kan høre forskel på et godt netkabel kontra alm. kabel og et godt højttalerkabel kontra lampeledning så vil jeg anbefale en øreskylning   

Jeg kan sagtens høre forskel på ordentlig højtalerkabel og forlængerledning. Men hvis man benytter 25 meter forlængerledning til højtaleren, og så sætter 1 meter godt kabel til sidst, så lyder det stadig af 25 meter forlængerledning. Det er min pointe. Sådan er det også med netkabler.

Og hvorfor er der ikke nogen der tør tage stilling til, om kablet fra eks AR muligvis bare er et standard skærmet netkabel i tyk kvalitet??? Tror ikke ligefrem AR selv vikler kablet.... Tykke standardkabler med skærm koster IKKE tusindvis af kroner pr meter.... måske 100,-. Hvad er JERES bud...?? Hvad tror I kablet koster hos en grossist?? Og hvorfor påstår man at det tager en hel arbejdsdag at samle det??? Fordi det lyder eksklusivt.... Og så står folk i kø for at blive taget i røven!

Teerex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 September 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Kære Hurtig

Vær nu sød og læse hvad Svend P skriver og glem hvad der sidder i muren af installations kabel og diverse sammenligninger med HT kabler.

Til top Vis Teerex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Teerex

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 September 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Til Hurtig

Det kunne ikke tænkes, at et netkabel ved apparatet netop har en betydning, fordi apparaterne, især de digitale "støjer" og forurener nettet den anden vej?

Hvordan lærer man en blind høne at se?

Mvh Basil.  
Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 September 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Ro på - folk oplever noget "anderledes", respekt for det. Min personlige holdning er at man skal opfatte fænomenet "netkabler" som en slags netfiltre - og det er vel egentlig også det Svend P er inde på. De til tider ganske pebrede priser er en anden sag, men prisen på en vare er jo sædvanligvis den folk vil betale

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 20 September 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

musifix skrev:

Hurtig skrev:

Ro på - folk oplever noget "anderledes", respekt for det. Min personlige holdning er at man skal opfatte fænomenet "netkabler" som en slags netfiltre - og det er vel egentlig også det Svend P er inde på. De til tider ganske pebrede priser er en anden sag, men prisen på en vare er jo sædvanligvis den folk vil betale

Jaaa, så virker det jo lidt som et netstjøsfilter i så fald og sådan nogle har den uheldige effekt at tage alt liv ud af musikken, hvilke også er min erfaring med det netsjøsfilter og et enkelt hundedyrt netkabel jeg har prøvet. Begge dele er smidt på porten. 

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 September 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

hurtig har du lyttet til et netkabel på et godt anlæg?ikke en dvd til 10 k men et godt anlæg?

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

OK... det er for at undgå støj der forplanter sig gennem netledningen... Så har vi da noget håndgribeligt at undersøge. Heldigt at jeg har arbejdet så meget med EMC!

Men las os dele det op... Der er kabelbåret støj, og radiobåret støj.

1) Den kabelbårne støj, er den der går fra eks. forstærker til CD-afspiller gennem netkablet (og signalkabel). Den kan løbe mellem apperaterne, da de jo er koblet til samme el-net. Det betyder jo, at naboens udstyr OGSÅ er forbundet til dit.

Støjen stammer bl.a. fra ensretterne, der i skifteøjeblikket sender masser af støj retur gennem trafoen. Støjen løber så gennem netkablet, ned i stikdåsen og ind i de andre apperater gennem netledningen. Støjen løber direkte i lederne, og dæmpes derfor IKKE ved at bruge et skærmet kabel. Der er stadig direkte hul igennem til de andre apperater. Faktisk er et skærmet kabel ganske glimrende til at transportere sådanne højfrekvente signaler. Derfor bruger man jo også skærmede signaler til eks antenner og andet HF udstyr. I et almindeligt kabel dør støjen ud af sig selv (og det er jo det man vil opnå, med mindre der er nogen der pludselig påstår at ekstra støj er godt).

Eneste måde at eliminere denne støj på, er ved at benytte et egentlig støjfilter. Disse kan købes fra 50,- hos elektronikforhandleren. Og skal det være ULTRA FINT, kan man vælge et filter der er godkendt til medicinsk udstyr. De fås for ca. 250,-. Omregnent til HIFI-butikken vil det nogenlunde svare til, at det billige koster 500,-og det gode koster 2.500,-

2) Den radiobårne støj er den, der transmitteres gennem luften. Altså som radiobølger. Her er igen ensretterne store syndere, da de stadig sender masser af støj tilbage gennem trafoen. Denne støj går stadig gennem nethablet, og hvis dette er uskærmet, vil kablet fungere som antenne der sender denne støj rundt i lokalet.

Med et skærmet kabel dæmpes denne støj ret godt, såfremt man husker at jorde skærmen på kablet. Ellers fungerer den bare som en endnu bedre antenne. Men er den jordet er dæmpningen ret god. Dog skal det siges, at i kraft af at der ikke emitteres støj fra kablet, så vil al energien i støjen bare løbe som kabelbåret støj, og direkte ind i de andre apperater.

Men installationskablet i væggen er jo stadig ikke skærmet, og støjen kan derfor NEMT udsendes/opsamles heri. Og typisk står anlægget jo op ad væggen, hvor disse kabler ligger. For at undgå dette, og for at det skærmede kabel skal have nogen effekt, skal man derfor trække anlægget langt ud fra væggen, og så måder KUN løbe skærmede netkabler imellem apperaterne og ind til stikkontakten.

Men der er stadig et problem. Der ligger jo stadig MASSER af uskærmet kabel i væggen, som stadig kan sende/modtage støj. Og det har ingen betydning om støjen samles op i den sidste meter af netkablet, i den første eller på midten. Samles støjen op, så forplanter den sig. Hvis vi siger at kablet i væggen er 25 meter langt, og det dyre skærmede kabel er 1 meter, så undgår man altså kun 1/26 del af den støj der opsamles.

Dertil skal så siges, at det kabel der ligger i væggen generelt opsamler mere støj, da det jo ligger sammen med masser af andre kabler. Disse kabler kan være MEGET støjfyldte. Hvis eks de er tilsluttet et køleskab, en computer eller en halogenlampe.

Når man så kigger på den radiobårne støj der er er i lokalet som helhed, så er støjen fra netledningen på anlægget en meget lille faktor. Støj fra halohenspots, computer og andet er MEGET kraftigere.

Og så er der jo problemet med, at apperaterne støjer ind i sig selv. Trafoen i en forstærker sender et MEGET støjfeldt ud omkring sig. Dette er endda lukket inde i forstærkeren kasse, der skærmer så støjen ikke kan komme ud. Med andre ord ryger denne støj direkte ind i forstærkerens kredsløb, som er noget mere følsom, end trafoen er overfor støj på lysnettet. Samtidig er støjen som sagt MEGET kraftig.

En CD-afspillers digitale signalbehandlings-kredsløb sender også MEGET støj rundt inde i CD-afspilleren. Og det ryger direkte ned i de følsomme audio-kredsløb.

Som jeg har prøvet at skildre, så er støj fra netkablerne så ULTRA minimal, i forhold til alt det andet støj. Der er lidt "Princessen på ærten" over det.

Hvis man absolut vil have at der skal være en forskel, og hvis man ved at man har givet 6000,- for den meter kabel. Så kan man helt sikkert også overbevise sig selv om, at man kan høre forskellen.

Og endnu engang... hvad for et kabel tror i eks. AR laver deres kabel af?? Hvis nu vi kan finde det til måske 100,- pr meter hos en elektronikbutik, vil i så acceptere at det stadig er godt nok, hvis det er købt der??

Jeg har prøvet at argumenter med almene fornuftige argumenter. Hvad siger kabel-drengene til det. Vil i modargumentere, eller vil i trække et eller andet woodoo-slør ned over, og bare benægte enhver form for fornuft??

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
musifix skrev:

Hurtig skrev:

Jaaa, så virker det jo lidt som et netstjøsfilter i så fald og sådan nogle har den uheldige effekt at tage alt liv ud af musikken, hvilke også er min erfaring med det netsjøsfilter og et enkelt hundedyrt netkabel jeg har prøvet. Begge dele er smidt på porten. 

Se nu hvad Slips siger.... der var også en gang hvor alle skulle have netstøjsfiltre.For alle kunne jo høre forskellen.... Og ja... den var der. Men det der skete var at dynamikken og livet blev taget ud af musikken. Det blev altså ringere... Men klart ja, der var en hørbar forskel. Der er bare nogen der endnu ikke har forstået, at det faktisk godt kan være negativt, selvom man har betalt i dyre domme for det!

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes