Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 19:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: progressive scan problemer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 September 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hedder det ikke s-video, og kan man ikke få progressive scan gennem scartstikkets rgb?

I øvrigt er det klart at det vil være bedst og nemmest at bruge rgb-rgb kabler når nu dvd'en har den mulighed.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 September 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Aner ikke om det hedder s-video eller s-vhs, jeg har altid kaldt det s-vhs.

Teknisk set kan man ikke køre progressive scan gennem scart. Når det så er sagt, så er der nogen producenter (bla. KiSS) der sender component ud gennem scart-stikket for at spare stik (penge?), men det som sådan intet med scart at gøre.

Personeligt syntes jeg der er noget rod, og det skaber uhyggeligt meget forvirring (det er langt fra første gang )...

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Ok - Vil det sige at scart-standarden ikke omfatter et progressivt signal men at det teknisk er muligt, da stikket har separate ledere for R, G og B?

Du er bestemt ikke den eneste der bruger betegnelsen s-vhs, hvilket nok hænger sammen med at s-video standarden blev indført nogenlunde samtidig med s-vhs video-optagerne. Jeg prøver bare for mig selv at rydde op i begrebsforvirringen som vi alle kan blive ramt af.

sined5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 September 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

okay er det dyrt for 10 m rgb kabel uden scart

Til top Vis sined5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sined5

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Ok - Vil det sige at scart-standarden ikke omfatter et progressivt signal men at det teknisk er muligt, da stikket har separate ledere for R, G og B?

Du er bestemt ikke den eneste der bruger betegnelsen s-vhs, hvilket nok hænger sammen med at s-video standarden blev indført nogenlunde samtidig med s-vhs video-optagerne. Jeg prøver bare for mig selv at rydde op i begrebsforvirringen som vi alle kan blive ramt af.

Scart stikket har ledere for R, G og B. Disse bliver simpelthen genbrugt til Y, Pb og Pr, selvom systemerne INTET har med hinanden at gøre. I mine øjne svarer det til at bruge den digitale coax udgang til analog lyd .

Jeg skal huske den med s-video, jeg hader selv når begreberne bliver blandet sammen  (jeg kan få gåsehus når nogle kalder et computerkabinet for en harddisk).

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
Scart stikket har ledere for R, G og B. Disse bliver simpelthen genbrugt til Y, Pb og Pr, selvom systemerne INTET har med hinanden at gøre. I mine øjne svarer det til at bruge den digitale coax udgang til analog lyd .

Tja, der har jeg så gået og troet at component og RGB var mere eller mindre det samme, nok pga. de røde-grønne-blå stik.

Men hænger det så sammen på den måde, at component er knyttet til VGA-standarden og RGB er knyttet til SCART og måske PAL? I USA bruger de i hvertfald  ikke SCART.

Kan du mon henvise til et site, hvor jeg kan blive klogere på disse standarder?

Boye

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke lige finde noget (men jeg har læst et par stykker i tidens løb). Jeg fandt dog dette i en anden tråd:

Otto, TC skrev:
Danzig skrev:

Jeg bliver desværre lige nød til at ha´ skåret det ud i pap !

Jeg er med på at RGB er signalet og Scart er stikket. Det jeg er i tvivl om er Component. I ordbogen her på siden står der at component er et RGB-signal der føres i tre seperate ledere, altså Component = RGB.  Jeg har på min NAD T512 dvd-afspiller et RGB-signal, der føres ud gennem Scart-stikket.

Component svarer til RGB, ja, i den forstand at der overføres informationer om R-G-B separat, dog i omregnet form. Men RGB er mange forskellige ting - eksempelvis er et VGA-signal også et RGB-signal, men en anden type. RGB i scart-stikket er ikke samme type RGB som et Component signal. Derfor kan du _ikke_ få et component signal ud af din NAD DVD, og derfor vil det _ikke_ virke hvis du bare laver et kabel med scart i den ene ende og component i den anden. Det eneste tilfælde hvor det vil virke er hvis afspilleren sender et egentligt component-signal i scart-stikket. Det gør f.eks. Kiss DP-500.

Hvis du vil overføre RGB til din Z1, så skal du have et kabel med scart i den ene ende og VGA i den anden - Z1 kan sættes op til at modtage RGB fra et scart-stik i VGA-stikket. Du går ind i menuen og vælger "Scart-RGB" i setup'et for den indgang.

Bortset fra det, så kan du forbedre billedkvaliteten på din Z1 drastisk, ved at købe en _god_ progressive scan DVD-afspiller (ikke alle DVD-afspillere med progressive scan forbedrer billedet, så pas på!)

Mvh. Otto, Tape Connection

Ellers prøv at søge på "Progressive" og "Component" i DVD og TV/Projektion.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes