| Forfatter |
|
Spider Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 12 September 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan heller ikke se noget billede...
|
| Til top |
|
| |
outofsync Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 12 September 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Spider Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 12 September 2004 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan godt se det nu. på hifi4all.dk...
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 557
|
| Sendt: 12 September 2004 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også selv tænkt på den sub, men har bygget en ny selv (igen igen) med et rigtig godt resultat. Nogenlunde samme størrelse som din. Min vejer 25 kg!!!! Men har også brugt 28 mm kombineret mdf - og spånplade!!!!
Den spiller TOP nice men det tog mig også 2 måneder at bygge den (er 15 år så er ret stolt )
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 12 September 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
brutalt !!!!
har dog intet problem med billedet..... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
outofsync Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva' så? 
Er mit bay-window et problem, med hensyn til lyd? Eftersom den buer, vil mit gæt være at det er bedre end en væg!?!
Nicholas __________________ Læst i forummet:
"Metallerne i kablerne er simpelt hen tappet for elektroner - der er kun atomkernerne tilbage når man køber et kabel"
|
| Til top |
|
| |
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stor og stor, jeg syntes nu ikke den ser så stor ud igen. (jeg er selv igang med at lave en der bliver ca. 47x47x47cm).
Men hvordan er lyden? jeg går ud fra at der er masser af effekt i forstærkeren(?)
|
| Til top |
|
| |
ThueKristensen Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv tænkt meget på en Audio Pro sub impact da jeg synes det virker som om man får meget for pengene. Jeg skal kun bruge den til film, og det er derfor vigtigst at den kan losse fra sig. Kan den det seriøst???
|
| Til top |
|
| |
2FAST4U Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj
Jeg syntes at jeg har fået forklaret i KT-radio at ved at placere en sub i et hjørne ødelægger man lyden mest muligt. Så vidt jeg husker vil lyden blive forvrænget 3 dB/flade. Dvs i et hjørne hvor der er tre flader (gulv + 2 vægge) er der maks forvrængning. Derfor skal man altid placere højttalere ½-1 meter ud fra en evt. væg!!!
Er det mig/KT-manden der har misforstået noget??
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
2FAST4U skrev:
|
Jeg syntes at jeg har fået forklaret i KT-radio at ved at placere en sub i et hjørne ødelægger man lyden mest muligt. Så vidt jeg husker vil lyden blive forvrænget 3 dB/flade. Dvs i et hjørne hvor der er tre flader (gulv + 2 vægge) er der maks forvrængning. Derfor skal man altid placere højttalere ½-1 meter ud fra en evt. væg!!!
|
|
|
FORSTÆRKET 3 dB pr. flade, ikke forvrænget. Derfor er hjørneplaceringen optimal, idet du får mest lyd ud af sub'en på den måde.
|
| Til top |
|
| |
2FAST4U Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
2FAST4U skrev:
|
|
|
|
FORSTÆRKET 3 dB pr. flade, ikke forvrænget. Derfor er hjørneplaceringen optimal, idet du får mest lyd ud af sub'en på den måde.
|
|
|
Jeg spurgte i KT fordi det lyder som om min sub "ruller" i stedet for at give et præcist "smak" (svært at forklare). Det er en jamo-sub fra E850-surroundsættet som jeg fik billigt. Han sagde at grunden til at den lød mudret kunne være det med væggene....
Men jeg skal personligt ikke gøre mig klog på noget som helst da jeg er hifi-mongol
Iøvrigt vil lydbølger der kastes tilbage fra væggen kunne interferere med dem der kommer direkte fra subben, hvorved de må kunne forvrænge lyden, idet ikke al lyden ankommer til lytteren samtidig!! heraf denne rumlen fra bassen istedet for et præcist "dunk" eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget nemt. Forstærkning/lydtryk måles i dB. Forvrængning måles i %.
Måske er forklaringen i stedet at sub'en er for billig? Måske har den for lille en forstærker...
|
| Til top |
|
| |
2FAST4U Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Det er meget nemt. Forstærkning/lydtryk måles i dB. Forvrængning måles i %.
Måske er forklaringen i stedet at sub'en er for billig? Måske har den for lille en forstærker...
|
|
|
Ved ikke lige hvad billig vil sige, men syntes da 5000 kr i nypris er mange penge. Desuden bruger jeg en NAD T753 som forstærker... den burde kunne klare det... Men jeg må lige høre ham ad dernede... det kan jo være jeg har misforstået det... Men den med forvrængning fra vægge kan jeg altså mere eller mindre dokumentere via fysikkens love...
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
2FAST4U skrev:
|
Men den med forvrængning fra vægge kan jeg altså mere eller mindre dokumentere via fysikkens love... |
|
|
Prøv
"Room gain can give you a bass boost up to a theoretical 9dB (eight times as loud). Each boundary adds 3dB - sit the sub on the floor and you get 3dB, sit it on the floor next to the wall and you get 6dB, sit it in the corner and you get 9dB"
http://www.dansdata.com/danletters053.htm
"...many subwoofers have a distortion rate of 25% to 30% which translates into a lack of detail and clarity. These poor-performing subwoofers sound muddy, boomy and lack accuracy in music systems. Good distortion figures are less than about 5% and excellent ratings are less than about 1%. Listen to a selection of deep, bassy music and evaluate the sub's performance. Can you distinguish the individual bass guitar notes and drum rhythms? Did the selection sound musical or were bass sounds blurred together? A high definition subwoofer will be able to unlock the ever increasing resolution of any musical selection. "
http://stereos.about.com/od/homestereotechnologies/a/sub_bas ics_2.htm
|
| Til top |
|
| |
HamDenFede Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monitor Audio FB 110 her...

Spiller fint, men jeg er sq lidt i tvivl om, hvorvidt jeg har indstillet den rigtigt, mht. placering og fase. Ellers fed sub, ikke alt for stor, 37 x 37 x 37 + ben... __________________ Mvh. HamDenFede
|
| Til top |
|
| |
2FAST4U Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
2FAST4U skrev:
|
Men den med forvrængning fra vægge kan jeg altså mere eller mindre dokumentere via fysikkens love... |
|
|
Prøv
"Room gain can give you a bass boost up to a theoretical 9dB (eight times as loud). Each boundary adds 3dB - sit the sub on the floor and you get 3dB, sit it on the floor next to the wall and you get 6dB, sit it in the corner and you get 9dB"
http://www.dansdata.com/danletters053.htm
"...many subwoofers have a distortion rate of 25% to 30% which translates into a lack of detail and clarity. These poor-performing subwoofers sound muddy, boomy and lack accuracy in music systems. Good distortion figures are less than about 5% and excellent ratings are less than about 1%. Listen to a selection of deep, bassy music and evaluate the sub's performance. Can you distinguish the individual bass guitar notes and drum rhythms? Did the selection sound musical or were bass sounds blurred together? A high definition subwoofer will be able to unlock the ever increasing resolution of any musical selection. "
http://stereos.about.com/od/homestereotechnologies/a/sub_bas ics_2.htm
|
|
|
Nu er det jo altså ikke fordi jeg prøver at diskutere her, eftersom jeg som sagt ikke ved ret meget om Hifi. Har dog læst fysik på uni og kan jeg godt forstå at lyd-indtrykket forstærkes således at en fastsat volumen lyder højere end den egentlig er. Men ved at lyden kastes tilbage fra en væg skal disse lydbølger tilbagelægge en længere afstand end dem der kommer direkte fra subben. Det MÅ give sig udtryk i en mere upræcis bas.
mht. dine referencer er de ikke brugbare da de ikke dokumenterer noget. Siger ikke at jeg ikke tror på dig, men kan bare ikke se det logiske i dine argumenter. Jeg går ud fra at man forsøger at få sit system til at lyde så godt så muligt og ikke højt.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
2FAST4U skrev:
|
egentlig er. Men ved at lyden kastes tilbage fra en væg skal disse lydbølger tilbagelægge en længere afstand end dem der kommer direkte fra subben. Det MÅ give sig udtryk i en mere upræcis bas.
|
|
|
Ja, men det er ikke forvrængning! Nu gider jeg ikke skrive mere om det. Tro på det eller lad være.
|
| Til top |
|
| |
2FAST4U Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er godt klar over det IKKE er forvrængning... Hvis det bare var det prøvede at forklare så har jeg misforstået dig....
|
| Til top |
|
| |
HIFI_n00b Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damn den er fed 
Hvordan spiller den så? Hvis du da har fået lyttet til den? __________________ Mvh Casper.
www.gamersforum.dk
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
2fast4u,
Jeg kan sådan set godt forstå hvor du vil hen mht. forskellen i tid mellem den direkte og den reflekterede lyd - men da lyden fra en subwoofer "fylder" et rum mere effektivt end mellemtone og diskant, så skulle lyden fra subwooferen - ifølge din egen logik - faktisk blive mere og mere upræcis, jo længere den kommer VÆK fra vægge, og navnlig hjørner. Jo længere væk den står fra reflekterende flader, jo større bliver burde forskellen i tid mellem den direkte og den reflekterede lyd jo så blive.
Det der sker med en sub ved hjørneplacering er ikke alene at lyden forstærkes med op til 9 dB (afhængigt af væggenes materiale), men at så mange af rummets resonansfrekvenser som muligt aktiveres, så du minimerer antallet af stående bølger.
Det har tidligere været "god tone" at en subwoofer ikke skulle hjørneplaceres, men det er et levn fra dengang da alle subwoofere (så godt som) var passive subs med en delefrekvens mellem 150 og 200 hz. For det første blev subwooferens lyd for kraftig i forhold til satelitternes uden mulighed for at regulere niveauet. Og for det andet er der ved disse alt for høje (for en subwoofer) frekvenser faktisk noget om snakken mht. faseproblemerne som du nævner.
Ingen af disse problemer er dog aktuelle når man taler om en aktiv subwoofer af fornuftig kvalitet.
|
| Til top |
|
| |