Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 05:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: fløjtelyde fra subwooferport (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 November 2004 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hej,

Du har tidligere oplyst at modellen er stærkt inspireret af Aerial SW12, hvis du ser nøje på de billeder der er af modellen på deres hjemmeside, kan du se at de har elimineret problemet ved at montere en port-flanche som ændre luftenshastighed omkring den indvendige indgang på porten.

Til top Vis Cerberus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cerberus

Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2004 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Med lidt snilde kan det være du kan få armen ind og sætte den ekstraflanche på

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 03 November 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Cerberus skrev:
Med lidt snilde kan det være du kan få armen ind og sætte den ekstraflanche på

Svend P skrev:

Hver sub har to porte på 48 cm's længde (incl. tragt-udmundning i hver ende) og diameteren på røret er 10 cm (4").

Svend P skrev:

Der er fine tragtudmundinger i begge ender, så det er desværre ikke nogen løsning

Tak for tippet Cerberus, men der er faktisk flanger i begge ender. Skulle måske have nævnt det nogle flere gange

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 November 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Det lyder fuldstændig vildt..

Bruger du 2 kæmpe 15" subwoofere med 3.5" slaglængde i din stue og oplever portstøj???

Der er noget helt galt her.

Hvor stort membranudsving oplever du når du kan høre portstøjen?

En anden ting. At bygge en subwoofer med -3dB output ved 20Hz vil aldrig give dig en lineær gengivelse i rummet. Du får så meget roomgain ud af det at du sidder tilbage med et kæmpe basboost i de nederste oktaver, -3dB på 40-50Hz havde været en del mere rigtigt.

Jeg har 4 stk. 12" XLS med én 4" port til hver (samme konstruktion som 3DX), dem har jeg født med tilsammen 2kW så de har været helt ude at hænge. Lydtrykket i min stue bliver markant højere end jeg nogensinde har oplevet på et diskotek og der er alligevel ikke den mindste portstøj.

Hvad der går galt hos dig ved jeg ikke, men dine porte er helt sikkert store nok.

Hygge
JJ

Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 November 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Lige to bemærkninger: en stor port bør give mindre støj end to mindre, så vidt jeg kan vurdere. Men måske kan røret så ikke være i kassen i længden?

Om det med sugerørene: faktisk havde Mission for vel omkring 15 år siden højttalere på programmet med noget, der lignede sugerør i refleksrøret, så det er ikke en fjollet nødløsning. Denne metode benyttes vist til gengæld ikke mere, uvist af hvilken grund. Men det er da både billigt og nemt at forsøge, og man kan oven i købet vende tilbage til oprindelig stand uden videre, så det er da bare at prøve.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 03 November 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Én stor port giver samme portstøj som to små, og vil have den dobbelte portlængde.

Det gælder selvfølgelig kun hvis den store port har det dobbelte areal af de to mindre, men ellers er det også en ulige sammenligning af portstøj.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Der er noget helt galt her.

Hvor stort membranudsving oplever du når du kan høre portstøjen?

Noget nær max. Forstærkeren kan, med 1000 W på hver svingspole, faktisk få enheden til at støde mod endestoppet. Det er altså ikke (kun) fordi jeg er den vildeste Brian i verden mht. lydtryk. Når jeg har gæster til film er problemet der også, og der er ingen der klager over at det er ALT for højt.  

klogesen skrev:

Om det med sugerørene: faktisk havde Mission for vel omkring 15 år siden højttalere på programmet med noget, der lignede sugerør i refleksrøret, så det er ikke en fjollet nødløsning. Denne metode benyttes vist til gengæld ikke mere, uvist af hvilken grund. Men det er da både billigt og nemt at forsøge, og man kan oven i købet vende tilbage til oprindelig stand uden videre, så det er da bare at prøve.

Jep, så vidt jeg kan se ud fra svarene, så er det den eneste umiddelbare løsning. Og ja, heldigvis er den jo nem og billig

Jeg mener at en 6" port skulle have været 1 m lang for at nå ned på de 20 Hz, så det var ikke en mulighed. Måske en rumkorrektion kunne fjerne en del af problemet, da der så formentlig ville komme mindre output ved lavere frekvenser. Det er trods alt heller ikke hele tiden, men blot ved hvad der virker som en specifik frekvens, at støjen forekommer. Kan forekomme en gang under en film.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2004 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hej Svend,

OK, det havde jeg ikke lige læst, den sidste løsning jeg kan se er så som BjarkeNR foreslår. Det er ikke det samme som at have en portflanche i begge ender.

Forklaring: Hvis du har benyttet en "almindelig" portflanche er der en forholdsvis skarp kant hele vejen rundt, det er denne der skaber problemerne. Løsningen med pladen tilfører dels vægt til røret og dæmper svingningerne, men bedst af alt, luften skal ikke accelereres omkring en kant.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 03 November 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Noget nær max. Forstærkeren kan, med 1000 W på hver svingspole, faktisk få enheden til at støde mod endestoppet. Det er altså ikke (kun) fordi jeg er den vildeste Brian i verden mht. lydtryk. Når jeg har gæster til film er problemet der også, og der er ingen der klager over at det er ALT for højt.

Endestoppet kan sikkert nås med meget mindre end 1000W, det er mere et spørgsmål om hvilken frekvens man benytter.

Hvor stor er din stue siden du kan spille med 2 stk. 15" subs der hver har en slaglængde på 7.5cm og basrefleksporte?

Enten har du det vildeste negative room-gain eller også er der noget andet galt, for de subwoofere bør aldrig nå deres max. i en dansk dagligstue.

Et par andre ting. Dine fronthøjttalere er ret små, hvilken delefrekvens benytter du ned til sub'en for at de ikke skal brække sig før sub'en gør det?

Hygge
JJ

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Hvor stor er din stue siden du kan spille med 2 stk. 15" subs der hver har en slaglængde på 7.5cm og basrefleksporte?

Sub'en overtager fra 80 Hz og ned. Og fronthøjttalerne er sat til small.

PS. Det er faktisk min kammerats B&W højttalere på billedet. Men han har samme problem som mig. Jeg kører selv med Dynaudio Confidence 5, der helt korrekt gættet, heller ikke kan følge med i bassen.

Min stue er 25 kvm, men køkkenet på 12 kvm skal tælles med, da det er halvåbent. Der er en glasdør til højre for sub'erne (klik evt. på min www knap for billeder side 3) Og da jeg er ved at bygge om, er der en gipsplade for enden af rummet. Alt sammen noget der æder bas. Min kammerat har en stue på 40 kvm, der er mere regulær.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 03 November 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
PS. Det er faktisk min kammerats B&W højttalere på billedet. Men han har samme problem som mig. Jeg kører selv med Dynaudio Confidence 5, der helt korrekt gættet, heller ikke kan følge med i bassen.

En lille fronthøjttaler som slet ikke kan følge med sub'en. Hvordan kan du få et problem med portstøj på sub'en når dine fronthøjttalere nødvendigvis må være gået kolde 10-15dB før sub'en virkelig begynder at spille med sine muskler???

Svend P skrev:
Min stue er 25 kvm, men køkkenet på 12 kvm skal tælles med, da det er halvåbent. Der er en glasdør til højre for sub'erne (klik evt. på min www knap for billeder side 3) Og da jeg er ved at bygge om, er der en gipsplade for enden af rummet. Alt sammen noget der æder bas. Min kammerat har en stue på 40 kvm, der er mere regulær.

Din rumstørrelse er nærmest identisk med min, dog har jeg ikke en bas-ædende gipsplade. Det lyder for mig som om problemet ligger i rummet (gips-væggen opsuger bassen??) og ikke i sub'en. Kan du ikke gøre den gipsvæg stivere, giv den nogle ekstra lag gips og gerne blyummi imellem eller noget i den stil?

Hygge
JJ - Der pludselig synes hans stue er helt problemfri sammenlignet med det her :-)

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 November 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hovsa, jeg fik da vist lige dummet mig med portlængde ved 1 kontra 2 porte

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 November 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

en anden ting der taler for at det er rummet er der problemt, er at de står i hjørnet. en 15" med PP på 3" i et hjørne. spiller/ vil virke som smærteligt højt.

har du bløde gipsvæge eller noget andet der "æder" det "overtryk" de prøver at skabe.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

en anden ting der taler for at det er rummet er der problemt, er at de står i hjørnet. en 15" med PP på 3" i et hjørne. spiller/ vil virke som smærteligt højt.

Som nævnt, så har jeg en kammerat der har samme bestykning. Han har et regulært rum på 40 kvm med trævægge og lofter. Og han har de samme problemer.

(Og det er 3.5" PP!)

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 November 2004 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Jeg gad sgu godt hører det  der må F være knald på !

hvis jeg forstår dig rigtigt er der så spoler på enheden, som kan tilsluttes hver for sig. måske skulle du bruge det ene til justering af subben med.

jeg ved Adire har omtalt det et sted. ser lige om jeg kan finde det.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 November 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

jep, her:

http://www.adireaudio.com/Files/TechPapers/RDOOperation.pdf

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 November 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at flytte subwooferne længere væk fra væggene?

Evt. indvendig af dine fronthøjttalere. Det burde ændre på rummets gain.

Jeg har hørt om lignende problem før, og det var fordi kabinettet havde en læk, der stod og pumpede.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

@3DX:

Hviken effekt giver det at ændre på Qms? Indgrebet er jo ikke svært at lave.

@Daniels:

Kabinetterne har ikke nogen læk, udover de to porte i fronten

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 November 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hej Svend

jeg for lige Johnny til at ligge et indlæg. han har lidt mere check på teorien bag det. og har vist, da vi arbejdede nede på Peerless prøvet det med en 12" XLS'er med dobbelt spole.

Q'et er jo meget afgørende for hvordan responcen bliver.

men ja, det er et let forsøg at lave, det er jo bare at trække nogen ledninger ud gennem en af portene, og sætte et pot. på.

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 November 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hej Drenge.

Jeg vil godt bekræfte Svend P i det han skriver.

Jeg har besøgt Svend P flere gange, og jeg har oplevet portstøjen hos ham, og jeg kan garanterer alle der læser denne tråd, der bliver ikke spillet specielt højt før man kan høre, og dette er ganske tydeligt, jeg er selv en person der ikke kan lide når lyden er for høj, og jeg har da endnu ikke måtte bede svend om at skrue ned når jeg har fået en demo.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes