Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Præferencelydtrykket er udslagsgivende (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:

Du skulle sælge dit HiFi og bruge pengene til at gå til koncerter, for du er på ingen måde gearet til HiFi.

HiFi er ikke et spørgsmål om at du skal have det rigtige lydtryk ( du ævler ) det er et spørgsmål om at opnå den optimale lyd for en selv, man pusler justerer og leger for at frembringe den lyd man kan lide, ikke om det lyder som i en koncertsal.

Husk at leje den fede mand med slik posen, og den lille forsagte pige der tuder nede på første række, når du lytter til din musik, før er det jo ikke Rigtigt.

Fuldstændigt forkert! lydgengivelsen hjemme i stuen bør i videst muligt omfang være en nøjagtig kopi af det scenario, der foregik i koncertsalen: jo tættere på jo mere ægte audiophil.

Hvad man synes er rigtigt og forkert..uden ingensinde at have betrådt en koncertsal siger jo nøjagtigt, hvad der er min pointe, at hifi i sig selv kan være ødelæggende for den smule objektivitet mennesket kan være udstyrey med

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Du er for langt ude til at jeg ønsker at deltage mere i denne diskution, da du på ingen måde er objektiv.

Men kan du have en god weekend

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hedder du i virkeligheden Jonas Duelund ?

Til top Vis sam25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sam25

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:

Du er for langt ude til at jeg ønsker at deltage mere i denne diskution, da du på ingen måde er objektiv.

Men kan du have en god weekend

Det pudsige er at et esoterisk synspunkt altid misforståes i middelmådighedens hellige navn..men det jævne siger mig intet

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

sam25 skrev:

Hedder du i virkeligheden Jonas Duelund ?

??

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

er du oppe på fuld dosis, eller bliver det bedre

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

sam25 skrev:
er du oppe på fuld dosis, eller bliver det bedre

Hvad taler du om?

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Det var ikke så flinkt. Undskyld,

Men du bliver da uvenner med alle, hvis du forsætter den linie.

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

sam25 skrev:

Jeg skriver ikke for at blive uvenner med nogen. Jeg har startet denne tråd  fordi jeg har en væsentlig pointe. Om pointen er populær el. ej er jeg egentlig ikke optaget af. Jeg er alene optaget af at skabe en bevidsthed om, at Hifi i sig selv kan skabe en meget forkert præference både mht. lydkvalitet og mht. lydtryk.Sidstnævnte er væsentlig da det vel meget snart ender med at hifi entusiaster af idag, når de kommer til koncert, udbryder : det lyder forkert..: lad os få noget adderet loudness her i salen. 

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:
sam25 skrev:

Jeg skriver ikke for at blive uvenner med nogen. Jeg har startet denne tråd  fordi jeg har en væsentlig pointe. Om pointen er populær el. ej er jeg egentlig ikke optaget af. Jeg er alene optaget af at skabe en bevidsthed om, at Hifi i sig selv kan skabe en meget forkert præference både mht. lydkvalitet og mht. lydtryk.Sidstnævnte er væsentlig da det vel meget snart ender med at hifi entusiaster af idag, når de kommer til koncert, udbryder : det lyder forkert..: lad os få noget adderet loudness her i salen. 

Hvad er det for en omgang vås altså, godt det ikke er mandag, på en fredag kan man nemmere grine ad det hele.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Rolig, folkens - hold nu den gode tone!

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Mr.Antisilver skrev:
sam25 skrev:

Hvad er det for en omgang vås altså, godt det ikke er mandag, på en fredag kan man nemmere grine ad det hele.

Kunne du være så elskværdig at forklare hvori våset består?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:

Hvor gammel er du ?

Hvis du er over 25 år kan du alligevel ikke høre over ca. 15.000 Hz, så du kan jo slet ikke høre rigtigt alligevel.

Interessant synspunkt. Det vil altså sige, at teenagepiger som angiveligt har den bedste hørelse, burde være dem der kunne udtale sig med størst vægt her i forummet?

Skræmmende perspektiver - især med tanke på deres musiksmag...

Jean M Jarre skrev:

HiFi er ikke et spørgsmål om at du skal have det rigtige lydtryk ( du ævler ) det er et spørgsmål om at opnå den optimale lyd for en selv, man pusler justerer og leger for at frembringe den lyd man kan lide, ikke om det lyder som i en koncertsal.

Nu har hr. Modsølv selv svaret på dette, men jeg synes også der er en spændende argumentation i gang her. Konklusionen må være, at Jarre er ligeglad med om en guitar lyder som en guitar eller om béarnaise smager som béarnaise - bare han kan lide det..

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Nu vil jeg da gerne lige præcisere, hvad jeg mener denne tråd bør handle om, nemlig om lydtryk i sig selv er et problem for musikelskeren sammenlignet med "almindeligt" niveai i koncertsalen, idet enhver ved vel, at ørets følsomhed ændrer sig med lydtrykket således at et forkert lydtryk målt i forhold til referencen bl.a. også vil udmønte sig i, at hjernen snydes.

Og vi er vel enige om, at vi skal være solidarisk med vor hjerne?

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Hvad mener jeg så exactly med solidaritet med vor egen hjerne?

Jo, det er såre simpelt og dog samtidigt yderst kompliceret, thi hjernen er i konstant bevægelse på et neuralt niveau. Nye forbindelser(synapser) opstår i takt med, at hjernen sætter "spor" i sig selv...vi kunne for nemhedens skyld kalde dem associationsspor.

Hvad betyder dette så i forhold til fænomenet lytning?

Jo..også når vi taler lytning er hjernen i konstant bevægelse, men det er væsentligt at nye "spor" altid lagres ovenpå de "gamle" og hvis de "gamle" er præget af ,som i denne her sammenhæng, at præferencer for musiklytning bygges op på et forkert lydtryk, ja da vil alle senere "overbygningsspor" slet ikke "sanse" denne helt grundlæggende fejl, hvorfor hjernemaskinen følgelig "tror" at den lytter korrekt udfra de prægninger, der har lagret sig og som konstant benyttes som pejling, når lyttecellerne aktiveres.

Af disse grunde(og ja, der er voldsomt meget mere teori i det her) er det helt nødvendigt at advare imod at starte sin "lyttekariere" foran en ghettoblaster. De farver fuldstændigt forkert de grundlæggende lyttepræferencer, der ligger i de underste synapselag, hvorfor det , om man har befundrt sig foran ghettoblastere og senere andre hifi miditing slet ikke bliver istand til at udrydde disse "indre præferencer". I denne sammenhæng skal folks voldsomme modstand imod mit synspunkt forståes : de kan ikke overskride deres egen begrænsning.

Men jeg vil mene, at det var forsøget værd, at gå i træning med henblik på en afmontering af de værste virkninger af denne tidlige prægning.

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

og det er i denne kontekst man skal forstå lydtryk. Hvis man konstant igennem sine opvækst har haft et forkert forhold til realistisk lydtryk(referencelydtryk) har man i og for sig snydt sin egen hjerne til at tro, at man kan udtale sig objektivit ved sit eget vanlige lydtryk uden at man har taget højde for, at øret har manipuleret hjernen, idet lydtrykket(enten for lavt el. for højt) jo..via øret..ændres i de indre øre under lydtrykkets omfang og bibringes en idiosynkrasi...en idiosynkrasi, der efterfølgende fæstnes som.."det rigtige lydtryk" med de rigtige tonale påvirkninger under dette lydtryk.

Alt dette duer ikke.

Man må tage sin børn i armen og flytte dem hen i koncertsalen så ofte som muligt...gør man det...får man gode lyttere

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Mr.Antisilver skrev:
sam25 skrev:

Tror ikke det hjælper.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Ha ha, kan I så lære det. Tråde med Antisilver som ordstyrer er MONOLOGER. Plus..hans..grammatik..er..sidssygt..irriterede.

Keep up the good work!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Mr.Antisilver skrev:
sam25 skrev:

Tror ikke det hjælper.

det er da for sølle. Har du noget at ha' noget i  eller er det tom buldren

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Mr.Antisilver]

Igennem lang tid har det været et tabu, men det fornægter sig ikke, at hørelsen har meget forskellig modtagelighed tonalt set ved forskellige lydtryk.Alene af denne grund mister hørelsen sin objektivitet, idet objektiviteten opfattes ved et bestemt lydtryk og ikke ved andre lydtryk.

Den må du længere ud på landet med. Det bestemte lydtryk du fremdrager er det den enkelte er vant til

Derfor kan københavnere, der bor i små lejligheder med dårlig isolering(lyd) kun sjældent spille realistisk og får derved en præference for en lyd, hvor detaljering ved forsvindende lydtryk bliver præferencen.

Jyder, der bor på landet og spiller på Cw kan på den anden side opbygge en indre præference, der tager udgangspunkt i al for højt et lydtryk.

Sjovt nok så har jeg oplevet det omvendt. Hvor der er tavst kan der spilles lavere og gjort bliver det så.

Ingen af delene duer. Man må ud og høre det rigtioge lydtryk i koncertsalen og selv spille nøjagtigt ved det tryk, dersom en virkelig "korrekt" præference skal bygges op.

110 dB i spidserne - ikke det problem du antager.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum