Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifi og "børneopdragelse" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 September 2004 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Tillykke. Den skal du nok blive glad for

Min erfaring begrænser sig foreløbig til 1 pige på 3½, idet min dreng er 8 mdr, og ikke bevæger sig så meget omkring endnu.

Vi har end ikke 'indhegning' til brændeovnen', og har endnu ikke haft problemer med pilfingrene. Det skyldes nok at hun kun synes at højttalerne er interessante når der kommer musik ud af dem, og så er der altid en voksen i nærheden. Hun har da gjot tiltag til at pille, men har fået besked om at danse videre istedet. Dog har jeg den fordel at jeg har frontstof, som er på i det daglige.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 September 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne tilslutte mig koret af skribenter der mener du bare skal tage det roligt og have et afslappet forhold til anlægget. Alt hvad der er forbudt er som bekendt spændende, hvorimod det man må pille ved er kedeligt ! Hos os har mine døtre endnu intet ødelagt noget selvom højttalerne er uden frontstof, og der har været et utal af apparater. De har end ikke pillet, men ofte spillet med anlægget. Dog har jeg nogle gange dækket prototyper til så der ikke var direkte kontakt til 230V, men det var nu ikke fordi jeg var bange for at apparaterne skulle gå istykker

Med venlig hilsen og et stort tillykke med den kommende junior !

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 September 2004 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

chrliv skrev:
Kajkagen skrev:

med mindre du vil leve i konstant frygt for dit udstyr, så må du hellere anskaffe dig sådan et hegn som i har tænkt jer at bruge foran brændeovnen... for på et eller andet tidspunkt vil der være en enhed der bliver besudlet af en lille nysgærrig pegefinger hvis den kan komme til det... og indtil da vil du med konstant angst vente på øjeblikket det sker...så der er to muligheder:

1.: Abort...Cølibat...

eller

2.: Det onde hegn foran anlægget...

surt show, men så kan du lære det  ...

Noget af det mest forævlede vrøvl jeg længe har hørt. Læs mine andre indlæg i denne tråd.

Hilsen Christian.

Fair nok...det lyder da godt, for det at blive far har jeg stadig til gode så det lyder da fint at de kan opdrages til ikke at pille

Dog skulle mit ovenstående indlæg forstås med en vis ironi, da punkt nr. 1 selvfølgelig aldrig ville komme på tale, hvilket jeg da osse håber kan ses fra hærskaren af ironi-smileys...så Christian...klap lige hesten lidt og spar de offensive ord til din chef eller hvem der nu ellers p***er dig af og spar mig for dem!

Dog har jeg en del små søskende, og da jeg er meget øm over for mit anlæg, har jeg da et øje på hver finger hver gang de var på mit værelse (da jeg boede hjemme), og det er da kun derfor enhederne på mine højttalere ikke er blevet poppede...for der har godt nok været en gang det var meget tæt på...Jeg havde mine højttalere stående i et kælderrum, og mine to små lillesøstre på 3 og 2 var lige gået ind i rummet, hvorfor min øjne selvfølgelig stod på stilke for at se hvordan de ville reagere omkring anlægget (som jeg selvfølgelig havde sagt til dem i meget bestemt tone var "baba!"). Og ganske rigtig er det første hende på 3 gør er at løbe hen mod den ene mellemtone med udstrakt pegefinger, og to cm før enheden poppes får jeg heldigvis brølet sådan op at søsteren ændrer mening mht. hendes mission, og løber skrigende op til de gamle...sad but true...synd for ungen men højttaleren blev da reddet  på et hængende hår!

Men nu havde jeg jo så heller ikke ligefrem "opdraget" dem på "den hårde måde"...jeg havde bare sagt at det var nix pille...men nu hvor de må lege med de gamles anlæg som de lyster, så er det jo nok heller ikke let for dem at forstå at storebrors anlæg er forbudt for pilfingre...

Men det lader da af mange indlæg til at man kan opdrage de kære små til at holde fingrene fra anlægget, men jeg tror nu nok alligevel jeg ville skaffe mig frontstof eller "afskærmning", da børn nu ofte gør lige præcis det modsatte af hvad der bliver sagt...

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 18 September 2004 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Jamen tak for de mange gode indput. Det lyder til, at der er håb for at min kære højttalere kan overleve den nye verdensborger. Der er åbenbart flere, der med den rette afvejning af formaninger og andre afledningsmanøvre har kunnet få deres grej til at overleve deres småbørn.

Lars  

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 September 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

sjovt nok har jeg aldrig haft problemer med det .

Jeg har 4 unger , de har hurtig lært at det er fars .

Jo den lille på 1,5 år hjælp mig med at tænde mine ARC M300 og det skulle gøres 6 stedre i samme rækkefølge det tog hende en gang at lære det .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 September 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

se det er optimal opdragelse!

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 18 September 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

ja prøvet lige at presse hende lige nu til at pille og tænde for ZUES .

(neej det er fars det må jylle ikke )

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 18 September 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

det er da næsten synd...

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 18 September 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
det er da næsten synd...

nope , hun har også hendes vi ikke må pille ved , det er nemlig det der gør det .

børn er lette at have med at gøre .

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Tillykke

Hr hørt meget godt om strøm, mener der var en russer der med stort held brugte det på hunde

..må være ungdommelig vanvid, der kommer til udslag her

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 03:11 | IP-adresse registreret  

Vores bandit på 8 måneder er ikke specielt interesseret i hverken
højttalerne eller forstærker osv. De er bare noget man skal forbi
når man kravler om til det virkelig interessante -- kablerne og
stueplanterne!

Og der er sgu' ikke noget at gøre. Forgyldte stik osv. er
simpelthen for fristende, så jeg griber ham i benene når han er på
vej om bag anlægget, det griner han så af og prøver igen :-)

Alternativet er hegn omkring hele anlægget, men så slemt er det
sgu' ikke.

Fjernbetjeninger er også mega-spændende. Vi har givet ham
fjernbetjeningen til et gammelt TV som vi ikke bruger mere, så
kan han rode med den i stedet for dem der står Wadia og ARC
på ;-)
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Først: Tillykke

Jeg har en datter på knapt 2 år, og hun har aldrig pilklet ved højtaler/anlæg/fjernsyn mm. Der var en periode hvor hun syntes at det var meget spændende, men det var bare at være efter hende. Faktisk fik hun nogen gange lov til at pille lidt (under STRENG overvågning ), og så var det ligesom interresen forsvant.

I dag kan hun selv åbne og lukke DVD skuffen (i første hug, blandt de 10-12 knapper) samt lægge Shrek i. Det er bedere at inddrage dem og lære hvordan man gør, men det kræver selvfølgelig en vis alder

Jeg ville tage det helt roligt, men når det kommer til naboen/fætterens/... børn, hvor der prioriteres helt anderledes, så er det en HELT anden historie .

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Gode inputs må jeg sige. I mellemtiden har jeg udskiftet samtlige højttalere med nye, hvor der følger frontstof med. Vedrørende venners og families børn har de efterhånden fået et vink med en vognstang om, at anlægget skal behandles som de "kongelige kronjuveler"......

Lars 

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Jeg havde de samme bekymringer omkring højttalere uden frontstof da min datter kom i kravle og senere gå-alderen. http://medlem.jubii.dk/rogueagent/scrdown.jpg 

Hun er nu 4 år og jeg tror kun en enkelt eller to gange jeg har skullet sige til hende at hun skal holde sig fra subwooferen. Til gengæld synes jeg det er helt fint at hun bruger anlægget - hun lærte faktisk ret hurtigt at sætte cd´er og DVD´er på, hvilken side hun måtte røre ved osv. (Ok, det kostede et par skiver i starten - men det var med vilje, jeg fandt nogen hun gerne måtte "øve" sig på)

Volumenkontrollen er selvfølgelig den farlige, som tidligere nævnt. Nu er der elektronisk volumenkontrol i min forstærker, så der sker ikke noget ved at den bliver drejet når den er slukket. Men hun er nu heller ikke slem til at pille - hun ved selv hvor højt hun vil høre musik (og det er forbløffende nok ikke særlig højt!) så det har faktisk sjældent været noget problem.

Det er da klart at børn er forskellige, nogen piller mere end andre, og dem der bliver nævnt i denne tråd er muligvis de heldige eksemplarer. Men jeg tror der er noget rigtigt i kommentarerne om at hifi (og andre "nix pille" ting) mister meget af deres tiltrækning hvis man IKKE hele tiden gør det til noget "spændende" ved at forbyde barnet at nærme sig det.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Tja ... vi har kun ofret et par videomaskiner på den konto!

Jeg vil sige frontstoffet på ... og så ellers lære dem at det er fars anlæg. Tror også at man skal passe på med at snakke for meget om det, for så bliver det pludseligt meget interessant at se hvad det er man ikke må, og som far bruger så meget tid på.

Husker da jeg var barn, da var der en llle pilfinger af en kusine, der drejede på min den gamles rørdampradio fra 50'erne. Hun have åbenbart drejetvolumen på max og fik så derefter tændt skidtet. Er du vanvittig hvor blev hun forskrækket da brølet kom fra den gamle stereokasse. Hun pillede aldrig ved noget igen hos os, selvom hun ødelagde stort set alt hjemme hos forældrene! Hun husker det endnu idag ... 35 år efter!

SATMIT 

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Satmit, Den er jeg nød til at have igen...skal det forstås sådan at man vitterligt kan lære kvinder noget ?!?!?!

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Thomas,

Det kræver tilsyneladende bare en gammel rør stereoradio fra 50'erne. Så vidt jeg var det kun lyden hun blev bange for ... men kan naturligvis være et lille dap over fingrene fra strømforsyningen Sådan en rørbandit kan jo godt give lidt ømme fingre!

SATMIT

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Der bli'r ikke noget problem....

Når højtalerne er noget der altid har stået der, så er der jo ikke noget spændende ved dem.

Jeg fik problemet da jeg købte nye højtalere...Se DE var spændende!!!

Hun lærte det nu hurtigt.

Og hun har den dag idag (2½ år gammel), ligesom mo'eren ingen interesse i HIFI.

Min knægt (6 år gammel) er vild med surrounden, men dinosaurus-film bli'r nu hurtigt uhyggelige når mine subs trykker af....

Dog vil jeg lige sige...Få sat kablerne fast!

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

De er sat fast.....

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har også unger og alle 3 har være hende og pille, både ved volumen (men det gør de kun ene gang med alle de watt ) og drivere

Det eneste der har tage skade, igennem tiderne er PH foran SS 9800 tweeteren. Mine R29 har aldrig lidt overlast, og en tweeter/dome tager altså ikke skade af at en lille barne finger trykker på den. Men minder han/hun er damp barn og bruger Brio hammer

Man kan altså slappe en del mere af, og gøre dem en del mere normale, ved at lære dem at bruge anlæget, frem for at gøre det forbudt.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes